X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: הדי גינת]
רכוש נטוש בתיאטרון נוצר
רכוש נטוש כונה כל נדל"ן שננטש על-ידי ערבים שברחו במלחמת העצמאות, והממשלה הישראלית שיכנה בו עולים חדשים ופליטי שואה הבית שעומד להיהרס (במחזה) כי הוא על תוואי כביש מהיר - הוא גם הסמל למשפחה שמתפרקת ומתפוררת תיאטרון נוצר מעלה קלאסיקה ישראלית במיטבה
[צילום: הדי גינת]

שולמית לפיד כתבה, ושפרה מילשטיין ביימה מתוך מבט שונה מכל ההפקות הקודמות של מחזה זה, בקאמרי ובהבימה. עמוד התווך של המשפחה שהאב נטש אותה גם הוא, היא האם. כעכבישה הטווה את קוריה סביב קורבנותיה, כך שתי הבנות של האם המיוסרת, חיות כמו אסירות, ללא אפשרות לצאת כרצונן ולחיות את חייהן. כי האם, בלשון חדה ותוקפת, לא משאירה בידן ברירה אחרת. דמות של אימא המוכרת לכולם, מהחיים, מהסרטים ומהתיאטרון.
סלע המחלוקת ומה שמפרק את התא המשפחתי הזה הוא התנגדותה של האם לחתום על ההסכם לפינוי הבית החרב, ולקבל במקומו דירה חדשה. אחת הסיבות לכך היא האובססיה שלה שבעלה עוד יחזור אליה יום אחד, ולכן - מה יהיה אם הן לא תהיינה בבית, שייהרס? כמו מיסיס האווישם בספורו של דיקנס "נועד לגדולות", כך גם טוני מחכה לבעלה כשהיא לבושה בשמלת הפאר היחידה שיש לה, ועוטה את הרביד שקנה לה בעלה בתקופת חייהם המשותפים. חיה באשליות.
יעל ברנפלד, שחקנית בעלת רקורד קלאסי מרשים במיגוון הצגות בתיאטרון הרפרטוארי, היא טוני, האם, שהודות ליכולת הדיבור בטון רך ונעים, נשמעת פחות דורסנית לכאורה, בעוד אמירותיה יכולות להרוג פיל. היא מפנקת את בתה הצעירה ומכבירה עליה מחמאות, בעוד את הגדולה, הנבונה והמוכשרת היא מדירה מחום ורגש. הבת הקטנה (אביה ברוש) אלינור, שמשום מה בוטא שמה בהצגה כ"אלנור", יפה, חמודה, עם ליקוי קל בדיבור, הכולל השהייה באמירה. האם, טוני, יושבת לה חזק על סדר היום, לא מאפשרת לה ללכת ללמוד ולהשיג מקצוע ועצמאות, ודורשת ממנה לשבת ולהקריא לה את סיפור "המחרוזת" של גי דה מופאסן. כדי לשכוח את המתרחש סביב ואת הקץ שיגיע. היא רוצה את הגורים שלה לידה כל העת וכן לשמור על הקשר לתרבות האירופאית. כשהאחות עליזה רואה את אלינור משוחחת עם בחור, ומגלה לאם - האם נתקפת בחרדה ומשתדלת להשמיץ את כל הגברים בעזרת הקונבנציות הידועות: כולם רוצים מנשים רק דבר אחד, ואח"כ - זורקים אותן.
ישות אחת
עליזה לעומת זאת (עירית סופרן) מדרבנת את אחותה לצאת עם הבחור ולהתחיל לחיות. אבל העכבישה לא מניחה לצאצאיה אפשרות כזאת. ואף על-פי כן, חרף העכבות שגורמת האם לבת, היא יוצאת מהבית כדי להיפגש עם הבחור לטיול של 3 ימים. אלא שהוא לא חיכה את כל פרק הזמן שהיא השתהתה עם האם, ונסע.
אלינור מתביישת לחזור הביתה ללא הטיול, מטלפנת לאביה בחיפה, מה שהיה בבחינת טאבו בעיני האם, ונוסעת אליו. בחוזרה הביתה, כדי לכסות על האמת, היא מספרת סיפור מלא דמיון על מה שעבר עליה, עד שקשה להבחין בין האמת והמציאות. הדרמה מגיעה לשיאה כשהבנות לא נכנעות לשגעון של האם, וגם היא נאלצת לחתום על מסמך הוויתור על הבית. כך בא הקץ לחלומות ההזויים של האם, ותחילת יציאת הבנות לחופש מנטלי וקיומי מהמעצר שהיא הטילה עליהן. התא המשפחתי מפורר לגמרי, והמציאות חודרת אליו על כל הטוב והרע הגלומים בתוצאה.
משחקן של שלוש השחקניות מבריק, הודות לבימוי המוקפד של שפרה מילשטיין. וכן גם מעיצוב הבמה המקורי של מירב למפרט בוקאי, כשהבמה הגדולה והקהל מתמזגים לישות אחת, ורק מחיצה (שהציור עליה נפלא, ונוצר גם הוא בידי מעצבת התפאורה והתלבושות הצעירה המחוננת) מבדילה בצידה השמאלי של הבמה בין חדר המגורים ושאר חלקי הבית. קופסאות הקרטון הפזורות מסביב מבטאות את האירעיות של שהותן שם, כשקולות הבולדוזר כבר נשמעים מתקרבים לביתן. אלו מעצימות ומדגישות את הקץ הבלתי נמנע הקרב ובא.
סיפורה של שולמית לפיד שהוא כה ישראלי ושורשי, ומחייה את תקופת שנות המדינה הראשונות, מכיל תמהיל של שורשים ישראלים מובהקים, יחד עם תרבות אירופאית, משם הגיעו ההורים בהצגה ובחיינו, ושקשה היה להם להסתגל ללבנטיניות שבארץ, שנרמזת בעזרת המוזיקה שהבת כה אוהבת לשמוע. שתלטנות האם על כל מוצא פה של הבנות, או כל מהלך ועשייה שלהן - זו בעיה אוניברסלית, לא רק מקומית. מה שנוסך גם הוא את הפן הבינלאומי במחזה. ומה שמזכיר את פסלה של לואיז בורז'ואה ב"טייט מודרן", של "העכבישה" הענקית, שהייתה תלויה מעל אכסדרת המוזאון, מגובה של שלוש קומות. ראיית האם כעכבישה, לא בלעדי רק לשולמית לפיד ולבימאית שפרה מילשטיין. הנושא חוזר בספרות ובאמנות אין ספור פעמים.
ההצגה "רכוש נטוש", ריאליסטית כמות שהיא, ישראלית במהותה, מכילה גם קטעים דמיוניים, גם הקשרים תרבותיים אירופאיים, ובסך-הכל היא יצירה שכל צופה בה ייסחף לנושא, לביצוע וללקח שהיא נושאת עימה. מומלץ בכל פה. וברכות לעירית בת ים, שאימצה את תיאטרון "נוצר" כתיאטרון הבלעדי שלה, עם אולם משלו בהאנגר המצוי באזור התעשיה של בת ים, עם שפע חניה וקבלת פנים מלבבת, תמיד.

תאריך:  27/04/2014   |   עודכן:  27/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מ.ד.ן / Madan
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רכוש נטוש בתיאטרון נוצר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הצגה מדהימה! מומלץ! ל"ת
חובב תיאטרון  |  27/04/14 20:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף פנדריך
לאחרונה נקבע שאין בחוק דרישה לצורה מיוחדת של חוזה מזונות, כדי שיהיה לו תוקף, וניתן להסיק על קיומו מכלל הנסיבות
ד"ר נמרוד פרידמן
הטיפול בכתמי פיגמנטציה בשיטת אנרגיה של אור ולייזר, כבר מוכרת כ-15 שנה בעולם    הטיפול יכול בהחלט לעזור לשיפור במראה הכתמים המופיעים באזורים החשופים יותר: הפנים והידיים, אך אינו מבטיח העלמה מוחלטת של הכתמים
איתן קלינסקי
על בחורה צעירה שהחליטה ללכת מרצונה למחנה המעבר ווסרבוק, שהיה למעשה תחנה אחרונה לפני המשרפות של ושוויץ
יהונתן דחוח-הלוי
הבית הפלשתיני בטורונטו ערך הפגנה עם פעילים יהודים מהשמאל הקיצוני בדרישה לשחרור כל האסירים הפלשתינים, שהוגדרו "אסירים פוליטיים". בהפגנה נשמעו קריאות בעלות גוון אנטישמי
אלעזר לוין
יו"ר לשכת שמאי מקרקעין מבקר בחריפות את פעילות הממשלה בנושא מחירי הדירות    "שום דבר לא ייצא מהתוכניות להוזלת הדירות - הכי טוב שלא יתערבו!"    "אי-אפשר לפקח על דמי השכירות"    מאבקי הלשכה נגד חקיקה חדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il