X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פעם בכמה שנים נופלת עלינו מתנה כזו משמים. הצגת "הנפש הטובה מסצ'ואן" מאת ברטולד ברכט בתיאטרון גשר, היא עוד אחת מההפקות הבומבסטיות, רבות ההשראה של הבימאי יבגני אריה
▪  ▪  ▪
שאפו לכל היוצרים והשחקנים [צילום: דניאל קמינסקי]
[צילום: דניאל קמינסקי]

את שמו ופרסומו קנה לו תיאטרון "גשר" כבר מתחילת הדרך, עם הפקותיו המוצלחות, המבריקות והנדירות באיכותן של ההצגות שביים יבגני אריה, מייסד התיאטרון, כמו "עיר" ו"כפר". הפקת הצגת מחזהו הנודע של ברכט, שעולה שוב ושוב על כל הבימות בעולם, טעמה לא רק שלא פג, אלא הודות לבימוי רב הדמיון והיצירה הפעם, קיבלה שדרוג ועוצמה נוספים.
כמו קונצרט שיש בו קטעים סוערים וקטעים שקטים יותר, כשהניגודים ביניהם רק מעצימים את מידת לכידת תשומת לב הצופים עוד יותר: המיקצבים השונים של הסצינות, השירים הכה אפיים, שחלקם בביצוע רוקיסטי, מטלטלים את הצופה, הנתון בקסם התפאורה הכה לא-חדגונית, המשחק של האורות המשנים את האוירה, והמשחק העילאי של כל השחקנים. זהו תיאטרון מכסימליסטי בהתגלמותו. כל האמנויות נוטלות בו חלק, ומכאן העושר האודיו והויזואלי, האכספרסיבי והדרמטי, שכולם יחד רוקמים את הקסם של התיאטרון הזה.
נטע שפיגלמן שכה הרשימה כ"פופצ'ה" במחזה יאקיש ופופצ'ה שעלה ב"גשר", היא שן-טה, הנפש הטובה, היחידה למעשה, שהצליחו למצוא שלושת האלים-המלאכים שנשלחו לסצ'ואן, כמו המלאך שהגיע לסדום כדי למצוא צדיק ולו אחד, כדי להצילה מכליה. המספר שלושה, מזכיר גם את שלושת המלאכים שבישרו לאברהם על הולדת בנו יצחק, או 3 החכמים שהגיעו למריה כדי לבשר לה על הולדת ישו. אך לאור הנסיבות - מסקנתו של ברכט, שהעריץ את הקומוניזם וסלד מהרכושנות, היא - שאין תקווה. העולם מושחת, מלא רשעות, קנאה ותאוות בצע. כאז - כן היום.
שפיגלמן מהווה את לב ליבו של המחזה. התמורות שדמותה עוברת, הדרישה להיות צדיקה בסדום - ממש בלתי אפשרית בגלל הניצול של כולם את טוב ליבה. כדי להתגבר על הקשיים, היא מתחפשת לדמות שלא קיימת, מין בן דוד עשיר ועריץ, וכך עומדת לה האפשרות להקשיח את ליבה מול הנצלנים והרעים, ולעשות סדר בבלגן. משחקה של שפיגלמן מרהיב, נוגע ללב ועוצמתי. כך גם מלהיב במשחקו המאד אכספרסיבי אלון פרידמן, כמוכר המים, הדמות התמימה המהווה כעין מגשר בין הקטעים ומסביר את המתרחש. אלון, ששיחק בתפקידים רבים ומגוונים ב"גשר" - עושה כאן אולי את התפקיד הרבגוני ביותר והמוצלח מכל אלה שעשה. הוא תפקיד ראשי לצידה של שפיגלמן.
הדמות של יאנג סון, חובב הנשים והחיים הטובים, המקווה תמורת שוחד להפוך לטייס - יחזקאל לזרוב, קונה את הלב בחביבותו, ומענג בקטעי הריקוד והשירה שלו, שמהווים אתנחתות קלילות, קצביות ונעימות בין קטעי הדרמה הסוחפת. נראה, שרק למענו ראוי ש"גשר" יעלה סוף-סוף גם מחזה מוסיקלי עם שירים וריקודים, שלזרוב יעשה מהם מעדן.
אך במחזה - כשמתגלה אישיותו האמיתית של הטייס, נשבר ליבה של שן-טה. מה עוד, שהיא נושאת בביטנה את פרי חבירותה ליאנג סון, ואף עמדו להינשא, אך החתונה התבטלה כשהאמת עליו נחשפה. המעברים הדרמטיים מהאושר הנשגב לאומללות המדכאת - הם מלאכת מחשבת של הבימאי ושל השחקנים.
שלושת האלים: אחד כומר נוצרי - מנדי כהאן במיבטא איטלקי בולט, ויטלי פוקס הנפלא כבודהיסט, ויובל ינאי כיהודי עם טלית וביטויים עסיסיים ביידיש - שובים כולם את הלב. נטשה מנור מותיקי "גשר", כבעלת המגרש עליו עומדת חנות הטבק של שן-טה - עסיסית וסקסית. פאולו מואורה, שכה הרשים בתפקיד הראשי לא מכבר בת' גשר, עושה את סצינת הנגר, הדורש את כספו עבור מדפי החנות בצורה מרשימה ביותר. יש בו בבחור יכולת דרמטית רבה. כך גם נוגעת ללב נועה קולר כאחת מקבוצת הנצלים המבישים; אדי אלתרמן, שתמיד מרשים בהופעתו ובשפת הגוף שלו, כאן מתכווץ לדמות העני המרוד; עוד שחקן צעיר שבולט בקטע קצר אך מרשים - דניאל סטיופין, שחקן עם רקורד שייכספירי מעולה, וכאן שימש גם כעוזר הבימאי, מעניק לנו סצינה גאונית של מלצר המגיש משקאות בלי הכלים, אך עם צליל המזיגה - רעיון גאוני נוסף בהצגה שכלל המוזיקה וליווי הקולות המיוחדים, נוסכים בה אוירה מופלאה, קסומה ובלתי רגילה.
מסכת חייו עשירי הרומנים עם כל המינים של ברכט, החיים בכמה מדינות שמישטר היטלר אילץ אותו לחיות, עד שמצא את המנוחה והנחלה בניהול תיאטרון בברלין מ-1949 ועד למותו ב-1956 - באים לכדי ביטוי, גם אם בצורה פשוטה ומובנת יותר, במחזה זה. הפילוסופיה שלו מצויה דווקא בשירים, בעוד הסיפור כביכול פשטני, אך למעשה גדול מאוד במסקנותיו. זהו סוד הצלחתו של ברטולד ברכט הגרמני, שמחזותיו "אופרה בגרוש", "אימא קוראז' וילדיה" ו- הנפש הטוב מסצ'ואן לא חדלים לעלות על בימות העולם שוב ושוב. גם מחזהו הראשון "בעל" שהועלה באוניברסיטת ת"א לפני שנים, היה נוקב ומרשים.
קהל הצופים זוכה הפעם לצפות בהפקה סופר-מעולה הגורמת להתעלות, בתיאטרון גשר המשובח. שאפו לכל היוצרים והשחקנים.

תאריך:  30/12/2014   |   עודכן:  30/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפקה סופר-מעולה הגורמת להתעלות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן בן-ישי
הוא נבחר להיות "מלך ישראל" והפך לאגדה עוד בחייו. אבל מה עבר על דוד המלך, הלא הוא דוד בן ישי, בשנים שלפני המלכתו?    קווים לדמותו המוקדמת
מכון ויצמן למדע
משנות ה-60 ועד 1980 עבדו הסורקות במרץ    משימתן: לגלות ולבחון תוצאות של התנגשויות חלקיקים, ולזהות "אירועים" שבהם חשפו חלקיקים תת-אטומיים חדשים את סוד קיומם
עליס בליטנטל
לא כל הצגות הילדים בחגים הן קיטש מסחרי זול (אך יקר להורים). יש הצגות לילדים שהן ברמה גבוהה, ובמחיר נמוך, שתקנינה לילדינו הרגלי צריכה נכונים. כזו היא הצגת "מקס בארץ האגדות" בתיאטרון הספריה. שאפשר לכנותו "הניישנאל תיאטר" לילדים בישראל
אבי אליה
אינסטלטור בהרבה מובנים צריך להיות כמו מנתח מוח: הוא רואה את הצנרת, הוא רואה את הבעיה והוא אמור להבין איך הוא פותר את הבעיה, בלי "להרוג" את הצינור וחלילה לא לגרום לחבלה נוספת
איתמר לוין
כיצד ייתכן שאדם שלחובתו עשרה חודשי מאסר על תנאי, סופג הפעלה שלהם ועונש נוסף - ועדיין נדון לשישה חודשי מאסר בלבד? התופעה המתגלה באולמו של השופט יוסי טופף, מלמדת על זלזול של כל הצדדים - כולל בית המשפט - בפסק דין חלוט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il