X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: ליאון אלי]
מוסררה - חברתית ומעניינת
הצגה המשחזרת את הופעת תנועת "הפנתרים השחורים" לפני כ-40 שנה על-רקע של קיפוח הצגה חברתית מעניינת מעולה עם משחק טוב
[צילום: ליאון אלי]

[צילום: ליאון אלי]

[צילום: ליאון אלי]

ראיתי במסגרת תיאטרון בית ליסין את ההצגה של תיאטרון פסיק הירושלמי"מוסררה" מאת הדר גלרון שגם ביימה ואמיר זהר. זאת הצגה שנכתבה בהשראת "הפנתרים השחורים".
מאחר שהמסופר בהצגה התרחש במציאות לפני למעלה מ-40 שנה ורבים מהצופים או שעדיין לא נולדו או שהיו ילדים קטנים אז הנה כמה הסברים על המונחים.
מה היא "מוסררה"
זאת שכונה בירושלים הגובלת בשכ' מאה שערים. היא הוקמה על-ידי הערבים מהעיר העתיקה כשכונת יוקרה. במלחמת העצמאות הערבים נטשו אותה והיא אוכלסה על-ידי עולים חדשים ממרוקו וארצות ערב.; היא הפכה לשכונת ספר ושכונה של השכבות הנחשלות. היום היא הופכת להיות שכ' יוקרה ומרכז תרבות.
מי הם "הפנתרים השחורים"
הם היו תנועת מחאה ישראלית של צעירים שמקורה בשכונת מוסררה יוצאי מרוקו וארצות ערב. התנועה הוקמה ב-1971 כמחאה על קיפוח בני עדות המזרח ומטרתם הייתה להלחם למען שינוי עתידם.
שם התנועה הגיע מתנועת מחאה אפרו אמריקנית. השם הוצע להם על-ידי אנג'לה דיויס -פעילה חברתית אמריקנית.
החברים הבולטים בתחילת דרכה היו ראובן אברג'יל, סעדיה מרציאנו, צ'רלי ביטון ואחרים. הם הצליחו בפעולותיהם והפגנותיהם להעלות את נושא מצוקת העונה עד כדי כך שכאשר ביקשו לקיים הפגנה המשטרה בעצת גורמי ביטחון שונים סירבה לתת להם רשיון ובפגישה עם גולדה מאיר אז ראש הממשלה היא התבטאה ש"הם לא נחמדים", דבר שהחריף את המחאה והמאבק.
שניים ממנהגיה, מרציאנו וביטון, נבחרו בהמשך לחברי כנסת אך לא במסגרת הפנתרים השחורים.
בהשראת הפנתרים השחורים נכתבה ההצגה "מוסררה" שתיאטרון פסיק מציג כעת.
פסיק הנו תיאטרון ירושלמי שנוסד ב-1997 על-ידי שלושה אנשים שחזיונם היה ליצור תיאטרון שישמש כאבן דרך בעיצוב התרבות הישראלית.
הרפרטואר של התיאטרון מבוסס על מחזאות ישראלית אקטואלית המציג בשפה תיאטרלית ייחודית. אומנם מושבו של התיאטרון בירושלים אך הוא נע ונד ומציג בכל הארץ. ליד התיאטרון גם בית ספר לתיאטרון בקהילה והוא מקיים פרויקטים חברתיים ופסטיבלים שונים.
תוכן המחזה מספר על הקיפוח, על ההתארגנות, על מה המשטרה עשתה, מה הפנתרים עשו, איך חילקו אוכל גנוב לתושבים הרעבים, איך הפכו לסל חבטות של המדינה, איך המשטרה עצרה חפים מפשע, איך העיתונות הציגה אותם כאויבי המדינה ואיך גולדה מאיר, שהייתה אז ראש ממשלה, במקום להקשיב ולעזור רק שאלה שאלות כדי להראות להם ש"הם לא נחמדים".
ההצגה בוימה כך שכל השחקנים פרט לאחד מדברים במבטא של מרוקני, כולם יוצאי עדות המזרח והעיתונאי, שהוא האשכנזי היחיד בהצגה, אומר, ספק בצחוק ספק ברצינות, שהיה תקציב רק לאשכנזי אחד בהפקה זו.
יש את המרוקני השוטר שיוצא נגד בני עדתו בחושבו שכך הוא עוזר להם עד כדי כך שמזכירים לו ששכח מהיכן הוא בא ולאן הוא הולך.
המרוקנים במחזה עניים, מדוכאים אך גאים במוצאם ואומרים שאמנם בגלל המצב יש גנבים במוסררה, יש חשיש, אינם "טלית שכולה תכלת "אך אין סרסורים בשכונה כי לא נרשה לבחורות שלנו להיות זונות".
ההצגה ריאליסטית מאוד. משחק כולם מעולה. הבימוי קיצבי, משאיר אותך דרוך. כל הסימפטיה שלך נתונה למקופחים, לבני השכונה. אתה עם המאבק, מאמין למצוקתם, משתתף פסיבית ברצונם לצדק חברתי, נגד הפליה וקיפוח.
רציתי להתייחס בכמה מילים לכל אחד מהשחקנים אך לצערי בתכניה שחולקה וגם באתר של התיאטרון ופניה במייל אליו כולל תזכורת, לא יכולתי לקבל את האינפורמציה הנכונה וההכרחית ביותר, דהינו מה שמות השחקנים ששיחקו בתפקידים השונים בהצגה. לאור עובדות אלו עיכבתי את הפרסום עד כה אך לצערי האינפורמציה המבוקשת לא הגיעה ועם השחקנים שאינם מוזכרים בשמותיהם הסליחה...
הצגה טובה מאוד. התפאורה מראה היטב את העוני, המצוקה. עיצב אותה עלי קפלן וילרמן. התאורה, שהפכה לחלק חשוב
במתרחש על הבמה, עוצבה על-ידי חגי גורן. הלחן והניהול המוסיקלי -יאיר סרי. אחראי על הכוריאוגרפיה - עומר זימרי. התלבושות האוטנטיות מאוד - ליאת בן-שושן.
אין להתעלם מהעובדה שעדיין היום לא כל בני העדות השונות שווים אם כי ימצאו רבים שההצגה תיראה להם היום אנכרוניסטית אחרי שעברו מאז יותר מ-40 שנה.
לראות או לא לראות: טוב שתיאטרון פסיק מעלה הצגה חברתית כזו למרות שהפנתרים השחורים אינם עוד. מומלץ לראות.

[צילום: ליאון אלי]
הכותב הוא עיתונאי-מבקר אמנות, חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה
תאריך:  09/03/2014   |   עודכן:  09/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גולדה מאיר  מאה שערים
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
עו"ד יוסי כהן הכחיש שוב ושוב שחשבונו בבנק לאומי הוגבל    שקר וכזב, טען וכיזב; לא היה ולא נברא; שום חשבון לא הוגבל    המסמכים מעידים: החשבון בבנק לאומי הנושא את שמו ואת שם החברה הפרטית שבבעלותו הוגבל לחמש שנים בהוראת בנק ישראל מכוח "חוק שיקים ללא כיסוי"    בגלל פעולות מפוקפקות    המשך יבוא
אלעזר לוין
גברה עם שותפה שרון גל על כל החברות המובילות ורכשה מגרש ל-222 דירות יוקרה בחולון מול בית הספר החקלאי מקוה ישראל    "חברי הקבוצה יחסכו מאות אלפי שקלים לדירה"    יש עוד פרויקטים
טובה ספרא
עולם האיסלאם עובר מהפך    אירופה וארה”ב בתהליך שאין ממנו דרך חזרה    כולנו עוברים טלטלות רגשיות, מבחן לניווט במים סוערים    ההמלצה: לא להקצין לשום כיוון בינתיים    תחזית אסטרולוגית שבועית: 14.3.14-7.3.14
ליאון אלי
קונצרט בו נוגנו יצירות של שלושה מלחינים שהייתה להם"טרגדיה" בחייהם שהביאה בסופו של דבר למותם. מוזיקה יפה וביצוע טוב מאוד
עליס בליטנטל
מחזהו של איציק ווינגרטן עבר עיבוד חדש לשלושה שחקנים-רקדנים. שילוב מפתיע, מוצלח ועשיר הבעה, להצגה הידועה מלפני 20 שנה    התיאטרון העברי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il