X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דבר לא ישתנה עד שיקרה אסון: משרד התחבורה מגדיר קווי תלמידים כקווי שירות לכל דבר. הוא מאפשר הסעת תלמידים צפופים בעמידה וללא חגורה באוטובוסים עירוניים תוך סיכון של ילדים
▪  ▪  ▪
דוחק וצפיפות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
עלויות רכש הוזלו בכ-16%
במכרז שערכה החברה למשק ולכלכלה של השלטון המקומי ("משכ"ל") להסעת ילדים במועצות האזוריות, שפורסם השבוע, זכו ארבע חברות אוטובוסים. במקום הראשון זכתה חברת צ'יינה מוטורס שמייבאת אוטובוסים מתוצרת Yutong, אחריה זכתה הצעת חברת "מאיר" אשר הציעה אוטובוס מתוצרת "Volvo". שתי הצעות נוספות זכו אף הן במכרז - הצעת "SCANIA" ו"הארגז". במסגרת ההצעות למכרז, התחייבו המתחרים לספק 50-30 אוטובוסים בינעירוניים בשנה למועצות האזוריות השונות, למשך שנתיים, בעלות כוללת של כ-70 מיליון שקלים.
מתוצאות המכרז ניתן ללמוד כי פתיחת שוק רכב בעקבות כניסתה של "צ'יינה מוטורס" לשוק הביאה לירידה משמעותית במחירי האוטובוסים, שכן במכרז הקודם שערך המשכ"ל למכירת אוטובוסים מדגם יורו 5 (דגם ישן יותר), המחיר המינימלי של אוטובוס בעל 55 מושבים היה יקר ב-200 אלף שקלים לאוטובוס. מדובר בחסכון משמעותי עבור 53 המועצות האזוריות, שרבות מהן נמצאות בקשיים תקציביים.

משרד התחבורה מחייב את חברות התחבורה הציבורית להשתמש באוטובוסים עירוניים ואינו מאפשר להן לעשות שימוש באוטובוסים בין-עירוניים.
ההנחיה האמורה פוגעת בבטיחות התלמידים ובנוחות שלהם, שכן באוטובוסים עירוניים יש פחות מקומות ישיבה (36 לעומת 51) ותלמידים נאלצים לעמוד צפופים זה לצד זה. יתרה מכך, באוטובוסים אלה אין חגורות בטיחות וכן אין פנסי הבהוב ושילוט להסעת ילדים, כפי שמחייבות התקנות באוטובוסים בינעירוניים המסיעים תלמידים.
גם עמדת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה על חגירת חגורות בטיחות בנסיעה באוטובוס לרבות בנסיעה בתוך העיר. כלומר, גם גורמי המקצוע ברשות מעדיפים שימוש באוטובוסים עירוניים על פני בינעירוניים.
במשרד התחבורה אומרים כי תקנות הנגישות מחייבות שימוש באוטובוסים עירוניים נמוכי רצפה, המונגשים לנכים ולמוגבלים, וזאת בכל הקווים הפועלים בתחומי העיר ובכללם גם קווי התלמידים.
אולם בניגוד לדברי משרד התחבורה, אין צורך בנגישות בקווי תלמידים, שכן תלמידים נכים ובעלי מוגבלויות נגישות מוסעים למוסדות החינוך בהסעות מיוחדות ומונגשות. במילים אחרות, משרד התחבורה נותן "פתרון" שאשר אין שום בעיה ולמעשה יוצר בעיה חמורה יותר של בטיחות.
בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מבהירים כי הדרישה של משרד התחבורה לאוטובוסים נמוכי רצפה כלל לא הגיעה מהנציבות ואינה על-דעתה. בתשובת הנציבות נאמר כי "דרישה זו לא הגיעה מהנציבות, מאחר שהנושא אינו מוכר לנו".
חובת הנגישות בקווי תלמידים נגזרת מכך שמשרד התחבורה הגדיר אותם כקווים עירוניים, וקווים עירוניים חייבים להיות מונגשים. החובה חלה רק בנוגע לאשכולות הפעלת התחבורה הציבורית החדשים, ולא באשכולות המופעלים על-ידי המפעילים ההיסטוריים - אגד ודן. הפתרון לכך, הוא לבוא ולקבוע שכדי להסיע תלמידים ניתן יהיה להשתמש באוטובוסים בין-עירוניים.
באופן תמוה, מתעקש משרד התחבורה להגדיר את קווי התלמידים כקווי שירות לכל דבר למרות שמאפייניהם שונים מאשר יתר הקווים: הם אינם פועלים בחופשות בתי הספר; מסלולי הנסיעה שלהם מותאמים לפי בתי הספר; שינויי לו"ז נעשים על-בסיס יומי בהתאם לצרכי בתי הספר; מספר הנוסעים בהם שאינם תלמידים אפסי וכן הסדרי התשלום מיוחדים. אפילו משרד התחבורה עצמו, במסגרת הסכמים ומכרזים מול המפעילים, מציין את קווי התלמידים כקטגוריה נפרדת.
מדוברות משרד התחבורה נמסר כי "קווי התלמידים הינם קווי שירות לתלמידים הפועלים בתשלום, באמצעות כרטיסיות, בין תחנות קבועות בעיר ועל-פי לו"ז קבוע ולכן נחשבים קווי שירות של התחבורה הציבורית לכל דבר ועניין. אילו לא יהיו קווי התלמידים קווי תחבורה ציבורית, יהפכו הקווים לקווי נסיעה מיוחדת ולא יישארו באחריות משרד התחבורה".
בהערת סוגריים, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ציינו עם זאת, כי רמת הבטיחות של כלי רכב אינה רק פונקציה של חגורות הבטיחות והפנסים המהבהבים, אלא גם של גורמים נוספים כמו מצבו המכאני של כלי הרכב, אקלים הבטיחות באוטובוס או בהסעה ועוד. ולכן, לא ניתן לקבוע באופן נחרץ שרמת הבטיחות בהסעות מאורגנות גבוהה יותר. סוגיית העלות אינה קריטריון כלל לעמדת הרשות ובאופן כללי לא ניתן לקבוע נחרצות כי הסעה מאורגנת יקרה יותר לרשויות מאשר תשלום לתחבורה ציבורית. בנסיעות בין-עירוניות יש לחייב את הילדים לשבת חגורים בחגורת בטיחות הן בהסעה מאורגנת והן בתחבורה ציבורית.
כתוצאה ממקרה של תאונה שנגמרה במוות תלמידים נקבעו נהלים לקווי תלמידים הקובעים בנסיעות מיוחדות חובת חגירת חגורות בטיחות, איסור עמידה בנסיעה ועל הנהגים להסיע הסעות תלמידים ולהביא אישור שאין להם הרשעות בתחום עבירות מין. כל אלה אינם חלים כאשר באים ומגדירים את השירות כקו תחבורה ציבורית רגיל.
סיכומו של דבר, מדיניות משרד התחבורה מוזרה ומקוממת. היא מרעה עם התלמידים, מרעה עם המפעילים ואף נושאת לשווא את שם הנגישות גם כאשר אין לו קשר לעניין, וגם בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. המאסדר (רגולטור) מתקשה להיפטר מעודף הסמכויות שלו וזה מובן, אבל מאבקי הסמכויות הללו אינם יכולים לבוא על-חשבון בטיחות הילדים שלנו.

תאריך:  23/06/2014   |   עודכן:  23/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עיד יוסף
סופרבוס השלימה את גיוס ההון לאשכול העמקים ושילמה תמלוגים    זכתה במרס השנה במכרז העמקים ותפעיל את קווי התחבורה הציבורית בטבריה, בעפולה וביקנעם באמצעות 292 אוטובוסים
עידן יוסף
טרם הושגה הסכמה בין משרדי האוצר והתחבורה באשרי לרפורמת התחבורה הציבורית    מספיחי המחלוקת: המשך הרכבות בחינם לשדרות    ברפורמה מסתמן ייקור קל בנסיעות אוטובוסים בין-עירוניות
עידן יוסף
נהגי חברת דן המתגוררים בצפון שובתים מאז יום חמישי    הנהלת החברה מגייסת נהגים ממקומות אחרים    פעילות משרדי ומוסכי דן - במתכונת מצומצמת
עידן יוסף
חברת נתיב אקספרס קיבלה היתר ממשרד התחבורה שמאפשר לה לבצע נסיעות פנימיות באשכול הפעלה של מפעיל מקומי אחר    המפעיל המקומי, חברת קווים, לא עודכן על ההיתר החריג
עידן יוסף
בכל קרון תודיע מערכת כריזה בקצב איטי וברור על התחנה הקרובה והבאה ויפעל שילוט אלקטרוני של שמות התחנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il