X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הדמויות המופיעות בספר כגיבורי סיפור חיים של קבוצה אתנית משפיעה, תולדותיהם המשולבים בחיי תושבי חצי האי האיברי - היצירות הספרותיות, הקריירות, המשפחות, המעורבות השלטונית והכלכלית, האמונה החזקה שגרמה לאלפי יהודים להקריב רכוש וחיים למען שמירה על אורח החיים היהודיים - משאירים את הקורא פעור פה
▪  ▪  ▪
האנוסים. ספר מרתק

יהיה, אולי, יומרני מצדי לומר כי קראתי את הספר הנפלא בן 580 העמודים, שכתב הפרופסור יובל, על תולדות היהודים באי האיברי ומחוצה לו בין השנים 1300 ו-1800. כדי לקרוא את הספר, שקראתי, אני צריכה עוד חיים שלמים בהם אעיין בספר, מדי פעם ואקרא שוב ושוב את הסיפורים המרתקים, על תולדות היהודים בספרד, אלה שלפחות במשך מאתיים שנה היו מטרה להשפלות, חוקים דרקוניים שחייבו אותם להמיר את דתם לנצרות. אלה שהמירו דתם, חלקם המשיכו לקיים את מנהגי היהדות, נקראו האנוסים, וצאצאיהם חיים דורות רבים באירופה בדרום אמריקה ועדיין חותם היהדות דבוק בחלקם לטוב ולרע.
כאשר תלמיד ישראלי בבית הספר היסודי, או התיכון, לומד היסטוריה הוא זוכר כמה תאריכים ואירועים מכוננים בתולדות העם יהודי, הקשורים ל"גרוש יהודי ספרד והאינקויזיציה בספרד ובפורטוגל". תאריך "גרוש ספרד" הוא 1492. אז - יודע כל תלמיד ישראלי - גורשו אלפי יהודי ספרד בשל סירובם להמיר דתם לנצרות, בשל אי-התאמתם לחוקי טוהר הגזע (כן חוקי גזע לא התחילו אצל הנאצים......) בשל האיבה הנצחית שרחשו אזרחי ושליטי, מדינות רבות בעולם לקבוצה האתנית בעלת הדת היהודית שהתבדלה, שהייתה זרה ושונה, שהתבלטה ברוב הארצות בהם חיו יהודים, במנהגיה, בחייה ובהצלחה כלכלית ותרבותית ובעיקר בשונות מאזרחי המדינות .
מאה שנות טרגדיה של היהודים בחצי האי האיברי
עד תחילה המאה ה-12 התקיים ברוב ספרד שלטון מוסלמי, שלטון סובלני כלפי היהודים הרבים - כ-300 אלף, שחיו בספרד ופורטוגל. היהודים נהנו מחופש דת ואוטונומיה שיפוטית.התרבות היהודית שגשגה, המצב הכלכלי של היהודים היה טוב והיהודים ככלל, היו בעלי רכוש והשכלה גבוהה - תקופה הנקראת "תור הזהב". כאשר נכבשו רוב ספרד ופורטוגל, מחדש. על-ידי ( רקונקיסטה) הנוצרים, החל השלטון החדש לדרוש, החל משנת 1391 מהיהודים להמיר את דתם והתרחשו כמאה שנה של חוקים דרקוניים נגד יהודים, בתחומי דת ורכוש. חלק מהיהודים המירו את דתם חלק אחר נאבק בשלטון, כדי להישאר יהודים, איבד את רכושו את כבודו ואת זכויותיו.
הגירוש הרשמי
בשנת 1492, מאה שנה לאחר תחילת התופעה - התקיים הגירוש הרשמי. אלפי יהודים גורשו מספרד ללא רכושם והתפזרו לארצות שונות באירופה ובדרום אמריקה.האנוסים, אלה שבחרו להמיר עת דתם המשיכו בספרד ופורטוגל, במשך דורות רבים לקיים מנהגי דת יהודיים, גם אם הדורות הבאים של האנוסים, לא התעמקו במקור המנהגים הסמויים האלה, אשר בכל זאת נשמרו במהלך דורות. האנוסים, חלק מאלפי יהודים שנקרא בספרדית קונברסו, התבלטו בחיים בספרד בתחום התרבותי,כלכלי, המדעי והשלטוני. חלקם מודעים למקורם היהודי וחלקם לא.
פרופ יובל מביא, בין השאר את סיפוריהם של משפחות הקונברסוס בדורות שאחרי גרוש ספרד הסופי, מדענים, משוררים, סופרים ופוליטיקאים. בן האחרים נחשב לקונברסו (יהודי מומר), מיגואל דה סרוונטס, גדול סופרי ספרד, שכתב את הסטירה על השלטון בספרד, על ההירארכיות הדתיות, על חלומותיו של דון קיחוטה, האביר המגוחך, להגיע ל" ארץ המובטחת", רמז לחלומות של יהודים החיים במערב וליבם שואף למזרח, ועוד שלל רמזים פילוסופים והיסטוריים שמגלמים דון קיחוטו איש למנשה יחד עם משרתו סנשו פנשה, ברחבי ספרד הנמצאת בתהליך של שקיעה וריקבון.
אי-אפשר לדמיין, בלי קריאת האנוסים את מספר הפרטים ההיסטוריים, את מהלך השנים והדורות, את פרטי הפרטים של חיי היהודים במחוזות ספרד ופורטוגל. הדמויות המופיעות בספר כגיבורי סיפור חיים של קבוצה אתנית משפיעה, תולדותיהם המשולבים בחיי תושבי חצי האי האיברי - היצירות הספרותיות, הקריירות, המשפחות, המעורבות השלטונית והכלכלית, האמונה החזקה שגרמה לאלפי יהודים להקריב רכוש וחיים למען שמירה על אורח החיים היהודיים - משאירים את הקורא פעור פה.
ככל שנדמה לנו שאנו יודעים הרבה על קורות העם היהודי, עקשנותו והתמדתו, החוסן שלו וכישרונותיו, כמו גם הבוגדנות שלו, הקנאה והשנאה זה לזה, - כך מפתיע אותנו הספר המרתק, על אינסוף הפרטים, של תולדות המשפחות והדמויות האינדיבידואליות והקורות אותם בתקופה ההיא ובתנאים המסוימים של חיי היהודים וגורלם.
ממד אקטואלי לספר האנוסים
בין השאר, שם ירמיהו יובל דגש על הזהות הכפולה של היהודים במהלך ההיסטריה כמי שחיו, ללא ארץ, מתבדלים בדתם, ומתבלטים בשונותם, שנואים מזה ונערצים מזה, בעיקר, מושפלים ומושמדים ובתקופות מסוימות משגשגים ומצליחים בתקופות אחרות. (וחוזר חלילה). יש בהחלט קשר מקרי או לא, למשבר הפוקד היום יהודים בישראל בקשר לבחירה חופשית בין מגורים בישראל, המדינה היחידה שיש ליהודים, רק 66 שנים, לבין חיים בארצות אחרות כמו בכל הדורות שחלפו.
המחבר ירמיהו יובל
פרופ ירמיהו יובל, 80, פילוסוף והיסטוריון, פרופסור לפילוספיה באוניברסיטה העברית ובניו סקול אוף סושיאל רסרצ' בניו-יורק. זוכה פרס ישראל, עיתונאי ועורך תוכניות רדיו וטלוויזיה. יליד חיפה למד בסורבון בפריס ובפרינסון ארה"ב. החל משנת 1972 היה ראש החוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית. חיבר ספרים רבים בתחום הפילוסופיה ותופעות חברתיות. את הספר האנוסים כתב באנגלית והגדיר אותו כפנומנולוגיה של זהות מפוצלת.
הספר יצא בהוצאת כתר.

תאריך:  14/10/2014   |   עודכן:  14/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פנומנולוגיה של זהות מפוצלת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
רשימה שמעוררת סקרנות רבה
ע. בן-יוסף  |  15/10/14 19:52
2
בן ציון נתניהו
א.ל. רמת-גן  |  16/10/14 08:41
3
יש ביביליוגרפיה ענקית
ש.קיסרי  |  16/10/14 11:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
תערוכת הרטרוספקטיבה של קזימיר מאלביץ' (1879-1935) במוזאון הטייט מודרן, היא התגשמות של חלום שלא היה אפשרי בעבר, וגם בביקורי במוסקבה וסנט פטרבורג - לא נראו שם כמעט עבודותיו
איתמר לוין
בית הדין הרבני בחיפה דן בזכויותיה של אישה בבית קפה שבשליטת בעלה, והגיעה למסקנות שיפתיעו את מי שסבורים שלדיינים אין מושג בעניינים כלכליים אקטואליים ושהם תמיד מקפחים את האישה
חיים נוי
למרות העיסוק בנושאים די מטרידים, ההצגה "המוגבלים" היא חוויה תיאטרלית מענגת, שנונה ואין ספק שהיא הלהיט הבא של תיאטרון בית ליסין
אשר אסבן
קבלני בניין רבים נחשפים לתביעות פליליות ונזיקיות, מתוך חוסר ידיעה של דרישות החוק ומתוך חוסר הבנה בנושא הבטיחות, זאת למרות שהם בעצם ביצעו את כל שנדרש מהם על-פי החוק והתקנות    התנהלות מקצועית בנושא הבטיחות באתרי הבנייה, חייבת להיות מלווה ומסונכרנת עם נושא הביטוח של הפרויקט
יואב יצחק
בתפקידו כפרקליט המדינה דחה משה לדור פנייה של שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין ליתן חוות דעת בנושא המשטרה-קרמשניט, וטען לניגוד עניינים מובנה    בפרשת פינטו-ברכה - לא נמנע לדור מסיכול חקירת אפרים ברכה על-ידי מח"ש, עימו עבד באופן שוטף, למרות ניגוד עניינים מובנה שבו היה נתון, לשיטתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il