X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בשורה לנוסעים. תחנה בגבול ב"ב-ר"ג
פורסם מכרז הפיקוח על התחבורה הציבורית
הבקרה חוזרת לאוטובוסים
משרד התחבורה מחלק את הארץ לשני אזורי בקרה על התחבורה הציבורית ובמכרז חדש מחפש חברת בקרה שתפקח ביתר הקפדה על השירות לנוסע הבשורה: הפיקוח על הדיוק בזמנים צפוי להיות אלקטרוני
עידן יוסף
המכרז התפור בוטל; האוטובוסים ללא פיקוח

מכרז אחד, 250 שאלות
עידן יוסף
למעלה מרבע מיליון שקלים שילם משרד התחבורה לחברת בקרה חיצונית על התחבורה הציבורית בישראל. הנתונים מתפרסמים באופן חסר ומאוחר. המכרז מתעכב בניגוד לכללי מינהל תקין
לרשימה המלאה

עידן יוסף
מחטף? תנאי המכרז נותנים יתרון ל"ריבה"

מה חסר במכרז?
המכרז החדש נראה על פניו, טוב, אולם עדיין טעון שורה של תיקונים שיבטיחו כי לנוסעי התחבורה הציבורית יינתן שירות טוב:
▪  ▪  ▪
  • אין דרישה לבקרה על שלטי המידע הדיגיטליים ואמינות המידע הנמסר בהם. במשרד התחבורה אומרים כי הדרישה קיימת בנספח כ"ב סעיף 5.2.1, אולם עיון בסעיף מעלה כי הוא מתייחס לעניינים חיצוניים הקשורים לנראות השלט ולתקינותו, אך מתעלם מאמינות המידע המופיע בו שבמקרים רבים מתברר כמוטעה, חסר, לא מדויק ומנותק מהמציאות.
  • המכרז מתייחס לעצירה שלא בסמוך לשפת המדרכה, אך אינו מתייחס גם לעצירה שלא בקדמת מפרץ התנועה - תופעה המונעת מקווים אחרים לעצור בבטחה במפרץ הנסיעה;
  • הקפדה על החובה לדומם מנוע לפני הנסיעה ועל האיסור לעשן באוטובוס לפניה;
  • אין בקרה ראויה על צפיפות - בעיית הבעיות בתחבורה הציבורית;
  • בדיקת הליקויים באוטובוסים לא יכולה לכלול רק דליפות של גשם, סדקים בחלונות המאפשרים כניסת רוח, מיזוג לא תקין ורעש, אלא גם תקינות של עוצמת מערכות הכריזה באופן שלא יהיה חלש מדי או רועש מדי. הבקרה דורשת הלימה בין שם התחנה בכריזה, בצג המידע באוטובוס ובשילוט הסטטי בתחנה, אבל אינה דורשת היגוי ואיות נכונים של שמות התחנות;
  • אין דרישות כלשהן לגבי בקרה על הפעלת רדיו באוטובוס;
  • אין דרישה לשילוב נאות של בקריות, ואין ציון מפורש של בקרות הפרדה מיוחדות בקווים המשמשים בעיקר חרדים;
  • תנאי הסף לבקרים חרדיים שונים מאלה שאינם חרדים.

מזה כשמונה חודשים שהתחבורה הציבורית מתנהלת ללא בקרה. באוקטובר 2013 פקע תוקף החוזה עליו חתמה המדינה מול חברת ריבה, העורכת בקרה על מפעילות התחבורה הציבורית בישראל, וחברות התחבורה הציבורית ללא בקרה מתאימה על הפעילות והשירות לנוסע. מי שמנסה בכוחות דלים למלא את החלל הוא משרד התחבורה המשתמש במעט עובדים שלא בהכרח מתאימים למשימה.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, גוף חדש שקם לאחרונה, פועלת לתיקון המצב. ראש הרשות, מאיר חן, היה זה שביטל את המכרז הקודם בעקבות הפרסום ב-News1 על כך שהמכרז נתפר בהתאם למידותיה של חברת יחזקאל ריבה ושות', ירושה מימיו של שלמה כץ, מנהל הבקרה על התחבורה הציבורית לשעבר, שהורשע והודח בשל ניגודי עניינים ודיווח כוזב באשר לקשרים שלו בחברה, שבזכותם זכתה לזכות בכל המכרזים ולשלשל לקופתה כרבע מיליארד שקלים.
חן הורה לפרסם בהקדם מכרז חדש, שיהיה חדשני, טכנולוגי ומקצועי באופן שיהיה שונה באופן מהותי מהמכרז שהיה קיים בעבר וייתן מענה לאתגרי התחבורה הציבורית הקיימת והעתידית. ואכן בימים האחרונים פורסם מכרז בן 100 עמודים, הנושא עימו שתי בשורות:
  • דגש על השירות הניתן לנוסעי התחבורה הציבורית;
  • אופציה לביטול הבקרה על זמני יציאת האוטובוסים מתחנות המוצא.
הבשורה השנייה תחסוך כסף רב לקופה הציבורית, משום שכל הבקרה תיעשה מרחוק באמצעים טכנולוגיים. כיום לא מתאפשרת כזו בקרה משום שהחברה האחראית היום למידע בזמן אמת, שנבחרה בפטור ממכרז, משתמשת במערכת מיושנת שאחוז הסטייה שלה גבוה והיא אינה מדייקת בהשוואה למקבילותיה הטכנולוגיות בשוק.
במכרז הבקרה החדש מחולקת הארץ לשני אזורי בקרה - צפון מרכז (אזור בקרה א') וירושלים, השפלה והדרום (אזור בקרה ב'). מציע לא יוכל להגיש הצעה רק עבור אזור בקרה אחד. צוות בכיר במשרד התחבורה מצא לאחר בחינה מקצועית יסודית כי שני אזורי בקרה הם המצב האופטימלי הנדרש לבקרה טובה.
בניגוד לבקרה הקודמת, דורש משרד התחבורה לבצע בקרות גם בשבתות. מדוע? לדברי דובר משרד התחבורה, "המכרז נותן מענה לבחינת קווי השירות בהתאם לרישיון הקו שהוענק ע"י המפקח על התעבורה". אם כך, מדוע ניתן פטור מבקרה בחגים ובמועדים? "ביצוע בקרה בחגים ובמועדים בשעות בהן פועלת תחבורה ציבורית הוא בסמכות המפקח על התעבורה". במילים אחרות: פשוט כי כך החליט מאיר חן.
מהמתמודדים נדרשת בקרה על מגוון רחב של נושאים, בהם:
  • בקרת תחנה - שילוט סטטי תקין ושילוט נגיש לבעלי מוגבלויות. לא תהיה בקרה על הניקיון ותקינות התחנות משום שאלה באחריות הרשות המקומית ולא באחריות מפעילי התחבורה הציבורית;
  • תדירות נסיעות - ציון נסיעות שבוצעו גם מעבר לרשיון הקו;
  • התאמת הכלי המבצע לקו השירות (שלא תתבצע נסיעה עירונית באוטובוס בין-עירוני ולהפך);
  • שילוט ומודעות באוטובוס;
  • ניקיון האוטובוס - לרבות ניקיון חיצוני;
  • אדיבות נהגים, שתכלול סיוע לבעלי מוגבלויות;
  • אכיפת האיסור לעשן באוטובוסים - בתנאי המכרז הנוכחי לא קיימת הוראה לבדוק האם נהגים מעשנים באוטובוס לפני היציאה לנסיעה, תופעה הקיימת בעיקר בימים קרים במיוחד או חמים במיוחד בהם נהגים מעדיפים להישאר באוטובוס הממוזג;
  • אירועים חריגים בנהיגה וליקויים באוטובוס - לשאלת News1 מדוע לא קיימת דרישה לבקרות רעש מנוע ולבדיקת טמפרטורת המיזוג בימי חמסין או כפור, השיבו במשרד התחבורה כי "אם המזגן לא עובד באוטובוס הדבר מדווח במסגרת ליקויים באוטובוס". הטמפרטורה בתחבורה הציבורית, בפרט בימי הקיץ, אינה תואמת תמיד את הנורמות הנדרשות. באוטובוסים, בעיקר ממרכז האוטובוס ובחלקו האחורי המיזוג אינו פועל כרגיל והנוסעים "מתבשלים" מרוב חום. התופעה קיימת בעיקר באוטובוסים ישנים שאינם מצוידים במערכות מתאימות. עניין מטריד נוסף הוא הרעש באוטובוסים. יש אוטובוסים רועשים מאוד (רעש מהמנוע ומהמיזוג וכד'). מדובר במפגע בריאותי לכל דבר שאין עליו פיקוח. הנוסעים מוטרדים מכך, ויש נוסעים חולניים, זקנים וילדים, שהדבר פוגע משמעותית בבריאותם.

מה לגבי תופעת הסרדינים?

  • צפיפות - באופן מפתיע, הבקרה אינה כוללת דרישה לבדיקת רמת הצפיפות באוטובוסים, תופעה קשה ממנה סובלים רבים ממשתמשי התחבורה הציבורית הנאלצים להידחק כסרדינים. משרד התחבורה מסתפק בדרישה מחברות הבקרה רק לוודא שבתחנת המוצא לא יועלו נוסעים מעל המותר.
  • ציוד - כרטוס, מערכות כיבוי, פחי אשפה, ערכת מילוט ומפתח לרמפה.
  • התמודדות מול בעיות בכרטיסי רב-קו;
  • בדיקת מתקני תחבורה ציבורית ומוקדי השירות ללקוחות, לרבות מצבת האוטובוסים וגילם.
  • איוש מרכזי המידע והשירות של החברות;
  • לפחות 30 שיחות בקרה למוקדים בכל תקופת בקרה.
  • בדיקת אופן הטיפול בתלונות הציבור, לרבות טיפול במשוב חוזר מצד המתלוננים. הבדיקה תכלול דרישה ליזום 5 תלונות בכל אשכול;
  • פיקוח על אתרי החברות המפעילות, לפי כללים שייקבעו;
  • אובדן יזום של חפצים באוטובוסים ועמידה בנוהל טיפול באבידות ומציאות;
  • ריכוז נתוני האכיפה של פקחי המפעיל.
במסגרת הבקרה הגלויה, נדרש מהמתמודדים במכרז ניתוח של 3% מנתוני תחנות מוצא בכל אשכול הפעלה.
במסגרת הבקרה הסמויה, בה עולים בקרים לאוטובוסים כאחד האדם, עליהם לגבות את ממצאיהם בצילומים, ככל שהדבר ניתן. בכל תקופת בקרה (חצי שנה) תבוצע בקרה סמויה בלפחות 10% מהנסיעות השבועיות בקו (פלוס 3% נסיעות שיבחנו את שביעות הרצון באמצעות שאלונים שיחולקו לנוסעים ומשאל ממוחשב). כלומר, אם לקו מסוים יש 100 נסיעות שבועיות, תחול חובה לבצע בו לפחות 10 בקרות לאורך שישה חודשים, כאשר בכל חודש תבוצע לפחות 1% מהבקרה.
חברות הבקרה נדרשות גם לקיים 10% בקרות מיוחדות שידרוש מהן משרד התחבורה. על-פי המכרז, מדובר בבקרות כגון: תיאום עם זמני הגעת הרכבות וסיוע בכניסת מפעיל חדש לאשכול הפעלה.

הדרת הנשים תימשך?

ומה באשר לבקרות למניעת הדרת נשים בקווים המשרתים בעיקר אוכלוסייה חרדית? בתשובת משרד התחבורה נאמר כי "במסגרת הבקרות המיוחדות ניתן לתת מענה לכל דרישה או צורך שיעלו".
מדובר בתשובה בעייתית, משתי סיבות - ראשית, המילה "ניתן" אינה מעידה כי משרד התחבורה הפנים את חובתו לבצע בקרה שכזו. הדרישה לבצע את הבדיקה הגיעה הן מוועדת השרים לקידום מעמד האישה, הן מהצוות שהקים היועץ המשפטי לממשלה למניעת הדרת נשים, והן מוועדת הכלכלה של הכנסת, שדרשה לשלב בקריות (ממין נקבה) לביצוע בקרות אלה ולהתיישב בקדמת האוטובוסים.
שנית, בדרישות המכרז קיימת אומנם עדיפות לשילוב נשים בדרגים הבכירים של חברת הבקרה, אך אין שום דרישה לשלב נשים בתפקידים זוטרים של בקרה (לעומת דרישה שכן קיימת - לשלב בקרים ממגזרים שונים). בהיעדר בקריות לא ניתן יהיה להיערך כנדרש כדי לבצע כראוי את הבקרה בקווים על-מנת לוודא שאין הפרדה בין המינים. תגובת משרד התחבורה: "אין כל הבדל מבחינתנו בין בקר שהוא גבר או אישה".
מן הבקרים לא נדרשת השכלה מיוחדת, והדרישה היחידה מהם היא תעודת בגרות. עם זאת, בקר חרדי יוכל להתקבל ביתר קלות לעבודה משום שהוא אינו נדרש לתעודת בגרות. במשרד התחבורה אומרים כי "החברה תוודא כי רמת ההשכלה של הבקר תואמת לביצוע הבקרה הנדרשת". אולם במכרז עצמו לא מופיעה דרישה מהחברות לדרוש מבקריה החרדיים דרישה השכלתית אחרת, המקבילה לתעודת בגרות.

אופציה לפסילת חברת ריבה?

בתוך כחודשיים ייבחרו זוכים במכרז. הבקרה תהיה למשך שנתיים עם אפשרות להארכה של שלוש שנים נוספות. למרבה ההפתעה, בתנאי המכרז נכתב כי המשרד רשאי לבחור בהצעה שאינה בעלת הניקוד המשוקלל הגבוה ביותר. כמו-כן, ניתן סיפק ביד משרד התחבורה לבטל כליל את המכרז או את חלקו, או לדחותו מסיבות תקציביות, ארגוניות ואחרות, לפי שיקול דעתו הבלעדי.
אולי ברמז לתפקודה של חברת ריבה, שלדעת משרד התחבורה לא הביאה את ה"סחורה" המצופה ממנה במכרזים הקודמים [כך על-פי גורם במשרד התחבורה], נכתב סעיף המאפשר למשרד התחבורה לשלול מראש התקשרות עימה, שבו נאמר: "המשרד שומר על זכותו לפסול, על-פי שיקול דעתו, את הצעתו של מציע אשר למשרד ניסיון עבר שלילי איתו בשל כשל או פגם מהותי בתפקודו".

תאריך:  01/06/2014   |   עודכן:  01/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבקרה חוזרת לאוטובוסים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לכל איזור מציע אחר
השוואה  |  1/06/14 14:12
2
עובדי ריבה עשו עבודה מעולה ומ
a987  |  1/06/14 18:16
3
המכרז כפי שפורסם
יריבה   |  2/06/14 03:21
4
הדרת נשים
אהרון שחר  |  3/06/14 14:29
5
דן 918 באינטרנט?מגיע לרח'
ראיס-פוטין-טיל400  |  3/06/14 23:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
הנהגים מוחים על סחבת במשא-ומתן, על שעות העבודה הממושכות ועל סירוב ההנהלה לתוספת שכר    העיצומים יימשכו יומיים, אך לא בערב חג השבועות
עידן יוסף
חברות פרטיות יחויבו בשילוט סטטי בעשרות אלפי תחנות עד סוף ספטמבר, אגד ודן - עד סוף דצמבר    פורמט המידע יהיה מצומצם כדי לחסוך בעלויות ולאפשר גמישות    גודל השלט: 1.10 מ' על 90 ס"מ
עידן יוסף
לוח הזמנים של הקיץ: תוספת משמעותית של רכבות פרבריות במטרופולין חיפה ולאורך מסילת החוף    500 עצירות נוספות ביממה
עידן יוסף
יוצבו בתחנות האוטובוס ויספקו מידע על האוטובוסים הבאים    העלות - כˉ70 מיליון שקלים
עידן יוסף
כך אומר משרד האוצר הטוען כי מרכיבים משמעותיים לא נבחנו וטרם הושלמה בחינות הכדאיות של הפרויקט    יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "חובה לבדוק מראש את כל ההיבטים"    כ"ץ: "מומחי האוצר התנגדו בעבר גם לרכבת לשדרות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il