X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הדולר התחזק לאחרונה לא רק מול השקל אלא מול שורה של מטבעות ובראשם האירו
▪  ▪  ▪
דווקא תנאי ההאטה מאפשרים את הפיחות [צילום: פלאש 90]

מאז הגיע הדולר לנקודת השפל של 3.40 ש"ח ב-24.7.14, הוא עשה מהלך של התחזקות של ממש מול השקל לרמה של 3.63 שקל לדולר, מה שמייצג פיחות של השקל בשיעור 6.8%. גם לאחר הפיחות המרשים הזה כדאי לזכור שהשער הנוכחי זהה לשער השקל/דולר ביוני 1998, אז מעט פרספקטיבה לא תזיק.
פיחות השקל נובע מהצטברות של כמה התפתחויות:
  • הדולר התחזק לאחרונה לא רק מול השקל אלא מול שורה של מטבעות ובראשם האירו. אמנם, השקל נחלש יותר מאשר רוב במטבעות, אבל זוהי תופעה כללית. התחזקות הדולר לא פסחה, למשל, על האירו ומרמה של 1.40 דולר לאירו ב-7.5.14, נסק הדולר בכ-7% והגיע כיום לרמה של כ-1.30 דולר לאירו. ההתאוששות הכלכלית בארה"ב מול הדשדוש באירופה, הפחתת הריבית באירופה וצעדי ההרחבה הכמותית הננקטים בה מול צמצום ההרחבה הכמותית בארה"ב, תרמו לשינוי ביחסי הכוחות בין שני המטבעות.
  • מעבר לפיחות השקל כחלק מהתופעה הכללית שצוינה לעיל היה גם לנתוני המשק הישראלי חלק בכך. ההאטה במשק ושיעור האינפלציה האפסי הניעו את בנק ישראל להוריד את שיעור הריבית לרמה הנמוכה מעולם: 0.25%. רמה זו דומה מאוד לשיעור הריבית בארה"ב ובאירופה. כמעט שכחנו, אבל אך לפני שלוש שנים בספטמבר 2011 עמדה ריבית בנק ישראל על 3.25% ומאז הופחתה, כאמור. באותו מועד עמדה הריבית על הדולר האמריקני על כ-0.25%, שיעורה הנוכחי. כלומר, ההעדפה שניתנה לשקל בעבר כאשר שיעור הריבית בישראל היה גבוה בהרבה מארה"ב התאדתה יחד עם היעלמות הפרשי הריביות.
  • לא רק הפרשי הריביות לטווח קצר נעלמו, גם הפערים בין התשואות לפדיון של אגרות החוב של ממשלת ישראל לבין אלה של ממשלת ארה"ב נעלמו והיו כלא היו. היום משקיע שמעוניין להבטיח שער חליפין עתידי מקבל שער שקל נמוך יותר מהשער הנוכחי. מצב זה צפוי להגדיל את הביקוש לדולרים.
אם אך לפני שנתיים יכולים היו המשקיעים לקבל כ-2% לשנה יותר על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים בהשוואה לאג"ח מקבילות של ממשלת ארה"ב, הרי שכיום התשואה היא זהה! זאת, למרות שהדירוג של ישראל נחות, כמובן, משמעותית בהשוואה לדירוג של ארה"ב. יתרה מכך, באג"ח לטווח של לפחות מ-10 שנים אג"ח ממשלת ישראל נותנות תשואה נמוכה מאג"ח ממשלת ארה"ב. במצב כזה, אין שום סיבה למשקיעים להעדיף אג"ח ממשלת ישראל אלא אם הם סבורים שהתחזקות השקל שנרשמה במשך שנים עד לפני כחודשיים, תתחדש ויש בה כדי להצדיק את פרמיית הסיכון האפסית.
  • תרומה נוספת לפיחות השקל מגיעה מהצמצום שנרשם לאחרונה בעודף בחשבון השוטף של המשק הישראלי. החשבון השוטף מייצג את סה"כ התנועות הפיננסיות והריאליות של מט"ח אל ישראל וממנה. ב-2013 הסתכם העודף בחשבון השוטף ב-2.2% במונחי תמ"ג. העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים ברבעון הראשון של 2014 היה מאוד גדול (3.6 מיליארד דולר והוא ירד ל-2.2 מיליארד ברבעון השני בעקבות הירידה בייצוא הסחורות), וצפוי לקטון בחודשים הקרובים עקב הפגיעה ביצוא הישראלי. ההאטה שנרשמת ברמת הפעילות במשק (ב-4 החודשים שבין אפריל ליולי 2014, עלה המדד המשולב ב-0.3% בלבד) האטה שמלווה בירידה בייצוא סחורות, ולאחרונה, באופן טבעי, גם בתיירות לישראל, היא, כמובן, תופעה שלילית. עם זאת, דווקא תנאי ההאטה מאפשרים את הפיחות. בקללת ההאטה טמונה, אפוא, ברכת הפיחות והייצוא העתידי. בהקשר זה, ראוי לציין, שחלק מהעודף בחשבון השוטף נובע מהחסכון בצורכי המט"ח שנוצר עקב גילוי הגז, אבל אותו דואג בנק ישראל לנטרל באמצעות רכישות מט"ח בסכום זהה לחסכון, ובנק ישראל, כידוע, הגדיל לאחרונה את רכישות המט"ח אף מעבר לכך.
  • במבט קדימה: אנו צופים שהמהלך שנרשם בחודשיים האחרונים של התחזקות הדולר בעולם מול המטבעות האחרים ובראשם האירו הוא רק בראשיתו. הריבית בארה"ב תעלה הרבה הרבה לפני שהריבית באירופה המדשדשת תעלה ותוספת התשואה שניתן לקבל באג"ח ממשלת ארה"ב מעל למה שניתן לקבל באג"ח של ממשלת גרמניה שעומדת כיום על כ-1.5% לשנה, תגדל בעתיד. המשך התחזקות הדולר מול האירו לרמה של 1.15-1.20 דולר לאירו עתיד להתבטא גם בהתחזקותו מול השקל, קרי - פיחות.
בנוסף, המשקיעים המוסדיים בישראל הגדילו מאוד בשנים האחרונות את השקעותיהם בחו"ל, מהלך שאמור היה לסייע לפיחות השקל, אלא שהם העדיפו לגדר את הסיכון המטבעי. הם הפכו את ההשקעה לשקלית ועיקרו ממנה את הרכיב המט"חי משום שחששו שהתחזקות השקל תפגע בתשואה שהם ישיגו.
לאחרונה, הם מתחילים, כנראה, לשנות ממנהגם. עצם הפיחות שנרשם לאחרונה מחייב אותם לחשיבה מחודשת. ברגע שנוצר מומנטום הוא עתיד לצבור תאוצה כי בתחום הזה, זה כמעט עניין של "עוילם גוילם" וגם מנהלי ההשקעות של הגופים הגדולים נסחפים בעקבות המגמה.

תאריך:  15/09/2014   |   עודכן:  15/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהן הסיבות לפיחות השקל והאם הוא צפוי להימשך?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניצן הורביץ
לחללים קטנים כדאי לבחור גוונים בהירים    מומלץ לבחור אריחים שאינם בעלי טקסטורה    חשוב לקחת בחשבון ליצור מקומות אחסון רבים למגוון מוצרים קטנים לשימוש יומיומי
יפעת גדות
כאבי ראש? מערכת חיסונית מוחלשת? קלוריות שחייבים לשרוף? כל התפרונות מסתתרים במיטה לא ללכת לישון לפני סקס
מיטל עזר
אומנם נכנסים לסחרור של ארוחות משפחתיות ויציאה מהשגרה מהווה מצע פורה לעלייה במשקל - אך לא חייבים להיכנע לסטטיסטיקה    פעילות גופנית הינה ביטוח בריאות פיזי ונפשי, היום יותר מתמיד
רונית טואף
כל שנה אנחנו מנסים לקבוע יעדים, וכל שנה איננו מצליחים לעמוד בהם    כך נתרגם את היעדים לעשייה אמיתית
ראובן לייב
מסעדת הבשרים "אוקטגון", שבעמק יזרעאל, היא חוויה מרנינה לשוחרי הטעם הטוב שבאוכל ואת מטעמיה הגסטרונומיים ממש חבל לפספס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il