מה מייצגת הכותרת Peruvians בחיי היום יום?
|
|
לאחרונה עסקו סוציולוגים באיתור המקור של המושג Peruvians. סימני השאלה לגבי מושג זה עלו מההנחה הבסיסית שאין קשר בין המהגרים היהודים ממזרח אירופה לפרו של דרום אמריקה. שכן, תשעים אחוז מהמהגרים היהודים שהגיעו לדרום אפריקה בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 באו ממזרח אירופה. יתרה מכך, בשימוש היומיומי הייתה למושג Peruvians קונוטציה שלילית. כל מי שהצביע עליך ואמר את המילה Peruvian התכוון לבזות אותך. מה שצמח כתוצאה מבידול מכוון בתוך יחידה אתנית אחת של יהודים שחיו באותה מדינה, התפתח לסטריאוטיפ המציג את מושא הכינוי כקמצן, מרושע, חסר השכלה וחסר תרבות. הסטריאוטיפ נוצר כאמור על-ידי ה"וותיקים" יוצאי אשכנז, שעניינם היה בידול עצמי מקהילת המהגרים יוצאי מזרח אירופה. ברבות הימים ניכסה יהדות דרום אפריקה את הכינוי שהפך לחלק מהסלנג. מקורו הפך לבלתי ידוע ומעטים עמדו על השורש הטמון בכינוי דהיינו - פרו. רבים כלל לא נדרשו לפשר המקור הזה. הודות למחקר עצמאי של סקרנים - בעיקר סוציולוגים ובלשנים - שעיינו בערכים אנציקלופדיים מתחילת המאה ה-20 הובנה משמעותו המקורית של המושג. מי שהסב את תשומת לבי לביטוי הוא לא אחד ממכריי, שמוצאו מדרום אפריקה. אחד הסרטונים שקיבל באימייל הכיל הסבר למושג Peruvian והעמיד אותו מול העובדה שיש דמיון עז בין המושג לבין המילה "פרו" למרות שאין קשר בין השניים. שכן, לא ייתכן ש-90 אחוז מהיהודים בדרום אפריקה הגיעו מפרו; זה בלתי מתקבל על הדעת. אפשר להגדיר את התופעה הנ"ל כנטייה של זרם ביהדות [יהדות אשכנז] להזדהות עם מוצאו עד כדי התנשאות כלפי כל מי שאינו מזוהה עם אותו מוצא. עם זאת, אין להתעלם מכך שמדובר בתופעה היסטורית-מתמשכת מוכרת וידועה שראוי להצביע בקצרה על הופעתה העקבית במקומות שונים בעולם המתאפיינת בהתנשאות יהדות אשכנז כלפי יהדות מזרח אירופה.
|
עידן ההשכלה וראשיתה של התופעה
|
|
הפריחה של יהדות גרמניה המכנה עצמה יהדות אשכנז מזוהה עם עידן ההשכלה. בעיצומו של עידן זה ניכרה מגמה של התערות יהודים ליברליים בחברה הארית-גרמנית. הם לאו-דווקא התבוללו. תחילה נטשו את המסגרת הנוקשה של אורח החיים האורתודוכסי ובהמשך, כשנפתחו בפניהם הזדמנויות כלכליות, תרבותיות ופוליטיות הם תפסו אותן בשתי ידיים. יהדות פולין-ליטא-רוסיה לא נהנתה מאותה פריחה והמשיכה להיות מזוהה עם עסקי רוכלות, מסחר ולימוד התורה. הליברלים מביניהם עסקו בכתיבה של פרוזה ושירה והצטיינו בידיעת השפה העברית בעודם משוחחים ביניהם ביידיש. הקירבה הגאוגרפית בין יהדות גרמניה ויהדות מזרח אירופה ובעיקר ליטא ופולין, כמעט ולא יצרה קירבה חברתית-תרבותית ביניהן. נהפוך הוא. ישנן עדויות רבות להתנשאות של יהדות גרמניה מעל ה"אוסט יודן" (כינוי שהוצמד במאה ה-19 על-ידי יהדות גרמניה ליהדות מזרח אירופה, מתוך רצון לבדל אותם מהם). להלן קטע ממכתב של בן לאב שהגר מרוסיה לגרמניה, שנשלח לאחיו לאחר שהמשפחה כולה עלתה לישראל: "אם אתה, מאיר, מוכרח ללכת לבית הכנסת, אין הליכה זאת מביאה עליך בושה, ואין עיני כל מופנות אליך בהשתוממות. לא כך היה הדבר אתי. עלה על דעת אבינו כשהיה עוד בגרמניה, שלא יאות לו להתפלל בבית כנסת של אנשים מסודרים, אלא דווקא במניין של יוצאי פולניה וגליציה המזוהמים והמטונפים - וכאב כן בנו, ולכן הייתי מוכרח ללכת אחריו. כל הטענות והמענות כאפס היו. וכל הויכוחים היו מעין ויכוחי הסרק על האידיש. ומכיוון שבית הכנסת תפש מקום חשוב בחיים באותו הזמן, לכן הייתי בודד גם בנדון זה. כל הצרות הללו לא עמדו ולא יעמדו בדרכך."
|
יוצאי גרמניה הגיעו לארץ ישראל והקימו כאן קהילה שזיכתה אותם בכינוי "יקים". הם לא עשו מאמץ להשתלב ולהתערות באוכלוסייה המקומית. במיוחד בעלי הממון שביניהם. גם הקשר בינם לבין מהגרים ממזרח אירופה היה רופף למדי. למותר לציין שדווקא יוצאי מזרח אירופה וליטא בראשם, דיברו עברית צחה בעוד שאחיהם, יוצאי גרמניה, זכו לכינוי "יקים" מכמה סיבות, ביניהן הסדר המופתי והדייקנות שאפיינה אותם אבל גם בשל העדר בקיאותם בשפה העברית, שאפיין רבים מהם. ה"יקים" הפגינו גם בישראל התנשאות מול אחיהם יוצאי מזרח אירופה. מעל לכל - היה זה בן-גוריון שלמרות מוצאו המזרח אירופאי, הפיץ את המושג המזלזל - "יהודי גלותי" - כשהוא מתכוון בראש ובראשונה ליהדות מזרח אירופה. וכל זאת בנסיבות של מלחמת העולם השנייה והשואה. בן גוריון העדיף לרומם את מיתוס ה"צבר" ולהנמיך את הפרופיל של ה"יהודי הגלותי" שאינו מפגין "אומץ וגבורה" אל מול פני הסכנה. המושג "יהודי גלותי" נשתל עמוק לא רק בשפה אלא גם בחייהם של צעירים שהתחנכו על ערכים כמו "הקרבה למען המולדת" ו"גבורה פטריוטית". לסיכום - המיאוס שהפגינו יהודי אשכנז כלפי יהודי מזרח אירופה בדרום אפריקה הוא לפיכך אחד הייצוגים של אותה "גברת". התנשאותה של יהדות אשכנז מול הקהילות של יהדות ספרד היא הסוגיה המטרידה ביותר בתקופתנו; אך ניתן להסבירה בריחוק הגאוגרפי ובמוצאם של היהודים במדינות מנותקות זו מזו הן פיזית והן תרבותית. ייתכן שגם את המיאוס וההתנשאות של יהדות אשכנז מול יהדות מזרח אירופה, כתופעה גורפת, אפשר להסביר [בדוחק], למרות הקירבה הגאוגרפית שהייתה ביניהן. שכן, סביר להניח שהרצון להתבלט ולהתבדל והנטייה לאתנוצנטריות הם תולדה של חיברות בסביבה נוכרית שאלו היו מאפייניה.
|
|
|
תאריך:
|
06/02/2014
|
|
|
עודכן:
|
06/02/2014
|
|
1 |
|
|
אני מתגורר במקום שאנשים התערבבו עם כל העדות בנישואים וכמזרחי שנשוי לצברית ממוצא אשכנזי -נראה לי שהעתונאים משעמם להם והם מעצימים את עניין מוצא האדם כיהודי.
אולי מספיק כבר.........מה שהיה היה אנחנו כבר בתהליך שינוי.
יש פה כבר דור שלם ויפה של אנשים שנולדו לזוגות ממוצאים שונים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נושא שחוק |
|
|
|
|
|
ילד בן 12 סיפר לי בדיחה:
איש נכנס לחנות ילדים ורצה לקנות ילד.
המוכר אמר כך "האשכנזי יעלה לך 90, האנגלי 70 והצרפתי 50"
השיב האיש:
"אני מעוניין באשכנזי, הנה לך 100 ותחזיר עודף"
אמר לו המוכר:
"במקום עודף תוכל לשלוף מהסלסילה שבפתח החנות כמה תימנים.."
שאלתי את הילד מה זה אשכנזי והוא הצביע על עצמו מכף רגל ועד ראש ואמר - אני אשכנזי טהור... בלונדיני וכו'...
נדהמתי! היכן כור ההיתוך שלנו?
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
תרצה |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
כישראלי אמריקאי המחובר נפשית לאסקימוסית העניין מזכיר לי את חוסר האהדה והאמון של היהודי האמריקאי לאליהו זה היה בתחילת דרכי באמריקה ישראלים הם נוכלים ואסור לעשות עסקים עמם במשך 40 שנה זה לא השתנה זאת אומרת שהבעייה שנולדה בעקבות הלאומיות האירופאית יצרה חיילים ממוצא יהודי בגרמניה שהרגו חיילם ממוצא צרפתי או אנגלי בשדות הקרב האירופאיים עד כאן על לאום יהודי מטופש שהישראלים חושבים ומדמיינים שהוא קיים כשהלל קוק ניסה להקים יחידה צבאית שתלחם בנאצים באמריקה הוא היה צריך להבאיר שיחידה זאת תהייה מורכבת מפליטים לא מיהודים אמריקאים והיו לו סיבות טובות לכך הפער המטורף של אשכנזים מסוגים שונים וספרדים מסוגים שונים היה צריך להסתיים עם הקמת הלאום הישראלי ב1948 לאום ישראלי סוברני חיסל לחלוטין את הציונות והיה צריך לצאת לדרכו כדי לפתור לישראלים את בעיותיהם זה לא קרה בדיוק בגלל הבנגוריוניזם והשטויות המפלגתיות כך שאנו הישראלים תשכחי את היהודים לא הצלחנו לטפל בעניינים הקרובים ללבנו העם החי עמנו ויצרנו עם יהודי מדומיין שכאילו היה קיים וכאילו אנו מסוגלים להושיעו בו בזמן שאיננו יכולים לעזור לעצמנו זאת הטראגדייה |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אליהו מץ מיץ |
|
|
3 |
|
|
גם יהודים שצמחו או חשו חלק מהתרבות הגרמנית חשו וחשים בוז ליהודים ככלל וליהודי החרדים של מזרח אירופה. הםומעדיפים מדינת תושביה על פני המדינה היהודית ציונית. מסיבה זו יואל שוקן רומם כל כך את גדעון לוי ועיתונאים אנטיציונים. גם בובר התנגד לציונות ועוד רבים ממוצא זה.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יקה פוץ |
|
|
4 |
|
|
מסוכסכים בינם לבין עצמם, מחולקים לעדות העוינות זו את זו ורחוקים מאחידות. דווקא הם, שכה סבלו, שכה נרדפו, שעדיין נרדפים ומוחרמים - היו צריכים לבחור באיחוד ולראותו כדגל רב חשיבות למען חייהם וחיי צאצאיהם - כדי ללחום באסונות ובדיכויים נגדם. עם מוזר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
היהודים עדיין |
|
|
5 |
|
אפליה |
|
אביתר בן-צדף | 7/02/14 10:35 |
|
|
מתחילת המאה העשרים, במלחמת העולם הראשונה, אחריה וגם בשנות השלושים והארבעים ניסתה ההנהגה (יוצאת גרמניה) של יהודי ארצות-הברית לסגור את גבולות ארצות-הברית בפני מהגרים יהודיים ממזרח אירופה (אוסט יודען).
זה אחד ההסברים לאי-העזרה של היהדות האמריקנית ליהודי אירופה במלחמת העולם השנייה. פעולות ההצלה האמריקניות, שנעשו בקושי ומאוחר מדי היו למורת-רוחה של ההנהגה היהודית - כולל הסתדרות ציוני אמריקה (והיה לזה, כמובן, גם מניע פוליטי במלחמות היהודים). |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אביתר בן-צדף |
|
|
6 |
|
|
אסור לאמר את דעתי על הפסאודו מאמר הזה במילה אחת נוקבת.
אז אומר בשתיים, אסופת שטויות. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
humanape |
|
|
7 |
|
|
נתייחס בקצרה לארץ: ה"יקים" עלו ארצה בכמות משמעותית בשנות השלושים - אחרי עליית היטלר לשלטון וזו הייתה עליה החמישית. אגב, גם בעליה הזו היקים היו בסה"כ כרבע מכלל העולים. ה"אוסט יודן", הגיעו החל מהעליה הראשונה, כך שהיקים היו החדשים, לא הותיקים. ביקים התעמרו. אני לא בטוח שהכותבת יודעת מה פרוש המונח "יקה" ומה מכורו. בלשון העממית משמעו יהודי קשה הבנה. ביחד עם ה"יקה פוץ" ממש הוכחה להתנשאות....
בקיצור עליבותו של האינטרנט שמאפשר לכל אחד לומר את דעתו הלא שקולה |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אחד שמכיר |
|
|
|
|
|
תרבות השקר המאפיינת את ארצות העולם השלישי ובכללן גם כל מה שהיה תחת כיבוש עותומני אי-פעם: מגליציה ועד מרוקו.
זהו יסוד 'כור ההיתוך' הישראלי שהוא מונח קומוניסטי שמשמעותו הנחלת המכנה המשותף הנמוך ביותר, לכלל האוכלוסיה, מלשון 'חינוך מחדש' להיות תת-אדם הזוי, נצלן ובכלל זה גם תחמן.
מדינה יכולה להיות מפותחת במידה ש"אינה רוצה להבין" קונצים,
ומכך "יהודי קשה הבנה" - זה שאינו מסכים לקומבינות מסריחות:
שהרי מה שבא(מושג) בקלות הולך(אובד) בקלות.
הדוגמאות האולטימטיביות לעוולות האוסט-יודן בימינו:
א. יבוא מיליוני ערבים לעבדות - מה שנקרא הרש"פ.
ב. מיליארדים גזל במסווה ההונאה של נאוטילוס וכיפת-ברזל.
אוסט-יודה נכלל באנגלית בקטגוריה:
thefreedictionary.com |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משמע צווארון לבן |
|
|
עו"ד אהוד פאי
מתי חלה חובה על המעסיק לערוך שימוע לעובד בטרם פיטוריו? איך צריך להתנהל השימוע? ומתי פטור המעסיק מחובת עריכתו?
|
|
|
|
|
|
זמיר פנקס
בשנים האחרונות חלו התפתחויות רבות בתחום עדשות המגע, המכירות בשימושים הנוספים שיש לעדשות המגע וביכולתן לא רק לשפר את איכות החיים, אלא אפילו לסייע באיתור וטיפול במצבים רפואיים
|
|
|
|
|
|
עליס בליטנטל
יהושע סובול מפתיע בתיאטרון תמונע גם למחזאי רציני וראשון במעלה כמו יהושע סובול מותר להשתעשע ולשעשע את הקהל במחזה על בית זונות בעיבורה של תל אביב
|
|
|
|
|
|
חליחל ג'ומאנה
תנאי הכרחי להתפתחות תקינה של הראייה הוא שהעין חייבת לקבל גירוי כל הפרעה בשלב המוקדם עלולה לגרום לנזק, לעיתים אף בלתי הפיך
|
|
|
|
|
|
הדר פרבר
המכלול כולל מצפור על גדת הנחל המאפשר תצפית בזמן שיטפונות, מצפור נוף מוגבה הצופה על כל החבל החקלאי ושלושה מאגרי מים
|
|
|