X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חיוניות המלח לתפקוד הגוף רבה, אבל צריכה מוגברת עלולה להזיק אז בואו נעשה קצת סדר ונענה על השאלות החשובות כמו: למה המלח כל-כך חיוני? מהם הכמויות הנדרשות לתפקוד אופטימלי? וגם נמליץ על עצות מעשיות לצריכת מלח
▪  ▪  ▪
מלח - כמה שפחות [צילום: AP]

למלח היה חלק מכובד בתולדות האנושות אשר השאירה חותם בתרבויות שונות. אם רק נבחן מספר דוגמאות מההיסטוריה, נוכל להבין את חשיבותו של המלח לאדם.
דוגמאות:
  • החיילים הרומאים קיבלו משכורת בשקי מלח. אז מי ש"שווה" או חשוב יותר הוא גם היה "עשיר" יותר במלח;
  • הגטאות בהם התגוררו היהודים במרוקו נקראו מלח, משום שמלך מרוקו טען שעיר ללא יהודים היא כמו תבשיל ללא מלח;
  • בעבר עמים יצאו למלחמות על השליטה במקורות מחצבי המלח;
  • ניתן היה לסחור במלח כפי שסחרו במתכות כמו בזהב ובכסף.

המלח או המלך?

המלח השולחני (NaCl) המוכר לנו, הוא מולקולה המורכבת מנתרן ומכלור. לנתרן תפקידים רבים בגופנו. הנתרן חיוני לפעילות הלב, הכליות והשרירים, הנתרן חיוני להולכה העצבית והוא מופרש בשתן, הצואה והזיעה ומהווה בכך את המסלק של הפסולת מהגוף ומווסת את הטמפרטורה.
הכלור חיוני לתהליכי העיכול והנשימה בגוף וביחד הם מהווים גורם מכריע על השוואות הלחץ האוסמוטי של נוזלי הגוף. חשוב לשמור על רמת מלח יציבה בגוף, כדי לא לפגוע ברמת תפקוד הכליות, לחץ הדם, הפעילות ההורמונלית ופעילות מערכות רבות בגוף.
בתהליך הפקת מלח השולחן, זה הפשוט, המככב בכל בית, נעשה שימוש בחומרים כימיים. בתהליך הייבוש של המלח משתמשים בחומרים כימיים מייבשים. אחר-כך המלח עובר גם תהליך של הלבנה. המלח השולחני מכיל שאריות כימיות כמו למשל, קלציום קרבונט, מגנזיום קרבונט, אלומיניום הידרוקסי, ויתרה מכך במהלך התהליכים ליצירתו, הוא מאבד את כל המינרלים הטבעיים המקוריים בטבע.

הכל עניין של מינון

כמות נתרן הנדרשת לתפקוד תקין היא 500-200 מ"ג ליום, אך בפועל צריכת הנתרן באוכלוסייה גבוהה בהרבה. גוף האדם זקוק ל-2.5 גרם נתרן ביום ומשרד הבריאות ממליץ לא לצרוך יותר מ-6 גרם מלח ליום. רוב האוכלוסייה צורכת הרבה יותר מלח ממה שהגוף דורש.
עם תחילת שימור המזון (הסינים היו הראשונים לשמר מזון בעזרת מלח), ולפני עידן המקררים (שבו פחת הצורך בשימור בעזרת מלח) המלח שימש לשימור בשר, ירקות וגבינות מריקבון, מאז ועד היום מרבית השימושים במלח בעולם הם לצורכי שימור אוכל. חשוב לציין, שעדיין 75%-80% מהמלח הנצרך בתזונתנו, מגיע מתעשיית המזון.
תווית המזון בתעשיה "מחביאות" את המלח המוסף בצורות רבות: סודיום ניטרט, סודיום גלוטמט, מונוסודיום גלוטמט, סודה לשתייה ואבקת אפייה שבקיצור כולם שם נרדף למלחים. המלח המוסף מתחבא כמעט בכל סוג מזון שנמצא על מדפי רשתות השיווק, מחטיפים, גבינות, בשר, ירקות קפואים ואפילו בשתייה ממותקת.
מזונות עתירים בנתרן הינם בדרך-כלל המזונות המעובדים, הרטבים המוכנים, השימורים, הלחם, הנקניקים, אבקות תיבול מוכנות, מנות מוכנות או קפואות, עוגות, שקדי מרק, גבינות מלוחות וכמובן הבשר המוכשר.
בתזונה המערבית, רק 10% מהמלח מגיע באופן טבעי מהמזון. כיום הטכנולוגיה לא מחייבת את תעשיית המזון להשתמש בכמויות גבוהות של מלח, והשימוש הגבוה נעשה בשביל תוספת טעם לפי דרישת הצרכן.

סכנות לבריאות

הסכנות הטמונות בצריכה של תזונה עתירה במלח הן: לחץ דם גבוה, נזקים מצטברים לכלי דם, נזק לכליות, טרשת עורקים, התקפי לב, אירוע מוחי ועוד.
באותה נשימה יש לציין, שכמות נתרן נמוכה באופן קיצוני הנקראת היפונתרמיה, יכולה להוביל לפגיעה בתפקוד שרירים, בלבול, תרדמת ואף מוות. חשוב להדגיש, שאין לזלזל בצורך הגוף שלנו בנתרן וגם בצורך לשמור על ערכים מאוזנים.

הכל עניין של הרגל לטעם

החדשות הטובות הן, שרמת הרגישות למלח היא טעם נרכש ולרוב אפשר להתרגל לטעם שבו יש פחות מלח במזון. בתוך זמן קצר יהיה טעם המזון המופחת במלח לא פחות טעים. חשוב מאוד להבין, שתהליך הפחתת המלח כמו כל תהליך חשוב בחיינו, יבוצע בהדרגתיות. יש להיזהר במהירות הפחתת המלח משום שירידה דרסטית בצריכת הנתרן, עלולה להוביל לירידה בנפח הדם, דבר שעלול לגרום לריכוז מוגבר של שומנים בדם.
חשוב לזכור, שטעם יכול להגיע ממקורות רבים, הוספת עשבי תיבול יבשים ו/או טריים, שום, בצל, זרעי כמון, זרעי כוסברה וירקות שונים המעשירים את טעם המזון.

טיפים למודעות צריכת המלח במינימום מאמץ

  • יש להשתמש במעט מאוד מלח בתבשילים;
  • להשתמש בתחליפי טעם המעשירים את התבשילים טעם כמו: אורגנו, טימין, כמון, אבקת סלרי ועוד;
  • להעלות את החריפות;
  • להשתמש בשום ובצל טרי או באבקת שום ובצל;
  • להשתדל להמעיט בצריכת מזונות משומרים;
  • לקרוא את התוויות של כל מה שקונים. קיים הבדל בין היצרנים והמשווקים השונים. להשוות את ערכי הנתרן ולבחור במוצרים בהם ערכי הנתרן נמוכים יותר.
על טעם וריח אין מה להתווכח, אבל על המלח כן - אפילו רצוי.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, M.Sc, מנהלת מקצועית רשת סטודיו C
תאריך:  26/08/2014   |   עודכן:  26/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלח הארץ - הטוב הרע והברירה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הכותבת מציינת שיש להוסיף אבקת
שום או בצל   |  26/08/14 18:10
2
איזה מאמר יפה
אהרון שחר  |  27/08/14 18:25
3
מלח
S.G  |  30/08/14 06:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
האם יש מקום לאפשר מתן גמול לתורמי איברים? החוק אוסר זאת לחלוטין, אבל מתיר גמול לפונדקאות; ומה עם החולים המשוועים להשתלה? דעותיהם של שני שופטים בכירים ושני רופאים בכירים
עליס בליטנטל
מחזהו של ג'ושוע קונקל MilkMilkLemonade (מיץ מיץ לימונדה), זוכה פרס המחזה הטוב ביותר באוף-אוף-ברודוויי 2010, זוכה בהפקת תיאטרון חיפה לביצוע מזהיר של הצגה מהנה, מרטיטה טבולה בהומור עם הרבה צדדים אפלים
צילה שיר אל
האם תפריעו זה לזה או תמשיכו בשגרת היום? האם מערכת יחסים ביניכם מאתגרת או בלתי אפשרית? המלצות לשידוך של מזל בתולה עם מזלות אחרים, וגם תחזית
שרון אברמצ'יק
זהו, מגיע לך מזל טוב, את אחרי הלידה וב"ה עם תינוק מקסים בדרך הביתה    אם חשבת שלאחר הלידה (בעיקר אחרי הראשונה), תשובי הביתה מבית-החולים עם תינוק בסלקל ובלי קילוגרמים עודפים, מהר מאוד תגלי שתקוותייך התבדו
שני שטיין
הסנדוויצים שאנחנו מכינים לילדים לבית-הספר, הם ארוחה מרכזית מאוד בסדר היום שלהם, ולכן יש לוודא שהם מזינים ומתאימים לצרכיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il