מזה כשמונה חודשים שהתחבורה הציבורית מתנהלת ללא בקרה. באוקטובר 2013 פקע תוקף החוזה עליו חתמה המדינה מול חברת ריבה, העורכת בקרה על מפעילות התחבורה הציבורית בישראל, וחברות התחבורה הציבורית ללא בקרה מתאימה על הפעילות והשירות לנוסע. מי שמנסה בכוחות דלים למלא את החלל הוא
משרד התחבורה המשתמש במעט עובדים שלא בהכרח מתאימים למשימה.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, גוף חדש שקם לאחרונה, פועלת לתיקון המצב. ראש הרשות, מאיר חן, היה זה שביטל את המכרז הקודם בעקבות
הפרסום ב-News1 על כך שהמכרז נתפר בהתאם למידותיה של חברת יחזקאל ריבה ושות', ירושה מימיו של שלמה כץ, מנהל הבקרה על התחבורה הציבורית לשעבר, שהורשע והודח בשל ניגודי עניינים ודיווח כוזב באשר לקשרים שלו בחברה, שבזכותם זכתה לזכות בכל המכרזים ולשלשל לקופתה כרבע מיליארד שקלים.
חן הורה לפרסם בהקדם מכרז חדש, שיהיה חדשני, טכנולוגי ומקצועי באופן שיהיה שונה באופן מהותי מהמכרז שהיה קיים בעבר וייתן מענה לאתגרי התחבורה הציבורית הקיימת והעתידית. ואכן בימים האחרונים פורסם מכרז בן 100 עמודים, הנושא עימו שתי בשורות:
- דגש על השירות הניתן לנוסעי התחבורה הציבורית;
- אופציה לביטול הבקרה על זמני יציאת האוטובוסים מתחנות המוצא.
הבשורה השנייה תחסוך כסף רב לקופה הציבורית, משום שכל הבקרה תיעשה מרחוק באמצעים טכנולוגיים. כיום לא מתאפשרת כזו בקרה משום שהחברה האחראית היום למידע בזמן אמת, שנבחרה בפטור ממכרז, משתמשת במערכת מיושנת שאחוז הסטייה שלה גבוה והיא אינה מדייקת בהשוואה למקבילותיה הטכנולוגיות בשוק.
במכרז הבקרה החדש מחולקת הארץ לשני אזורי בקרה - צפון מרכז (אזור בקרה א') וירושלים, השפלה והדרום (אזור בקרה ב'). מציע לא יוכל להגיש הצעה רק עבור אזור בקרה אחד. צוות בכיר במשרד התחבורה מצא לאחר בחינה מקצועית יסודית כי שני אזורי בקרה הם המצב האופטימלי הנדרש לבקרה טובה.
בניגוד לבקרה הקודמת, דורש משרד התחבורה לבצע בקרות גם בשבתות. מדוע? לדברי דובר משרד התחבורה, "המכרז נותן מענה לבחינת קווי השירות בהתאם לרישיון הקו שהוענק ע"י המפקח על התעבורה". אם כך, מדוע ניתן פטור מבקרה בחגים ובמועדים? "ביצוע בקרה בחגים ובמועדים בשעות בהן פועלת תחבורה ציבורית הוא בסמכות המפקח על התעבורה". במילים אחרות: פשוט כי כך החליט מאיר חן.
מהמתמודדים נדרשת בקרה על מגוון רחב של נושאים, בהם:
- בקרת תחנה - שילוט סטטי תקין ושילוט נגיש לבעלי מוגבלויות. לא תהיה בקרה על הניקיון ותקינות התחנות משום שאלה באחריות הרשות המקומית ולא באחריות מפעילי התחבורה הציבורית;
- תדירות נסיעות - ציון נסיעות שבוצעו גם מעבר לרשיון הקו;
- התאמת הכלי המבצע לקו השירות (שלא תתבצע נסיעה עירונית באוטובוס בין-עירוני ולהפך);
- ניקיון האוטובוס - לרבות ניקיון חיצוני;
- אדיבות נהגים, שתכלול סיוע לבעלי מוגבלויות;
- אכיפת האיסור לעשן באוטובוסים - בתנאי המכרז הנוכחי לא קיימת הוראה לבדוק האם נהגים מעשנים באוטובוס לפני היציאה לנסיעה, תופעה הקיימת בעיקר בימים קרים במיוחד או חמים במיוחד בהם נהגים מעדיפים להישאר באוטובוס הממוזג;
- אירועים חריגים בנהיגה וליקויים באוטובוס - לשאלת News1 מדוע לא קיימת דרישה לבקרות רעש מנוע ולבדיקת טמפרטורת המיזוג בימי חמסין או כפור, השיבו במשרד התחבורה כי "אם המזגן לא עובד באוטובוס הדבר מדווח במסגרת ליקויים באוטובוס". הטמפרטורה בתחבורה הציבורית, בפרט בימי הקיץ, אינה תואמת תמיד את הנורמות הנדרשות. באוטובוסים, בעיקר ממרכז האוטובוס ובחלקו האחורי המיזוג אינו פועל כרגיל והנוסעים "מתבשלים" מרוב חום. התופעה קיימת בעיקר באוטובוסים ישנים שאינם מצוידים במערכות מתאימות. עניין מטריד נוסף הוא הרעש באוטובוסים. יש אוטובוסים רועשים מאוד (רעש מהמנוע ומהמיזוג וכד'). מדובר במפגע בריאותי לכל דבר שאין עליו פיקוח. הנוסעים מוטרדים מכך, ויש נוסעים חולניים, זקנים וילדים, שהדבר פוגע משמעותית בבריאותם.