X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על ספר הילדים השני של מנחם מ' פאלק, "לפי עטלפי, אבא או אמא" כל הספר הוא על מערכת יחסים מיוחדת, כנה ויפה, בין הכלבה לבין הילד הקטן
▪  ▪  ▪

הכלבה לפי עטלפי, בעלת אוזני העטלף, גדלה בינתיים קצת יותר מאז הספר הראשון - "לפי עטלפי וחברים". הילד דידי גדל קצת פחות, שהרי כל שנה של חיי כלב מקבילה לכמה שנות חיים של בני האדם.
על אף מוטיב הזמן תכונותיה של לפי נשארו בעינן. כלבים כמעט ולא משתנים. רק אנחנו, בני האדם משתנים, ולא תמיד לטובה. עם זאת, למרות אפקט הזמן, חיי היום יום של לפי לא השתנו, כמו שנאמר, והילד הפעוט דידי מנסה להתאימם אליו.
ככל שדידי הקטן גדל ולו אף במעט, הוא מבין בחושיו, את תפקידה של לפי בחייו, ואת התועלת שהוא יכול להפיק מידידותה.
לפי מבינה גם היא בחושיה, את תפקידה המונוטוני, אומנם החד גוני, אך המאוד מועיל למשפחתה. הפער הזה שבין גידולה המהיר של לפי לבין הגידול האיטי הקלנדארי של דידי, גורם לכל אחד מהם לנסות להדביק את השני בהבנה, בנחיצות ובאהבה.
מערכת יחסים מיוחדת
בעצם הכלבים חיים בשביל בני האדם, בעליהם. ולהוכחה, הם מחכים כל היום עד שאלה יחזרו הביתה. וכך גם לפי מחכה לדידי.
למעשה, כל הספר הוא על מערכת יחסים מיוחדת, כנה ויפה, בין הכלבה לבין הילד הקטן. כאילו מדובר כאן בשני אחים. הכלבה מפגינה רגשות אמיתיים של אח בוגר, אהבה וידידות אמיתית לילד, והוא מפגין חיבה תמימה, אפילו מעין תלות, בחברה הגדולה שלו.
תוך כדי העלאת תכונות כלביות טיפוסיות המתוארות בספר, מושוות אליהן תכונות של הילד הידיד, על-אף השוני הגנטי ביניהם. השילוב הזה של תכונות טבעיות נראה לנו תמים, אך הוא אמיתי, כי מדובר כאן הרי בכלבה ולא באדם. כלבה הקולטת בחושיה המיוחדים החדים, שכה אופייניים לבני מינה, את המציאות ויודעת להתכונן אליה בטבעיות, בתבונה כלבית שאיננה דווקא חיקוי של בני אדם.
אין כאן אחיזת עיניים או רמאות. יש כלבה חושבת, המתחברת במחשבותיה לילד שהוא ידידה. הכל זורם טבעי, פשוט ולא מתחכם. הכלבה מחזירה ידידות לחברה הקטן, הדומה לה בשלב הראשון של גילו - הולך על ארבע, מחפש חום ואהבה וכדומה.
בלי טריקים
הילד בספר הוא ככל הילדים בגילו, אך בחושיו המיוחדים יודע מי ידידתו האמיתי וכיצד עליו להפיק תועלת מנאמנות זו. ידידות מופלאה זו בין כלב לילד, איננה נדירה ויוצאת דופן. בעצם היא אופניית לכל משפחה שישנם בה כלבים וילדים. זה טבעי, זורם ומובנה. צריך רק להפעיל את הדמיון ולנסות להיכנס לראשו של הכלב, ולחשוב בסגנון שלנו, מה הוא חושב עלינו בסגנונו הוא. בעיקר מה הוא מרגיש, באופן טבעי פשוט וקולע, בלי התחכמויות מיותרות.
כך עשה גם מחבר הספר. אין כאן טריקים, האנשה או תככנות מיותרת. אלא זו אמת כנה - אומנם עם קצת שביבֵי פסיכולוגיה כלבית פה ושם - של ידידות מופלאה, אך טבעית ויפה בין כלבה לפעוט. הכלב אינו מורכב מעשרות מצבי רוח בלתי צפויים, ומזעם ואלימות לשמה, כמו בני האדם. הוא פועל בעיקר ביחסי נאמנות לבעליו. הוא יגן עליו בשעת צרה, ינבח על אורחים בלתי קרואים המתגנבים לביתו, ובעיקר על אנשים רעים, בהם הכלב מבחין מיד בחושיו המיוחדים.
לא סתם יש ללפי אוזניים גדולות כמו לעטלף. היא שומעת כל דבר - את שיחות הוריה-מאמציה, את בכי הפעוט, את הכלב של השכן, את יללת החתולים. היא מקדימה בשמיעתה את האחרים ואף את המציאות. כך היא יכולה לקבוע עמדה, כיוון, מחשבה ותגובה הגיונית, לגבי מה שעשוי יקרה, וגם מעין מבט מפוכח ושובבני לעתיד.
לפי מלווה את בעליה ואת ידידה, הילד הקטן המגלה את העולם, בטיוליהם. אך בד-בבד מקיימת את תכונותיה הכלביות האופייניות, כמו מפגש עם כלבים אחרים, רצון להיות מנהיגה לחבורתה, תכונה שכה אופיינית לכלבים. שהרי הם אוהבים להיות יחד בלהקה, זיכרון מימים עברו בהם היו חופשיים בטבע.
דמיון מיוחד
לפי משווה בדמיונה כל דבר לפשטותו הבסיסית - ארבעה רגליים לגלגלים, זחילה על ארבע, תעלול השגת ממתקים מבעליה, על-ידי הושטת טלפיים וכשכוש בזנב כאות תודה וכו'.
לכאורה סברנו, כי תהליך ההתבגרות של הילד הקטן, ישלול מהכלבה את סמכותה הבלעדית לגבי הילד והיא תהפוך רק למשנית עבורו. אך לא כך הדבר, הילד זקוק לכלבה. לחברות ביניהם יש ערך מוסף מיוחד, של ידידות אמיתית, של הכרת תודה. החשוב הוא, שהכלבה מפעילה כל העת את דמיונה והופכת את מערכת היחסים, שמחציתה אולי דמיונית, למיוחדת ומנסה לראות את הדברים כמעט כפי שהילד רואה אותם. זאת בעזרת הדמיון המיוחד שלה, כשרון החיקוי שלה, ומיתוג של מחשבותיה לאפיקים הנכונים, ההגיוניים והיפים.
מסקנותיה של לפי אומנם תמימות בעינינו, אך הן הגיוניות. הן אפילו בזווית ראיה אנושית, חברית. הרי לעִתים, גם הדמיון הפורה של המוח יוצר רגשות, לא פחות מזה של הלב.
ויפה עשה המחבר, שסיים את הספר באקט מופלא, המרכז בתוכו בתמצית נהדרת את כל מערכת הידידות היפה, עד כדי תמימות, כנות ובהירות עם הילד. זאת כאשר דידי אומר בפעם הראשונה את המילה "אבא" ומתכוון, מצביע ופונה דווקא לעבר הכלבה לפי ידידתו, ולא לאביו האמיתי, הביולוגי.
היש סוף יפה, טבעי, ועמוק מזה? היש ידידות יפה ועמוקה מזו?
ולפי מגיבה בשפתה ועיניה קורנות מאושר.
האו האו דידי.
האו, אבא! האו, אמא!

הוצאת צור אות, איורים גרשון אבירם, 32 עמודים, 2015.
תאריך:  05/01/2015   |   עודכן:  05/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין אבא לאימא עובר שביל הידידות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שושנה ויג
ספרו האוטוביוגרפי של יוסף כהן אלרן, ימים ולילות, הוא ספר שמעניק צוהר גם בפיוט וגם בפרוזה לעולמו הפנימי של סופר שכתב ספרים רבים    ספר על תקומה והגשמה ועל חיים בצער ולחץ ועל צמיחה
עינת הדר
השחרור הטרי מהמסגרות של חסות הנוער מעמיד את הנערים בקונפליקט, שכן הם מעוניינים רוב הפעמים בשמירה על הערכים החדשים שלמדו, הנורמות החיוביות שרכשו, אך נאלצים לשרוד בתוך המציאות הקשה והמורכבת שמחכה להם בבית
ראובן לייב
מסעדת "דה נורמן" שבמרכז תל אביב אינה מהססת לגבות, ללא הצדקה, מחירים גבוהים מדי עבור מנות שבלשון המעטה אינן בדיוק פאר היצירה הקולינארית
מגזין הטכניון
פרופסור סטיב פרנקל, מומחה לדינמיקת זורמים, חזר מביקורו הראשון בישראל עם ארבע הצעות עבודה והחלטה אחת: "לעשות עלייה"    כעבור שנה וחצי הוא כבר נחת כאן, עם אשתו וארבעת ילדיו, וכיום הוא חבר סגל בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון
אוניברסיטת חיפה
ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה עולה שלמרות שיעור ההתחסנות הגבוה נגד פוליו - לראשונה, הורים שאינם מתנגדי חיסונים ושנוהגים לחסן את ילדיהם בהתאם לתוכנית חיסוני השגרה, גילו הפעם היסוס וחלקם אף סירבו לחסן את ילדיהם    אחת הסיבות להימנעות: חוסר אמון במערכת הבריאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il