X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"ההצלחה המשמעותית בעכברים, ויכולתם לזהות גם פפטיד בעל רצף אנושי, נותנת לנו סיבה לאופטימיות". פרופסור-משנה מיקי רהט [צילום: באדיבות דוברות הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל]
נשק חדש במלחמה בסרטן
מחקר שנערך בטכניון ובמרכז הרפואי כרמל מוכיח כי שימוש בחלבון אמפרין בולם את התפתחותם של גידולים סרטניים, ויתר על כן - יוצר זיכרון חיסוני יעיל המונע התפתחות עתידית של גידולים כאלה
צוות מנצח
המחקר הנוכחי של פרופסור-משנה רהט הוא המשך לשיתוף פעולה רב-שנים בינה לבין פרופסור ניצה להט ופרופסור חיים ביטרמן, גם הם מהפקולטה לרפואה. שלושת החוקרים עובדים יחד במסגרת המרכז הרפואי "כרמל" של שירותי בריאות כללית, בניסיון להבין טוב יותר מה בדיוק מתרחש בגוף במצב דלקתי, ואיך אפשר לסייע לו למגר את הדלקת.

סוסים טרויאניים, קרבות על טריטוריה ומאבק על חמצן - אלה רק חלק מהדרמות הכרוכות במלחמתו של הגידול הסרטני באורגניזם. פרופסור משנה מיקי רהט מהפקולטה לרפואה בטכניון חוקרת את ההתרחשות הזאת במטרה לסייע לצד הטוב - הגוף - לנצח את הפולש הרע.

מאבק טריטוריאלי
למטה משמאל (A): הקווים הצבעוניים מציגים את גודל הגידול, על ציר הזמן, בקרב עכברים שקיבלו מינונים שונים של פפטיד אמפרין. הקו השחור מציג את גודל הגידול אצל עכברים שקיבלו טיפול סרק (scrambled - זריקות של פפטיד בעל אורך דומה אך הרכב שונה של חומצות אמינו). כל העכברים קיבלו אותו טיפול: החדרה של תאים סרטניים ושלוש הזרקות של פפטידים - בעיתוי המסומן בחץ. אפשר לראות כי פפטיד אמפרין אכן בולם משמעותית את התפתחות הגידול, ובמקרים מסוימים מצליח אפילו לצמצם את הגידול.

למטה מימין (B): עכברים שהחלימו בשלב הראשון (שהוצג בגרף A) קיבלו כעבור חודש וחצי הזרקה נוספת של תאים סרטניים, ללא טיפול נוסף בפפטיד אמפרין. הגרף מציג את ההצלחה המוחלטת ביצירת זיכרון חיסוני אפקטיבי - שכן הזרקת התאים הסרטניים לעכברים שהחלימו לא הובילה אפילו למקרה אחד של התפתחות גידול. זאת לעומת התפתחות הגידול (הקו הירוק בגרף) אצל עכברים שהיו בריאים שמעולם לא טופלו.

[צילום: באדיבות דוברות הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל]
▪  ▪  ▪

"אפשר להתייחס לגידול הסרטני כאל כסוג של מחלה דלקתית כרונית," מסבירה פרופסור רהט. "הגידול שואף להתרחב ולהשתלט על טריטוריה הולכת וגדלה, אבל מערכת חיסונית תקינה מגיבה אליו, כמו לכל גורם עוין, באגרסיביות. בלשון מקצועית זוהי תגובה פרו-אינפלמטורית: הגוף שולח למקום המאוים 'חיילים' ואמצעי לחימה שונים כגון ציטוקינים, תאי T, תאי B ומאקרופאג'ים, שהם חיסוניים הבולעים את תאי הגידול והורגים אותם. במקרה כזה, כלומר כשהמערכת מגיבה בהצלחה, האדם אפילו לא מודע לקרב שהתחולל בגופו. הבעיה היא שהמערכת לא תמיד מגיבה בהצלחה."
"המערכת החיסונית נחלשת עם השנים, ולכן אנשים מבוגרים וקשישים חשופים הרבה יותר לסרטן, כמו גם למחלות אחרות. בהקשר הסרטני ישנה בעיה נוספת: הגידול חומק מהמערכת החיסונית בדרכים שונות, ואם זו אינה מזהה אותו, או מזהה אותו מאוחר מכדי לגבור עליו, הוא מצליח לצבור מסה קריטית של מוטציות. בשלב הזה האגרסיביות שלו גוברת, והוא מתחיל להתחלק ללא בקרה. "כשהגידול מגיע לקוטר של שני מילימטר בערך, הוא נתקל בבעיה: מחנק. הסיבה לכך היא שבגלל גודלו של הגוש הסרטני, התאים שבמרכזו כבר רחוקים מכלי הדם של הרקמה, ולכן לא מקבלים חמצן וחומרי מזון שהגידול זקוק להם. זהו מצב של היפוקסיה - מחסור בחמצן."
לפרופסור רהט ניסיון רב-שנים בחקר היפוקסיה והשלכותיה. היפוקסיה מהווה גורם מרכזי בספקטרום רחב של "מחלות סטריליות" - כגון התקף לב וארוע מוחי - שאינן נגרמות מזיהום חיידקי אלא בגלל חסימה של כלי דם ומחסור בחמצן ברקמות חיוניות.
הגוף הבריא יודע להגיב להיפוקסיה בתהליך של אנגיוגנזה - יצירת כלי דם חדשים. המערכת החיסונית שולחת לרקמה הפגועה תאים חיסוניים, בעיקר מקרופאג'ים. תהליך זה מניע תאי-אנדותל - התאים המרפדים את דופן כלי-הדם - לעבר הרקמה ה"חנוקה", ושם יוצרים תאי-האנדותל כלי דם חדשים.
במילים אחרות, המקרופאג'ים - שיודעים לתפקד כצוות תקיפה כנגד חיידקים ותאים סרטניים - יודעים גם ליזום אנגיוגנזה ולתקן רקמה חולה. הבעיה היא שהגידול הסרטני מטעה את המקרופאג'ים, ומזמֵן באמצעותם תאי אנדותל שיוצרים כלי דם בתוכו. "אפשר לומר שהגידול הוא מעין סוס טרויאני שמנצל מנגנון פיזיולוגי קיים וגורם למקרופאג'ים 'להנשים' אותו במקום לחסל אותו. כך הם חוברים אליו עד, שבסופו של דבר, הם יכולים להוות כמחצית ממסת הגידול.

מעבדות לחרות

זוהי התמונה שעמה נדרשים פרופסור רהט וצוותה להתמודד. "ההנחה שלנו הייתה היא שאם נבין איך תא-הגידול יוצר את האינטראקציה עם המקרופאג', נוכל להתערב בכך, לשחרר את המקרופאג'ים משלטון הגידול ולאפשר להם לתקוף אותו. ואכן, גילינו שחלבון בשם אֶמְפְּרִין (EMMPRIN) הוא גורם-מפתח באותה אינטראקציה, ולכן שיערנו שאם נצליח לדכא אותו, נאפשר למקרופאג'ים לעשות את העבודה."
פרופסור רהט וצוותה פיתחו כמה נוגדנים פוטנציאליים כנגד האמפרין, ואחד מהם אכן הצליח לבלום את התהליך האנגיוגני שבלעדיו הגידול "נחנק". בניסויים בעכברים גילו החוקרים כי הנוגדן האמור אכן מדכא גידולים סרטניים.
בשלב הבא פיתחה הקבוצה פפטיד מלאכותי, שמזוהה על-ידי המערכת החיסונית, ומגרה אותה לתקוף את החלבון אמפרין באופן אפקטיבי. הזרקה של פפטיד זה לעכברים האטה משמעותית - בשיעור של יותר מ-80% - את קצב התפתחותו של הגידול, ובמקרים מסוימים הביא לנסיגה מלאה של הגידול, כלומר להבראה מלאה.
יתר על כן, הפפטיד יצר "זיכרון חיסוני" בגופו של העכבר, וכך מנע התפתחות של גידולים עתידיים בהצלחה של 100%. כדי לבדוק זאת, לכל אותם עכברים הוזרקו תאים סרטניים כעבור חודשיים ו-11 חודשים, ובכל המקרים התאים לא התפתחו לגידול.
"כידוע, אחת הבעיות המרכזיות בגידולים סרטניים היא יכולתם לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים. לכן, בנוסף לבדיקת השפעתו של החיסון על הגידולים הסרטניים הראשוניים, בדקנו גם מודל של גרורות. במודל זה מזריקים תאים סרטניים למחזור הדם של עכברים, והתאים 'מתיישבים' בריאה ומפתחים מוקדים גרורתיים. גם במודל הזה הצלחנו להראות את יעילות הפפטיד שפיתחנו - הוא עיכב משמעותית את התפתחותן של גרורות (סרטן כליה וסרטן המעי הגס), והאריך את משך חייהם של העכברים."

הדרך הלאה

הצלחתם של הניסויים בעכברים זיכתה את המחקר במענק "קמין", השמור למחקרים יישומיים משמעותיים, מטעם משרד הכלכלה. כעת נערכים פרופסור רהט ועמיתיה לאתגר הבא, כלומר פיתוח הפפטיד כתרופה חיסונית שתוכל לפעול באופן אפקטיבי בני אדם. "זאת משימה מורכבת מאוד, משום שלאנשים פיזיולוגיה שונה מזו של עכברים, וגם משום שרצף החלבון שלנו - אמפרין - זהה רק ב-65% בין עכברים ובני אדם, אבל ההצלחה הגדולה בעכברים נותנת לנו סיבה להיות אופטימיים."

פורסם במקור: מגזין הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל
תאריך:  24/11/2014   |   עודכן:  11/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשק חדש במלחמה בסרטן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בהצלחה וכול הכבוד
הידד וכול הכבוד  |  25/11/14 06:16
2
קצת נחת לציבור
גדי מחולון  |  26/11/14 16:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאורי הירש
אנדרה לייסט, יהודי-ברזילאי בן 28, סטודנט לתואר שני במרכז הבינתחומי הרצליה, על האמונה החזקה בישראל, האנטישמיות בארץ מוצאו והמלחמה של חייו על תדמית מדינת ישראל: "העבודה למען ארץ ישראל היא קודש"
טלי ריפא
ארונות בחדרי האמבטיה נוטים להתחמם ולאגור לחות, העלולה לגרום לפירוק התרופות    בחרו נקודה קרירה ויבשה שאיננה חשופה לאור    שימרו את התרופות בתוך הקופסה המקורית
משה גרנות
על ספרה של זיוה שמיר "מעל כל במה - ביאליק והתאטאון"    ספרא - הקיבוץ המאוחד, 2014, 302 עמ'
גיל נוילנדר
כולנו שומעים מדי יום על וירוסים ותוכנות זדוניות שצצים מדי יום ברשת, אבל מה הם מנסים להשיג?
צילה שיר-אל
מיהו המזל איתו אתם מסתדרים ביותר וממי כדאי לכם להיזהר?!    השבוע עומד להיות מרגש מאוד עבורכם כיוון שהכוכב ונוס נכנס למזל שלכם ויגרום לכם לשמחות ולריגושים כאלה שבאמת ישמחו אתכם
רשימות נוספות
ילד מחוץ לניסויים  /  ד"ר רועי צזנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il