X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האם יש מקום לאפשר מתן גמול לתורמי איברים? החוק אוסר זאת לחלוטין, אבל מתיר גמול לפונדקאות; ומה עם החולים המשוועים להשתלה? דעותיהם של שני שופטים בכירים ושני רופאים בכירים
▪  ▪  ▪
חשש מקצירת איברים
אלון. לא שאלה לשופט [צילום: בוצ'צ'ו]

ברק-ארז. חשש מניצול

שאלות של השתלת איברים והחולה הנוטה למות, הן שאלות ערכיות שבפסיקה בהן אין יתרון לשופט. לכן, כאשר מגיעה סוגיה כזו לפתחו של בית המשפט, רצוי שתיעשה קביעה נורמטיבית בידי מי שמייצגים מגוון רחב של דעות. כך אומר (יום ג', 26.8.14) נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יוסף אלון, בוועידת המשפט של מחוזות לשכת עורכי הדין במלון לאונרדו באשקלון.
לדברי אלון, האיסור על מתן תמורה לתרומת איברים היא התאום הסיאמי של סחר באיברים, שם אין מדרון חלקלק אלא מדרון אנכי. מצד שני, קיימים החולים עבורם האיבר הוא מציל חיים. "יכול להיות שההסדר בחוק האוסר לחלוטין תמורה, הוא מופרז. אבל לפני שנוגעים בו, צריך להבין מה הצד השני. זה לא שאלה לבתי המשפט, אלא לכנסת תוך גיבוש עמדה ערכית ומוסרית", הוסיף.
שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, אמרה שאין זו רק שאלה מוסרית, שכן מוסר הוא יחסי ולכל אחד יש השקפת עולם משלו. "אנחנו מדברים פה על זכויות והאיזון ביניהם: הזכות לבריאות וחיים של הנתרם ושל התורם. בצורה זו יהיו לנו כלים יותר מושכלים לעסוק בשאלות הללו". היא הזכירה, כי החוק מאפשר פונדקאות בתמורה, בעוד דווקא פונדקאות וולונטרית בתוך המשפחה אסורה מטעמים הלכתיים.
"יש צביעות"
ח"כ גילה גמליאל - אשר אמה מטופלת בדיאליזה - אמרה שיש לחשוב בצורה שאינה דיכוטומית, כגון קביעת תמורה שתשולם בידי המדינה וכך גם לחסוך בהוצאות הדיאליזה. היא הוסיפה, כי כדי להגדיל את מספר תרומות האיברים, יש לכבד את ההיבט הדתי ולהעביר את הנושא לטיפולו של משרד הבריאות. לדעתה, יש למנוע מצב בו האינטרס היחיד יהיה כספי, אם כי יש מקום למתן גמול לתורמים. גמליאל הדגישה, כי אין לתפור את הפתרון רק מתוך חשש מעבריינים, אותם יש להעניש, בלא לאבד את החמלה כלפי החולים והתורמים.
פרופ' חוה טבנקין מבית החולים העמק טענה, כי יש צביעות בכך שתרומת ביציות מותרת בתשלום ותרומת איברים בתשלום אסורה, למרות שהסיכונים דומים. לדבריה, התשלום נקבע רק לאחר שהתברר שאין תורמות בחינם. "זה עניין חברתי. כשהחברה רוצה, היא מוצאת פתרונות", אמרה. "אם לבנקי הדם יהיה מחסור, יהיה תג מחיר גם לתרומות דם". טבנקין הוסיפה, כי כיום כולם מקבלים תמורה בעת השתלת אבר - פרט לתורם.
העיתונאי רן רזניק אמר, כי נשיות עניות כבר משכירות את רחמן לעשירות במסגרת פונדקאות, והאיסור על תמורה לאיברים מביא לכך שהעשירים-מאוד יכולים להרשות לעצמם לבצע את ההשתלות בחו"ל. "אנחנו נהיה מדינה שבה ענייה מוכרים את כליותיהם לעשיריה", אמר.
גמול לתרומה מהמת
אלון הגיב באומרו, כי אין מקום להכשיר מכירת כליות בידי עניים לעשירים, גם אם יש מי שכבר עושים זאת. "אם נאמר שהמדינה תשלם תמורת כליות, נעמוד בפני בעיה מוסרית נוראית, אם נדע שהתורם עושה זאת מחמת עוניו ומצוקתו", התריע. "עצם המחשבה על זה עושה צמרמורת". לדעתו, אין אפשרות להגיע לפתרון אופטימלי אלא לרע במיעוטו, ולא דרך בית המשפט אלא באמצעות הכנסת. "עצם המחשבה שמכירת מכונית זהה למכירת כליה, היא הידרדרות איומה".
ברק-ארז אמרה שהשאלה מוצגת כל העת מצידם של החולים, אבל יש לחשוב גם על מי שיתרמו את האיברים. "מי שנמצא בעמדות הכוח רואה את עצמו יותר כמושתל פוטנציאלי מאשר כתורם פוטנציאלי, וזה מטה את הדברים ואת הפתרונות המתבקשים. אם יהיה תשלום, אני כבר רואה שישאלו אימא חד-הורית: אז למה את לא תורמת כליה אלא מבקשת סיוע מהמדינה?", הוסיפה. "הבעיה איננה כסף, אלא חשש מפני ניצול אוכלוסיות מוחלשות".
מנכ"ל בית החולים מעייני הישועה, פרופ' מוטי רביד, ציין שתוחלת החיים של כליה מן המת מתקרבת מאוד לזו שנלקחת מן החי, ושתורמי כליות חיים בדיוק כמו מי שאינם תורמים. "הסיבות העיקריות להימנעות לתרומה מן המת הן אמונות טפלות ולא הלכתיות", הוסיף. "חרדים לא תורמים; כיפות סרוגות וערבים תורמים יותר מכלל האוכלוסייה".
לכן, סיכם, יש להביא לכך שיתנו יותר תרומות מן המת, והציע לשקול מתן תמורה לתרומה כזו. רביד הדגיש, כי הגמול חייב להיות ציבורי ולא במעבר ישיר בין התורם לנתרם, שכן כסף משחית בצורה חמורה כאשר הוא נפגש עם עולם הרפואה.

תאריך:  26/08/2014   |   עודכן:  26/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איברים, תרומות והשתלות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פונדקאות מסחרית =סחר איברים
Yulli2  |  27/08/14 11:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
מחזהו של ג'ושוע קונקל MilkMilkLemonade (מיץ מיץ לימונדה), זוכה פרס המחזה הטוב ביותר באוף-אוף-ברודוויי 2010, זוכה בהפקת תיאטרון חיפה לביצוע מזהיר של הצגה מהנה, מרטיטה טבולה בהומור עם הרבה צדדים אפלים
צילה שיר אל
האם תפריעו זה לזה או תמשיכו בשגרת היום? האם מערכת יחסים ביניכם מאתגרת או בלתי אפשרית? המלצות לשידוך של מזל בתולה עם מזלות אחרים, וגם תחזית
שרון אברמצ'יק
זהו, מגיע לך מזל טוב, את אחרי הלידה וב"ה עם תינוק מקסים בדרך הביתה    אם חשבת שלאחר הלידה (בעיקר אחרי הראשונה), תשובי הביתה מבית-החולים עם תינוק בסלקל ובלי קילוגרמים עודפים, מהר מאוד תגלי שתקוותייך התבדו
שני שטיין
הסנדוויצים שאנחנו מכינים לילדים לבית-הספר, הם ארוחה מרכזית מאוד בסדר היום שלהם, ולכן יש לוודא שהם מזינים ומתאימים לצרכיהם
חיים שטנגר
למרות המצב הביטחוני ולמרות שחלק ניכר מהאמנים ביטלו בואם לפסטיבל הג'אז, הצליחו מנהליו האומנותיים, של פסטיבל זה, דובי לנץ ואלי דג'יברי ללהטט ולהמציא הגלגל מחדש, עד כי המתבונן מן הצד לא יכול היה להרגיש שמדובר באיחוי קרעים שנוצרו ברגע האחרון, בשל ביטול הופעתן של להקות ואומנים מחו"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il