X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
איזו התעלות קלאסיקה של המאה ה 20 זוכה לביצוע מרהיב באוניברסיטת ת"א עם במאי מושחז וצוות מנוסה ומשובח סמואל בקט יתרונן בקברו על "סופמשחק" שכזה
▪  ▪  ▪
ציפיה למוות [צילום: יח"צ]
[צילום: יח"צ]

זוהי חוויה מרעננת ומחדשת. בעוד כל התיאטרונים הרפרטוארים נאלצים מטעמי הישרדות לרדת לטעם של הקהל העממי, בהעלאת קומדיות, וחזרות נשנות עד לזרא של חנוך לוין - הרי באוניברסיטת ת"א, בה נושא הפקת ההצגות תם מבחינתה, אלא אם כן זוהי הפקה של מסיים התואר השני לבימוי, כשכל נטל ההפקה עליו. הוא צריך למצוא ספונסרים, לארגן את ידידיו הטובים מקרב המשובחים שביוצרים, כדי להעלות את פרויקט הסיום שלו. וככה אנו, הקהל, יוצאים נשכרים, בעוד תלמידי החוג נידונים ללמוד על תיאטרון ולא איך עושים תיאטרון.
סמואל בקט, מבכירי המחזאים של אמצע המאה ה-20, אירי שכמו כל הגווארדיה של גדולי המחזאים מכל אירופה אז, פאריס הייתה עבורם המרכז, שקנה את עולמו בפנתיאון של התיאטרון עם מחזהו "מחכים לגודו" - מעצים את נושא היאוש וחוסר התקווה במחזהו "סופמשחק". מחזה לכאורה אבסורדי, מעצם שיוכו לזרם תיאטרון האבסורד, אך הוא כה קיומי, כה ריאליסטי במסר שלו = שמרגע שאדם נולד - הוא חי על זמן שאול בציפיה למוות.
המחזה, כפי שביים אותו מרטין מוגילנר (המסיים תואר שני בבימוי, עם כל הוותק של 20 שנות בימוי) מרתק וקצבי, חרף הנושא הכביכול "כבד". אם נסכים שכולנו נידונו בעצם למות באיזו שהיא נקודת זמן לאחר היוולדנו - הרי שייקל עלינו לקבל את המתרחש בהצגה.
בתוך חדר מעוצב של שלושה קירות היוצרים כעין טרפז, שמתרחב כלפי הקהל, עליהם מצוירת דלת שלעולם לא תפתח, וחלונות כנ"ל. גם הכלב, המוזכר בעלילה - הוא רק ציור על הקיר. גיבור המחזה - האם, יושב על כסא גלגלים בגלל אי-יכולתו להשתמש ברגליו, ומרכיב משקפי שמש בגלל עיוורונו. עיצוב במה נפלא זה מזכיר באופן מוחלט את ציוריו של פרנסיס בייקון האנגלי, שגם בהם דמות האדם המיוסר כלואה בחדר טרפזי, בו הוא כלוא עם כל יאושו. האם ייתכן שהמנחה של מעצבת התפאורה והתלבושות מריאלה פיבניקה היה כנראה במבי פרידמן? כי עיצוב במה כה מוחץ ובעל אמירה - לא נראה לעיתים קרובות, אם בכלל.
האב המתחנן
עוזרו של האם, קלוב, סובל מחוסר יכולת לשבת, גם זה גזר דין משמיים עמו הוא צריך לשאת את היסורים על גבו. הדיאלוגים בין השניים, הם מלאכת מחשבת של טקסט, שגם אותו תרגם הבימאי מרטין מוגילנר. המשפטים לרוב קצרים, מתומצתים וחודרים. רק במונולוגים שזוכה להם כל אחד מארבעת המשתתפים יש כעין עלילה, בה הוא פותח את סגור לבו עם מבט לאחור. שתי הדמויות הנוספות במחזה הם הוריו של האם: האב המתחנן למשהו לאכול, אפילו רק ביסקוויט שהוא מזון לכלבים, או שזיף מסוכר, שאינו זוכה לקבלו לבסוף. לך תעשה דילים עם השונא שלך, גם אם הוא יוצא חלציך. במקום השחקן הוותיק המופלא לופו ברקוביץ' בתור אבי-האם, שנפלה עליו בעית בריאות, הוצב יוסי סגל, שעושה את תפקידו כפי שמצופה ממנו. מתחנן, מושפל ומעורר רחמים. אמו של האם, נאל, היא טרייסי אברמוביץ' היפה, עטורת תפקידים של יפה, מלאת חיות וטמפרמנטית כפי שראינו אותה בשנותיה ביידישפיל. כאן, השתדלו להסתיר את יופיה והזקינו אותה עם פאה כסופה, אך עם כל זאת, הקסם שלה ניכר גם כאן. היא זאת שמקבלת את הדין עליה, ויודעת, מעצם שהותם שלה ושל בעלה בתוך ארונות קבורה, שלעיתים נפתחים ואז מתגלה פלג גופם העליון - שהסוף קרב ובא. היא מקבלת זאת בלי לרטון כמו בעלה.
לב ברודנסקי, שחקן צעיר ומוכשר ביותר, שלצורך ההצגה גילח את ראשו, ונראה דומה ליגאל נאור, הוא בעל קול חזק ויכולת דרמטית מרשימה. כך שגם בתור עיוור וחסר יכולת לנוע על רגליו - הוא הדומיננטי מבין הארבעה, ממלא באדנותו את כל הבמה, ושולט בכולם ללא מצרים מתוך הסמכות והכריזמה הנובעים ממנו. הוא לב ההצגה והעוגן המרכזי שלה. לצידו המשרת קלוב - ארם רבינוביץ, בוגר אותו מחזור של ברודינסקי ב"ניסן נתיב ת"א, ממלא בכאב כבוש, בשפיפות קומה ובהכנעה שקטה את תפקיד המשרת החייב לסבול את כל שגיונותיו ורצונותיו של הבוס העיוור. משחקם של השניים ממחיש עד כמה ענין המעמדות לא חולף וממשיך להתקיים גם אם האדם כלוא בחדר אטום, לקראת סוף הדרך.
המוזיקה הכה יוצאת דופן ומקורית שנכתבה ומבוצעת על-ידי אבשלום אריאל, ומבוצעת על ידיו מאחורי הקלעים בגיטרה החשמלית ועל-ידי יוקי אישיזקה בכינור - משמשת כקול נוסף לארבעת קולות השחקנים, ויוצקת במחזה אלמנט קיומי נוסף בעל משמעות טראגית.
כמו בהפקות מחזות רבים אחרים באוניברסיטה, הקהל לא יושב באולם הגדול והיפה, אלא חולק את מקומו על הבמה הגדולה של אולם גילמן 120, וברגע הסיום - ניתך מלמעלה מסך שבתוך שניה מסיים את המחזה כמו במהלומה אחת.
ההצגה עולה בתמיכת שגרירות אירלנד וקרן אלה דן ז"ל.
בימוי מושלם ומרענן לעומת הפקות אחרות שעלו בארץ, משחק מבריק של השחקנים, במיוחד של לב ברודנסקי. סוף-סוף משהו איכותי ללא רצון למצוא חן בעיני הקהל העממי. איכות לדוגמא.

תאריך:  07/05/2014   |   עודכן:  07/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
המדינה ספגה מאות פיגועים בשנת 2013, רובם נגד אנשי כוחות הביטחון אך גם נגד אזרחים ואינטרסים כלכליים זרים    הממשלה הטילה מגבלות על פעילות המסגדים ופעלה נגד יריביה הפוליטיים הלא-אלימים
ראובן לייב
מסעדת "טאבולה" הוותיקה, שבהרצליה פיתוח, מתעלה על עצמה בארוחותיה המלהיבות ומותירה את סועדיה עם טעם של עוד
זכי הלר
עם פתיחת חגיגות ל"ג בעומר, צפויות להידלק ברחבי הארץ אלפי מדורות    במד"א נערכים בכוננות גבוהה לחג, ומפרסמים הנחיות בטיחות לחוגגים
דוד חרמץ, מאיר פוני
מישל זיגדון נולד בתוניסיה. כילד נחשף לשנאת המקומיים את היהודים, ובגיל 12 הוא היגר, ללא הוריו, לפריז; שם הפך לאיש עסקים אמיד    30 שנה מאוחר יותר ושנאת המוסלמים רדפה אחריו ואחרי בני משפחתו גם לעיר האורות    ואז קיבלה אם המשפחה, קורין, החלטה: בתוך שלושה חודשים אנחנו עולים לישראל. סה-טו
אברהם בן-עזרא
עשרות פריטים של ביצוע לקוי במתחם הרכוש המשותף [הכולל 59 דירות] לרבות חדירת רטיבות לקומת החניון, ליקויים במבנה חדר המדרגות, סדקים ברצפת החניון, וחלונות ללא ספי שיש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il