X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מחזה מרטיט [צילום: יונתן זק]
אלזה לסקר שילר
חייה הסוערים של גדולת המשוררות הגרמניות, היהודיה אלזה, עולים במונודרמה שכתבה ומשחקת עדי עציון זק
[צילום: יונתן זק]

אלזה לסקר-שילר (1869-1945) הייתה לאחד מסמלי תקופתה, ונערצת על כולם. המשוררת, הסופרת והציירת הייתה פרי תקופתה - תקופת פריחת האכספרסיוניזם הגרמני-אוסטרי. על ידידיה ומעריציה נמנו וואסילי קנדינסקי, אוטו דיקס וכל יתר אמני האכספרסיוניזם הגרמני וה"שטורם".
הזמרת, השחקנית המחזאית והבימאית עדי עציון זק כתבה מונודרמה על חיי המשוררת הנודעת, שחייה הסוערים ודמותה הצבעונית ויוצאת הדופן עשו אותה לאחד מסמלי התקופה, מהחשובות בתולדות האמנות של ראשית המאה העשרים. עדי עציון זק, זמרת אופרה בעברה, מתמקדת בשנים האחרונות בכתיבת מונודרמות על נשים הגדולות מהחיים, ואת כולן היא משחקת בעושר דרמטי, עיצובי ואכספרסיבי. כך שיחקה את אלמה מאהלר, את ג'ולי הרצל, גרטה גארבו ומאריה קאלאס.
בכל מחזה שכתבה ושיחקה, היא כובשת את הבמה כולה תוך החלפת תלבושות עם שפע אביזרים וכובעים, עוברת מתקופה לתקופה, ומעניקה מבט פסיכולוגי מעמיק לכל דמות מהדמויות שהיא מגלמת. אלזה נולדה כבת שישית למשפחה יהודית ליד וופרטל, שהנהר הזורם לידה, הוופר, היה לשם אחת מיצירותיה "הנהר השחור". הטרגיות מאפיינת את מהלך חייה: אחיה האהוב נפטר בגיל 13, אמה נפטרה כשהייתה בת 21, ובנה מבעלה הראשון ד"ר לסקר, פאול האהוב, נפטר גם הוא בגיל צעיר - 21 משחפת. בהמשך, נישאה לצעיר ממנה בשנים רבות, שאף ממנו התגרשה. בין לבין ובמהלך כל חייה היו לה הרבה מאהבים, אך רק אהבה אחת.
את רוב שנותיה בילתה אלזה בברלין, שהייתה מרכז לאמנות, הוללות, ויצירה. בבתי הקפה של האמנים והבוהמה נהגה להקריא את שיריה, שכתבה בשפה לירית אך פרועה וללא מעצורים. מכיוון שהופעותיה היו תמיד בתלבושות ססגוניות (כמו בהצגה של עדי עציון זק), מלוות במוזיקה ותנועה - זכתה להפוך לאייקון תרבות. אך התמורות שחלו בגרמניה לא פסחו עליה. ב1933, שנת עליתו של היטלר לשלטון כקנצלר הרייך השלישי, הוכתה ע"י ביריונים פשיסטים בגלל יהדותה, הגם שלא הייתה קרובה מעולם לדת. עברה לגור בשוויץ, ובמהלך 7 שנות חייה שם נסעה לארץ ישראל שלוש פעמים, אך בפעם השלישית כשרצתה לחזור מא"י לשוויץ לא קיבלה אשרה לכך, ונשארה בארץ.
אלזה אהבה את ירושלים וחיה בה את שש שנותיה האחרונות. היא נפטרה מהתקף לב בחוסר כל, בעוני ובדלות מזעזעת, ורק הודות לחסדי תומכים, הייתה לה פת לחם. אך גם מהכסף שקיבלה - את רובו נתנה לעניים אחרים. היא הייתה ציפור נדירה. למרות שחיה בירושלים בעיקר מפשיטת יד ברחוב כקבצנית, והייתה לדמות נלעגת בירושלים, כתבה שירים באנרגיה בלתי מתכלה. הודות למיכלול שירתה היא נחשבת למשוררת הגרמנית החשובה ביותר במחצית הראשונה של המאה ה-20. ספר שיריה "פסנתרי הכחול" הודפס בתקופה בה חיה בירושלים. ציוריה-רישומיה מוצגים בתערוכות הגלריה "גלרי סן אטיין" ברח' 57 בניו-יורק, הגלריה היחידה המתאפיינת בתצוגת תערוכות של האכספרסיוניסטים הגרמנים מאז הוקמה בשנות ה40 למאה שעברה. לאחרונה הוקדשה לה תערוכה בישראל.
עדי עציון זק, בקסם בלתי נדלה, עם קולה האופראי הנפלא, אותו היא משמיעה בקטעים מסוימים על-רקע המוזיקה שאחראי לה גיל שוחט, ועם קטעי קריינות נפלאה של גלעד קלטר, שחקן ת' "גשר", המסביר בכשרון את שהתרחש באותה עת, בעת רגעי החלפת התלבושות שלה. היא נהגה להופיע כדמותו של יוסף במצרים, וכדמויות אכזוטיות מהתרבות המזרח תיכונית העתיקה. הצרוף של שלושת הפקטורים הללו - המשחק, המוזיקה והקריינות מתלכד ליצירת מחזה מרגש, מרטיט, ומהווה מחווה לאמנית הטוטאלית הזו שהייתה המשוררת והציירת אלזה לסקר שילר. לפני שבעים שנה - ב22.1.1945 נפטרה והובאה לקבורה בהר הזיתים בירושלים.
ההצגה עלתה בבכורה במוזאון תל אביב, והצגות נוספות תעלינה בסלון בית זק במסגרת "תיאטרון בסלון" - מסגרת אינטימית ומאד מתאימה לקשר הקרוב בין הסיפור-השחקנית-והקהל הנוצר בהצגה זו.

תאריך:  01/02/2015   |   עודכן:  01/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלזה לסקר שילר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
איך מגיעים להצגה בסלון? ל"ת
איריס שרון  |  1/02/15 18:27
2
לאיריס שרון: את "אלזה" תוכלי
alice  |  2/02/15 13:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
ביקורת: "הערב מחזמר" - צחי סיטון ודניאלה לוגסי - ברודווי מגיעה לתל אביב - מופע מוזיקלי בביצוע פרפורמרים משובחים (תיאטרון הבימה)
יואב יצחק
דן דרין כיהן בתפקידים בכירים בעיריית תל אביב כולל ממלא-מקום ראש העיר    עכשיו, בשוק הפרטי, הוא עובד כאדריכל באמצעות חברה פרטית וזוכה, יחד עם בנו, לשיתוף פעולה מצד פקידים בכירים בעירייה    אישורים חריגים מונפקים לו לצורך עסקיו באופן המעורר שאלות
צילה שיר-אל
למרות שהיא נראית כשומרת על קור רוח וחזות רשמית, הרי שהיא טיפוס לוחמני במיוחד    אינה נבהלת מבעיות, ממלחמות ומאתגרים ממינים שונים, ההפך... היא מחפשת אותם
ד"ר סוזי קגן
עזרו לילד לראות את יתרונות המשפחה הפרטית שלו ועודדו אותו לבטא את מה שקשה לו בנושא    יום המשפחה הוא הזדמנות נהדרת לילד להכיר, להודות ולהעריך את המשפחה המיוחדת שלו, ולהורים הזדמנות ליצור זמן איכות משפחתי
אבישי בן-משה
פוליסות השקעה שנקראות גם פוליסות חיסכון הן מכשיר של חברות הביטוח שנועד להשקעה לטווח קצר ובינוני והן סוג של אלטרנטיבה בעיקר לקרנות הנאמנות ולתעודות הסל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il