X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בעוד יצחק תשובה, צדיק בינו וקבוצת אי.די.בי נאלצים להציע למכירה חברות שבבעלותם כדי לעמוד במגבלות חוק הריכוזיות, הצליחה שרי אריסון, באמצעות חברי כנסת וכמה לוביסטים, לשמר את כל עוצמתה באמצעות בנק הפועלים ושיכוי ובינוי
▪  ▪  ▪
אריסון. במלוא כוחה [צילום: פלאש 90]

חוק הריכוזיות שהתקבל בכנסת בקריאה שלישית, מגביל את הטייקונים הגדולים בישראל. יצחק תשובה, שהפך לגורם הדומיננטי ביותר בשוק הגז בישראל בזכות הגילויים במאגרי תמר ולוויתן, נאלץ להציע למכירה את חברת הביטוח הפניקס. צדיק בינו נאלץ להיערך למכירת חברת פז שבה הוא שולט או את הבנק הבינלאומי הראשון שבבעלותו. חברת אי.די.בי. שבשליטת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה תאלץ למכור את חברת כלל ביטוח. וכן הלאה.
גדולים וטובים ורבים יחסית יאלצו להיפרד מעסקים ריאליים ו/או פיננסיים כדי לעמוד בהוראות החוק. אך נראה כי מי שהצליחה לחמוק מאימת החוק היא המיליארדרית שרי אריסון - בעלת השליטה בבנק הפועלים ובחברת שיכון ובינוי. אריסון תמשיך לשלוט בשני גופים אלה, הגדולים ביותר בתחום עיסוקם: בנקאות, ובנייה.
אריסון הצליחה לחמוק מאימת החוק לא רק בזכות הנוסחאות המקלות שנקבעו באשר לגודל החברות והיחסים הפיננסיים, אלא גם נוכח ההגדרות שנקבעו לבחינת היקף פעילותן של החברות במתן שירותים בישראל, הגדרות מקלות שנוצרו, ולא במקרה, בלחצם של לוביסטים שידעו היטב את המלאכה. ברשימה זו נסקור חלק מהעניינים הנ"ל.

התרגיל שחילץ את שיכון ובינוי

החוק המקורי קבע מגבלת גוף ריאלי לחברה שהיקף חובותיה במאזן מגיע ל-7 מיליארד ש"ח ולאחר מכן הופחת ל-6 מיליארד ש"ח. שיכון ובינוי הייתה קרובה למגבלה זו, בשל היקף פעילותה העצום: כ-1000 יחידות דיור לשנה, ושטחים זמינים לבנייה בהיקף של כ-8000 יחידות.
מי שסייע לחברה להיחלץ מאימת החוק הם שני חברי כנסת יצירתיים במיוחד: זבולון כלפה (הבית היהודי) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו). השניים הגישו הסתייגות ולבקשתם שונתה ההגדרה בסעיף "האשראי הקובע". הצעתם זכתה לתמיכת מרבית חברי הוועדה שגם הצביעו בעד ההסתייגות. נקבע כי לצורך קביעת מגבלת גוף ריאלי יחושב האשראי הקובע כסכום האשראי הכולל פחות המזומנים שיש בקופת החברה. באותה עת עמד סך האשראי של שיכון ובינוי על כ-5.5 מיליארד ש"ח, ולאחר קיזוז 1.9 מיליארד ש"ח (מזומנים) פחת הסכום הקובע ל-3.6 מיליארד ש"ח בלבד. בהתחשב בקיזוז הפעילות בחו"ל - המהווה נתח נכבד מפעילותה של שיכון ובינוי - נותרת החברה מחוץ למגבלות החוק.

כיצד סודרו 2% מכריעים

חוק הריכוזיות נועד למנוע שליטה של גורם רב-עוצמה בשורה של תחומים, כולל תשתיות ושירותים חיוניים. החוק מגדיר גוף ריכוזי ככזה שמחזיק בזכויות בארבעה תחומי תשתיות חיוניים באמצעות עשרה חוזים או יותר. המחוקק כיוון למספר תחומים חיוניים, ובהם: חשמל, מים, כבישים, מחצבים וכו'. במקביל, הגדיר המחוקק גוף ריכוזי המחזיק בעוצמה רבה בענף הבנקאות והפיננסים. בנק הפועלים עונה כמובן להגדרה זו ומוגדר כגוף ריכוזי.
ביום 28.10.12 נערך בוועדת הכספים של הכנסת דיון באחד הסעיפים הקטנים שחילץ, הפלא ופלא, את שיכון ובינוי מאימת החוק ומהמגבלה שהוצעה בתחום התפלת מים.
הנוסח המקורי של החוק קבע את המגבלה שלהלן: "התפלת מי ים בשיעור מזערי המהווה 15% לפחות מסך כמות מי הים המותפלים". אנשי שיכון ובינוי נזעקו, ולכן, בדיון שהתקיים יומיים לאחר מכן (ביום 30.10.13) שונה לפתע החוק כך שנקבע: "התפלת מי ים בשיעור מזערי המהווה 15% לפחות מסך הכמויות המרביות השנתיות שקבועות בהסכמים להתפלת מי ים בין כל בעלי הרישיונות למדינה". ובמילים פשוטות: חישוב המגבלה יבוצע לפי הכמויות שנקבעו בהסכמים עם המדינה. בנסיבות אלה, נחלצה שיכון ובינוי מאימת המחוקק – כשירדה מ-15% ויותר, לפחות מ-13% (ולפי אחת הגרסאות: לפחות מ-11%).
שיכון ובינוי חומקת גם מהמגבלות שנקבעו באשר לתחום משק החשמל (רישיון ייצור). חוק הריכוזיות קובע מגבלה של 175 מגוואט לתחנת כוח. בבעלות שיכון ובינוי שלוש תחנות כוח המפיקות יחד 376 מגוואט: לתחנה באשלים כוח ייצור של 110 מגוואט, לתחנה בצאלים 120 מגוואט ולאתגל רישיון לייצור 146 מגוואט. בנסיבות אלה מצליחה שיכון ובינוי לחמוק מאימת החוק, למרות שבפועל - היקף פעילותה הכולל במשק החשמל גדול בהרבה מהמגבלה שנקבעה, בזכות ההקלה שניתנה בחוק המתיחסת לכל תחנה בנפרד.

אנשי מפתח בבנק ובשיכון ובינוי

אריסון צלחה את חוק הריכוזיות בהצלחה עצומה. היא נותרה כשכל תאוותה בידה: שליטה בלתי מעורערת בבנק הפועלים, ושליטה מלאה בשיכון ובינוי. תשובה, צדיק בינו ואחרים יאלצו למכור חלק מהנכסים, ואילו אריסון תוכל להמשיך ולהעצים את עסקיה - בלא מגבלה אמיתית.
יאמר כאן, כי אריסון אומנם אינה מעורבת אישית, באופן שוטף, בתהליכי קבלת ההחלטות בשני הגופים שבבעלותה: בנק הפועלים ושיכון ובינוי. בפועל, היא אינה מעורבת, למשל, בתהליכי הקצאת אשראי בבנק הפועלים למתחרים בשיכון ובינוי. אך מיותר כמעט לציין כי אנשיה, שיושבים על הברזים, יודעים היטב את מלאכתם.
רשות ניירות ערך והמפקח על הבנקים נדרשו לטפל בחלק מהמקרים הצורמים: יו"ר שיכון ובינוי משה לחמני מונה לתפקיד ביוני 2012. בעת המינוי הוא היה חבר בוועדת אישורי השקעות בבנק הפועלים. בעקבות הביקורת הודיע לחמני על התפטרותו מדירקטוריון בנק הפועלים; אירית איזקסון, מהבכירות בדירקטוריון שיכון ובינוי, נאלצה, בלחץ הפיקוח על הבנקים, להתפטר מראשות דירקטוריון ישראכרט שבשליטת בנק הפועלים ונשארה "רק" חברת דירקטוריון בבנק; אפרת פלד, יו"ר דירקטוריון אריסון החזקות ודמות בכירה במספר חברות שבשליטת שרי אריסון היא דירקטורית בשיכון ובינוי וגם בבנק הפועלים.

תאריך:  02/03/2014   |   עודכן:  02/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אריסון חומקת מאימת חוק הריכוזיות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אם זה נכון-נא לציין שמות חכי"ם
לובסיטים כדי ש:  |  2/03/14 11:01
 
- חמודי:ראה לעיל=ז.כלפה+ר.אילטוב ל"ת
ע_הראל  |  6/03/14 15:58
2
הקנאה אוכלת אותך..  ל"ת
אורי עמיר   |  2/03/14 15:23
3
היא מאותרגת
יחזקאל שרעבי  |  2/03/14 15:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועדת הריכוזיות
עידן יוסף
שר הכלכלה בנט קורא להחמיר את חוק הריכוזיות    יו"ר ועדת הכספים סלומינסקי: "הפירמידות מאפשרות לבעלי השליטה ליהנות מהצלחות ולהעמיס על הציבור את הכשלונות"
עופר וולפסון
טוענת כי באמצעות הפרוטוקולים יוכל הציבור לשפוט האם לא הושפעו מסקנות הוועדה מלחצים של בעלי הון
מירב ארד
כך מתריע דוח שפרסם בנק ישראל לשנת 2012    הדוח קובע כי הדמיון בין התיקים פועל להפיכת הסיכונים הספציפיים לסיכונים מערכתיים    הסיבה: היצע מצומצם של מוצרים פיננסיים בשוק המקומי ומבנה בעלות ריכוזי על החברות המנפיקות
עידן יוסף
יו"ר הבית היהודי אומר כי המו"מ אינו נסוב על תיקים אלא על עניינים כלכליים-חברתיים    המו"מ היום ארך 3 שעות ובמהלכו הסתייג הבית היהודי ממינוי לבני    לבני נועדה עם ראשי מועצת יש"ע
עופר וולפסון
בדיון ראשון על הצעת החוק להגברת התחרותיות במשק, אמר יו"ר ועדת הכספים גפני כי החוק לא יאושר כפי שהוגש לוועדה וכי בכוונתו לקדם שינויים שיבטיחו שינוי מבני אמיתי במשק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il