כבר חודשים קודם להחלטה ההיסטורית לגבי זכותנו בארץ-ישראל, התחילה תקופה שניכרה בסימנים הולכים ומתגברים של טרור ערבי. הרחוב שלנו היה מהרחובות שסבלו מנחת זרועם הקשה של תושבי שייך מוניס, שהתנכלו לבני תל אביב ורצחנותם הורגשה פעמים רבות. אחת מהן, בשנת 1936, הייתה ירי צלפים מתמשך שכוון לפגוע בפועלים שעסקו בהקמת יריד המזרח בצפון העיר, שתוכנן בידי דודי, מהנדס העיר המיתולוגי יעקב שיפמן.
כנערי הרחוב הצפוני גם אנחנו הרגשנו את עוינותם של תושבי הכפר, שניסו להשיג גבול כמעט באלימות בוטה.
בין האירועים החמורים שאירעו טרום התפרצות העולם הערבי להשמיד את הישוב העברי בארץ-ישראל, זכורה ההתנכלות הרצחנית של כנופייה מכנופיות שייך מוניס על קפה הוואי שנפתח כשנה לאחר מלחמת העולם. מיקום בית הקפה נמצא בגדה הצפונית לרגלי הגשר הזמני שנמתח מעל הירקון, בהמשך למה שמוכר מאז כדרך נמיר. המקום היה עשוי כמאהל המורכב בעיקר ממחצלות וקני סוף, ושימש מוקד בילוי לתל אביבים. איש מהם לא ידע על ניסיונות התנכלות קודמים שכנראה סוכלו מאחורי הקלעים בידי השותף הערבי אבראהים אל-בידאס. שותפיו האחרים נמנו עם קבוצה ממשוחררי הצבא הבריטי, שרצו בשותפות זו מהיותו תושב שייח' מונס ובעל השפעה היכול להרחיק "צרות" מהפורעים בני כפרו.
גן הוואי קנה לעצמו שם של מקום שגם משפחות עם ילדים יכולות למצוא לעצמן בידור משפחתי בשעות היום. אני עצמי עדיין זוכר היטב את המקום כשביקרתי בו עם הוריי ואחותי. הירקון מכבר היה פינת קסמים נדירה במרכז
הארץ. השיוט בו, מיחיד ועד משפחות וזוגות אוהבים, היה לשם דבר. גם מסלול סירות המוטור שהיו מסוגלות לשאת עשרות מבוגרים וילדים לעבר היעד הקסום המוכר כ"שבע טחנות", היה מבוקש בכל ימות השבוע, ובמיוחד בשבת. הפינה היפהפייה על עציה וצמחייתה העשירה, על מבני הטחנות וערוצי הנחילים הדקים והמתפתלים, הייתה ציורית ושובת-עין.
באותן שנים עדיין ניתן להיתקל בפרדסים שופעי פרי הדר משני צדי הירקון. בצד הדרומי, התל אביבי דאז, הגיעו בוסתנים בבעלות ערבית עד לגדת הירקון הדרומית. בקרבת רחובנו אלכסנדר ינאי, ממש במרחק של צעדים אחדים, נמצא בוסתן פורח כזה, ותמיד אפשר היה לפגוש את בעליו העשירים בפתח ביתו הגדול. דמותו הייתה מרשימה בממדיה. כענק מגזע גוליבר היה. כגובהו כך היה רוחבו והוא איש צעיר במיטב שנותיו.
התהלכתי שם מרחיב מבט לכל עבר, כאילו נכנסתי לאחד מציורי השמן הנפלאים המשקפים בוסתנים פורחים כאלה, שצוירו במכחוליו של נחום גוטמן. ציורים כאלה היו בביתו של דודי מהנדס העיר. איתם גדלתי ומהם נשמתי את קסם היוצר הנדיר הזה, שהוא ודודי חילקו ביניהם ימים מיוחדים, בהיותם נמנים עם הצעירים שנשארו לשמור על רכוש תושבי העיר שגורשו ממנה בהוראת המושל הטורקי.
השלווה היחסית שלא הטעתה איש נקטעה כמו באבחת חרב בקיץ 1947. כנופיות גנבים משייך מוניס ונספחים ממקומו אחרים גרמו לגל התפרצויות נועזות בעיקר לבתים של צפון תל אביב דאז. אנחנו הנערים נפגענו ברכוש היקר לנו ביותר, אופנינו ששימשו אותו ככלי רכב עדיף בעיר המתפתחת, נגנבו בזה אחר זה, ממש מתחת לאף. גם אני איבדתי את שלי, אופני מרוץ מדגם "ראלי" שאהבתי ותרגלתי איתם תרגילי אקרובטיקה שונים. תמיד נהגתי לקשור אותם בשרשרת למעקה חדר המדרגות של הבית מס' 13 שבקומתו הרביעית התגוררנו. בוקר אחד קמתי וגיליתי שהפכתי שוב לנער חסר אופניים.
היו אלה בעיני אופניים בעלות ערך מיוחד. רכשו אותם עבורי חבריהם הקרובים והאוהבים של הוריי, משוררים ומספרים שחברו יחדיו. אני משער שקיבלו הנחה משמעותית. הם רכשו אותם בסוכנות "טכניקה" של יעקב בוקשטיין, ידיד ופטרון אמנים מימים ימימה, שהתחיל דרכו ככזה בהיותו מראשוני תומכיה הגדולים של "הבימה" בשנותיה הראשונות במוסקבה. לימים שיכל את בנו הבכור, הטייס דניאל שנפל במלחמת העצמאות בשער הגיא, ואבי ערך את האסופה לזכרו בשם "מול שערי ירושלים".
כאמור, מיום ליום התגברה תחושה שבארץ שטרם עיכלה את משמעות השואה הנוראה, עומדת להתקיים שעה הרת גורל נוספת, הולדתה של המדינה העברית העצמאית תוך מלחמה עיקשת בשדות פלשת, זו שבהיסטוריה שלה מנסים לדחוס "נס" אלוהי, תוך הקניית "קצת אידישקייט", והתוצאה העגומה ניכרת; בדרך זו מסלפים עובדה היסטורית שהיהדות החרדית לא תרמה דבר לא לבניית המדינה שבדרך, לא למלחמת התקומה ולא לאחריה עד עצם היום הזה. אף לא כפסיק.