X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נתפרו באופן שיצמצם עליית חילונים [צילום אילוסטרציה: AP]
בלעדי ב-News1 | מחקר "הקווים המדלגים" של הכנסת
משרד התחבורה תכנן את קווי
החרדים בניגוד לעמדת הממשלה
מרכז המידע והמחקר של הכנסת: פקידים במשרד תכננו "קווים מדלגים" בין ריכוזים חרדיים שידלגו על תחנות אסטרטגיות במסלול ובפועל יצר הדרת נשים פער מטריד בין חרדים לציבור הכללי בעניין עלייה מדלת אחורית ההמלצות: היררכיה אחידה בין תחנות, מסופים בערים חרדיות ובקרה על "קווי מהדרין"
עידן יוסף
רק 20% מ"קווי המהדרין" דווחו לממשלה

תחנת המוצא של צוות דנה
עידן יוסף
בלשכת היועמ"ש סבורים שסגירת הדלת האחורית באוטובוס תמנע הדרת נשים, אך אינם יודעים שבקווי הפרדה רבים הדלת האחורית סגורה לעלייה. חוסר היכרות עם המציאות מנע טיפול בשורש הבעיה - תכנון נכון של הקווים
לרשימה המלאה

קווים נפרדים בהכשר שר התחבורה
עידן יוסף
השר ישראל כ"ץ, בהימנעותו מלקיים כמה כללי בסיס בתחבורה הציבורית, הוא הבכיר במערכת שמאפשר הלכה למעשה הדרה של נשים * עם קצת רצון, הוא יכול לרסק בקלות את קווי האפליה
לרשימה המלאה

אל תתנו להם קווים
עידן יוסף
זכותם של החרדים שמחמירים על עצמם לדרוש קווי תחבורה פרטית, אבל החלטת משרד התחבורה לאסור זאת מוצדקת * מוטב לציבור החרדי כי יפסיק להתעקש ואת מאבקו יפנה למלחמה בצפיפות בתחבורה הציבורית
לרשימה המלאה

מי הנוסעת הבאה שתושפל
עידן יוסף
השפלתה של עוד נוסעת בתחבורה הציבורית הנפרדת היא רק עניין של זמן. משרד התחבורה לא מחסל את קווי ההפרדה, הוא רק מעודד אותם
לרשימה המלאה

חרדים לא מדירים נשים
עידן יוסף
עשרות הנוסעים שישבו בקו 451 של אגד ולא צייצו כאשר התיישבה אישה בקדמת האוטובוס מוכיחים כי הציבור החרדי אינו חפץ באמת בכך שנשים יישבו מאחור
לרשימה המלאה

עידן יוסף
דיווח מוזר: "רק" 10 "קווי מהדרין"

קווים פוליטיים
הדרת הנשים בקווי החרדים היא רק סימפטום לחולי האמיתי - תכנון מסלולי התחבורה הציבורית במדינת ישראל מושפע בעיקר מלחצים פוליטיים, ועסקנים חרדיים יודעים לעשות זאת היטב ולדאוג לצאן מרעיתם בקווים מדלגים "ספיישל" ש"נתפרו" מדלת אל דלת. החלטות רבות מדי מתקבלות על-בסיס גחמות של פקידים באופן לא-מקצועי ללא ועדות בשיטת מצליח, סממן מובהק של מינהל לא-תקין בעליל. המידע המצטבר מבקשות הציבור באינטרנט, באפליקציות ובמוקדים הטלפוניים אינו מנותח כך שיותאם לביקוש, התכנון מושפע יותר משקרים מאשר מסקרים ושיתוף הציבור שואף לאפס. הנוסעים שבויים ומשרד מבקר המדינה חייב להיכנס בעובי הקורה ולשים סוף להפקרות.

עוד קו מדלג
בדיוק היום, 5.2.15, פותח משרד התחבורה "קו מדלג" חדש. הקו שמספרו שמספרו 993 מופעל בידי נתיב אקספרס בין ירושלים לצפת. הוא יוצא מעתירות מדע, אוסף בתחנות הרגילות של קווים 992, 982 הקיימים כעת בצפת. הקו ייסע ישירות דרך כביש 6 כולו עד יקנעם ומשם דרך מחלף גולני, בצומת קדרים ימינה ודרך צומת אליפלט בואכה צפת. קו זה יחסוך כ-40 דקות בנסיעה הישירה לצפת ללא צורך להיכנס לפקקים בוואדי ערה ובעפולה וכן למירון. הקו יפעל בשלב ראשון בסופי שבוע בשני הכיוונים. אם היה מתוכנן הקו כראוי ולא "נתפר" למידות הנוסעים החרדיים ניתן היה לחסוך כ-25 דקות במשך הנסיעה.

חשיפה ב-News1. משרד התחבורה תכנן, בניגוד לעמדת הממשלה, "קווים מדלגים" שגרמו להמשך הסדר ההפרדה בין המינים בקווים המשרתים את המגזר החרדי. כך עולה ממסמך רשמי שחיבר מרכז המחקר והמידע של הכנסת.
המסמך חובר לבקשת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות חברת הכנסת עליזה לביא, שקיימה דיונים בעניין הדרת נשים, ודיון בנושא קווי ההפרדה (המכונים "קווי מהדרין"), שאמור היה להתקיים בוועדה בראשותה בדצמבר 2014 בוטל מפאת אילוצי פגרת הבחירות.
שעטנז תחבורתי
"הקווים המדלגים" מהווים מעין שעטנז תחבורתי - הכלאה לא-טבעית בין קו מאסף שעוצר בתחנות רבות בתוך העיר, לבין קו ישיר/מהיר שנוסע ללא עצירות בין שתי ערים. מצד אחד, יש להם תחנות רבות בעיר המוצא ותחנות רבות בעיר היעד; ומצד שני הם אינם עוצרים בתחנות בין עיר המוצא לעיר היעד, או עוצרים בתחנות ספורות בלבד. בחלק מ"הקווים המדלגים" יש עצירות בין עיר המוצא לעיר היעד, שנעשות ליד ערים או ריכוזי אוכלוסייה חרדיים. למשל, קו 450 בין ירושלים לאשדוד עוצר במושב החרדי יסודות, ובצומת בית-רבן הסמוכה לישיבה, אך לא עוצר במקומות מרכזיים, כמו מחלף הראל, מחלף שורש, מחלף לטרון, צומת נחשון, צומת ראם או צומת בני דרום. יתרה מכך, לחלק מהתחנות האסטרטגיות בדרך אין חלופת הגעה סבירה אחרת.
גם בעדליא, מינהלת התחבורה הציבורית שע"י משרד התחבורה, טוענים כי הסיבות המרכזיות לכך שקווים מדלגים אינם עוצרים בתחנות ביניים בצמתים מרכזיים בדרך הן אוטובוסים שיוצאים מלאים מעיר המוצא וכן תחנות ביניים שהגישה אליהם קשה, ויוצרת עיכוב גדול בנסיעה (כגון: מסוף אלוף שדה, שהכניסה אליו והיציאה ממנו מתארכות עקב גודשי תנועה). קו 230 של חברת קווים הוא דוגמה לקו "מדלג" שעוצר רק בתחנה במושב גִמזו, ופוסח על כל הצמתים המרכזיים בדרך (צומת שילת, צומת מסובים, אוניברסיטת בר-אילן ועוד). היועץ החרדי של החברה הסביר כי הסיבה לכך היא בקשה של תושבי מודיעין עילית לקו שייסע ישירות בין שתי הערים, והסיבה לעצירה בגִמזו היא שמדובר בסטייה מהכביש הראשי, והיה רצון שלא לעכב את הקווים האחרים, שגם כך עוצרים בתחנות ביניים רבות...
היועץ גם ציין שהמגמה היא לעבור למערכת היררכית של קווים פנימיים מאספים וקווים בין-עירוניים ישירים או מהירים. זוהי גם ההמלצה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת הסבור כי אפשר לענות על הצרכים התחבורתיים של הציבור החרדי גם באמצעות מערכת היררכית של קווים פנימיים בתוך הערים וקווים ישירים ביניהן. מערכת כזו יכולה גם לספק שירות תחבורתי טוב יותר.
לשם דגימה של הנושא ביצע כותב המסמך, ד"ר יניב רונן, תצפיות שונות על קווים המשרתים את המגזר החרדי בתחנת "גן קדושי ורשא" בבני-ברק, בתחנת "ירמיהו/מנחת יצחק" בירושלים וסייר בקווים בביתר עילית. בתצפית ובסיור לא נעשה ניסיון לשבת בחלקו האחורי של האוטובוס כדי לבדוק את תגובת הנוסעים והנוסעות, אולם באופן כללי התברר שגברים יושבים בקדמת האוטובוס ונשים מאחור.
למרות הדרישות - אין ביקורת
מאז שנת 2011 (בפועל ינואר 2012), בה בוצעה ביקורת חובבנית, לא ביצע משרד התחבורה ביקורת ומעקב על הנעשה בקווים בהם נוהגת הפרדה. וזאת חרף הוראת בג"ץ כי על משרד התחבורה להמשיך ולפקח שהמלצות ועדה שהקים אכן מקוימות, ולא ננקטים אמצעי כפייה על נוסעים כדי לקיים הפרדה בין גברים לבין נשים. כבר בעבר נמצא כי האופי ההתנדבותי של הסדר ההפרדה אינו נשמר. בחלקים של הציבור החרדי שורר רצון כן בהפרדה בין גברים ונשים באוטובוסים, אולם חלקים אחרים בציבור החרדי אינם מסכימים עם ההפרדה ועם חומרות דתיות שונות שנכפות בתוך האוטובוסים. לכן רשמית אין "קווי מהדרין" אבל בפועל, כאמור, התכנון של משרד התחבורה הוא זה היוצר תופעה זו.
במשרד התחבורה אומרים כי "בחינת נושא הדרת הנשים יבוצע באמצעות בקרה מיוחדת, ככל שתידרש, על קווי המגזר החרדי". כלומר, לא מתוכננת בשלב הזה בקרה ייעודית בנושא כפיית הסדרי ישיבה באוטובוסים, ובקרה זו תתבצע במידה שתידרש. לא ניתנה תשובה לשאלתנו האם במסגרת המכרז החדש לבקרה על קווי האוטובוס ניתנו דגשים לאכיפת האיסור על הדרת נשים בקווי השירות, ואם כן, מהם. עם זאת, בנספח ב' למכרז מופיעים שני אזורי בקרה, המוגדרים כ"קווי חרדים". כפי שפורסם ב-News1, במכרז הבקרה אכן אין דרישה ממוקדת לבקרה וזאת בניגוד לדרישת ועדת הכלכלה, לדרישת ועדת השרים לקידום מעמד האישה ולדרישת הצוות שהקים היועץ המשפטי לממשלה למניעת הדרת נשים.
"פער מטריד"
אחת הדרכים ליישם את ההפרדה למעשה הייתה מתן אפשרות לנוסעים לעלות מהדלת האחורית של האוטובוס בקווים מסוימים שהוגדרו כמיועדים לאוכלוסייה החרדית. היועץ המשפטי לממשלה אסר על פרקטיקה זו, אלא במסגרת של מדיניות כוללת שתאפשר עליה לאוטובוס מכל הדלתות. מדיניות המשרד היא לאפשר עליה מכל הדלתות בקווים רבים, ללא קשר לזהות האוכלוסייה שנוסעת בהם כמהלך של שיפור השירות לנוסעים, ולצורך כך נעשה ניסוי בקו אחד בגוש-דן ונוסחו קריטריונים לבחירת קווים שבהם תתאפשר עלייה מכל דלתות האוטובוס.
למרות שנקבעו אמות מידה ברורות, המחקר של הכנסת מצא כי "קיים פער מטריד בין הקלות שבה נעשה הסדר עלייה מהדלת האחורית בקווים המשרתים בעיקר אוכלוסייה חרדית לבין הבדיקות המחמירות שנעשות כדי להחליט האם וכיצד לאפשר עלייה מכל הדלתות בקווים המשרתים את כלל הציבור". המחקר אף מצא כי משרד התחבורה אף אינו מודע לכל הקווים בציבור החרדי בהם מונהגת עלייה מהדלת האחורית.
דרושה הגדרת תחנות סדורה
מרכז המחקר והמידע של הכנסת קובע כי יש צורך בשיטה סדורה להגדרת התחנות הבין-עירוניות, ועל משרד התחבורה לייצר בהן מדרג של תחנות ראשיות ומשניות, ואולי מדרג משוכלל יותר. לדבריו, שיטה סדורה זו יכולה להישען על קרבה של התחנה למוקדים מושכי-קהל, מיקום על צמתים של דרכים ראשיות, תנועת נוסעים בצומת ועוד. הגדרת התחנות הבין-עירוניות תסייע להבחין בין קווים מאספים לקווים מהירים, ותמנע את תהליך הפיכתם של קווים מהירים למאספים - תהליך שלדברי המחבר פוגע בסופו של דבר בשירות לנוסעים.
עוד ממליצה הכנסת לשקול שינוי חקיקה שיחייב הקצאת מקום למתקני תחבורה ציבורית כחלק מתכנון כולל של אזורים חדשים. זאת בשל היעדר תשתיות מתאימות בחלק מהערים החרדיות.

תופעת "הקווים המדלגים" – קווי אוטובוס בין-עירוניים ייחודיים עבור האוכלוסייה החרדית / מסמך
מסמך זה (41 עמ') נכתב לבקשת הוועדה למעמד האשה ולשוויון מגדרי ונושאו תכנון קווי אוטובוס בין-עירוניים עבור האוכלוסייה החרדית. לצורך מסמך זה כינינו אותם "קווים מדלגים", משום שהם מקשרים באופן ישיר בין ריכוזי אוכלוסייה חרדיים תוך שהם "מדלגים" על תחנות ראשיות, שמאופיינות בריבוי נוסעים שאינם חרדים. במסמך יש ניסיון לעמוד על הקשר שבין תכנון הקווים בצורה זו לבין הימשכותם של הסדרי ההפרדה במקומות הישיבה בין גברים לבין נשים באוטובוסים שמשרתים את האוכלוסייה החרדית. במסמך יוצגו הנושאים הבאים: • רקע – קווים בין-עירוניים. • תכנון קווים עבור האוכלוסייה החרדית. • יצירתם של "קווי מהדרין" והמאבק נגד הדרת נשים בהם. • "קווים מדלגים". • פעולות למניעת הדרת נשים בתחבורה הציבורית. • עלייה לאוטובוס מכל הדלתות.
תאריך:  05/02/2015   |   עודכן:  05/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משרד התחבורה תכנן את קווי החרדים בניגוד לעמדת הממשלה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
למנוע הדרת נשים
טומי החילוני  |  5/02/15 11:55
2
לכתב עידן יוסף
אזרחית שאיכפת לה  |  5/02/15 12:46
3
קווים לחרדים
gu  |  5/02/15 13:25
4
חבל שמתייחסים לטפל
אלעסר  |  5/02/15 14:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הדרת נשים
איתמר לוין
בג"ץ דחה על הסף את העתירה בשל השיהוי בו הוגשה ומשום שהגיעה לפתחו שבוע בלבד לפני המועד האחרון להגשת רשימות המועמדים לכנסת
איתמר לוין
העירייה לא פעלה נגד שלטים שדרשו מנשים להתלבש בצניעות והגבילו את תנועתן בעיר - ואז טענה בבית המשפט שכן ניסתה להסיר את השלטים    העירייה תפצה ארבע נשים ב-60,000 שקל
איתמר לוין
הפרקליטות בודקת האם דבריו של רב המזוהה עם יהדות התורה, אשר איים בצעדים קיצוניים נגד נשים חרדיות שיתמודדו ברשימות אחרות, מהווים עבירה פלילית
עידן יוסף
חיילת בחיל-האוויר שעלתה לקו "מהדרין" של נתיב אקספרס בו נשים וגברים יושבים בנפרד נדחפה בידי כמה גברים חרדיים במהלך הנסיעה ונאלצה להמשיך בקו רגיל    החיילת: "משרתת שנתיים לטובת המדינה ואזרחיה, ומקבלת יריקה בפרצוף בתמורה"
יצחק דנון
התנועה הרפורמית מבקשת מבית המשפט להורות לחברה קדישא להסיר שלטים בבתי העלמין בהר המנוחות וברחובות היוצרים הפרדה בין גברים לנשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il