X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מי שרוכש דירה לדוגמה סבור בדרך כלל כי זכויותיו פקעו, ומי שמוכר דירה כזו סבור בדרך כלל כי הוא פטור מאחריות לגבי הדירה התחושה הזו מגיעה לעתים גם לבית המשפט שדוחה זכויות דיירים אשר רכשו דירה לדוגמה, ומטיל עליהם, לפחות חלקית, השתתפות בנזקיהם
▪  ▪  ▪
זכויות שוות [צילום: הדמיה]

יש והקבלן מקדיש דירה מסוימת ממצבור הדירות שבבניין אותו הקים כדירה לדוגמא. המאפיין את הדירה לדוגמה הוא שדירה זו כוללת בתוכה כמה שכלולים ושיפורים האמורים לשכנע את המבקרים לרכוש דירה בבניין. לאחר שתם תפקידה של הדירה לדוגמה בקידום המכירות - היא נמכרת לאחד הדיירים שוודאי בחנו אותה וראו אותה במצב גמור ומושלם.
אין כאן כוונה להיכנס לפרטי ההסכם שבין הקבלן לבין הדיירים רוכשיה של הדירה לדוגמה, אלא לעמוד דווקא על זכויותיהם של הרוכשים.
לכאורה, וזו בדרך כלל עמדת הקבלן, הקונים את הדירה לדוגמה מנועים מלתבוע את הקבלן בגין ליקויי בניה, שכן הם ראו את הדירה שעמדה זמן רב גלויה לעיני כל, כמייצגת את הדירות בבניין, וייטען כלפיהם כי הם רכשוה במצב גמור וסופי ובידיעה ברורה לגבי הנתונים, הליקויים ככל שישנם ובמיוחד ליקויים גלויים, וכל פרט אחר הכלול בה.
מדובר, לכאורה, ברכישת מוצר "as is" - מה שהדייר ראה, הוא גם רכש ןזאת עשה בעיניים פקוחות.
בפועל ולמעשה, חוק המכר (דירות) תשל"ג - 1973 - חוק אשר בא להוסיף זכויות לקונה על פני כל חוק אחר - מקנה לקונה, לרבות קונה של דירה לדוגמה, זכויות כמו של כל קונה אחר.
חוות דעת מקצועית
רוכש הדירה, כמקובל, עורך בשלב מסירת הדירה וקבלת המפתח סיור בדירה ביחד עם הקבלן לשם ניסוח ורישום פרוטוקול מסירה, מסמך בו רשומים הפגמים שבדירה. ברכישת דירה לדוגמה ההתמקדות היא בנזקים קלים בדרך כלל, אלה שנגרמו עקב הצגת הדירה ושימוש בה, והם בטלים ביחס לליקויים אשר נגלים למומחה הבודק את הדירה וגם ביחס לליקויים אותם יודע הדייר לאחר תקופת שימוש בדירה.
לדוגמה, הסדקים טרם גלויים, והרטיבות טרם חדרה לדירה דרך הקירות, דירת שכן מעל, פתחי החלונות, והמרפסת של השכן מעל. בנוסף, ליקוי שעניינו אי-התאמה לתקנת בניה או לתקן כלשהו, תקנה ותקן שלא מוכרים לרוכש - לא יכולים להיחשף בטרם קבלת חוות דעת מקצועית מטעם מומחה. האומנם הקונה מוותר מראש על זכויותיו?!
חוק המכר (דירות) לא מבדיל בין דירה רגילה לבין דירה לדוגמא. חורק המכר (דירות) גם לא מכיר כלל במושג של דירה לדוגמה, ולא מדיר זכויות ממי שקנה דירה במצב "as is".
ההפך הוא הנכון: בחוק המכר (דירות) מובהר כי זכותו של הקונה להודיע על הליקויים בדירה במשך תקופת הבדק [שנמדדת בשנים לפי סוג הליקוי, כמפורט בחוק] ואז נטל הראיה להוכיח שלא הקבלן אחראי על קיום הליקוי אלא הקונה - מוטל על שכמי הקבלן. מצב זה יוצר יתרון לקונה, ולשם כך הקונה לא נדרש לגלות את הליקוי או את אי-ההתאמה במעמד פרוטוקול המסירה, ויש לו אורכה בת שנים לעשות זאת בניחותא וללא דחק.
אף על-פי כן מי שרוכש דירה לדוגמה סבור בדרך כלל כי זכויותיו פקעו, ומי שמוכר דירה כזו סבור בדרך כלל כי הוא פטור מאחריות לגבי הדירה. התחושה הזו מגיעה לעתים גם לבית המשפט שדוחה זכויות דיירים אשר רכשו דירה לדוגמה, ומטיל עליהם, לפחות חלקית, השתתפות בנזקיהם.

תאריך:  16/04/2014   |   עודכן:  16/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
במשטרה ובפרקליטות כבר מכינים טיוטה ובה עיקר הממצאים נגד אולמרט    עיקרם: שיבוש מהלכי חקירה ומשפט, תוך הפעלת גורמים-מקורבים להפעלת לחצים ו/או פיתויים על שולה זקן וגורמים נוספים
אלי אלון
רבים בציבור לא מכירים ואינם יודעים שקיים בארץ נחל בשם נחל כופר ועוד במרכז הארץ    כתבה זו עושה היכרות עם נחל מוזנח ועלום-שם זה, וקוראת לשקמו לטפחו ולהנגישו להנאת הציבור הרחב
עליס בליטנטל
ספרו של דויד גרוסמן קיבל שדרוג בהצגת תיאטרון הספריה, בבימויו של להב תימור הצעיר המחונן, עם צוות שחקנים מנוסים ומעולים, שביחד - עושים מקטע על מחנה מוות משהו פיוטי-חלומי עם תקווה לחיים ללא מלחמה
ראובן לייב
"דרבי בר" הוותיקה, שבקניון ארנה בהרצליה, ממשיכה כרגיל להתעלות על עצמה כמסעדה איכותית, שייחודה, בעיקר, בזכותן של המנות הראשונות והאחרונות המקוריות שהיא מציעה לסועדיה
דרור אידר
המומחה העולמי לענייני אירן, פרופ' דוד מנשרי, מתקשה להבין מדוע המערב, ובראשו ארה"ב, השיל מעליו את נכסיו אל מול טהרן    הוא בטוח שפצצה גרעינית אירנית תשנה את חוקי המשחק במזרח התיכון ומעבר לו    וטוען שהאיום על ישראל עשוי להיות קיומי    להכיר את האויב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il