X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
העובד הישראלי הממוצע צורך בארוחת צהריים כק"ג של מזון ונוזלים מה אפשר לעשות כדי להישאר עירני ופרודוקטיבי?
▪  ▪  ▪
איך עושים זאת? [צילום אילוסטרציה: AP]

רבים מאיתנו מכירים את תחושת הכבדות האופפת אותנו לאחר ארוחת הצהריים. כחצי יום עבודה מאחורינו, ארוחת הצהריים בבטננו ורבים מאיתנו היו שמחים לסיאסטה ספרדית קלה.
הדבר אינו מפליא, היות שמשקלה הממוצע של ארוחת צהריים מלאה הנכנסת לבטנו של עובד בישראל עומד על כק"ג שלם. תזונה נכונה בארוחת הצהריים, תוכל להבטיח לנו המשך יום עבודה פרודוקטיבי והפחתה של תחושת הכבדות המעיקה, מבלי לוותר על תחושת השובע החשובה להמשך היום.
מהם העקרונות החשובים לארוחת צהריים מזינה ומשביעה, וחשוב מכל - כזו שאינה "מפילה":

להחליף את השניצל בחזה עוף

שניצל מטוגן הכולל שכבת פירורי לחם ספוגים בשמן, מהווה מנה רוויה בשומן המכביד על העיכול ובפחמימות ריקות אשר גורמות לקפיצה ברמת הסוכר בדם. תנודות אלה גורמות לעייפות המגיעה עם הירידה ברמת הסוכר. בשרים דוגמת חזה עוף וחזה הודו, הם רזים יותר ומכבידים פחות על מערכת העיכול. אופן העשייה המועדף לצורך שמירה על קלילות המזון הוא צלייה. תבשילים שונים בבישול ארוך נוטים בדרך-כלל להיות כבדים ושמנים יותר.
מי שמעוניין לגוון עם בקר יכול להעדיף נתחים דוגמת סינטה ופילה שידועים כרזים יותר ואם יש בנמצא תבשיל בקר בלבד, אז רצוי להשתמש בפחות רוטב ולהימנע מאכילת החלקים השמנים. גם בבשר הרזה חשוב לשמור על כמויות הגיוניות של 200-150 גרם לארוחה כדי להימנע מכבדות ועומס על העיכול.

קינואה וכוסמת במקום אורז ותפוח-אדמה

למרות שרבים סולדים מדגנים מלאים דוגמת קינואה וכוסמת, חשוב לדעת כי בטיפול נכון ניתן להקנות לדגנים אלה טעם טוב לפחות כמו של הפחמימות המוכרות לכולנו.
דגנים מלאים אלה מעלים את רמות הסוכר באופן הדרגתי ולאורך זמן, כך שהשובע נשמר ונמנעת נפילת סוכר הגורמת לעייפות. עובדים רבים נוהגים להוסיף בצד אורז לבן או פחמימות ריקות אחרות. פחמימה נוספת דוגמת תפוח-אדמה ולמעשה צורכים כמות פחמימות גדולה מדי. יש לציין, כי אורז יסמין ואורז מלא ופסטה מחיטה מלאה, הינם פחמימות מורכבות יותר ועדיפות בארוחת הצהריים.

ירקות ירוקים וגזר - IN, תירס - OUT

רבים טועים לחשוב, כי תירס מהווה תוספת ירק "תמימה" ובריאה לארוחה. למרות זאת, תירס מעלה אף הוא את רמת הסוכר בדם ודומה במידה מסוימת לפחמימות הריקות האחרות. לכן, מומלץ להעדיף ירקות ירוקים דוגמת שעועית ירוקה, ברוקולי או גזר מבושל כתוספת לארוחת הצהריים.

הפחתת שמן סויה ומיונז

שמן סויה ומיונז מכילים שומנים המכבידים על מערכת העיכול ומאטים את זרימת הדם בגוף, מה שגורם לתחושת עייפות לאחר צריכתם. במקום שמנים ורטבים המבוססים על שמן סויה ומיונז ניתן להשתמש בשמן זית או בכמויות קטנות של שמן קנולה.

פירות במידה מאגף הקינוחים

עוגות שונות, במיוחד כאלה המבוססות על שומן צמחי (פרווה), מכילות שומן טראנס בכמויות גדולות. שומן זה מכביד מאוד על הגוף וגורם לתחושות עייפות. במקום אותן עוגות, מומלץ לצרוך פירות, אך גם זאת כדאי לעשות במשורה מפני שפירות מכילים סוכר. מבין הפירות כדאי להעדיף פירות דוגמת אגס, תפוח ותפוז על-פני אבטיח.
ניתן לסכם ולומר, שארוחת הצהריים האידיאלית ביום העבודה צריכה להכיל כמות מינימלית של שומנים, המכבידים על הגוף ומאטים את זרימת הדם והחמצן לרקמות השונות, וכמות מינימלית של פחמימות ריקות וסוכרים, הגורמים לקפיצה ברמות הסוכר אשר לאחר זמן קצר גורמת לנפילה בסוכר ולעייפות, וחוזר חלילה. חשוב לשים לב, כי גם משקאות ממותקים מכילים כמויות סוכר נכבדות ולכן מומלץ להימנע גם מהם ולהעדיף מים על פניהם.
ארוחת צהריים העונה לעקרונות שהוזכרו לעיל, תוכל לכלול סלט ירקות בתוספת של ירקות קלויים ומבושלים, קינואה מבושלת וחזה עוף. ארוחה נוספת עשויה לכלול מנת דג (מבושל או בגריל / תנור) ביחד עם שעועית ירוקה או ירק מבושל אחר ואורז מלא או כוסמת. לשתי הארוחות המוצעות ניתן להוסיף מרק ירקות או מרק אחר שאינו מבוסס על פרופיל שומנים גבוה (דוגמת מרק על בסיס שמנת) או על פחמימות דוגמת תפוח-אדמה או אטריות. מנה אפשרית נוספת היא מוקפץ עם מינימום שמן ובשר הודו או עוף לצד ירקות ומעט אטריות אורז או ביצים.
חשוב לזכור, כי בסופו של דבר שם המשחק הוא כמויות. ק"ג אוכל לארוחה בודדת היא כמות שאינה נדרשת לאף אדם. צריכה של המזונות הנכונים תאפשר שובע לאורך זמן מבלי להלעיט את הגוף במזון עודף.

הכותבת היא השפית הראשית של חברת Sodexo ישראל
תאריך:  11/05/2014   |   עודכן:  11/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאכול צהריים ולא להירדם על המקלדת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
גם גורמי משטר לשעבר, פורשים דרומיים ויריבים שבטיים מאיימים על המשטר    תימן חושדת שאירן מסייעת לקבוצות שמטרתן לערער את היציבות    בשנה שעברה בוצעו ברחבי המדינה מאות פיגועים
שמחה ברטר
תביעה שהגשתי בבית משפט השלום עברה שלושה גלגולים - לשלוש שופטות (מארק הורנצ'יק, אביגיל כהן, שושנה אלמגור)    השופטת אלמגור דחתה את התביעה אומנם בפסק דין מנומק, אך שגוי מיסודו, ומוזר בהנמקותיו    פסק דינה ניתן זמן קצר לאחר שהתלוננתי נגדה ונגד מארק הורנצ'יק במשטרה על קנוניה נגדי    נציב תלונות הציבור על שופטים נמנע מבדיקה מעמיקה של התלונה
יואב יצחק
הקו החם: רוסיה-ישראל    יהלומים בשווי של עשרות מיליוני דולרים מוברחים מתחת לאפן של הרשויות בישראל    אוליגרך וטייקון נמנים עם הגורמים הפעילים
אלעזר לוין
הפרשה שמסרבת להסתיים: סולל בונה בנתה 87 דירות בפתח תקוה, והמזמינים נשארו חייבים מיליונים    הוגשו תביעות הדדיות בפני בורר, שפסק לסולל בונה פיצוי 7.4 מיליון שקל    "החברות רוקנו מתוכן"    זיתוני וגינדי דורשים ביטול פסק הבורר
אריאל י. לוין
סכנה חדשה לבריטניה: קיצונים היוצאים להילחם בסוריה וחוזרים כמחבלים מנוסים    שני ניגרים רצחו כחייל, לטענתם - כתגובה על הריגת מוסלמים על-ידי כוחות הביטחון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il