X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הוא מכר כריכים ומיצים, הפסיד את כספו בבורסה, בנה ומכר מרכולים, קנה מרמ"י מגרש למרכז מסחרי בירושלים - ועכשיו החליט להיכנס לנדל"ן ולבנות 408 דירות ב-500 מיליון שקל בקריית יובל בשיטה החדשה של בינוי-פינוי-בינוי
▪  ▪  ▪
פלא. תור הנדל"ן

מאיר פלא (57) יבנה 408 דירות בירושלים עם שותפו דוד קדוש. לכאורה, ידיעה שגרתית על פרויקט שאושר בשבוע שעבר בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. אבל הסיפור מאחוריה הוא של יזם נדל"ן מאוד לא רגיל. ראשית, הוא כנראה היזם הראשון בישראל שיפעיל את שיטת בינוי-פינוי-בינוי, שהוגה הרעיון שלה הוא שר השיכון אורי אריאל. שנית, פלא הגיע לפרויקט הגדול כמעט במקרה. כדרכו עד עתה, הוא קופץ מדי כמה שנים מעיסוק לעיסוק. עכשיו הגיע תור הנדל"ן.
פלא, יליד ירושלים, התפרנס תחילה, בשנות השמונים, מחנות מקומית למכירת כריכים. אחר כך עבר למכירת מיצים, גדל לשלוש חנויות, נשא לאישה את איריס, הוליד שלוש בנות (עוד נפגוש אותן), והרוויח יפה.

הפסיד את כל כספו בבורסה

אז עשה פלא טעות גורלית, והחליט להיכנס לשוק המניות, ללא הכשרה פורמלית, כספקולנט. הוא מכר את החנויות, השקיע בבורסה. הסוף היה מאוד לא טוב. פלא: "בתוך זמן קצר הפסדתי כל מה שחסכתי עשר שנים. נשארתי בלי כסף, עם חובות לבנקים, במשך שנתיים הייתי מיואש".
ב-1995, כשהתחיל להתאושש, עבר במודיעין המתחילה להיבנות, שמע שאין שם אף מרכול, והראש העסקי שלו התחיל לעבוד. הוא הקים את חברת "סופר פלא", מכר את דירתו בירושלים, לקח משכנתה בבנק, רכש מגרש ובנה מרכול. לאחר זמן פתח מרכול שני במעלה אדומים. ב-2008 פתח עם שותף גם חברה לשירותי נדל"ן.

"מכרתי ליינות ביתן בתוך דקה"

פלא, לדבריו, הרוויח יפה. אבל זו הייתה עבודה קשה, מבוקר עד לילה. איריס והבנות לחצו עליו שיהיה גם בבית, שיקדיש זמן למשפחה. בינואר 2010, לפני קרוב לחמש שנים, הייתה לו הזדמנות: חברת "יינות ביתן" החליטה להקים רשת מרכולים, שתהיה מבוססת על חנויות קיימות. נחום ביתן, העומד בראש החברה, חיפש חנויות לרכישה. פגישה מקרית בין ביתן לפלא הולידה עסקה מהירה, שבה קנתה יינות ביתן את המרכול במעלה אדומים. אחר כך, בתחילת ינואר 2010, בפגישה קצרה, רכשה יינות ביתן גם את החנות במודיעין, ב-17 מיליון שקל. "בעסקה של דקה הרווחתי מיליונים", אומר פלא.
בפעם הראשונה לאחר שנים, היו למאיר פלא מיליוני שקלים בכיס, והוא היה יכול לשבת בשקט בבית, עם המשפחה. אבל דגדוג בקצות אצבעותיו גרם לו לרצות לחזור לעסקים. באוגוסט 2010 נודע לו שמינהל מקרקעי ישראל הוציא מכרז למכירת מגרש מסחרי בן 2.1 דונם ברחוב קוסטה ריקה, בשכונת קריית יובל בירושלים. מאיר, שגדל בירושלים החליט לנסות ולחזור לעיר נעוריו, כאיש עסקים.

"מחיר המינימום היה מצחיק, הצעתי פי 12"

פלא, בראיון ל-News1: "למדתי את הנושא. גיליתי שבקרית היובל אין סופרמרקט ראוי לשמו, והחלטתי להתמודד. מחיר המינימום היה מצחיק, 1.1 מיליון שקל. כך חשבו גם יזמים רבים אחרים. חישבתי, והחלטתי להציע פי 12, כלומר 13 מיליון שקל".
ב-20 באוקטובר התכנסה ועדת המכרזים ובדקה את 30(!) ההצעות שקיבלה. סופר פלא זכתה. למזלו, הציע פלא, מחיר גבוה מאוד, בזכות ידע או אינסטינקט: שני המציעים שהגיעו למקומות שני ושלישי פיגרו בפחות מ-450 אלף שקל - הפרש של 3.5%.
מה עשית אז?
פלא: "גייסתי את הכסף הדרוש, חתמתי על חוזה עם המינהל וקניתי את המגרש. התחלתי לתכנן, ובמקביל ניהלתי מגעים ראשונים להשכרת חנויות".
אלא שתוך כדי הבדיקות גילה פלא נתונים מפתיעים: המינהל מכר באותם ימים ממש ארבעה מגרשים סמוכים, לבניית 660 דירות, ובין הקונים היו חברות רציניות ובעלות שם, פרץ בוני הנגב ויהודה רחמים. עוד התברר לו, שהעירייה מחפשת יזם לפרויקט פינוי-בינוי של 100 דירות ישנות, בבניינים סמוכים. סך הכל מדובר בשכונה גדולה מאוד בממדים של ירושלים הוותיקה. אז אולי אשתלב בפרויקט הזה? - שאל פלא את עצמו.

הילה ואושר מנהלות את העסקים

מה היה הצעד הבא?
פלא: "התקשרתי עם העירייה והודעתי להם שאני מוכן לשקול כניסה לפרויקט הפינוי-בינוי, אם ישנו את יעוד המגרש שלי ממסחר למגורים, ואם יאשרו לי יחס של 1:4 (4 דירות חדשות מול 1 דירה להריסה), שהוא היחס המאפשר רווח סביר. בפחות מזה לא כדאי לבנות ולהשקיע! העירייה שיתפה פעולה. הקמתי חברה חדשה, פלא נדל"ן, ומיניתי את בתי הבכורה הילה למנכ"ל. שכרתי את שירותיו של עו"ד יעקב סתיו לנהל את הפרויקט. העירייה אישרה בניית 408 דירות מול הריסת 100 ישנות. זה היחס הדרוש. בינואר 2012 התחלנו במו"מ עם הדיירים. הבטחנו להם דירות חדשות וגדולות, בחינם, כמקובל בפינוי-בינוי. הבת הצעירה, אושר, אחראית על המו"מ. הבת האמצעית עדיין אינה שותפה בניהול. אשתי נותנת תמיכה מהבית".
לא קל להחתים 100 דיירים.
פלא: "נכון. רבים, בעיקר קשישים, חוששים, מעלים שאלות וספקות. יש יזמים שזקוקים ל-7 שנים כדי להחתים את הדיירים. אנחנו, לאחר שנתיים וחצי, החתמנו יותר מ-50% מהדיירים, ועוד מעט ונגיע ל-80%".
בינואר 2013 שלח עו"ד סתיו מכתב אופטימי לדיירים, בתקוה שבתוך זמן קצר יסיים את המו"מ עם כולם. עד היום, כאמור, לא הסתיים המו"מ. אבל פלא ואנשיו מאמינים, שעוד מעט יגיעו ל-80 האחוזים המיוחלים. נתון זה מאפשר ליזם או לדיירים להגיש תביעה משפטית נגד הסרבנים. לרוב, התביעה מביאה לכך שהסרבנים יתרצו. בכמה מקרים, חייב בית המשפט את הסרבנים לשלם פיצויים גבוהים לדיירים וליזם. פלא שכר את שירותיו של משרד עוה"ד גינדי-כספי, המוביל בתחום זה.

מזל: לעירייה יש מגרש צמוד

איך הגעת לתקדים של בינוי-פינוי-בינוי?
פלא: "בדרך כלל, הורס היזם את הבתים הישנים, מעביר את הדיירים לדירות שכורות, בונה בניינים חדשים ונותן את הדירות לדיירים. יש לנו מזל: לעירייה מגרש סמוך בבעלותה. היא מעבירה אותו לבעלותנו, ללא תשלום, אנחנו נבנה עליו בניין בן 12 קומות, ובו 100 דירות, ונעביר אליו את הדיירים, לפני הריסת הבניינים הישנים. אחר כך נהרוס את הבניינים הישנים, נבנה עוד 308 דירות חדשות ונמכור אותן בשוק החופשי. נקצה לעירייה, בתוך המתחם, מגרש בגודל זהה, ליעדים ציבוריים, למשל גינה. כך תקבל העירייה חזרה את המגרש שלה!".
מכל זה, שכחת את הסופרמרקט.
פלא: "לא! התוכנית האדריכלית, של פרופ' דן איתן, מציעה לבנות על אחד המגרשים סופרמרקט, ומעליו שנים ממגדלי המגורים".
בכמה כסף מדובר?
פלא: "דירות 4 חדרים בקריית יובל נמכרות כיום ב-1.6 עד 1.7 מיליון שקל. נבנה שני מגדלים בני 12 קומות, ושני מגדלים בני 22 עד 26 קומות עם פנטהאוזים שימכרו במחירים גבוהים בהרבה. תחזית המכירות היא כ-500 מיליון שקל. זה יכסה את כל ההוצאות, את הקצאת 100 הדירות למפונים, ואת הרווח הצפוי".
זה לא סיפור מהיום למחר. הוועדה המקומית רק אישרה. עדיין יש לסיים את החתמת הדיירים, ולקבל אישור מהוועדה המחוזית לבניין ערים. פלא מקווה, שהפעם יוכלו לקבל את האישורים ולהתחיל בבנייה מבלי להקדיש לכך ימים ולילות בלי סוף, ושיוכל לראות את אשתו ובנותיו לא רק במשרדי החברה, אלא גם בבית.

תאריך:  12/09/2014   |   עודכן:  12/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
אנו בעיצומה של תקופה היסטורית שאחריה העולם ייראה אחרת. מפת החליפות האיסלאמית מציגה ישות אלימה. השפעת הכוכבים ברחבי העולם בדרכים שונות בכל התחומים - חברתית, כלכלית, טכנולוגית, צבאית ופוליטית. בשבוע הקרוב, שימרו על מוצא פיכם כדי לא להצטער אחר כך
ד"ר שרה יצחקי
עונת החגים בפתח: ראש השנה, יום כיפור, סוכות, תפוח בדבש, צום, סוכה מקושטת, הווי משפחתי וכמובן, כל אותן ארוחות משפחתיות, או שלא - שהמדובר בצום    מה שלא יהיה הכל סובב סביב הצלחת
עליס בליטנטל
רגעים גורליים בחיים, בהם אדם יכול לקבוע בבחירה אישית מה יהיה גורלו בהמשך - הם דווקא הבלתי צפויים. רגעים כאלה, המציגים את הברירות השונות עם סופים שונים מעלה תיאטרון הספריה בבימויה של שרה פון שוורצה
איתמר לוין
השופט שאול שוחט חושף את הלבטים בפניהם ניצב שופט המתבקש להכריע בשאלה האם לקיים או לבטל צוואה
רקפת אריאלי
הדבש מתוק פי 1.5 מסוכר, כך שאפשר להשתמש בכמות קטנה ועדיין ליהנות מטעמו המתוק    סלק מכיל חומר שנמצא כמשפר יכולת אירובית ומכאן שהוא מומלץ מאוד לספורטאים    אל תדלגו על ארוחות ביום של ערב חג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il