X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לחלבון תפקידים שונים במערכת החיסונית, כמו ייצור כדוריות דם, ובכלל בכל תהליך חשוב אשר מתרחש בגופינו דורש חלבונים על-פי משרד הבריאות, כמות החלבון שעלינו לאכול במשך יממה, כדי למנוע חוסר בחלבון, היא לפחות 0.8 גרם לכל ק"ג ממשקל הגוף
▪  ▪  ▪
חשוב להתייחס לחלבון בכבוד [צילום: פלאש 90]

מה עוד לא נאמר בגנותו ובזכותו? דבר אחד בטוח - חשוב להתייחס אליו בכבוד, אחרת הוא לא יאפשר לנו לעבוד.
החלבונים הם תרכובות מרכזיות, בעלות תפקידים רבים בגופינו. החלבונים נמצאים בכל רקמה ומהווים חלק בכל תהליך המתחולל בגוף. החלבון מורכב מחומצות אמינו בשילובים שונים, ולכל סוג של חלבון תפקידים שונים בתהליכים שונים, שאת חלקם אנו מסוגלים לייצר, אבל את חומצות האמינו החיוניות, אנו חייבים לצרוך ממזון.
לחלבון תפקידים שונים במערכת החיסונית, כמו ייצור כדוריות דם, ובכלל בכל תהליך חשוב אשר מתרחש בגופינו דורש חלבונים.

כמה? למה? ולמי?

על-פי משרד הבריאות, כמות החלבון שעלינו לאכול במשך יממה, כדי למנוע חוסר בחלבון, היא לפחות 0.8 גרם לכל ק"ג ממשקל הגוף. כלומר, אדם בריא במשקל 75 ק"ג צריך לאכול לפחות 60 גרם חלבון. על-מנת לסבר את האוזן, כאשר אוכלים כ-100 גרם חזה עוף בארוחת הצהריים, כבר מכסים את הכמות המינימלית הנדרשת (וזו כמות מועטה ביותר למנה על צלחת לאדם אשר צורך מזונות מן החי). כמובן שאם לא מדובר במצבי רעב קיצוניים, אזי אין כל בעיה לצרוך את המינימום הנדרש.
גם בתזונה טבעונית אין בעיה לענות על הדרישה, אך צריך לדעת כיצד להתנהל, חשוב לזכור שיש מעט חלבון בכל המזונות המוגדרים טבעוניים כמו למשל, בפרוסת לחם, בקטניות, ובאגוזים. חשוב לציין, שפירוק חלבון אשר מקורו מן הצומח מהיר יותר, ולרוב חלבון צמחי יהיה בריא יותר משום שהוא יגיע עם הרבה פחות שומן באופן יחסי לחלבון אשר מקורו מן החי. עם זאת, החלבון הצמחי מכיל פחות חלבון ביחס לכמות המזון הנצרכת בארוחה.

לעוסקים בפעילות גופנית שימו לב

אנשים פעילים דורשים בין 1.2-1 גרם לק"ג ממשקל הגוף, מה שעונה על הצריכה הממוצעת של אדם אשר צורך תזונה בריאה סטנדרטית ומתאמן כשלוש פעמים בשבוע באופן לא מקצועי.
לאנשים פעילים, כמות החלבון הדרושה עומדת על 1.6 גרם לכל ק"ג משקל גוף, היומית. אנשים פעילים במיוחד וספורטאים מקצועיים או חצי מקצועיים, זקוקים לשני גרם לכל ק"ג ממשקל הגוף.
כמות החלבון הנדרשת, חייבת להיות מלווה בכמות נאותה של פחמימות ושומנים על-מנת להיספג באופן אופטימלי, אם לא צורכים מספיק פחמימות ושומנים בהתאם, הגוף משתמש בחלבונים על-מנת להשלים את החסר ואת התוספת שאין בה צורך, הגוף יפריש בכל מקרה דרך הכליות לאחר פירוק בכבד, ולכן מי שמתאמן ורק מוסיף חלבון ללא התאמה לשאר רכיבי התזונה עושה זאת לשווא, ומעבר לכמות מסוימת הגוף יפריש את החלבון בכל מקרה.
אני אסכם וארגיע את אוכלוסיית המתאמנים, כי צריכת חלבון של 2-1.4 גרם לכל ק"ג משקל גוף, מומלצת על-ידי הגופים המקצועיים המובילים בעולם לתזונת ספורט (ACSM ו-ISSN), על-פי מחקרים, היא בטוחה לחלוטין.
מקורות חלבון ותוספים מומלצים למתאמנים:
BCAA הינה חומצת אמינו אשר הוכחה מחקרית כבעלת פוטנציאל לשיפור תוצאות האימונים וכן לשיפור יכולת ההתאוששות הגוף לאחר מאמץ.
אם נדרג את המקורות הטובים ביותר ל-BCAA לפי סדר יורד, הטוב ביותר הינו חלבון שהופק ממי גבינה שסונן ובודד (על-ידי כך שהוציאו ממנו את השומן והלקטוז). אחריו ברשימה נמצא חלבון ממי גבינה לא מסונן, הפחות טוב ברשימה יהיה חלבון ביצה (אלבומין), אחריו חלבון חלב (קזאין) ולבסוף חלבון סויה.
כדאי לזכור, כי צריכת ביצה הינו מזון אידיאלי למתאמנים, אך הוא כזה רק בעת אכילת הביצה בשלמותה החלמון והחלבון. למרות שריכוז השומן והכולסטרול בביצה גבוהים ומאטים את מהירות הספיגה. הרכב החלבון ללא החלמון לוקה בחסר. חשוב לציין, שצריכת חלבון ביצה כתוסף בעייתית בשל רגישות התוסף לזיהומים.
למתאמנים לא מקצועיים הייתי ממליצה על צריכה של ביצים רגילות וכוס חלב, אשר בהחלט יענו על הדרישות.
צריך לזכור, שלגוף יש יכולת מופלאה להתמודד עם צריכת כמות חלבון מוגברת ולהתאים את תפקוד הכליה, כמובן שעומס ללא תוספת אימונים לא אידיאלי.
חשוב לציין, שלאנשים הסובלים ממחלות כליה או יתר לחץ דם, צריכים להזהיר בצריכת החלבון ולהיוועץ עם איש מקצוע לאיזון כמויות החלבון בדיאטה שלהם.
דיאטות עשירות בחלבון כדיאטת אטקינס ודיאטת הפלאו שנעשו מאוד פופולריות, מסייעות מאוד לירידה במשקל, אבל חשוב להזהיר מאוד בהמשך התהליך. זה נכון שבדיאטות עשירות בחלבון או בדיאטות דלות בחלבון ישנה ירידה מואצת במשקל, אבל אם לא בוחרים בהן כאורח חיים מתמשך, העדויות בקליניקה ובכלל מעידות שאנשים שבוחרים בהן לירידה מהירה ומפסיקים בבת אחת עולים במהירות, ראו הוזהרתם.
דיאטות עשירות בחלבון אשר מהוות כ-30% באופן יחסי מהצריכה היומית, נמצאו כמועילות מאוד בהפחתת שיעור מחלות לב, סרטן השד, הפחתת מחלות ממאירות שונות, תופעות גיל המעבר ואפילו ירידה בכולסטרול.
לסיכום:
צרכו חלבון, ממקור צמחי (כגון אגוזים קטניות), ביצים בשלמותן ומוצרי חלב, בשר מנתחים שלמים ודלי שומן, ודגים (רצוי דגי ים עמוקים) אשר מכילים כמויות יפות של אומגה 3, יש לצרוך סויה באופן מתון, ולהיזהר מתוספת מלח ושומן עודפים.

הכותבת היא דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C בסניף רמת-גן
תאריך:  31/03/2014   |   עודכן:  31/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיתוס צריכת החלבון
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חלב ומוצריו מסוכנים לאדם
חשדנית  |  31/03/14 22:16
 
- את נשמעת יותר נחרצת
אהרון שחר  |  1/04/14 22:28
2
אני מופתע מחוסר המקצועיות!
אלי נבון  |  2/04/14 15:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רבקה בקנרוט
בישראל חיים עשרות חולים במחלה בשם פברי    הערכות: יש עוד כ-200 חולים לא מאובחנים    זו מחלה גנטית שעלולה לפגוע גם בתפקודי כליה ולגרום לנזק בלתי הפיך    גילוי מוקדם עשוי למנוע פגיעה בכליות או לעצור התדרדרות עתידית בתפקודן
יואב יצחק
פרשת הולילנד נחשפה לראשונה ב-News1 ביולי 2008    התרענו כי מדובר בפרשת שוחד    הצבענו על שמואל דכנר כמי שיהא עד מדינה    הזהרנו כי מדובר בפועל בארגון פשיעה בראשו עומד אהוד אולמרט וכי מדובר באחת מפרשות השוחד הגדולות במדינה    רק לאחר שהמשטרה קיבלה מידע נוסף מ-News1 היא החלה ב-2009 בחקירה סמויה ולאחריה בחקירה גלויה ובמעצרים    התוצאות בהכרעת הדין המלאה של השופט דוד רוזן    אולמרט בדרכו לכלא לזמן לא קצר
איתמר לוין
כמה תינוקות נולדו למעורבים בהליך? כמה עמודי פרוטוקול נרשמו? כמה מוצגים סומנו וכמה יש באמת? הנתונים שלפני ומאחורי הקלעים של משפט השחיתות הגדול בתולדות המדינה
איתמר לוין
אחרי שנתיים במשפט הולילנד ניתן לקבוע, שהדבר הצפוי היחיד בו הוא שיתרחשו בו דברים בלתי צפויים. עסקת הטיעון של שולה זקן איננה לבד: שבע ההפתעות הגדולות של המשפט
מוטי ישראלי
במקומות בהם נרצה תאורה ממוקדת, נשתמש בנורות הלוגן ממקדות ובנורות לד    מבנה גוף התאורה צמוד לתקרה כדי להעניק תחושה של חלל גדול, פתוח, מרווח או גוף תאורה תלוי שמגדיר, תוחם ממרכז אזור מסוים מתוך שאר החלל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il