X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תחושת קסם [צילום: יוסי צבקר]
שבועת אמונים בבית צבי
השפה העברית של עגנון עוטפת אותי בתחושת קסם, וגעגוע למה שכמעט אבד ואיננו. יפה עושים אלה שמעלים הצגות על-פי ספוריו של ש"י עגנון, כדי שאולי משהו ממה שהצופים ישמעו מפי השחקנים - ידבק בהם ויישמר לעתיד. על כך יבורך גם בית צבי, בהצגת "שבועת אמונים" העולה שם
[צילום: יוסי צבקר]

אך דא עקא: בהעלאת מחזה דרוש גם מרכיב חשוב נוסף, והוא - הדרמה. לרוב, הפיכת סיפור כתוב לדרמה מומחזת לא תמיד צולח. כך קרה להפקת הבימה את "סיפור פשוט" של עגנון לפני דור, שכשלה. לא כך קרה להפקת תיאטרון פסיק הירושלמי, בשנה האחרונה, בהצגת "מאחורי הגדר" המופלאה שלו. הצגת "שבועת אמונים" מבוססת על סיפור קטן, שיש בו התחלה מבטיחה ומסקרנת, וסוף מספק, אך חסר לה האמצע. מה קרה בשנים שבין הילדות לבין השנים הבוגרות של הילד יעקב והילדה שושנה, בתו של הקונסול העשיר? בין הברית שכרתו השניים להתחתן לכשיגדלו, ועד לחלק הבוגר בחייהם?
איך זה שכה חסר החלק שיכול היה ליצור את הדרמה, היסורים, שבסופו יסתיים המחזה בסוף הטוב? לעומת זאת, המחזה רווי בתאור של החיים ביפו כפי שהיו אז, עם ריח ההדרים והיסמין שכיום נעלמו מהארץ כמעט כליל. ומתעוררת השאלה: כיצד ולמה נעלמו מחיינו הנימוסים האירופאים שהביאו עמם גיבורי הסיפור מוינה לארץ ישראל?
עגנון יודע היטב לנסוך את האוירה הקסומה והאידילית של אז בסגנונו הכה מיוחד. מי שכה מיטיב להמחיש זאת הוא דמות המספר בהצגה - יהב קדוש, שמגלם גם את המלצר בבית הקפה, במסעדה ובמלון, בשפת גוף עשירה ומודגשת. גם הקונסול, אביה של שושנה, אותו מגלם שחר פולק בפרזנטציה המוקפדת כראוי, והן יהושע אינדורסקי נעים הליכות כיעקב רכניץ - עושים יפה את תפקידם. יתרה מכך, אבירם אביטן, בתפקידו כיעקב הילד, מצליח להטעים אותנו מעט מכשרונו המופלא גם אם התפקיד מצומצם בזמן במה. אך הוא כשרון בולט ביותר במחזור זה של "בית צבי", כפי שהמחיש ב"בחורים בדלת ממול".
בין הבנות בולטת ירדן אורלובסקי כשושנה הילדה, ובהמשך, כ"לאה", אחת מתלמידותיו של הדוקטור רכניץ, המורה הנערץ על כל הבנות. נעמה לוינגר כאמה של שושנה, שלמרבה הצער נפטרת בעוד שושנה קטנה, גורמת לצופים להצטער על מותה בטרם עת - כי בכך נמנעה האפשרות לראות את מלוא כשרונה.
הבימאי הוותיק יורם פאלק, שנסיונו רב בבימוי דרמות עם רגש ורגישות, עשה את המיטב עם החומרים שקיבל. את התפאורה היפה והקסומה של חוף יפו לפני מאה או יותר שנים עיצב סלבה מלצב, (אז טרם הייתה בארץ אוניברסיטה..), את התלבושות התקופתיות עיצבה נטשה מנטל ואת התאורה המתכוונת יפה עשה אורי מורג, את המוזיקה ארג אפי שושני ואת התנועה הכה מיוחדת עיצב שחר פרץ המצוין.

תאריך:  15/01/2015   |   עודכן:  15/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
לצחוק מהרגע הראשון ועד האחרון בהצגה, תוך ניגוב דמעות הצחוק בכמות כזו, כבר מזמן לא היה בתיאטרון. המחזה "פאניקה" שעולה ב"הבימה" בבימוי הוירטואוזי של אלון אופיר - ממנף את הבימה למקום הראוי לה, בשורה הראשונה של תיאטרוני ישראל
רועי אורן
מדי שנה קורא משרד הבריאות לאזרחים לבוא להתחסן כנגד שפעת. אך הבעיה נעוצה בכך שכיום קיימים הרבה זנים של שפעת ולא זן אחד של שפעת כפי שהיה נהוג בעבר
אופיר שגב-פרימן
בעיית כאבי הגב שנפוצה בעשור האחרון    מהי דרך הטיפול הקונבנציונלית    מה הגב אומר עלינו    מה מציעה הרפואה המשלימה
אהוד פאי
באלו מקרים תאלצו לשאת בחובותיו של בן זוגכם? האם כל החובות שלו הם גם שלכם? ומה קורה אם חובות אלה הצטברו ממקור עצמאי ונפרד של בן הזוג כגון הימורים?
לאה טרן
תל אביב עורכת אירועים לציון 10 שנים למותו של אפרים קישון    אירועים במוזאונים, בסינמטק ועוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il