X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קיפוד ים [צילום: AP]
בעצם
כיצד נבנה השלד של עובר קיפוד הים? קבוצת מחקר, בהנהגת מדעני מכון ויצמן למדע, עקבה אחר השלבים הראשונים של בניית השלד, החל מרגע ההפריה
פרופ' ליאה אדדי [צילום: רואיה מידן וצלמי מכון ויצמן למדע]

   רשימות קודמות
  תאי גזע - לפני הזרע ולפני הביצית
  בלדה לעוזב קיבוץ
  סוף הפריחה
  מתוק
  מדידה בהפרעה

דמיינו אתר בנייה תת-מימי: אבני הבניין הצפות מובלות לחלל בו נבנה הפיגום. כך נוצרים השלד ומבנים מינרליים נוספים בעוברים של חיות רבות. ביצורים ימיים, אבני הבניין של המינרלים מופקות ממי הים. בעוברים של בני-אדם ושל יונקים אחרים, מסופקים המינרלים, שמקורם במזון, באמצעות הדם של האם.
קבוצת מחקר, בהנהגת מדעני מכון ויצמן למדע, עקבה אחר השלבים הראשונים של בניית השלד, החל מרגע ההפריה, בעוברים חיים של קיפודי ים. כפי שדווח בכתב-העת "רשומות האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב" (PNAS), הם הגיעו לתובנות מפתיעות לגבי תהליך מורכב זה.
עובר בירוק
כדי לצבור כמות מספקת של מינרלים צריך עובר קיפוד הים, שגודלו שווה לעובי שערת אדם, להשתמש בכל הסידן שמכילה כמות מים שנפחה גדול פי מאות מהנפח שלו-עצמו. במשך עשרות שנים סברו מדענים, כי את צבירת הסידן המופק מהמים ואת בניית השלד מבצעים אך ורק תאים מתמחים של העובר. אך במחקר, בו עקבו המדענים אחרי התפתחותם של עוברי קיפוד ים במים המכילים יוני סידן שסומנו בצבע פלואורסנטי ירוק, הם נדהמו לגלות כי העובר כולו נצבע במהירות בירוק. נראה היה, שכל אחד מתאיו של העובר צבר יוני סידן.
כדי לוודא שהממצא לא נוצר במקרה בעת המדידות, וידאו המדענים את הפיזור הרחב של הסידן באמצעות מספר טכנולוגיות מתקדמות: בנוסף לתצפיות בעוברים חיים במיקרוסקופ אור, הם חקרו דגימות מוקפאות של עוברים במיקרוסקופ אלקטרונים סורק. יתר על כן, הם השתמשו בטכנולוגיה חדישה שפותחה בארץ, המשלבת מיקרוסקופ פלואורסנטי, מיפוי יסודות כימיים, ומיקרוסקופ אלקטרונים סורק, אשר מאפשרת לצפות בדגימות באוויר רגיל במקום בריק.
את המחקר ביצעו פרופ' ליאה אדדי, פרופ' סטיבן ויינר, ותלמידת המחקר נטע וידבסקי, מהמחלקה לביולוגיה מבנית במכון, ביחד עם בוגר המכון, ד"ר ספי אדדי, מחברת .B-nano Ltd, ד"ר יוליה מחמיד, בוגרת המכון העוסקת היום במחקר בגרמניה, ד"ר איל שמעוני מהמחלקה לתשתיות למחקר כימי במכון, ודוד בן-עזרא ופרופ' מוקי שפיגל מחברת "חקר ימים ואגמים לישראל" באילת.
גרגירים בשלפוחיות
בנוסף התגלה במחקר, כי כאשר סידן פחמתי נכנס לתאי העובר, הוא יוצר גרגירים הבנויים מננו-כדורים. מבנה זה אופייני למינרלים אמורפיים רבים, וידוע כשלב ביניים בבניית רקמת השלד בקיפודי ים, כפי שגילו פרופ' ויינר ופרופ' אדדי לפני למעלה מעשור. כעת גילה המחקר, כי הגרגירים שמורים בתוך שלפוחיות.
הממצאים מצביעים על כיווני מחקר חדשים בכל הקשור להיווצרות השלד במגוון יצורים חיים, כולל בני-אדם. העובדה שהעובר כולו מגויס לבניית השלד בקיפוד ים רומזת, כי בניגוד לדעה הרווחת, גם בבני-אדם עשויים תאים נוספים, מלבד התאים המתמחים, הקרויים אוסטאובלסטים, להיות מעורבים בבניית העצמות והשיניים. יתר על כן, ייתכן שהשמירה הזמנית של סידן פחמתי בשלפוחיות קיימת גם היא ביצורים אחרים, מלבד קיפודי הים.
לחקר מנגנונים אלה חשיבות רבה לצורך הבנה טובה יותר של תהליכי מינרליזציה ביולוגית. הבנה זו עשויה להיות חיונית למחקרים עתידיים בנושא מחלות ובעיות מבניות שונות של העצמות והשיניים.

פורסם במקור: מכון ויצמן למדע, מסע הקסם המדעי
פרופ' ליאה אדדי חולקת חצר משותפת עם שני ילדיה הבוגרים ושבעת נכדיה.
השתתפו ביצירת הכתבה חברי צוות המחלקה לתקשורת, מכון ויצמן למדע.
תאריך:  25/12/2014   |   עודכן:  25/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעצם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למה לא חוקרים במכון וייצמן
מדען חובב  |  27/12/14 08:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי ארצי
אפשר בהחלט לשמור על המשקל הקיים ואף לרדת במשקל, לאכול ארוחות טעימות ומשביעות ולהגיע לעונת האביב ללא עודפים וללא תסכולים
אלי אלון
השירים "זמר נוגה", "הנך יפה רעייתי", "ים ושקיעה", "שיר האליפות של הפועל באר שבע" - הם רק חלק קטן משירים רבים אותם הלחין, המלחין והזמר הבאר שבעי יוסף מוסטקי, החוגג 76 שנה להולדתו
ד"ר רולי ברקוביץ
ילד חולה לא אוכל טוב, לא שותה מספיק, לא מאפשר צחצוח שיניים ולרוב נושם דרך הפה    כל אלו מובילים לכך שבעיקר באזור השיניים הקדמיות העליונות, נוצרת דלקת חניכיים    ילדים שנוטלים אנטיביוטיקה עלולים לפתח פטרת בתוך הפה
ד"ר נמרוד פרידמן
הניתוח מתבצע דרך מספר חתכים קטנים, אותם אני מסתיר במקומות שאינם נראים לעין (המפשעה או הטבור לדוגמה)    בניתוח עצמו אני בעצם מפסל את השומן ומעצב קוביות שייראו כמו קוביות השריר, וכל זה על-ידי שאיבת שומן    ההחלמה מהניתוח נחשבת כקלה יחסית
חיים נוי
אין ספק כי מדובר במחזמר קומי, הזוי לפעמים, אך הוא בהחלט מעניק חוויה תיאטרלית. ייתכן כי היה ראוי לקצר אותו מעט ולהדק את מסגרתו, אבל בסך הכול זהו מופע משובח
רשימות נוספות
תאי גזע - לפני הזרע ולפני הביצית  /  מכון ויצמן למדע
בלדה לעוזב קיבוץ  /  מכון ויצמן למדע
סוף הפריחה  /  מכון ויצמן למדע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il