X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קרן הוד דיאטנית קלינית הדסה ירושלים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הסובלים מתסמונת המעי הרגיש שומעים מהרופאים פעמים רבות ש"אין להם כלום" או שזה הכל "בראש שלהם" וזאת משום שכל הבדיקות יוצאות תקינות
▪  ▪  ▪
תסמונת מעי רגיש [צילום: פלאש 90-אילוסטרציה]

ברצוני להציג בפניכן מחקר חדש וחשוב העוסק בנושא כאוב אצל אנשים רבים ולצערנו, מספר הנשים שסובלות הוא גבוה יותר משמעותית בהשוואה לגברים. מדובר במחלה שהסימפטומים שלה משבשים את שגרת החיים ויוצרים מגבלות לא נעימות.
כמה פעמים בזמן האחרון רצתן לשירותים בתחושה שלא יכולתם להתאפק? תסלחו לי על השאלה - האם אתם סובלים משלשולים, מנפיחות של הבטן או מכאבי בטן? - אם עניתן תשובה חיובית, כנראה שיש לכן תסמונת מעי רגיש (רגיז).
תסמונת המעי הרגיש היא בעיה תפקודית במערכת העיכול, דהיינו כזו שאין בה פגם במבנה הפיזי של המעיים, אלא בעיה באופן תפקודם. מדובר בהפרעת המעי התפקודית השכיחה ביותר, ואכן רוב הסובלות ממנה הן נשים. הסובלים מתסמונת המעי הרגיש שומעים מהרופאים פעמים רבות ש"אין להם כלום" או שזה הכל "בראש שלהם" וזאת משום שכל הבדיקות יוצאות תקינות. אין ספק שבמקרים בהם האדם סובל ולא מצליחים לאבחן את הבעיה הרפואית, מפתח תסכולים בעיקר כאשר הוא עלול להיתפס כסובל מבעיה פסיכולוגית או חמור מכך - כמי שממציא את תלונותיו. קשה לתאר עד כמה אנשים ש"אין להם כלום" סובלים, ועד כמה משמעותית הפגיעה באיכות חייהם.

הגורמים לתסמונת המעי הרגיש

לצערי אין בפי בשורה חדשה ונכון להיום, אין תשובה חד-משמעית ועדיין לא ברור מה גורם לתסמונת. ההשערה היא שמדובר בשילוב של מספר מנגנונים פיזיולוגיים וגם רגשיים.
בין הגורמים הפיזיולוגיים ניתן למנות: הפרעה בתנועתיות המעי, מעי בעל סף כאב נמוך, רגישות יתר, זיהומים, ואי סבילות או רגישות למזונות מסוימים. הגורמים הנפשיים אינם הגורמים להפרעה, אך קשורים בקשר חזק להחמרה בתלונות, בין מצבים אלו ניתן למנות מצבי מתח נפשי, דיכאון, וחרדה.

הקשר בין תסמונת מעי רגיש ודלקת

תסמונת המעי הרגיש אינה מחלה דלקתית של מערכת העיכול, כגון: מחלת כרון או קוליטיס - בה הדלקת נראית לעין. עם זאת, מחקרים שנערכו לאחרונה מצביעים על קשר אפשרי בין דלקת בדרגה נמוכה ובין תסמונת מעי רגיש.
ידוע כי בקרב 6%-17% מחולי תסמונת המעי הרגיש, הופעת התסמינים האופייניים לתסמונת, עשויה להיות קשורה לאפיזודה אקוטית של זיהום במערכת העיכול (נקרא: "post-infectious IBS") עובדה זו תומכת בתפקיד הדלקת בדרגה נמוכה בתסמונת מעי רגיש.
במחקר שנערך בשנת 2,000 באירלנד נמצא, שבנבדקים עם מעי רגיש ניתן למצוא ריבוי של תאי דלקת (תאים מסוג Mast) ברירית המעי לעומת האוכלוסייה הבריאה (0.91±0.18 בחולי מעי רגיש, לעומת 0.55±0.14, P<0.05).
מחקרים נוספים מצאו ביטוי של פעילות דלקתית גם בדם היקפי של חולי תסמונת מעי רגיש. מחקרים אלו הראו עליה ביחס שבין מתווכים פרו-דלקתיים ובין מתווכים אנטי דלקתיים בקרב חולי תסמונת מעי רגיש לעמת אנשים בריאים.
במחקר שנערך במכון הגסטרואנטרולוגי בבית-חולים איכילוב ובבלינסון, נבדק הקשר בין תסמונת מעי רגיש ודלקת על-ידי השוואת רמות סמן לא ספציפי לדלקת (hs-CRP) בין חולים עם תסמונת המעי הרגיש ובין אנשים בריאים. במחקר זה נמצאו רמות גבוהות יותר של hs - CRP בחולים עם תסמונת המעי הרגיש בהשוואה לאנשים בריאים (גרף 1).

גרף 1: השוואת רמות hs-CRP בין חולי מעי רגיש ובין אנשים בריאים
Hod K, Maharshak N. et al, Neurogastroenterol Motil, 2011
▪  ▪  ▪

במילים פשוטות, למרות העדר דלקת ברמה הנראית לעין, ייתכן שקיימת "מתחת לפני השטח" פעילות דלקתית, הנחבאת מן העין והיא האחראית לתסמיני המטופלים. כך שמסתבר שבמטופלים הללו אין מדובר בתלונות הנובעות מ"הראש שלהם" אלא מהמעי עצמו.

מחקר חדשני - פרוביוטיקה כטיפול אנטי-דלקתי

מחקרים הראו, שטיפול פרוביוטי (טיפול באמצעות חיידקים ידידותיים), הכולל זן חיידקי פרוביוטי ספציפי (קרוי "ביפידובקטריום אינפנטיס") הינו בעל פעילות אנטי דלקתית.
אנו משערים, שהורדת הפעילות הדלקתית, יכולה להשפיע על שיפור הסימפטומים של תסמונת זו. בנוסף, לפי דיווחים בספרות, שאר זני החיידקים הפרוביוטיים, עשויים להפחית באופן משמעותי את הסימפטומים מהם סובלים חולי תסמונת מעי רגיש.
במכון למחלות דרכי העיכול והכבד בבית-חולים איכילוב, הושק לאחרונה מחקר חדש, שבא להעריך השפעת תכשיר פרוביוטי על תסמינים ומדדים דלקתיים שונים בתסמונת מעי רגיש. המחקר עוסק בניסיון לשפר את הטיפול ואת הבנת המחלה. למחקר דרושות נשים חולות תסמונת מעי רגיש (רגיז) הסובלות משלשול. למשתתפות במחקר תהיה הזדמנות לקבל את הפרוביוטיקה (ביו-25, סופהרב) בחינם ולהיות במעקב רפואי צמוד של צוות רופאים מומחים בתחום מהמכון הגסטרואנטרולוגי בבית חולים איכילוב. המעוניינות להשתתפות במחקר ניתן לפנות למייל: hodkeren@gmail.com.
עורכי המחקר הם קרן הוד, דיאטנית קלינית חברת עמותת ע.ת.י.ד, שעוסקת במחקר בתחום תסמונת המעי הרגיש (רגיז), במסגרת לימודי התואר השני והשלישי בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף עם החוקר הראשי ד"ר רועי דקל מהמרכז הרפואי תל אביב ופרופ' עמי ספרבר, ד"ר רון ישי, ד"ר עליזה טיומני, ד"ר ניצן מהרשק, ד"ר רם דיקמן וד"ר תמנע נפתלי.

הכותבת היא דוקטורנטית חוקרת במכון למחלות דרכי העיכול והכבד בבית-חולים איכילוב ודיאטנית קלינית בסטודיו C
תאריך:  29/05/2014   |   עודכן:  29/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין דלקת לתסמונת מעי רגיש
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גם אני חשבתי על פרוביוטיקה
אהרון שחר  |  30/05/14 15:02
2
פתרון אחר מניסיון אישי
עמוס שנער  |  31/05/14 23:37
3
רמה נמוכה של כדוריות דם לבנות ל"ת
מעידה על דלקת?  |  1/06/14 17:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רננה מזרחי
תינוקות נולדים עם יכולת לווסת את כמות האוכל שהם אוכלים במהלך היום    תינוק שמקבל תחליף חלב או יונק, אינו זקוק לתוספת מים עד גיל חצי שנה
עופר ברקן
כדי לתחזק ולנקות את הספות בצורה הטובה והיעילה ביותר, חשוב לדעת שישנם סוגים שונים של עיבודי עורות ולכל אחד תהליך ניקוי משלו
עליס בליטנטל
תיאטרון תמונע: כמו כוכב זוהר בשמי התיאטרון הישראלי, בוהקת הצגת מחזהו האוטוביוגרפי של יוג'ין או'ניל, מענקי המחזאות האמריקנית במאה ה-20
טל כהנא
מתקני משחקים חדשים, המותקנים באמצעות חברות בעלות תו תקן ישראלי, בדרך-כלל בטוחים    הבעיה מתחילה להיווצר כאשר הם מתבלים ואין גורם שיתחזק אותם ברמה הראויה
ראובן לייב
במדרחוב ואצ'י אוצה שבבירת-הונגריה ניתן בהחלט המענה ההולם לגל האנטישמיות הגואה בה באחרונה. הקהל המקומי והתיירים החולפים בו יוצאים מגדרם למראה השליחים מן הארץ ומקדמים את פניהם בהלהבות יתרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il