X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על "עץ השדה - סיפורים מחורזים" סיפור יפה, חרוזים משובבי נפש. לא פלא שאהבתי את הספר הזה
▪  ▪  ▪
עטיפת הספר

אני נחשף למאות ספרי שירה, ואני מודה שעל הרוב אינני רווה נחת, כי רעיון (על הרוב - שחוק) המתובנת בשורות קצרות וארוכות, בלי שום מסגרת פרוסודית, בלשון "רזה", בלי מאמץ פיגורטיבי - אין באלה כדי להרשים, כדי לרתק, כדי לגרום לקורא שיתפעל, שיתרגש לנוכח העוצמה היצירתית.
אני מודה שאני חסיד גדול של חרוז ומשקל ווירטואוזיות צורנית, כי הרי הגיונות המנוסחים בשורות מקוטעות - יכול כמעט כל יודע ספר ליצור . אני מניח שדברים אלה עלולים להרגיז את יודעי כבשונה של הספרות - כדברי נושנות, אבל מה לעשות - מי מהחדשים מסוגל להגיע לרמתו של אלתרמן, ולא רק בווירטואוזיות הצורנית, אלא גם בעמקות המחשבה שקורא מיומן מוצא בשיריו?
כל ההקדמה הזאת באה כדי לציין ש"עץ השדה", שהוא כביכול ספר של "סיפורים מחורזים" - נגע לליבי, כי הוא בעצם שיר עלילה ארוך - סוגה שכמעט נעלמה מעולם הספרות המודרני (זכורה לטוב - מאיה ערד על הרומן בחרוזים שלה - "מקום אחר ועיר זרה" - חרגול 2003), ושהיה פעם פאר הספרות הרוסית שהמחבר עצמו תרגם ברוב כישרון (הכוונה, כמובן, לתרגומו לרומן בחרוזים של פושקין "יבגני אונגין" ושל עוד חמש פואמות של מי שנחשב אבי השירה המודרנית הרוסית).
"התירוץ" לכתיבת הפואמה הזאת הוא בקשתה של הנכדה גיליה, שיספר לה על שורשי המשפחה, והסב מספר בחרוזים מלבבים על קורות אביו לייבעלע שניצל מפוגרום, שלמד צילום (מקצוע שיוריש לבנו), שהיה מלא נתינה כלפי בני משפחתה של אישתו. הוא מספר על יואל, הסבא של המחבר מצד אימו, שהיה יתום, שלמרות שבילדותו נאלץ לסעוד על שולחנם של זרים - הפך ברוב הימים למורה בגימנסיה העברית.
הספר מתאר בריחה בימי מלחמת העולם השנייה לאוזבקיסטן, וכיצד שרדו את הרעב הנורא והמחלות, איך בני משפחה נכלאו במחנות לעבודות כפייה, ואף בכלא עצמו, והשתחררו בשוחד. המשפחה חוזרת לוורשה ומצטרפת ל"בריחה", שוהה במחנה עקורים, ומגיעה אחרי נדודים לארץ ישראל.
בגלל הנדודים הרבים זוכה המחבר כבר בהיותו בן שלוש-עשרה לשלוט במספר שפות - אוצר רוחני שיאפשר לו ברבות הימים לתרגם לעברית יצירות מופת של סופרי מזרח אירופה. בארץ הוא נהיה חבר קיבוץ השומר הצעיר שחבריו מעריצים את סטלין. כמו ב"חדווה ואני" של אהרן מגד, גם כאן הרעיה היא זאת שדורשת "לערוק" מהקיבוץ ולעבור לעיר הגדולה. בין לבין מסופר בפואמה זאת על אהבתו של המחבר לשחמט, למוזיקה ועל לימודי הכינור, על התמחותו בצילום, ואף בחידושיו בתחום, חידושים שנעשו חסרי תוחלת עם המצאת הצילום הדיגיטלי (את מפח הנפש הזה מתאר המחבר בהומור מכמיר לב).
הפואמה מתארת כיצד במלחמת יום הכיפורים, כאשר כאיש מילואים ביחידת דובר צה"ל, הוא סרק עם חבריו ל"זלדה" את שדות הקטל, כיצד נהרגים חבריו לעיניו וכיצד הסתפח ליחידה שנועדה לאסוף פצועים והרוגים. המחבר איננו מפסיק לצלם ברגעים הכי מסוכנים, מנציח כניעה של כפריים וחיילים מצרים. הוא אוסף מכתבים ומספרי טלפון כדי להביא בשורות טובות למשפחות המודאגות שבעורף, ולימים נדרש לתרגם מרוסית את המסמכים של הסובייטים שתכננו את פריצת קו ברלב במלחמת יום הכיפורים.
לקראת סוף הפואמה מביע המחבר התפעלות גדולה מהישגי הקִדמה: הקורא האלקטרוני, פלאי מכון וולקני הבורא פלורה חדשה ומפתיעה.
כידוע ההומור העצמי הוא ההומור הכי משובח, והמחבר גורם לחיוך טוב אצל הקורא כשהוא מתאר את "בלינדריות" שלו ואת הזדקקותו למכשיר שמיעה. הוא ממציא שם חדש למכשיר זה - "מקשביים" על משקל משקפיים - כדי שהנזקקים לו לא יתביישו. ההומור הטוב מופיע במקומות שונים בספר, למשל כשהמחבר מתאר בפני בתו שמלכת אנגליה, וכל בית המלוכה ביקשו ממנו להישאר בלונדון, אבל הוא העדיף לחזור לבתו האהובה, ומלבב לקרוא כיצד הבת הקטנטנה "חושפת" את התרמית של אביה. במקום אחר פעוטות בגן שמתקשים לבטא הגאים מסוימים מדברים על... נשים, וכיצד עכברונת רצתה לשתות יין, והחתול שהתאכזב כי היא לא עמדה בדיבורה להיכנס לתוך פיו - מצטט את... עמנואל קנט.
והרי קצת חרוזים מתשובת העכברונת על הטענות "הקנטיאניות" של החתול:
העכבֶּרֶת מכווֶצֶת
במחילה ומצייצת:
"לכאורה מרוב מורא -
רע נהגתי ונורא!
אבל הבטחות, בעצם,
מה ערכן, מר שונרא, אצל
עכברה בשעת צרה,
עמוק בבור ושיכורה? (עמ' 89)
הסיפור יפה, והחרוזים משובבי נפש, לא פלא שאהבתי את הספר הזה.

"עץ השדה – סיפורים מחורזים" מאת יואל נץ, גוונים 2014, 95 עמ'
תאריך:  28/09/2014   |   עודכן:  28/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רקפת אריאלי
ישנם תיאוריות על כך שצום או הרעבה מנקים או מרפאים את הגוף    יש מחקרים, בעיקר על מיקרו אורגניזמים, המצביעים על שינויים מטבוליים ברמת התא הנגרמים בעקבות צום והנקשרים להתגוננות הגוף מפני מחלות כגון סרטן ואף יכולים להגביר יעילות של טיפולים רפואיים כמו כימותרפיה
ניצן הורביץ
אביזרי חדר הילדים הינם האמירה האישית של הילד ויכולתו לתת אופי שונה לחדר    דרך נוספת לחידוש החדר היא לפנות כל מה שניתן    מדבקות קיר הן האופציה המובילה היום לשילוב צבעוניות בחדר
ראובן לייב
"מנקים את העולם" הוא פרויקט בינלאומי, שיתקיים מחר (יום שני, 29 בספטמבר) גם בארץ על-ידי מתנדבים, בחסות הקק"ל. בהקשר לפרויקט ראויה לציון מיוחד תרומתם של תלמידי מוסדות החינוך בפתח-תקווה
יהודית מליק-שירן
חניתה רוזן, "הסודות של איבתיסאם" הוצאת "חלונות" 2014, 223 עמ'
גלי וינרב, שלומית לן
אחרי אקזיט ענק ושורה של השקעות שהניבו מאות מיליונים, מורי ארקין צבר מספיק כדי לדבר בלי פילטרים: על השליטה בשטחים, על פרשת אנדרומדה ועל תחום הפארמה    ומה הוא חושב על הבנקים, על טבע ועל חיים סבן?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il