X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: דניאל קמינסקי]
הצרכים המיוחדים של תיאטרון
ההצלחה של בית לסין היא בכך שהם מאמצים מחזה של איש שעדיין לא הוכנס לממסד הקלאסיקות –ויחד אתו כובשים את הקהל, חוגגים ניצחון אמיתי בקרב הנצחי

כשמדובר בקולנוע הצופים בדרך כלל בוחרים סרט לפי שם הבמאי בתקווה שלא יתאכזבו. בתיאטרון אתה הולך דווקא על שם המחזאי.
לכן כאשר "בית ליסין" הזמין את הקהל לבכורה של ההצגה "המוגבלים" על-פי מחזהו החדש של גור קורן הלכתי ללא היסוס כי כבר התרשמתי לטובה מההצגה הקודמת שלו: "5 קילו סוכר" בתיאטרון "גשר".
שם המחזה והתוכניה שקניתי בקופה הכינו אותי לסיפור על קבוצת אנשים בעלי מוגבלויות שהקימה תיאטרון חובבני בשם "בימת החלומות" ומעלה את הטרגדיה של שייקספיר "רומיאו ויוליה".
חשבתי: גור קורן מסתכן בכך שיאשימו אותו במהלך זול להצחיק על חשבון אנשים חסרי ישע (בדיעבד נודע לי כי מחשבה דומה עלתה בראשו של הבמאי גלעד קמחי בקריאה הראשונה של המחזה). אבל בפועל תחושה כזאת לא עלתה בשום שלב מההצגה. אחת הסיבות – נציגי התיאטרון ה"מוגבל" מופיעים בפעם הראשונה על הבמה אחרי שהקהל כבר התרשם ממשפחת מבריחי הסמים ועל הרקע שלה לא קשה היה לזכות בסימפטיה גם אם אתה נראה דמות מוזרה ולא שגרתית. ולא סתם המנהלת האמנותית של להקת "בימת החלומות" קשת לוי (השחקנית דיקלה הדר) מקפידה להדגיש כל פעם: "לא "מוגבלים" ולא חס וחלילה "מפגרים" אלא אך ורק "אנשים עם צרכים מיוחדים".
בהמשך הסיפור שמתפתח לנגד עינינו מגיעה התובנה מי הם באמת המוגבלים האמיתיים ; אנחנו נעשים עדים למהפך שמחולל המפגש בין קבוצת "בימת החלומות" למשפחת פשע על כל המעשים הנתעבים שלה.
במאמר מוסגר יש לציין כי ההצגה בין השאר ממליצה על הדרך המקורית לטפל בפושעים; וזה באופן מפתיע הופך את ההצגה לאקטואלית למדי לאור העובדה שהניצבים האמונים על המשימה עסוקים בהטרדות ופרישות מוקדמות ללא התראה מוקדמת. תתעלמו מהערת השוליים הזאת כי היא נעשתה ברוח כתיבתו של גור קורן שמתאפיינת בנדיבות הומוריסטית משובחת. הטקסט עמוס בבדיחות עד "אפס מקום"; חלק מה"דאחקות" האיכותיות (הפאנצ'ים) נאבדים בהצגה כי הם נשמעים על-רקע צחוק מחריש אזניים של הקהל עוד מהבדיחה הקודמת.
רומיאו ויוליה
לפני ההצגה הייתי בטוח שכול הכוח שבעולם לא יצליח לאלץ אותי לראות פעם נוספת את "רומיאו ויוליה" אשר ראיתי כבר עשרות פעמים בעיבודים שונים ומשונים. אבל גור קורן וגלעד קמחי הצליחו למצוא שיטת הזרה מיוחדת לטרגדיה המוכרת – שגרמה לי לצפות בה בעיניים אחרות. אני לא יכול לדמיין הצגה בה קהל עכשווי, המנוסה והציני, מגיב בתשואות סוערות לסצנת הפינלה של "רומיאו ויוליה" שמוכרה בפרטיה גם לאלה שמבקרים בתיאטראות פעם בעשור. ב"המוגבלים" זה קורה. קורה כי המחזאי, הבמאי והשחקנים העניקו משמעות חדשה ומרעננת לנסיבות בהם מתאבדים הנאהבים המפורסמים ביותר בתולדות האנושות.
את מיומנותו של הבמאי גלעד קמחי מסגירה העובדה שכול פרט הופך לסמל, משמש כלי להעברת המסר. על המשחק המדהים של להקת השחקנים שמגלמים את להקת חובבי תיאטרון מעידה העובדה שבת זוגי יצאה מההצגה בטוחה שבית ליסין העסיק קבוצה של מוגבלים אמיתיים מאיזה מתנ"ס שכונתי. נאלצתי לאכזב אותה בעובדה שאת הדמויות גילמו שחקנים "רגילים"; ואז גם היא הסכימה שהשחקנים היו מעולים: אפרת בוימולד (בתפקיד אַסתר), אורנה רוטנברג (חמדה), יניב לוי (ינון), אופיר וייל (כהנא), ליאור גרטי (נדיב), אורטל אוחיון (נינה). הם ושחקנים אחרים שמגלים דמויות של משפחת ג'ורנו - יורם טולדנו (טוביה ג'ורנו), ענת מגן-שבו (ורה ג'ורנו), יניב ביטון (צוריאל ג'ורנו), חי מאור (טיראן) – יוצרים ביחד יצירה בלתי נשכחת. דיקלה הדר ("הבימאית הקונצפטואלית" קשת לווי) יוצרת דמות הומוריסטית מיוחדת שכביכול מגשרת בין שני העולמות האלה.
אין בהצגה אף דמות שטוחה, אקראית. כל גיבור הוא בשר ודם, משמעותי, מורכב. אין כאן טיוח המציאות או רחמנות מתנשאת, הם מיוצגים עם כל הקושי וחוסר אלגנטיות שיש במצבם. ולמרות זאת – או ליתר דיוק הודות לכך – אנחנו בקלות מזדהים איתם. ובכלל מדהים איך ההצגה על האנשים שהגורל התאכזר אתם יצאה מלאת אור ואהבה.
ולסיום: מהתוכניה למדתי שעל ההחלטה לעלות את המחזה גור קורן התבשר בטלפון ממנכ"לית בית ליסין. ציפי פינס לדבריו אמרה (אני מצטט): "החלטנו לחכות עם עגנון, מתחילים את "המוגבלים".
יש לי המון ביקורת על התיאטרון הישראלי בכללותו על בחירת המחזות. כשתיאטרון שוב ושוב פונה ליצירה קלאסית, למחזה של סופר ידוע –אני רואה בכך תעודת עניות. הבמאי, הדרמטורג, המנכ"ל מנסים מתוך חוסר ביטחון עצמי להתלות באילן גדול בתקווה ששמו יציל אותם מכישלון. ועל הרקע הזה מחשיב אותם כגיבורים ואמנים אמיצים כאשר הם מאמצים מחזה של איש שעדיין לא הוכנס לממסד הקלאסיקות –ויחד אתו כובשים את הקהל, חוגגים ניצחון אמיתי בקרב הנצחי.
לתיאטרון ישראלי יש צורך מיוחד במחזות מקוריים ישראלים עכשוויים. מסיבה פשוטה: הקהל צמא להם. ולא תיוולדנה מחזאות איכותית, לא יופיעו מחזאים גדולים ללא עזרה של תיאטרון גדול, רציני, סמכותי בעיני כל. כאן טמונה ההצלחה, הקשר עם הקהל, עם העם, כאן - הפוטנציאל הרציני להרחיב את קהל היעד למגזרים שבאופן מסורתי תרבות הפנאי שלהם מדלגת על תיאטרון.
אני מוכן להתערב שכול הצגה על-פי ש"י עגנון לא תעמוד בתחרות עם "המוגבלים" באהדה של הקהל.

[צילום: דניאל קמינסקי]
[צילום: דניאל קמינסקי]
תאריך:  14/10/2014   |   עודכן:  14/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציפי פינס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצרכים המיוחדים של תיאטרון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נעם ועמרי תצדיעו לציפי פינס
ברוורמן-רחובות  |  14/10/14 23:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
הדמויות המופיעות בספר כגיבורי סיפור חיים של קבוצה אתנית משפיעה, תולדותיהם המשולבים בחיי תושבי חצי האי האיברי - היצירות הספרותיות, הקריירות, המשפחות, המעורבות השלטונית והכלכלית, האמונה החזקה שגרמה לאלפי יהודים להקריב רכוש וחיים למען שמירה על אורח החיים היהודיים - משאירים את הקורא פעור פה
עליס בליטנטל
תערוכת הרטרוספקטיבה של קזימיר מאלביץ' (1879-1935) במוזאון הטייט מודרן, היא התגשמות של חלום שלא היה אפשרי בעבר, וגם בביקורי במוסקבה וסנט פטרבורג - לא נראו שם כמעט עבודותיו
איתמר לוין
בית הדין הרבני בחיפה דן בזכויותיה של אישה בבית קפה שבשליטת בעלה, והגיעה למסקנות שיפתיעו את מי שסבורים שלדיינים אין מושג בעניינים כלכליים אקטואליים ושהם תמיד מקפחים את האישה
חיים נוי
למרות העיסוק בנושאים די מטרידים, ההצגה "המוגבלים" היא חוויה תיאטרלית מענגת, שנונה ואין ספק שהיא הלהיט הבא של תיאטרון בית ליסין
אשר אסבן
קבלני בניין רבים נחשפים לתביעות פליליות ונזיקיות, מתוך חוסר ידיעה של דרישות החוק ומתוך חוסר הבנה בנושא הבטיחות, זאת למרות שהם בעצם ביצעו את כל שנדרש מהם על-פי החוק והתקנות    התנהלות מקצועית בנושא הבטיחות באתרי הבנייה, חייבת להיות מלווה ומסונכרנת עם נושא הביטוח של הפרויקט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il