X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
תעלת בלאומילך - גולדפיין, אלפי ווילוז'ני [צילום: ליאור נורדמן]
תעלת בלאומילך הכל פרטצ'
התיאטרון הקאמרי מעז להעביר ביקורת בעזרת הסאטירה של קישון על הפרטצ'ניקיות שלנו מאז ועד היום

תסריטו הראשון של אפרים קישון "תעלת בלאומילך" מ-1951 נכתב בדם ליבו, מנסיונו כעולה חדש בארצנו, עת התוודע לצורת ההתנהלות של המימסד בארץ. הטמטום השולט בכל, הרצון לשמור על הכסא בכל מחיר, ההתקרנפות - הן מחמדנות והן מטמטום - היו וממשיכים להתקיים כאן מאז ועד היום. לכן -מחזהו של קישון רלוונטי היום יותר תמיד. כאילו כתב אותו עבורנו עכשיו כדי שנפיק לקחים. זוהי מהותה של הסאטירה.
כי הצגת "תעלת בלאומילך" היא לא עוד קומדיה. היא סאטירה. קישון, שעבר כעולה חדש על בשרו את תלאות הביורוקרטיה העברית הפרטאצ'ניקית והמטופשת, ראה בעיניים של בעל פרספקטיבה מבחוץ, את כל נגעי החברה הישראלית. אז נכון שהגענו להישגים, פרסי נובל ומה לא, והסרט "תעלת בלאומילך" זכה בגלובוס הזהב. אבל העיקר בהצגה זו הוא כוחה של המילה. ומה שקישון יודע לומר בעדינות ובצורה תרבותית אך נוקבת - עד היום אין מי שיעז לפתוח את הפה כמוהו, ולהאיר את עינינו על העוולות מהן סובל האזרח הקטן.
אז זה לא שייכספיר, שכותב קומדיות על דוכסים ומשרתיהם, תוך חילופי זהות (אלמנט שלכשעצמו מהווה ערובה לצחוקים ולקופות מלאות, וכמוהו עשו בגירסאות שונות גדולי הקומדיה דל ארטה). אבל קישון הוא הרבה מעבר לכך. 30 שנה היו מחכים לרגע הופעת מעריב, ע"מ לקרוא את הטור הסאטירי שלו - חד גדיא. שנינותו היא משהו שהיה לאריסטופנס, הקלסיקאי היווני. בעזרתה, ובעזרת עיבודו של המתרגם המוכשר אלי ביז'אווי (כאן, גם הבימאי המשותף עם גורי אלפי) - הטקסט לא ניזוק, והתוספו לו כמה הברקות בנות ימינו, שממצקות עוד יותר את המסר. ויתכן שמי שלא יקרא מאמר זה, ויטעה לחשוב שהוא הולך לראות סתם קומדיה מצחיקה - יופתע משנינותה ומהמסר שעליו לקבל ולהסיק ממנו את המסקנות. ולקחים - אף אחד לא אוהב...
מלבד צילו כבד המשקל של בומבה צור מהסרט המקורי, שהוחלף בנוכחות שתקנית של השחקן בהפקה זו, וזו לא אשמתו - ההצגה בקאמרי משובצת בקאסט מעולה, שבגלל שני בעלי התפקידים הראשיים - מצויים יתרם מעט בצל, אך עושים את מלאכתם כהלכה. כוכב ההצגה, שדמותו לא מרפה ממני מרגע שההצגה הסתיימה, הוא גורי אלפי. זהו כוכב מלידה. הוא כולו התמזג עם דמות האדם הקטן, המנוצל ע"י הבוס הרברבן, שאינו מוכן להודות שאין לו שמץ של מושג מה קורה במחלקה שלו הממונה על רחובות תל אביב; מושפל כל העת מכל צידי הקשת של הפקידות העירונית, השוטרים וחותנו לעתיד (יצחק חזקיה). הוא נכנס ללב, וכובש את כל הצופים בחום האנושי, ברגש, ובתרבות של משחקו. מה גם, שמיומנותו בתורת הסטנדאפ והקומדיה הועברה ממנו בהדרכתו את השחקנים, ומורגשת טביעת אצבעותיו על כל הגינונים והמחוות המצחיקות בהצגה. מה שמרכיב את הערך המוסף שלה בנוסף לכתיבה של קישון.
שמואליק ווילוז'ני, כוכב קומי מהמעלה הראשונה (את מעלתו כאמן דרמטי לא מרבים בתיאטרון לממש, אך זו כבר הוכחה ב"יהודי בחושך"), משרה מרוחו על כל יתר הקאסט כמנהל מחלקת הדרכים, ועושה את השטיקים הנודעים שלו שלא מפסיקים להצחיק אותנו, ודווקא בהגזמותיהן הוא מעצים את הקריקטוריות שבדמות.
נראה ששני הכוכבים כה נהנים בעצמם מההצגה, עד שהם עצמם הופכים לדמויות אותן הם מגלמים בה בעסיסיות כה רבה. לעיתים אנו חשים במחוות-ציטוטים של גדולי הקומיקאים בהיסטוריה - האחים מרקס, צ'רלי צ'פלין, מזמן הסרט האילם ועד לגשש החיוור. אך הסך-הכל הופך סיפור קטן על חולה רוח שברח מבית המשוגעים, שגנב פטיש אוויר, וקודח את כל רחוב אלנבי עד לים, לחשיפת הטרגדיה של האדם הקטן. משהו קפקאי, שאכן מסתיים כשהאדם הקטן מאושפז בכפיה כאילו הוא אשם בפשלות של המנהלים האטומים שמעליו, בעוד המשוגע האמיתי זוכה לכבוד והאדרה.
אם לא די לנו בפשלות של "עסק הביש", של מלחמת יום הכיפורים, ושל פשלת המנהרות במלחמת עזה בקיץ זה - הרי הסיפור הלוקח אותנו לתקופה היסטורית של שנות החמישים ושנות ראשית המדינה, מראה לנו שאין חדש תחת השמש. הסיאוב של הטפשות והטמטום ועצימת העיניים ממשיכים. האדם הקטן הולך ומאבד את כל עולמו, המיואשים בורחים חזרה לתופת האירופאית שם נכחדו ששה מיליון מבני עמנו רק לפני שבעים שנה. ואנו? האם נפיק את המסקנות מהביקורת של קישון על מומינו, או שמא נמשיך לשקר לדורות הבאים בבנית מוזאונים המפארים את "גדולי מנהיגינו" שלמעשה המיטו עלינו הרבה הרוגים הודות לפשלות ולפרטצ'ניקיות ששלטו ושולטים גם כיום?
בהצגה של הקאמרי, על-רקע תפאורה מתוחכמת בפשטותה ומתחלפת במהירות של ערן עצמון, תלבושות מעוצבות בידי אורנה סמורגונסקי,ומוזיקה חכמה של קרן פלס, שמחליפה את תפקיד הרעש הבלתי נסבל של פטיש האוויר והקידוחים - נהנה קהל הצופים ממשחק משובח של עזרא דגן כחירש וכראש העיר, דמות קומית להפליא, שמצליפה בראשי המימסד מעצם מהותה; מקובי פראג' שעושה נפלא את דמות השוטר המטומטם, ממנו בנה קישון בהמשך את "השוטר אזולאי" בסרט הידוע. נטע גרטי, שחקנית קלאסית-דרמטית, חביבה גם בתפקיד הקטן עלייה של ארוסתו של הפקיד הזוטר. כך כובשת בחינניותה רוני גולדפיין המרנינה כמזכירה חטובה בנוסח הקריקטורות של הפופארט, היודעת רק לנענע את האברים המסוימים ותו לא; יואב לוי כמנהל מחלקת הכבישים, שברצונו לשמור על כסאו, משקר ומכסה על הטעויות שנעשות מול עיניו - ומעבה את התעצמות הפשלה; < מצוינת בכמה תפקידיה, ובולטת בהיגוי הברור והצלול של הטקסט שלה; גולן גרוס כד"ר כהן וכמזכיר ראש העיר - נחמד, ואבי טרמין כקצין המשטרה משכנע גם הוא.
הצגת חובה לכל מי שלא חושש מחשיפת האמת, ולא מעוניין להמשיך לשקר לעצמו ולאחרים על אמיתות בדויות תוך טיוח הפאשלות שנעשו. הגיע הזמן להביט בראי ולראות נכוחה את האמת.
מאז ועד היום - הכל פארטאץ', ואולי העמדת ההצגה כיום תעורר מישהו לפקוח את עיניו. כי די לטפשות ולטמטום, ולאדם הקטן מגיעה הזכות לחיות בכבוד.

תאריך:  26/10/2014   |   עודכן:  26/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעלת בלאומילך הכל פרטצ'
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
באתי ראיתי נהניתי!
עזרא מנצור  |  28/10/14 13:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טולי פיקרש
שופטי בג"ץ ירגישו בהם היטב: 'התנועה למדינה יהודית' הוא גוף משפטי חדש שפועל בצורה יסודית בסוגיות דת ומדינה, בשיטות ששימשו עד כה את השמאל: עתירות לבג"ץ, עריכת דיונים פומביים וכנסים וכו'    ציפי לבני לא תינצל מפעילותם המשפטית - אבל גם לא בנט
עליס בליטנטל
האמת, לא ציפיתי לכזו הצגה. השם "מוגבלים" מעורר קונוטציות מאוד מסוימות, אך שמות המחזאי - גור קורן, והבימאי - גלעד קמחי עשו את שלהם. עם אלה - אין ספק שההצלחה היא בטוחה. אמנותית והנאתית כאחת
יואב יצחק
פרקליט המדינה לשעבר משה לדור יצטרך להסביר - טוב מאוחר מאשר בכלל לא - מדוע נמנע מפעולה נגד השופט יצחק כהן למרות החשדות שהובאו לידיעתו על עבירות מין שביצע כבודו    פרקליטים וקציני משטרה מטייחים פרשות וחקירות אך המערכת מגוננת עליהם
יואב יצחק
גדעון סער הודיע על החלטתו להתפטר מהממשלה "אחרי חגי תשרי"    אלא שהחגים חלפו, ובינתיים גם התחקירים נגדו נגנזו    עכשיו מתברר כי סער, כמו סער, מתקשה להיפרד מכהונתו כשר בממשלה
טובה ספרא
המציאות שאיתה נלמד לחיות בשכונה, עד שהעולם "הנאור" יבין    העיתוי של משה כחלון עלול לפגום בתוכניות המקוריות שלו    יהיה עלינו ללמוד לקחת אחריות אישית ולכבד גם חילוקי דעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il