נכון לכל עת: חבקו את הילד שלכם ואפשרו לו ללמוד ולאהוב את עצמו הפרעת הקשב תלווה את ילדיכם לאורך כל חייהם ותהיה חלק בלתי נפרד מהתמודדות היומיומית שלהם גם כאשר הם יהיו אנשים בוגרים ואתם לא תהיו בסביבה. לכן, חשוב כי תתנו לילדכם כלים להתמודדות נכונה, שתפו אותו ובמאפייני הלקות והקשיים, בתוצאות המעקב שאתם מבצעים, ולמדו אותו כיצד להתמודד ולהקל על עצמו.
תוכלו להסביר איך לזהות תסכול ולהתמודד איתו או היפר-אקטיביות והעת שבה היא זקוקה לפורקן. זהו מידע חיוני שיקל על הקושי של ילדכם, ויעזור לו לרכוש כלים להתמודדות נכונה, בהווה ובעתיד, כלים שיעזרו לו ללמוד מתי לקחת את התרופה ובין השאר גם לנטר בעצמו התנהגויות ולדעת למה לצפות בתגובות שלו ומתי לצפות לכך.
סייעו בטיפוח מערכת יחסים טובה בין ילדכם לסביבה: מהמורים בבית-הספר ועד למשפחה המורחבת בחופשה טבעי כי המורים לא יתחברו לכל ילדי כיתתם, ואלו שמפריעים להם עלולים הראשונים לחוות יחסים רעועים. תלמידים עם הפרעת קשב מתקשים בין היתר להקשיב בשיעור, להתרכז במשימות ולהגיע בזמן ולעיתים רבות חשים תסכול וקושי לעמוד בסטנדרטים המצופים מהם. זאת יחד עם יחס שלילי מצד המורה, הם מתכון להדרדרות ולהחמרה במצב ילדכם, בייחוד בפן הנפשי והרגשי.
עליכם להיות ערוכים לכך ולהביא לפתרון מוקדם. שתפו את הצוות בדאגותיכם, דברו על הקשיים, על החוזקות של ילדכם וכמובן, ספרו להם מי הוא הילד שלכם, תנו להם כלים להבין מה עוזר לו ומה מרגיע אותו. לדוגמה - ידוע לכם כי לילד שלכם קשה לכתוב. הוא זקוק ל-3-2 המילים הראשונות ואז מתחיל לכתוב באופן שוטף או לחלופין, ילדכם זקוק לעיתים להפסקה ולמנוחה - תנו למורה כלים לזיהוי של השלב הזה. כאשר תעשו זאת, תפחיתו את ההתנגדות, ותצרו הזדמנות לקשר ייחודי ותומך בין המורה לבין הילד שזקוק להתנהלות באהבה.
בנוסף, תוכלו לשתף את המורה בחשיבות המעקב והניטור של ההתנהגות ילדכם, ובהשלכות החיוביות שיש לכך. המורה יהיה לכם לעזר ויכול לשפר את תוצאות התהליך בעזרת דיווח מתמיד. כך גם במהלך חופשה, הסבירו לאנשים הקרובים שלכם את הצרכים המיוחדים של הילד, ופיתחו אותם למערכת יחסים רגילה ומקבלת.
בחגים או בלימודים: ניטור ומעקב מומלצים בכל עת הניטור והמעקב אחר התקדמות הטיפול בהפרעת קשב הוא חשוב עד קריטי ביותר. בהפרעת קשב, ישנם גורמים ייחודיים ושונים עבור כל אדם שמשפיעים על רמת ההפרעה, ובכך גם על ההתנהלות. גורמים אלה עשויים לנבוע מסיבות שונות וזיהוי מוקדם שלהם יעזור להתמודדות עם ההפרעה ועשוי להקל על ילדכם בצורה מהירה יותר מזו העולה על דמיונכם. עם זאת, ברור הוא שהנסיבות היומיומיות לא תמיד מאפשרות להורים וגם לגורמים המטפלים לאמוד את הגורמים, ובכך לזהות מגמות סיבה ותוצאה.
החדשות הטובות הן, שכיום, ישנם כלים דיגיטליים ונוספים, המאפשרים בקלות ובידידותיות לא לזכור אלא פשוט לתעד. אחת הדוגמאות המומלצות היא אפליקציית ICON המאפשרת לתעד - בעזרת שאלוני סטאטוס ותזכורות מותאמות, ולקבל תמונת מצב מלאה. כך, בהתאם לנדרש עבור ילדכם ובהתאם לתוצאות הניטור ולהדרכה שתקבלו באמצעות הכלי, תוכלו לבצע החלטות מושכלות. חשוב מאוד להקפיד ולהיות עקביים בשימוש בכלי זה או בכלים אחרים שתבחרו, על-מנת לא להסיט את תוצאות המעקב ולפגוע בהליך הטיפול.
גם בחופשת חנוכה הקרובה: הקפידו על שגרת יום וסביבה תומכת לילדים הסובלים מהפרעת קשב והמתקשים לעמוד ביעדים ומטלות, בין אם היומיומיות הקשורות בתפקוד עצמי ובסביבת משפחה בחופשה, ובין אם בבית-הספר מסגרת ברורה של שגרה והבנה איך אמור להתנהל היום במסגרת הלימודים או במסגרת חופשה, תסייע להם לתפקוד נינוח ויעיל יותר.
אפשר להיעזר בכלים של לוחות עבודה, יומן ידידותי או דף משימות. ללמוד יחד איך מארגנים ילקוט לבית-הספר או לחלופין את התיק שייקחו לחופשה במידה ומעורבת נסיעה או קייטנה, מה הוא סדר יום וחשיבותו והחלטה על סדר יום ממשי, מהן שעות השינה וכדומה. חשוב כמובן לעקוב ולוודא לא רק אם השלימו משימות לימודיות או מטלות בבית, כי אם גם האם המצופה מהם אכן מתאים להם ולשנות בהתאמה את הציפיות, ואת ההתנהלות שלנו לטובת מניעת תסכול מצידם. גם בחופש מומלץ להציב מסגרת של גבולות זמן למשל של הליכה לשינה ואף לנסות לשתף ולהסכים יחד עם הילדים מראש על נושאים האלו.