X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יובל למותו של וינסטון צ'רצ'יל

האיש שהציל את האנושות

ב-24 בינואר 1965 הלך לעולמו וינסטון צ'רצ'יל, גדול המנהיגים במאה ה-20. מסמכים שפורסמו עשרות שנים לאחר מותו גילו, כיצד מנע במו ידיו מבריטניה להיכנס למו"מ עם גרמניה הנאצית - ובכך בלם את השתלטותה על העולם
▪  ▪  ▪
28 במאי 1940
1913: כוח אווירי
אני מבקש לטעון כאן, שלא נוכל לערוב לבטחונה היציב של הארץ הזאת בכוח הנשק, אלא אם נשכיל להיות הראשונה בין האומות בתחום פיתוח הכוח האווירי... השליטה והשלמות בלוחמה אווירית תהפוך גורם חיוני שאי-אפשר בלעדיו.

1921: מדינה יהודית
ברור שמן הצדק הוא שליהודים הפזורים יהיה מרכז לאומי ובית לאומי שבו יוכלו להתאחד מחדש, ואיפה אם לא בפלשתינה, שהיה ליהודים קשר אינטימי ועמוק אליה במשך 3,000 שנה? אנחנו חושבים שהדבר טוב לעולם, טוב ליהודים, טוב לאימפריה הבריטית, והוא טוב גם לערבים המתגוררים בפלשתינה.

1921: קנאות מוסלמית
הוואהבים [בחצי-האי ערב] מטיפים לחיים של צניעות מופלגת, ואת מה שהם מקיימים בעצמם הם כופים בקנאות על אחרים. הם רואים חובה דתית לעצמם, בגדר עיקר אמונה, להרוג את כל מי שאיננו שותף לדעותיהם ולשעבד את נשותיהם וילדיהם... נזיריים, חסרי סובלנות, חמושים היטב וצמאי דם.

1935: גרמניה הנאצית
איננו יכולים להרשות לעצמנו לראות את הנאציזם בשלב הנוכחי שלו, על האכזריות וחוסר הסובלנות, על כל השנאה וכלי המלחמה הנוצצים שלו, כשהוא חולש על פני אירופה בימים אלה.

1936: מקלט ליהודים
בימים האלה, כשהגזע היהודי נתון בארץ גדולה אחרת [גרמניה] תחת רדיפה מדעית, מחושבת וקרה, נוראה ואיומה, רדיפה ברוטלית ופוגרומים מתוכננים היטב... לבטח בית הנבחרים לא יתיר לסגור לאלתר את הדלת היחידה שנשארה פתוחה [ארץ ישראל], הדלת שמאפשרת הצלה מסוימת, בריחה מהתנאים המזעזעים האלה.

1946: מסך ברזל
משטטין לחוף הים הבלטי, ועד טרייסט לחוף הים האדריאטי, ירד מסך ברזל וחצה את היבשת. מעבר לקו הזה נמצאות כל הבירות העתיקות של מרכז ומזרח אירופה... כולן נתונות בצורה כזו או אחרת, לא רק להשפעה סובייטית אלא למידה רבה מאוד, ובמקרים רבים גוברת והולכת, של שליטה מצד מוסקבה.

1946: אחדות אירופה
אני הולך עכשיו להגיד משהו שידהים אתכם. הצעד הראשון ליצירה מחדש של משפחת אירופה חייב להיות שותפות בין צרפת לגרמניה. רק בדרך זו תוכל צרפת לשקם את ההנהגה המוסרית של אירופה. לא תיתכן תחייתה של אירופה ללא צרפת דגולה מבחינה רוחנית וללא גרמניה דגולה מבחינה רוחנית.

1953: מאזן האימה
הגילויים המדעיים המפחידים האלה [פצצות האטום והמימן] מטילים צל על כל אדם חושב. אבל בכל זאת, אני מאמין שיש לנו הצדקה להרגיש שחל פיחות במתח ושהסבירות למלחמת עולם נוספת הצטמצמה... מפעם לפעם עוברת בראשי המחשבה שהאופי המשמיד של היכולות האלה אולי יביא לביטחון לגמרי בלתי צפוי לאנושות.

טבעם של אירועים היסטוריים שהם תוצר של התהליכים. גם הדרמטיים והמכריעים שבהם אינם מנותקים ממה שהתרחש לפניהם. רק במקרים נדירים ביותר ניתן להצביע על אירוע, על יום, על איש - ולומר: זה לבדו שינה את ההיסטוריה. מה שעשה וינסטון צ'רצ'יל ב-28 במאי 1940 נכלל בקבוצה הקטנטנה של אירועים כאלו.
קצת רקע. צ'רצ'יל מונה לראש ממשלת בריטניה רק 18 יום לפני כן, שעות אחדות לאחר שגרמניה הנאצית פלשה להולנד, בלגיה וצרפת. הוא לא היה הבחירה הראשונה של המפלגה השמרנית השלטת וגם לא של המלך ג'ורג' השישי. אדריכל הפייסנות, נוויל צ'מברליין, נאלץ להתפטר; שר החוץ ועמיתו לדרך, לורד אדוארד הליפקס, היה המועמד המוביל להחליפו. אבל מפלגת הלייבור, שהיה ברור שחובה לצרף אותה לממשלת אחדות, הבהירה שלא תשרת תחת הליפקס. כמעט בלית ברירה, נפלה הבחירה על צ'רצ'יל - מי שהיה שנים ארוכות הקול הבודד שהזהיר מפני אדולף היטלר, ואשר מאז פרוץ המלחמה בספטמבר 1939 שימש בתפקיד הלורד הראשון של האדמירלות.
צ'רצ'יל לא נהנה מאהדה ותמיכה נרחבות במפלגתו, צ'מברליין והליפקס נותרו חברים בכירים בממשלתו, ומה שחשוב יותר - הם היו שניים מחמשת חברי קבינט המלחמה. לכך יש להוסיף את הקושי של השניים לשנות תפישות ישנות (מוטעות וטרגיות ככל שהיו) ולהודות בטעויות (ודאי כאשר הן היו כה עצומות), וגם את התבוסה ההולכת ומסתמנת של הצבא הצרפתי. במצב זה, החל הליפקס לחשוב על ניהול מו"מ עם גרמניה.
הליפקס מגשש מול איטליה
ב-25 במאי נפגש הליפקס עם שגריר איטליה בלונדון, ג'וזפה בסטיאניני; שתי המדינות עדיין לא היו במצב מלחמה. כאחד מאדריכלי הסכם מינכן בספטמבר 1938 - ההסכם שהפקיר את צ'כוסלובקיה והבהיר להיטלר שהוא יכול לקבל כמעט הכל ללא אף ירייה - חשב הליפקס על חזרה לאותו מסלול. מאחר שאת אותה ועידה יזם שליט איטליה, בניטו מוסולוני, שאל הליפקס את בסטיאניני האם הדוצ'ה יואיל להציג כעת את תנאיו ליוזמת שלום מחודשת. לשניהם היה ברור, שהכוונה היא לתנאיו של היטלר.
בשלושת הימים הבאים קיים קבינט המלחמה שורה של ישיבות מתוחות וגורליות. הליפקס אמר בגלוי, שעם קריסתו הצפויה של הצבא הצרפתי, יש לשקול לאלו תנאים תוכל בריטניה להסכים כדי לשמר את האימפריה שלה. הוא לחץ על צ'רצ'יל להסכים ליוזמת תיווך איטלקית, ואף שקל להתפטר אם עמדתו לא תתקבל.
צ'רצ'יל היה בבעיה. כאמור, מעמדו הפוליטי היה רחוק מלהיות יציב, צ'מברליין עשוי היה לתמוך בהליפקס, וגם אם שני חברי הלייבור (קלמנט אטלי וארתור גרינווד) יצטרפו לצ'רצ'יל ויפילו את ההצעה - מדובר במשבר פוליטי קשה בעיצומו של רגע צבאי קשה עוד יותר. לכן, הלך צ'רצ'יל בין הטיפות. הוא אמר שאולי ניתן יהיה לדבר על "מחיר שטחים מסוימים"; הוא דרש להמתין עד שבריטניה תדע איזה חלק מצבאה הלכוד בדנקירק ניתן יהיה להציל; הוא צפה שהתנאים של היטלר יהיו בלתי קבילים; הוא ראה את תמיכתה של ארה"ב כחיונית להמשך המלחמה.
ישיבה בת חצי שעה
ב-28 במאי התכנס קבינט המלחמה בבניין הפרלמנט. על סדר היום עמדה שוב דרישתו של הליפקס לחפש נתיבים למו"מ עם גרמניה. הישיבה החלה בארבע אחרי הצהריים, נפסקה בשש והייתה אמורה להתחדש בשבע. וכאן ביצע צ'רצ'יל את המהלך ששינה את ההיסטוריה. לאחר שחבריו לקבינט המלחמה יצאו מהחדר, הוא הזמין אליו את יתר 25 השרים ואמר להם שגרמניה ואיטליה עשויות להציע לבריטניה תנאי שלום - אך לדעתו יש לדחות אותם:
"שקלתי בדעתי היטב בימים האחרונים אם חובתי אינה מטילה עלי לשקול כניסה למו"מ עם האיש ההוא [היטלר]. אבל מחשבה בטלה היא שאם ננסה לכרות שלום עכשיו, נוכל לקבל תנאים טובים יותר מאשר אם נמשיך להילחם. הגרמנים יתבעו את הצי שלנו - הם יכנו זאת 'פירוק החימוש' - את בסיסי הים שלנו, ועוד הרבה. אנו נהפוך למדינה משועבדת, אם כי תוקם בה ממשלה בריטית שתהיה בובה בידי היטלר, תחת [הפשיסט אוסוולד] מוזלי או מישהו מסוגו. ואנה אנו באים בסוף כל הדברים האלה?".
אחר כך אמר - וצ'רצ'יל עצמו הודה שהיה זה כמעט בדרך אגב: "כמובן, יקרה מה שיקרה בדנקירק [פינוי הכוחות הבריטיים מצרפת], אנחנו נמשיך להילחם". ההיסטוריון ג'ון לוקץ' מתאר מה אירע: "המילים האלה חוללו פרץ פתאומי של רגשות. השרים הריעו בקול לְאוֹת הסכמה, הקיפו את ראש הממשלה, אחדים מהם טפחו על גבו. בוודאי ידעו משהו על המחלוקות בקבינט המלחמה; יותר מזה ידעו על העיון באפשרות המו"מ בדרג הבכיר ביותר. עכשיו ניתן פורקן לחרדותיהם הכבושות".
הישיבה הזו נמשכה רק חצי שעה. כאשר התכנס שוב קבינט המלחמה, ידע צ'רצ'יל שיש לו רוב מוחץ בממשלה להמשך המלחמה. גם צ'מברליין התייצב לימינו. הליפקס הכיר בכשלונו, נותר בתפקידו ומאוחר יותר שירת את בריטניה כשגריר בוושינגטון לאורך יתר שנות המלחמה.
צ'רצ'יל כמובן לא ידע זאת בזמן אמת, אך התנאים עליהם חשב היטלר אכן היו מרחיקי לכת. כבר ב-20 במאי רשם ביומנו גנרל אלפרד יודל, מבכירי המטכ"ל הגרמני: "הפירר שוקד על עיבוד חוזה השלום... בריטניה תוכל לקבל שלום נפרד בכל רגע אחרי החזרת המושבות". ב-24 בחודש אמר היטלר עצמו לרמטכ"ל שלו, גרד פון-רונדשטט, כי יש צורך בקיומה של הקיסרות הבריטית, וכי כל מה שהוא מבקש מהבריטים הוא יד חופשית באירופה.
המשמעות ברורה: היטלר ביקש שלטון ללא מיצרים ביבשת, שמשמעותו כמובן חיסול הדמוקרטיות שנותרו ורצח כל יהודי אירופה, ובמבט מרחיק לכת יותר - חיסול התרבות המערבית. לולא אותו מהלך פוליטי מבריק של צ'רצ'יל ב-28 במאי 1940, ייתכן - ואולי ייתכן מאוד - שבריטניה הייתה נכנסת למו"מ על בסיס תנאים אלו. לכן ניתן לומר בפה מלא, שבתוך חצי שעה הציל וינסטון צ'רצ'יל את האנושות.

הציטוטים מנאומיו של צ'רצ'יל לקוחים מתוך "לעולם לא ניכנע", הוצאת דביר, 2011.
תאריך:  23/01/2015   |   עודכן:  23/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האיש שהציל את האנושות
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
מלחמת העולם 2 , לא מה שחשבת
מסעודה משדרות  |  23/01/15 13:30
2
לא הציל אפילו את האימפריה...
ירון זכאי 1  |  23/01/15 15:17
 
- ירון ז.כפוי טובה כלפי ה' ואדם!
ע_הראל  |  26/01/15 10:40
3
כן צרציל מנהיג. משכמו ומעלה
סיריוס  |  23/01/15 15:21
 
- קשקוש=סיפורי מעשיות שלא נבראו!
ע_הראל  |  27/01/15 10:31
4
איך הוא אמר ,90% מהאנשים בעולם
מטומטמים  |  23/01/15 15:43
5
והיום
אליעם  |  23/01/15 15:56
6
צ"רצ"יל כמו קסטנר הסגיר יהודים
שבץ חלובה  |  23/01/15 18:44
 
- גם אז בית המשפט העליון אמר כי
חזקי שנאן  |  24/01/15 02:49
 
- לקסטנר ולקורט בכר היה אינטרס
שבץ חלובה  |  24/01/15 11:55
7
ומי יציל את האנושות
אהרון שחר  |  23/01/15 23:40
 
- לא ינצלו, כרגיל, והפעם בגדול.  ל"ת
ירון זכאי 1  |  25/01/15 23:21
 
- ירוןז=אויב אנושות יותר מצוררים
ע_הראל  |  26/01/15 22:57
 
- תגובה
yftrix  |  27/01/15 10:13
 
- אתה בידי שמיים?עשה השתדלות שלך
ע_הראל  |  27/01/15 10:38
8
סייעני הנאצים מאמריקה
מסעודה משדרות  |  24/01/15 05:14
9
האיש היהמציל האנושות
צורי  |  24/01/15 11:59
10
לא צריך להגזים מי שהציל את
שבץ חלובה  |  24/01/15 14:17
 
- חלובה=קרא שוב תגובה9צורי לעיל!
ע_הראל  |  26/01/15 15:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מכון ויצמן למדע
מודל מתמטי מראה כי מנגנונים מוחיים מרסנים את הסקרנות, ומבקרים את יכולתם של בעלי-החיים לקלוט חידושים
טובה ספרא
במהלך 2015 האיומים עלולים להפוך להיות מוחשיים יותר    מצב הכוכבים הנפיץ ישפיע ברחבי העולם    אנו עדים לקונפליקט בין תרבויות בין המערב לאיסלאם    זכרו שאנו בתקופת ספינים במטרה להשפיע על חשיבתנו ומסקנותינו    תחזית אסטרולוגית שבועית: 29.1.15-23.1.15
גיא מסד
מאז ומתמיד לחץ ומתח גרמו לגוף לצאת מאיזון    הקשבה לגוף תמנע ממנו לצאת מאיזון ו"לחטוף" כאבים, וירוסים או סימפטומים גופניים    ומי שאחראי לגרימת המתחים והלחצים הוא שכלו של האדם
אופל שטרומר
מחקרים בנושא פלסטיות המוח מראים, כי מוח מבוגר הינו גמיש ואדפטיבי ונתון לשינוי בכל זמן    כלומר, תפקוד המוח בכל גיל ובפרט בגיל מבוגר, תלוי בנו - בכמות ואיכות האימון אשר נקדיש למוחנו
פרופ' אילנה דואק
החורף בעיצומו ושפעת ודלקות אוזניים וגרון הן חלק בלתי נפרד ממנו    סיבוכי שפעת מסוגלים לגרום גם למוות ולכן לא כדאי להזניח    זיהוי ואבחון נכון של בעיות האף, האוזן והגרון, מאפשרים טיפול מהיר ומוצלח במחלות החורף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il