X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
צל כבד על פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב: במכרז הרכבת הקלה בגוש-דן, המקדים את זמנו בשנתיים, יתמודדו חברות שאינן מיומנות די הצורך הסיבה: בנ.ת.ע מעדיפים מחיר נמוך על-פני איכות
▪  ▪  ▪
ויז'ניצר (במרכז). קיבל "לא" מדסקל ומגטניו [צילום: פוטו נגבה]
חשמלית רק ב-2018
בוועידה, שאורגנה ע"י מורג יועצים, דיבר גם ראובן קוגן, משנה למנכ"ל רכבת ישראל, שאמר: "הרכבת החשמלית הראשונה תפעל רק ב-2018. העבודות בשטח לא יתחילו לפני 2016, שנה שבעבר הייתה היעד לתחילת הפעולה של רכבות חשמליות".

חברות סימנס ובומברדיה הודיעו לראשונה בפומבי כי אין בכוונתן להשתתף במכרז הרכבת הקלה בתל אביב. ההודעות, שהיכו מתדהמה את אלכס ויז'ניצר, יושב-ראש חברת נ.ת.ע המופקדת על תכנון הרכבת הקלה בגוש-דן ובנייתה, נמסרו במהלך חבר-דיון בוועידת ישראל לתחבורה בכפר המכבייה.
נציג בומברדיה, יוסי דסקל, אמר כי נוסחת הערכת ההצעות, ולפיה מרכיב המחיר יהווה 70% מהניקוד במכרז והמרכיב הטכני רק 30%, מעידה על כך שהדבר הכי חשוב לנ.ת.ע זה שהמוצר יהיה זול.
נציג סימנס, מוטי גטניו, ציין כי התנאים המסחריים אותם מציבה נ.ת.ע בפני המתמודדים במכרז חורגים מהמקובל בתעשיה בעולם.
מתריסר יצאו 5
החלטתן של סימנס ובומברדיה, שתי השחקניות המרכזיות בשוק הרכבות מטילה צל כבד על פרויקט הרכבת הקלה בגוש-דן. ב-30 ביוני אמור להיסגר המכרז לאספקת רכבות-קלות ולתחזוקתן. 12 חברות רכשו את מכרזי המכרז, אך מסתמן שרק 5 מהן יגישו הצעה.
החמש הן CNR הסינית הממוקמת במעגל השלישי והחלש של היצרנים, וכן CAF הספרדית ושטדלר השוויצרית הנמצאות בליגה הבינונית. רק אחת מהחברות נמצאת במעגל המרכזי והמקצועי של היצרנים - חברת אלסטום. אולם אלסטום הצרפתית נמצאת בהליך מכירה בשל כוונתה של ממשלת צרפת למכור אותה, מה שלא נותן ביטחון ארוך-טווח לעמידה בהסכמים.
מרביתן של המתמודדות המסתמנות נמצאות בעמדת פתיחה נמוכה ומעולם לא ייצרו רכבות מהסוג המבוקש במכרז - רכבת שתהיה גם תת-קרקעית וגם עילית, שתהיה לה מערכת איתות אוטומטית ועוד מאפיינים ייחודיים שדורשת נ.ת.ע.
מחיר על חשבון איכות
לא ניתן להבין אחרת את החלטת נ.ת.ע שהמרכיב הטכני, קרי: איכות המוצר, תהיה רק 30% מהמכרז. בנ.ת.ע כנראה לא מבינים שבניגוד לאוטובוס שתוחלת החיים שלו קצרה יחסית, אמורה רכבת להחזיק מעמד 32-30 שנים. אפשר שנ.ת.ע מעוניינת להתרברב ב״הישג״ של רכבת זולה בכ-60% מהמחיר בשוק וכביכול בכך חוסכים לקופת המדינה. אולם למעשה דווקא הבחירה במוצר הזול תעלה ביוקר לנוכח הוצאות התחזוקה הגבוהות וריבוי התקלות של היצרניות הבינוניות והחלשות.
לשם השוואה, התחזוקה בחברת רכבת ישראל, שרובה נעשית על-ידי עובדי הרכבת, וכבר נכתב וגם שודר בעניינה על כך שאינה מן המעולות, בלשון המעטה. למזלה של רכבת ישראל, הקרונות שלה יוצרו על-ידי שתי חברות גרמניות - בומברדיה (80%) וסימנס (20%). הבחירה ביצרנים טובים מן הקו הראשון שסיפקו לה קרונות עמידים המחזיקים מעמד לאורך זמן, מצילה אותה מלפחות שתיים או שלוש תקלות רציניות בשנה העלולות להסתיים באסון. בחירה בחברה סינית למשל, המספקת מוצר באיכות טובה פחות, רק מפני שהוא זול, גם תצריך יותר תחזוקה וגם אינה מבטיחה את עמידות המוצר מפני תקלות.
עלות ההשתתפות במכרז היא 2 מיליון אירו. אין סיבה שיצרן ישקיע במכרז אם הוא אינו רואה סיכוי סביר לזכות. בקביעת מחיר זול כמרכיב העיקרי נשלל מראש סיכוי שחברות מצטיינות יזכו. לשם השוואה, ברכבת ישראל מהווה מרכיב המחיר 60% לעומת 40% לרכיב טכני. באירופה החלוקה בין הרכיבים היא 50:50.
סירובה של נ.ת.ע לבקשות היצרניות האיכותיות לשנות את המכניזם במכרז באופן שדחק את רגלי סימנס ובומברדיה, מעלה תהייה האם החברה מעוניינת במוצר מסוים מאוד.
תנאים לא מקובלים
הנציג של סימנס אמר בדיון כי התנאים המסחריים במכרז אינם הגיוניים ואינם עומדים בקנה אחד עם התעשיה בעולם. כפי הנראה, התכוון לכך שהערבות אותה דורשת נ.ת.ע מהמתמודדים היא בסביבות 6.5 מיליון אירו לעומת מיליון אירו כפי שנהוג בעולם, לכך שלנ.ת.ע מוקנה זכות וטו אם היצרן עובר שינוי ארגוני למרות שאין הצדקה לכך כאשר השינוי אינו רלוונטי לייצור. כמו-כן דורשת נ.ת.ע כיסויים ביטוחיים שאינם בהכרח נחוצים ושאר דרישות שאינן מקובלות בעולם.
החמור מכל אולי, הוא שמכרז הרכבות של נ.ת.ע, שכאמור צפוי להיסגר ב-30 ביוני 2014, מקדים את זמנו בלפחות שנתיים. זאת כיוון שרכבות ייאלצו להמתין עד להקמת התשתיות. בינתיים תפוג האחריות עליהן, הן יסבלו מבלאי ויתפסו מקום רחב שניתן היה לנצל לצרכים אחרים.
יו"ר נ.ת.ע, אלכס ויז'ניצר, שגילה בדרך הקשה את פרישתן של שתי שחקניות מרכזיות מהמכרז, ציין כי מה שחשוב הוא להתקדם עם הפרויקט במתכונתו הנוכחית וללא שינויים. "אני בטוח ומשוכנע שתהיה רכבת קלה בתל אביב. הקו האדום יפעל ב-2021, אם לא נעשה אותה עכשיו, היא כבר לא תקום בעתיד", אמר. נותר לקוות שנסיונו בתחום התשתיות יעודד אותו לעשות חשיבה מחדש לקראת מכרזי הקווים הבאים.

תאריך:  26/06/2014   |   עודכן:  27/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכה לנ.ת.ע: השחקניות המרכזיות פרשו מהמכרז
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
דיוקים
סקורפיון  |  27/06/14 01:38
2
ויזניצר
אבי22  |  27/06/14 06:57
 
- לא בדיוק
יוסף רבינוביץ׳  |  27/06/14 08:59
3
נו ?
טולסטוי  |  27/06/14 08:42
4
מה זה?
אחד שיודע11  |  27/06/14 08:51
5
אם ממנים שר שאינו מיומן מספיק
אובד מדינה  |  27/06/14 11:39
6
דה זמן טוב לרדת מהרכבת הקלה
אזרח רגיל  |  27/06/14 11:43
 
- לא המציאו שום גלגל
אורי פ  |  30/06/14 10:22
7
החב' הפורשות יודעות שאין כאן
דנה 1  |  30/06/14 18:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
עלות הפרויקט - כ-1.4 מיליון שקלים    מרבית השלטים במערב השומרון וביישובי גב ההר    תהיה הראשונה להתקין את השילוט הסטטי החדש
עידן יוסף
התכנון צפוי להסתיים עד 2016    בינתיים לא ברור כיצד תשפיע רכבת העמק על קו המטרו-נשר וכיצד יושפע כלכלית-תחרותית מערך התחבורה הציבורית באזור כולו
עידן יוסף
החוזה מאפשר הנחה של 30-50 אחוזים ממחיר הנסיעה    התעריפים בישובים רבים זולים ממילא יחסית למקביליהם בשאר הארץ
יצחק דנון
הנהגים השכירים טוענים שההנהלה מפרה את ההסכם שנחתם רק לפני שלושה חודשים, דורשת שעות נוספות מעבר לתקרה החוקית ומבצעת רישומים שנועדו להסתיר עובדה זו
עידן יוסף
בעיות תקשורת ובעיות ביורוקרטיות מונעות השלמת מכונות להנפקת כרטיסים בבסיסים לקווים דחוסים    אגד בפתרון ביניים: הזמנה טלפונית מוקדמת לשיזפון ולבסיסי הסיירים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il