ירון גוטפריד המנצח הראשי והמנהל המוסיקלי של תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית משך 11 שנה ועד לתחילת העונה הנוכחית, החליט לצאת לדרך עצמאית, לדרך לא כל-כך קונבנציונלית ולפתוח סדרה מוסיקלית חדשה שקרא לה "מחוץ לקופסה".
לרגל הקונצרט הראשון של הסדרה במוזאון תל אביב, קיימתי ראיון איתו והינה תמציתו.
השאלה הראשונה ששאלתי את מאסטרו גוטפריד הייתה מה זה "מחוץ לקופסה". "חיבורים מוסיקליים בשבילי שגדלתי בבית מוסיקלי, העולם המוסיקלי מורכב מסגנונות שונים, קטגוריות שאינן זרות לי. אנשים ששמעו על ההרכבים של הקונצרטים בסדרה אמרו שזה לא מקובל זה מחוץ לקופסה. הביטוי מצא חן בעיני וכך נתתי את השם לכל הסדרה.
לגוטפריד כמה כובעים אותם הוא אוהב באותה מידה תלוי במה הוא עוסק באותו רגע. הוא מלחין שלמד אצל פרופ' נעם שריף, מנצח שלמד אצל פרופ' מנדי רודן. הוא ראש מסלול הלחנה עיבוד וניצוח בבית-ספר רימון לג'אז ומוזיקה מודרנית וכעת גם מנהל אמנותי ומנצח בסדרה החדשה "מחוץ לקופסה".
הוא עסק ועוסק בתחומים רבים וגם המוזיקה ששמענו בתז מתניה-הקאמרית הקיבוצית תחת ניהולו האמנותי הייתה מגוונת וכללה גם מוזיקה קלאסית וגם מודרנית. הן יצירות לא כל-כך ידועות והן יצירות מפורסמות וידועות ביותר.
משך 11 שנות ניהול התזמורת הוא הצליח להפוך את התזמורת לתזמורת הקאמרית לאחת הטובות בארץ אם לא הטובה ביותר. התוכניות של התזמורת התאפיינו תמיד ביחודיות וגיוון סגנונות.
שאלתי את המאסטרו מדוע אחרי תקופה כה ארוכה מלאת הישגים וכמעט יד חופשית בהיותו המנהל המוסיקלי של התזמורת, מדוע החליט לצאת לדרך עצמאית. תשובתו הייתה חד-משמעית: "יכולתי לעשות ולבחור בתזמורת נתניה תוכנית כפי שרציתי, אך חייב הייתי להתחשב גם בקהל המנויים בכל הארץ שהיה רגיל לסוג מסוים של מוזיקה. בתז נתניה קהל המנויים מפוזר בכל הארץ ואני חייב הייתי להתחשב בהם. אנו היינו התזמורת היחידה ששירתה את אוהבי המוזיקה בישובים שתזמורת אחרת לא ביקרה. אומנם עשיתי בנתניה מה שרציתי כמנהל אמנותי ותחום הפעילות שלי היה רחב, אך הכל עבד לפי קודים מסוימים שצריך הייתי להתחשב בהם ולמלא".
"בסדרה החדשה מחוץ לקופסה אני חופשי לבחור סוגים שונים של יצירות והרכבים. בסדרה החדשה ארבעה קונצרטים ויש בכל קונצרט משהו מיוחד, ספציפי, שונה ואם שומעים את כל ארבעת הקונצרטים שבסדרה, מקבלים מכלול שלם כאשר כל קונצרט שונה אחד מהשני. בסדרה החדשה שלי אני יכול לשים את עצמי כפי שאני רוצה. הסדרה לא חייבת להיות קשורה רק בתזמורת. היא עושה חיבורים שונים לפעמים בלתי אפשריים וזאת אני לא יכולתי לעשות בתז נתניה-הקאמרית הקיבוצית או בכל תזמורת אחרת. אין בשום תוכנית או תזמורת חיבורים שאני חיברתי בסדרה אחת. אתן דוגמה מהקונצרט הראשון בסדרה החדשה בו מופיעה רביעיה קאמרית. בתזמורת אני לא יכול לתת רביעיה עם תזמורת".
"דבר נוסף הרגשתי שאני עשיתי בתז נתניה כל מה שיכולתי ואני רציתי להתקדם הלאה ולהקדיש את זמני לפרויקטים שלי. כל היצירות שכתבתי לא יצאו לאור כל עוד הייתי בתזמורת".
"מדוע אני צריך ועושה את זה כי אני אוהב את זה". "בסדרה החדשה יש ארבעה קונצרטים מגוונים. הם כוללים מוזיקה מהבארוק, הקלאסית והג'אז. הכל בפרשנות חדשה בסגנונות שונים, ביצירות מקוריות וגם עיבודים חריגים. בער לי לעשות סדרת קונצרטים חדשה שלא שייכת לאיש. זה הבייבי שלי שבה אני יכול להגיש כל מיני דברים שלא יכולתי לעשות בנתניה או במקביל".
מה תכלול הסדרה החדשה? "בקונצרט הראשון יש מיזוג מאין סלון מוסיקלי בו אתגר קרת יקריא מיצירותיו ואני כתבתי את המוזיקה על-פי הטקסט שקרא כאשר קרן הדר תשיר. אך בקונצרט לא תושמע רק מוזיקה שלי. הוא יכלול גם מלחינים אחרים שלדעתי יש משהו משותף ביניהם. זה יהיה קונצרט של מפגש חוויתי ואסוציאטיבי בין מוזיקה למילה הכתובה בין אתגר קרת ליצירות של סאטי, שוברט, ראוול, פורה ושוסטקוביץ".
בקונצרט השני אופיע ביחד עם אבי דני במבחר קטעי ג'אז מוכרים חלקם בעיבודים מקוריים שלי לשני פסנתרים. בקונצרט זה תושמע גם יצירתי "תמונות בתערוכה", רימייק על-פי מוסורגסקי לאנסמבל של 13 נגנים וטריו ג'אז".
גוטפריד מדגיש וחוזר ומדגיש שאין זה עיבוד ליצירה הידועה, אלא משהו חדש, בקצב אחר, במבנה אחר, בפרשנות אחרת, בלבוש אחר ודברים אחרים שיש בהם מקום לאלתורי ג'אז. יצירה זו בוצעה בבכורה עולמית בעיר האסורה בבגין בהצלחה גדולה ביותר ובקרוב תצא בתקליטור ותבוצע גם בסיור שיערך בארצות הברית.
הקונצרט השלישי נושא את הכותרת "הביג בנד" בו תשתתף תזמורת הביג בנד של בית הספר רימון בהדרכת גורי אגמון. כן תושמע בין השאר יצירה מפורסמת ביותר משנת 1924 - רפסודיה בכחול. תושמע הגרסה המקורית לתזמורת ג'אז ופסנתר סולו.
את הסדרה המעניינת והמגוונת הזו יסיים קונצרט שגוטפריד קרא לו "התאהבתי באך". "בקונצרט ישתתף אנסמבל "בארוקדה" המתמחה במוסיקת בארוק. יושמעו יצירות ששמם מפורסם אך הפעם הם יושמעו בביצוע חריג. נשמיע את הקונצרט הברנדנבורגי מספר ארבע בביצוע צ'מבלו ושתי חליליות. את ה"פסנתר המשווה" נשמיע תחת השם "הפסנתר המשווה אך הלא מאוזן" - מוזיקה גוטפריד / באך לטריו ג'אז ותז קאמרית".
גוטפריד ציין שכתב את היצירה בהשראת הפרלודים והפוגות של באך בפרשנות חדשה וכדי להתרשם טוב יותר ינוגן תחילה המקור ולאחר-מכן את הגרסה החדשה. המאסטרו מוסיף ואומר, כי יש ביצירה מקום לאלתורים ושכל פרק כתוב בסגנון שונה ומשרה אווירה של שיטוט בגלריה של תמונות מוסיקליות קטנות. קונצרט זה שיסיים כאמור את העונה יתקיים ב-12.6.14.
סדרה כזו של מוזיקה כוללת בכל קונצרט משהו שונה המקשר בין היצירות והזמן של היום. אלו קונצרטים חריגים שאי-אפשר היה לבצע במסגרת סדרת מנויים של תזמורת בארץ. טוב עשה ירון גוטפריד שלקח יוזמה ויצר סדרה מעניינת, מרתקת, מיוחדת וחריגה בנוף המוסיקלי שלנו.
לראות או לא לראות: מאוד מעניין, שונה מהמוזיקה שאנו רגילים לשמוע. מבלי ששמעתי את הקונצרטים, עדיין ורק מהרכב התוכניות והמבצעים, אין לי ספק שזו תהיה חוויה וממליץ עליה בפה מלא על "עיוור".