X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יום השואה: העומדים מנגד / כתבה שנייה

עקורים, לא קורבנות

כאשר יהודי דרום אפריקה ביקשו להעביר כמה אלפי ליש"ט ליהודי אירופה בחודשים האחרונים של המלחמה, מצאו הבנק המרכזי ומשרד האוצר בלונדון שורה של דרכים לטרפד את היוזמות הללו מסמכי ארכיון המדינה הבריטי חושפים את האדישות והאטימות
▪  ▪  ▪
ניצול בברגן-בלזן [צילום: בית לוחמי הגטאות]
משרד האוצר הבריטי. סחבת [צילום: צ'רלס דלגאדו]

הבנק של אנגליה. זה לוקח זמן [צילום: AP]

שום דבר יוצא דופן
המינוח הזה אינו סתם עניין של חוסר רגישות. הוא מלמד גם על צורת החשיבה: אלו הם עקורים המוחזקים במחנות ריכוז. נכון, מן הסתם זה מאוד לא נעים ואולי אפילו נורא, אבל יש עוד מיליוני פליטים שנעקרו מבתיהם ועוד מאות אלפים שמוחזקים במחנות ריכוז. לאמר: אין שום דבר יוצא דופן במצבם של שרידי היהודים במחנות הנאציים. ואם אין שום דבר יוצא דופן, אין סיבה לפעול בצורה אחרת מכפי שעשינו עד עכשיו, כלומר: לא לעשות דבר

ב-10 באוקטובר 1944 - כאשר אירופה הלכה ושוחררה, וממדי השואה הלכו והתבררו - שלח הבנק המרכזי של דרום אפריקה מברק לבנק המרכזי של אנגליה: "ארגוני רווחה יהודיים שקיבלו אישור להעביר 2,000 ליש"ט לחודש לשווייץ, מבקשים להגדיל את הסכום ל-3,000 ליש"ט. הם שואלים גם אם ניתן לבצע העברה דומה לסיוע מאורגן בצרפת, או במישרין או דרך הג'וינט באלג'יריה".
זה היה כל הסיפור: 1,000 ליש"ט בחודש. אבל לפקידים הבריטים היו הסתייגויות. והם השתמשו בתרגיל העתיק ביותר בספר כדי למסמס את העסק: סחבת, מלווה בהבעת תמיכה מן השפה ולחוץ - שמאחוריה הצבת מכשולים ובעיות על כל צעד ושעל.
תשובתו של Bank of England ניתנה רק ב-2 בנובמבר. לגבי שווייץ - חיובי, כי משרד החוץ בדיוק ניסה לשכנע את ברן לקלוט יותר פליטים יהודים. לגבי צרפת - "אנחנו צריכים לסייע, בתנאי שנקבל ערבויות שהכסף ישמש למטרות חיוביות". מה זה "מטרות חיוביות", מי יגדיר אותן ומי יוודא שזה מה שמתבצע - כל זה לא נאמר באותה תשובה, מה שמשמעותו כמובן שניתן יהיה לגרור את העסק עוד הרבה זמן רק בבירור של הנקודות הללו.
ליצור קשר באמצע מלחמה
תקיעת המקלות בגלגלים לא נגמרה כאן. הדרך הנכונה, המשיך הבנק המרכזי בלונדון, היא שממשלת דרום אפריקה תייעץ לארגונים היהודיים המקומיים ליצור קשר עם הוועדה הבין-ממשלתית לפליטים, כדי לברר היכן ובאיזו צורה יוכלו לתרום בצורה המועילה ביותר.
יש לזכור, כי אנחנו מדברים על אמצעי תקשורת של שנת 1944 בעיצומה של מלחמת עולם. אם שולחים את יהודי דרום אפריקה לדבר עם ועדה שמקום מושבה בלונדון, משמעות הדבר היא שיידרשו ימים לא מועטים רק להעביר את המסרים בין הצדדים. נניח שיידרשו רק שלושה-ארבעה מכתבים מכל צד; זה לבד יכול לקחת כמה וכמה שבועות.
השיטה הזו נמשכה כאשר הועלתה כעבור שלושה חודשים בקשה נוספת. ב-15 בפברואר 1945 שלח פקיד ממשרד האוצר מזכר לעמיתו מהמשרד ללוחמה כלכלית, עם עותקים למשרד החוץ ומשרד המושבות (מה שכמובן הבטיח עוד סחבת), בעקבות שיחת טלפון שקיימו השניים. וכך נאמר במכתב:
"הבנק של אנגליה קיבל מברק מהבנק המרכזי של דרום אפריקה, ובו התבקש להביע את דעתו על בקשת מגבית המלחמה של יהודי דרום אפריקה, לקבל רשות להשתתף ברכישת חבילות מזון ליהודים עקורים במחנות ריכוז באירופה, באמצעות העברת 5,000 ליש"ט לרב הראשי של שבדיה. את היוזמה כנראה העלה הקונגרס היהודי העולמי בניו-יורק, ונאמר שהיא קיבלה את אישורן של הרשויות בארה"ב ובשבדיה.
"מבחינת ההיבט של הפיקוח על המטבע, אנחנו לא רוצים להביע דעה נגד הבקשה הזאת, אבל אין לי ספק שיש לך מה להגיד בנושא. ההצעה הזאת נראית דומה מאוד להצעה באותו סכום שהעלתה החטיבה האירופית של הקונגרס היהודי העולמי, לגביה התכתבת עם מיס פילוק בינואר. לדעתי פרטיה של בקשה זו עדיין נמצאים בדיון. אני מציע שהבנק של אנגליה ישלח תשובה מקדמית לבנק המרכזי של דרום אפריקה, בה יסביר שייתכן שיידרש זמן מה לבחון כאן את הנושא".
שמישהו יתנגד במקומנו
שוב מדובר על סכום זעיר - לא יותר מכמה עשרות אלפי ליש"ט בערכים של היום - אך שוב הפקידים בווייטהול נזעקים. מה אנחנו רואים במכתב הזה? שמשרד האוצר לא רוצה להתנגד, אבל הוא מצפה שהמשרד ללוחמה כלכלית יעשה את זה בשבילו - ואולי גם משרד החוץ ומשרד המושבות, שהיו באופן מסורתי לכל הפחות אדישים לגורל יהודי אירופה. שמשרד האוצר חושד שמנסים לעבוד עליו ומגישים שוב בקשה שכבר נמצאת בדיון.
אנו רואים שהבקשה הקודמת נבדקת מזה חודש ואין סימן לכך שהבדיקה תסתיים מתישהו בקרוב, אם בכלל. שממשלות ארה"ב ושבדיה מוכנות לעזור - אבל ממשלת בריטניה מחפשת דרכים למנוע את הסיוע. ואולי הכי מקומם: שקורבנות השואה מכונים "עקורים במחנות ריכוז", תוך התעלמות מוחלטת מכל מה שהיה ידוע היטב באותה עת על גורלם של יהודי אירופה.
המינוח הזה אינו סתם עניין של חוסר רגישות. הוא מלמד גם על צורת החשיבה: אלו הם עקורים המוחזקים במחנות ריכוז. נכון, מן הסתם זה מאוד לא נעים ואולי אפילו נורא, אבל יש עוד מיליוני פליטים שנעקרו מבתיהם ועוד מאות אלפים שמוחזקים במחנות ריכוז. לאמר: אין שום דבר יוצא דופן במצבם של שרידי היהודים במחנות הנאציים. ואם אין שום דבר יוצא דופן, אין סיבה לפעול בצורה אחרת מכפי שעשינו עד עכשיו, כלומר: לא לעשות דבר.

תאריך:  28/04/2014   |   עודכן:  28/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עקורים, לא קורבנות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הבריטים תמיד היו שילוב של
במבה  |  28/04/14 08:50
2
אנגלים גרועים כמו הנאצים
אדם הגון  |  29/04/14 06:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
רפאל בוכניק
ההכרה בשואה של אבו מאזן רחוקה מחרטה או מהתנצלות על השקפת עולם חשוכה כפי שבאה לידי ביטוי בגישתו האותנטית שעיגן בעבודת הדוקטורט שלו
שמעון פרס
נאום נשיא המדינה בעצרת הזיכרון הממלכתית ליום הזיכרון לשואה ולגבורה [כ"ז בניסן תשע"ד, 27.04.2014]
בנימין נתניהו
נאום ראש הממשלה בעצרת הזיכרון הממלכתית ליום הזיכרון לשואה ולגבורה [כ"ז בניסן תשע"ד, 27.04.2014]
נפתלי בנט
נאום שר הכלכלה בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בית העדות בניר גלים [כ"ז בניסן תשע"ד, 27.04.2014]
עידן יוסף
ראש הממשלה אומר כי אינו חושש מלומר את האמת לעולם    הנשיא פרס מזהיר מפני עליית כוחו של הימין הקיצוני באירופה
רשימות נוספות
"זה טוב להגיד צווילינגן?"  /  איציק וולף
האנטישמיות ב-2013 - תופעה יום-יומית  /  איתמר לוין
יד ושם זיהה 4.3 מיליון מקורבנות השואה  /  איתמר לוין
בשביל החיים  /  רב-ניצב יוחנן דנינו
לא נאפשר לאירוע האפל להשתלט על העתיד שלנו  /  ציפי לבני
ההסגר שמנע סיוע   /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il