X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סגניתו של חולדאי מקדמת הגעה לעבודה בתחבורה ציבורית הממונה על התחבורה הציבורית בראש העין: לרשויות חייבת להיות אמירה, ועליהן לחולל ביקוש ולדאוג שייערכו בהתאם תומר גודוביץ: תעריפי הנסיעה חולבים את הנוסע
▪  ▪  ▪
להבי. לפרוץ את הקרח [צילום: יח"צ]

מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב, מיטל להבי, קוראת להקשות על נוסעי הרכב הפרטי בעיר ולהקל ולעודד נוסעי תחבורה ציבורית, "לא כקהל שבוי אלא כבחירה מהמעלה הראשונה כמו אירופה".
במסגרת חבר-דיון שהתקיים (יום ו', 25.4.14) בכינוס פעילי תחבורה ציבורית מכל הארץ, במלאת שלוש שנים להקמת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, אמרה להבי כי התחבורה הציבורית מחוללת צמצום פערים ומקדמת שוויון, וכי נושא התחבורה הוא מהמרכזיים בעיר. לדברי סגנית ראש העירייה, ראש העירייה רון חולדאי מונה את נושא התחבורה בין ארבעת הנושאים המרכזיים בעיר.
להבי הגדירה "ישראבלוף" את העובדה שבתלוש משכורת שמקבל עובד מדינה יש תוספת למשכורת בסך 2,000 שקלים בגין אחזקת רכב. לדבריה, העירייה מנסה לשנות את העניין כדי לעודד הגעה ירוקה לעבודה. היא סיפרה על סדרת פגישות שקיימה כדי שעובד במשרה ציבורית יוכל לוותר על הרכב הפרטי ולקבל את אותו סכום בתלוש השכר - "הוא יחסוך קניית רכב וביטוח, ואני אחסוך חניות ופקקים. בואו נראה את זה בכיס של אנשים", אמרה.
להבי קראה גם לייעל את התחבורה הציבורית, וציינה כי מעבדת הניסוי של התל-אופן, מיזם השכרת האופניים העירוני, הוכיחה שאנשים מוכנים לשנות הרגלים. היא ציינה את אזורי התעשיה ברמת החיל ובקרית עתידים כאזור שהכניסות אליו פקוקות ונדרשות בו תשתיות תחבורה. כיום יש באזור שירות הסעיות (שאטלים) רק לעובדים של חברות כגון קומברס, ודרושים שאטלים גם לעובדי אסותא וליתר העובדים, אך העובדה שכל אחד מארגן הסעות לעצמו ללא אחריות לאומית של הממשלה והרשות המקומית תיצור בעיה, משום שכבר היום מועסקים ברמת החיל 17,500 עובדים ובקרית עתידים 4,700. התחזית לשנת 2030 היא שיהיו 47,200 עובדים, לא כולל התושבים המתגוררים באזורים אלה. בכמות כזו אי-אפשר לבסס תנועה על רכב פרטי, ומלבד שאטלים ממקומות כמו חניון שפירים ושפיים, יהיה צורך להיעזר גם ברכבת ישראל.
היא הצרה על היחסים העכורים בין שר התחבורה ישראל כ"ץ לחולדאי ואמרה כי נדרש שיתוף פעולה, חייבים לפרוץ את הקרח ולכך חייבים עזרה ממשרד תחבורה.
חברת המועצה מטעם סיעת מרצ אמרה כי היא בעד הפיכת התחבורה הציבורית ליעילה באופן שתפעל 24/7, למעט יום כיפור. אולם עם זאת ציינה כי אנחנו "אוהבים את השקט של שבת", ודורשים שינוי רק בקווים הראשיים, וכן קצת עיבוי וקצת הארכה של מוניות שירות".

מוקד עירוני בשירות הנוסעים
אבידן, חן, ניר, ביטון, להבי ורז

את עיקר החידושים בתחום הביא עמית רז, הממונה על תחבורה ציבורית בעיריית ראש העין, שגילה לנוכחים כי אין בחוק חובת התייעצות של משרד התחבורה עם הרשות המקומית. "זה מצב שאסור לקבל אותו - שלרשות המקומית אין אמירה".
רז אמר כי אין די שברשות המקומית יהיה מחזיק תיק תחבורה, אלא דרוש ממונה עם צוות בעירייה כדי לנסח מדיניות וחזון. הוא סיפר כי משרד התחבורה פונה לעיריית ראש העין כדי לקבל נתונים על תנופת הדיור בעיר. התחזיות מדברות על כך שראש העין תשלש בתוך עשור את אוכלוסייתה מ-42 אלף תושבים היום ל-120 אלף. לדבריו, כאשר התמנה לתפקיד נאמר תו כי בתוך יומיים ייצא מכרז למפעיל חדש שיפעיל את התחבורה הציבורית באזור לשש השנים הקרובות עם אופציה לעוד שש שנים. "ביקשנו לדחות, כדי להגיש רשימת דרישות למכרז. מסמכי המכרז הם החוזה שלך מול המדינה. מיפינו את שירותי התחבורה הציבורית בעיר, ועד שהגענו איש לא עשה זאת לפנינו. אבי דגני ממכון גיאוקרטוגרפיה עשה לנו סקרי עומק, גם ביצענו סקרים באופן והיום יש לנו בסיס נתונים אדיר. ישבנו וניסחנו את הדרישות למכרז. הורנו למוקד העירוני לאסוף פניות ציבור לגבי התחבורה הציבורית, שהועברו לעירייה כדי שתגבש את הכל יחד. הדרכתי את הנציגים במוקד, שמקבלים ורושמים מאגר תלונות, וכך יש לנו סטטיסטיקות. בנינו תחזית תשומות לעתיד. תרגמנו הכל לתוספת ק"מ שבועי. דרשנו שיהיו גם נת"צים [נתיבי תחבורה ציבורית] על כביש 5. לא די בתשומות נוספות, אלא צריך ליצור להן תשתית כדי שיהיה להן על מה לנסוע".
"נכון למכרזים היום", הסביר רז, "המפעיל אינו יודע לקראת מה הוא הולך. הוא נדרש להגיב לשינויים בצורה מהירה בזמן אפסי. אבל לוקח זמן לרכוש אוטובוסים חדשים. אתה לא מחכה שיהיה ביקוש אלא מחולל ביקוש ונערך. מאז שנכנס מאיר חן לתפקיד ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית יש רוח חדשה במשרד. יש שפה חדשה, האסימון מתחיל ליפול. את הרוח החדשה הזו מאיר מבין". מאיר חן שישב בחבר-הדיון הגיב: "הרבה יוזמות באות מלמטה, אנחנו לא יכולים... בוחנים את מכלול הדברים".

ריכוזיות אצל משרד התחבורה

חבר מועצת עיריית ירושלים, תמיר ניר, אמר כי "חייב להיות ריקוד בין התושבים לאזרח". לדבריו, 95-90 אחוזים מהתקציב לתחבורה בירושלים מגיע משרד התחבורה, וכאשר חלק ניכר מהתקציב משולם בידי המדינה, הדבר אינו מותיר כמעט מקום לרשות המקומית ולמינהלים הקהילתיים. הוא הציג מכתב ששלחה העירייה לתושבת העיר שהתלוננה בו נאמר לה כי משרד התחבורה אחראי על הכל.
ביקורת על סגן בכיר למנהל אגף בכיר תח"צ ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, דרור גנון, הושמעה מצד יושב-ראש ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, סטלה אבידן, שפנתה לראש הרשות החדש ואמרה כי גנון מטייח משקר. לדבריה, הוא נשאר כי הוא "עמוד התווך שיודע הכל" אחרי שיתר בכירי אגף תחבורה ציבורית עזבו. "השם הזה בשבילנו פסול", אמרה בכעס. מאיר חן חייך בחוסר-נוחות מהסיטואציה, ביטל את הנאמר וביקש להתעסק במה שחשוב. בכינוס הציגו פעילי סניפי ארגון נוסעי התח"צ בישראל את הישגיהם במחוזות הארץ השונים.
גם מתכנן התחבורה ד"ר תומר גודוביץ, שמזה כעשר שנים לא נאם בפני קהל, ביקש מהנוכחים לשים לב לשמיכה הקצרה בה משתמש משרד התחבורה כדי להוסיף שירות במקום אחד שבו יש לחץ על-חשבון מקום אחר שממנו נגרע שירות.

מדד יעילות אחר

גודוביץ, המחזיק בגישה רדיקלית המפחיתה מכוחה של המדינה כגורם מאסדר, הסביר כי מדדי יעילות בתחבורה הציבורית בישראל קשורים למשך הנסיעה, לתדירות, נגישות לתחנות, אבל לא לתפוקה. "יעילות מודדת את ערכי התפוקה או התוצרת מול עלות המשאבים. במונחים של תחבורה ציבורית הייתי רוצה לדעת כמה משתמשים בתחבורה הציבורית ביחס לתקציב שמושקע בה וכיצד מקבלי ההחלטות דואגים שיחס זה ישתפר עם השנים. בשנות השמונים, כשמספר האוטובוסים הציבוריים במדינת ישראל עמד על כ-10,000 מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית היה כמיליון נוסעים ביום. מספר האוטובוסים בשירות הציבורי הכפיל עצמו ועומד היום על כ-20,000 אלף ומספר הנוסעים בקושי עלה ב-40% ועדיין לא מגיע לכדי מיליון וחצי [במונחים אבסולוטיים מספר הנסיעות השנתי בתחבורה ציבורית עומד כיום על כ-700 מיליון והיקף הסבסוד על כ-3.5 מיליארד. כלומר, 5 שקלים לנוסע. לשם השוואה, בשנת 1985 מספר הנוסעים עמד על כ-500 מיליון והיקף הסבסוד על 3 מיליארד. כלומר, 6 שקלים לנוסע]. במקביל, מספר כלי הרכב הפרטיים בשנות השמונים שעמד על מיליון כלי רכב שביצעו כשני מיליון נסיעות נוסע ביום, מספר זה מגיע היום לקרוב לשני מיליון וחצי רכבים ומספר הנוסעים עולה על שלושה מיליון, כך שפיצול הנסיעות השתנה לרעת התחבורה הציבורית מיחס של שני שלישים ליחס של כשליש, כאשר חלקם של האוטובוסים שהם עיקר הנסיעות העירוניות עומד על פחות מ-25%".
לדבריו, 20,000 אוטובוסים שמבצעים כ-5 נסיעות ביום ובהם בממוצע 50 מושבים לאוטובוס ומגיעים לתפוקה של 5 מיליון מושבים למיליון וחצי נוסעים, קרי: 30% נצולת ואילו 2.5 מיליון רכבים פרטיים עם 4 מושבים, לו ביצעו 5 נסיעות ביום - היו מציעים 50 מיליון מושבים - כמות של פי עשרה משאבים. "במצב זה דווקא היתרון לגודל הוא של הרכב הפרטי ולכן אולי לא מפתיע שלמרות כל הניסיונות לשפר את התחבורה הציבורית במצב דברים זה אין לה כמעט כל סיכוי לנצח את הרכב הפרטי", אמר.
גודוביץ טוען שהשיטה החביבה על הרגולטור כדי לשפר את המצב היא העלאת מחיר הדלק, הגדלת המיסים, הפרדת נתיבים וכיו"ב. "כל אלו, יתרונותיהם מועטים ויישומם קשה ביותר. דווקא איפה שהרגולטור נזהר לגעת, למשל בתעריפים, או באיכות השירות, נושאים שעלות המשאב שלהם נמוכה ביותר נוצרו ההצלחות הכי גדולות, לפחות במדד כמות הנוסעים. אוטובוס חדש הוא לא משאב יקר מאוטובוס ישן שצורך דלק וטיפולים יקרים יותר. בכל החישובים הכלכליים שלי כמנכ"ל חברת קונקס הגענו למצב שעדיף היה לרכוש ולהשתמש ברכבים חדשים, הבעיה תמיד הייתה שלא היה קיים בארץ שוק מפותח למכור אותם בתום תקופת הזיכיון הקצרה. למזלנו זו כל הזמן התארכה. התגובה של הנוסעים לרכב חדש ולכרטוס האוטומטי הפתיעה אפילו אותי. משרד האוצר יודע שסבסוד נוסעי התחבורה הציבורית זול מההשקעה הנדרשת להעביר אותם לנסיעה ברכב הפרטי. מצד שני, אפשר לחלוב אותם ולהעלות תעריפים מבלי שהאלטרנטיבה של רכישת רכב פרטי באמת עומדת לרשותם. הצדק החברתי פסח על עניין זה, מחיר נסיעה עירונית בתל אביב של 6.90 הוא עדיין גבוה מדי לטעמי ולמה בירושלים הוא 5.80 ש"ח ובטבריה 3.80 ש"ח? הפער הגדול ביתר שאני מכיר בארה"ב בין מחירי הסאבווי של ניו-יורק שהם 2.5 דולר לאלו של יוסטון 2 דולר, תואם את הפער של מחירי הדלק בשתי המדינות וגם את רמת ההכנסה הממוצעת בהן".

לקריאת נאומו של ד"ר תומר גודוביץ
תאריך:  01/05/2014   |   עודכן:  01/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להבי: להקשות על נוסעי רכב פרטי בת"א
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רוצה שיהיה כמו באירופה אבל
לגב' להבי  |  2/05/14 17:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
שמונה שלטים ראשונים הוצבו בתל אביב, ועד סוף השנה יוצבו מעל 200 שלטים בכל הארץ    בניגוד לתחזיות - עד סוף השנה יהיה שילוט דיגיטלי רק בכחמישית מהתחנות
עופר וולפסון
עידן יוסף
ועדת הכספים של הכנסת אישרה את תשלומי הסובסידיה של הרכבת ל-8 השנים הקרובות    המנכ"ל צפריר: "כל יום יש לנו כמה שעות טיפול ביחסי עבודה"    "היינו במצב סטגנציה. מנהלים חששו לפעול. עכשיו הכל נראה אחרת"
עידן יוסף
אוניברסיטת בן-גוריון קוראת לנהגים: נוסעים הביתה לבד? קחו אתכם חברים מהישוב ובכך תחסכו כסף ותעזרו לאיכות הסביבה
עידן יוסף
על נהגי האוטובוסים תחול חובה לכבות את הרדיו בהישמע צפירת יום הזיכרון    מפעילי התחבורה הציבורית הונחו לתגבר את הקווים לבתי העלמין הצבאיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il