X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחזהו הראשון של יונתן קלדרון "מתחת לעור", על פניו - סיפור מתח על עיתונאית גרמנית שבאה לתחקר ניצולת שואה על פרשת אהבתה בינה לבין מפקדת במחנה עבודה נאצי במלה"ע ה-2. אך כשמתקלפות שכבות העור, נחשפות הפתעות שלא יאומנו. במרכז הגאה בגן מאיר
▪  ▪  ▪
אילנה ויעל במתחת לעור [צילום: יח"צ]

המחזה של התחקירן ועורך התוכניות ב"הבימה", בימאי ומבקר לשעבר ומשורר, מבוסס על סיפור אמיתי. תוך מעבר בקפיצות זמן מן ההווה של 1990, בעת מלחמת המפרץ כאן, אל סצינות ממחנה העבודה בו נוצלו נשים יהודיות לעבד עורות עבור התעשיה הגרמנית, בתנאי רעב והשפלות, מצליח המחזאי המוכשר להעביר את הצופים בתוך שניות, מתקופה לתקופה, ותוך כדי, מגרד בעורה של הגיבורה, ולא מרפה עד שהכל מתגלה.
שתי צעירות שנכלאו יחדיו במחנה - אידה (מיכל ויטמן נאור) ושרלוטה (יעל פרימר), נאבקות לשרוד את התקופה הנוראית, שכאן מתגלמת במשורה, בדוגמית קטנה, לא במלוא האכזריות שבאמת הייתה שם. אך לצופים בישראל שלא חוו מעולם ולא חשו מה שהיה שם, יש בזה די, כדי להטעימם שמץ מהתחושות הללו. שתי החברות שומרות אחת על רעותה, תוך שאידה נותנת את פיסת לחמה האחרונה לחברתה כדי שלא תתמוטט. מסירות הנפש הזו מסבירה לנו כיצד בכל זאת, למרות התנאים הבלתי אפשריים, היו כמה ששרדו את התופת.
אך העיתונאית (יעל פרימר בתפקיד הכפול של שרלוטה בנעוריה וכנכדתה העיתונאית) לא מרפה. היא חוקרת ושואלת, ומבקשת לדעת את כל פרטי פרשת הרומן הסודי שהתחולל בין המפקדת האכזרית הנאצית (אילנה קיוויתי-דאבנפורט) לבין האסירה היהודיה. הנאצית, לא רק שפשעה כשניהלה יחסים עם יהודיה, אלא שיחסים אלה היו לסביים. בנוסף, גם הצילה את שרלוטה כשמנעה את שילוחה למחנה המוות עם יתר האסירות, כפתה עליה לאכול מה שהביאה לה, ויצאה מעורה כדי שאהובתה תחיה.
בתחקיר שנכדתה העיתונאית הגרמנית של המפקדת הנאצית, עושה לקשישה שגרה בגפה בישראל, היא לא מניחה לה, עד שהסוף הכה מפתיע ומטלטל של המחזה מעורר בצופים שאלות מוסריות כבדות משקל. שאלות שאינן קשורות ליחסי בני אותו המין או כל דבר אחר ששיערתם. שאלות שמותירות את הצופה עם הרבה חומר למחשבה, ושהתשובה עליהן מסובכת ומורכבת ביותר.
אילנה קיוויתי דאבנפורט מעניקה לצופים הופעה מדהימה בגילום שתי הדמויות: מצד אחד, הנאצית הקשוחה המתעללת באסירות, שבסתר - מתרככת כלפי אהובתה ומוכיחה שגם בה יש רגש; ומצד שני, מגלמת קשישה ניצולת שואה, מרירה, זועפת שמסתגרת עם סודות עברה ועם הנטל הכבד הרובץ על מצפונה. כל זאת, כשחילופי הדמויות בסצינות המתחלפות במעברי הזמן, מתבצעות באופן חלק וכמו ללא מאמץ. זאת, משום כשרונה, ונסיונה במשחק ב"גשר"ב"סימטה" ועוד, וכבימאית ומורה ב"בית צבי" בבי"ס גודמן וב"הדרך".
גם שתי תלמידותיה לשעבר, יעל פרימר גם בסצינות הבלט שלה ובניסיונה(ב"מדיטק" ו"בת' קרוב", ומיכל ויטמן-נאור (בת' בית לסין, ות' "אורנה פורת") מחליפות את הדמויות שהן ממלאות בתוך שניות, משכנעות ביותר וממש חיות את הסצינות המלאות סכנת חיים, כשהסוף הטראגי נראה בלתי נמנע. הן מגישות משחק מקצועי מלוטש, והקהל באולם האינטימי של תיאטרון "המרכז הגאה", חש כמו היה יושב בין כתלי מחנה הריכוז בעצמו. חילופי התלבושות הזריזים אותם עיצבה רז לשם, והתפאורה המינימליסטית אך הכה מרשימה ויעילה שלה, עם תאורה משובחת ומשמעותית של יניר ליברמן, מעניקים את הקצב לכל האותנטיות הנדרשת.
הבעיות שעולות כאן, והחיבוטים הנפשיים והרגשיים, נוסקים הרבה מעבר לכך, לא כמו היו עוד סיפור, אחד מכאלה שחוזרים ודנים בנושא השואה. המשקל הסגולי של ההצגה והייחוד שלה, עושה אותה ראויה מאוד ומומלצת להיות מוצגת בפני בני נוער בכיתות הגבוהות, וכן בפני צעירים מכל השכבות, שכך תנתן להם ההזדמנות לחוש מעט משב רוח מהתקופה האיומה ביותר שקרתה לעם היהודי בהיסטוריה שלו.
הן בגלל המחזה, והן בגלל הבימוי הרגיש של רקפת בנימין, ראוי לציין הצגה זאת כיוצאת דופן באיכותה וביומרה (שהוגשמה) שהיא נושאת עליה, ולהמליץ עליה בכל פה.
מטלטל, מרתק ומעניק חוויה בלתי רגילה ושונה, בתיאטרון המעלה הצגות שכולן בעלות ענין רב וערך נעלה.

תאריך:  03/09/2014   |   עודכן:  03/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעלומה מהשואה ופתרונה במלחמת המפרץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר טלי צוקרמן
הסטטיסטיקה מראה, כי אנשים חיים היום 15-10 שנים יותר מאשר בעבר, ומחקרים רבים ניסו להתחקות אחר אלו שזכו לשיבה טובה וללמוד מהם על אורחות חייהם, תוך התחשבות בממצאים התלויים בגנטיקה, עליהם הרפואה לא תמיד יכולה להתגבר
ד"ר נמרוד פרידמן
הכוכב התורן והחדש יחסית בתחום, הוא ניתוח לעיצוב קוביות בבטן    הניתוח מתאים בדיוק לגברים העוסקים בספורט, אלה השומרים על המשקל, אך אינם מצליחים להגיע לגוף הגברי המושלם
איתמר לוין
בית המשפט העליון דחה תשעה מתוך 13 ערעורים על פסקי דין של ענת ברון, קיבל אחד וקיבל חלקית שניים נוספים    בדיקת היעילות של ברון מעלה ממצאים מנוגדים
צילה שיר-אל
בגלל השפעתו החזקה של פלוטו כל אחד ירגיש את השפעת הכוכב גם אם לא בצורה ישירה. וזאת, בגלל הקירבה לאנשים אחרים והסיכויים הגדולים כי הם - אם לא אנחנו, נמצאים בהשפעת הכוכב
ראובן לייב
מסעדת "גואטה" הטריפוליטנית, שברמת החייל, מיטיבה להכין מאכלים ביתיים על-פי המסורת של לוב, מבלי לקרוע את כיס הסועד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il