X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חוק הוא חוק וחוק יש לקיים. לכן מוטב יפנימו, בעלי התפקידים ובעלי השררה בישראל כי ככל שלא יקיימו הם הוראות החוק למניעת הטרדה מינית, עלולים הם למצוא עצמם, אזוקים באזיקים ונתונים מאחורי סורג ובריח, שנים - שנים הרבה
▪  ▪  ▪
הטרדה מינית. חוק יש לקיים [צילום: מן הטלוויזיה]

שורת המקרים החוזרת ונשנית של בעלי תפקידים בכירים בשירות הציבורי, המסתבכים חדשים לבקרים בפרשיות מין וגם/או בשולי פרשיות שכאלה, מעוררת תהייה האם בשלה החברה הישראלית, לשינוי המהפכני אותו עברה היא עם חקיקתו של החוק למניעת הטרדה מינית, בשנת 1998.
הבוקר התפרסמה ידיעה, לפיה ניצב (ששמו אסור, בשלב זה, לפרסום) בתפקיד בכיר במשטרת ישראל, חשוד בהטרדה מינית ובשני ניסיונות להטרדה מינית, כאשר ברקע עדיין נשמעים הצלילים הצורמים של ההתנהגות המינית הבוטה, לכאורה, של ח"כ ינון מגל, שנחשפה, לאחרונה, מתקופת היותו העורך הראשי של אתר החדשות האינטרנטי "וואלה", כלפי עובדות שעבדו וגם/או העובדות באתר זה, בתקופת היותו העורך הראשי.
חוק למניעת הטרדה מינית קובע, כי מטרתו לאסור הטרדה מינית, כדי להגן על כבודו של אדם, חרותו ועל פרטיותו וכדי לקדם שוויון בין המינים. החוק מגדיר הטרדה מינית, כי כל אחד ממעשים אלה:
1. סחיטה באיומים, כמשמעותה בסעיף 428 לחוק העונשין, כאשר המעשה שאדם נדרש לעשותו הוא בעל אופי מיני.
2. מעשים מגונים כמשמעותם בסעיפים 348 ו-349 לחוק העונשין.
3. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד שאינו מעוניין בהצעות האמורות.
4. התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעוניין בהתייחסויות האמורות.
5. התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו וגם/או ביחס למיניותו, לרבות נטייתו המינית.
6. פרסום תצלום, סרט וגם/או הקלטה של אדם המתמקד במיניותו בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל אדם וגם/או לבזותו ולא ניתנה הסכמתו לפרסום, אולם במשפט פלילי או אזרחי, לפי פסקה זו, תהא זו הגנה טובה למפרסם, אם יתקיים אחד מאלה:
(א) הפרסום נעשה בתום לב, בשים לב לנסיבות הפרסום, תוכנו, צורתו, היקפו ומטרתו.
(ב) הפרסום נעשה למטרה כשרה.
(ג) יש בפרסום עניין ציבורי המצדיק אותו בנסיבות העניין ובלבד שאינו כוזב וגם/או שהוא הבעת דעה וגם/או ביקורת על בעל תפקיד ציבורי בקשר לתפקידו והפרסום לו חרג מתחום הסביר, לשם השגת מטרתו.
המחוקק מגדיר "תצלום סרט" וגם/או "הקלטה", כעניין הכולל בחובו ובגדרו גם עריכה וגם/או שילוב של כל אחד מהם ובלבד שבנסיבות העניין, ניתן לזהות האדם המופיע בתצלום בסרט וגם/או בהקלטה. המחוקק קובע שורה של מקרים נוספים המהווים הטרדה מינית והתנכלות, ביניהם ענייניהם של קטינים וגם/או חסרי ישע וגם/או מטופלים, במסגרת טיפול נפשי ועוד, אשר לא נתייחס אליהם, במסגרת המצומצמת של רשימה זו ונסתפק בכך, כי המחוקק אוסר על אדם להטריד מינית זולתו ולהתנכל לו. העונש בגין הטרדה והתנכלות מינית, נע בין מאסר של שנתיים ימים לבין מאסר של ארבע שנים, לפי נסיבות כל מקרה ומקרה, לגופו.
למרות שהחוק למניעת הטרדה מינית, קיים בקרבנו, קרוב ל-7 שנים, נראה כי טרם הפנימו כלל גורמי החברה הישראלית, משמעויותיו של חוק זה. מתברר, כי חלק נכבד מבעלי התפקידים הבכירים, בישראל, עדיין מתייחסים לחוק למניעת הטרדה מינית, כאל קוריוז משעשע ואינם מוכנים לשלם המחיר המלא, המשתמע מכך שהם עוברים - בגלוי ובמופגן - על הוראות חוק זה. נשאלת השאלה, האם יש מקום לקיומו של חוק זה, במדינה שבה חוק זה אינו נטמע ואינו מופנם על-ידי ראשיה או אולי יש להקצין וגם/או להחמיר הליכי האכיפה של חוק זה, באופן שבעלי התפקידים ובעלי השררה, במדינת ישראל, יבינו ויפנימו כי אין להם ברירה, אלא לקיים הוראות חוק זה, שאם לא כן, יבלו הם שנותיהם הטובות, במקום בקריירה מקצועית וגם/או פוליטית, מאחורי סורג ובריח.
ידועה ומוכרת, לעניין זה, הקביעה בדבר: "הלכה - ואין מורין כן". הלכה זו מופיעה, בכמה מקומות בתלמוד ואצל פוסקי הלכה, כאשר עניינה בהלכות מסוימות, שהינן הלכות תקפות ונכונות, אולם מסיבות שונות ומשונות, החליטו חכמי אותה תקופה, שלא לנהוג לפיהן. לעתים עיקרון אי-ההוראה של הלכות אלה תלוי בקהל היעד, וקיימים כמה סוגים של הלכות כאלה בהיבט של למי מורים ולמי לא מורים אותן, כפי שיפורט בהמשך. בדרך כלל מדובר בהלכה מקלה שיש חשש שתפורש בהרחבה מידי, אך גם מנימוקים נוספים, כמו למשל הלכות שנראות תמוהות.
פוסקי ההלכה המוגדרים כ"ראשונים" מפרשים המונח ההלכתי לפיו "אין מורין כן", כי הכוונה לכך להוראה פומבית. כלומר, אין מפרסמים הלכות מסוימות בפומבי, על-אף שהן נכונות.‏ עם זאת, קיימות דרגות שונות של פרסום, וקיימות דוגמאות ביניים. למשל, קיימות הלכות מסוימות שבהן מתקיים מצב דברים של "הלכה - ואין מורין כן" גם בהתייחס לאדם יחיד. בשבת, נאסר - מבחינה הלכתית - להשתמש באור של נר בשבת. החשש הינו שהמשתמש בנר, יטה הנר ובכך יעבור על איסור של הבערת אש בשבת. עם זאת, פוסק התלמוד הבבלי, כי על-אף שבמקרים מסוימים אין חשש שהמשתמש יטה הנר, בכל זאת אין מתירים זאת, בשל עקרון: "הלכה - ואין מורין כן".
בין אם נלך לפי שיטת "הלכה - ואין מורין כן" ובין אם נכפה הלכה, הר כגיגית ובין אם לאו. חוק הוא חוק וחוק יש לקיים. לכן, מוטב יפנימו, בעלי התפקידים ובעלי השררה בישראל -מהר ככל האפשר כי ככל שלא יקיימו הם הוראות החוק למניעת הטרדה מינית, עלולים הם למצוא עצמם, אזוקים באזיקים ונתונים מאחורי סורג ובריח, שנים - שנים הרבה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  26/11/2015   |   עודכן:  29/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
לו היו המועמדים לתפקיד חברי הכנסת, ממלאים שאלון ועונים על שאלות דווקניות ופרטניות, בנוגע לעברם, לא הייתה מציאות שהיו "מתגלים" בה, עובדות ופרטים מן העבר, המונעים, לכאורה, ממועמד או ממועמדת, תפקיד חבר וגם/או חברת כנסת, להיבחר לתפקיד שכזה
חיים שטנגר
הפסקת הזרמת כספי המיסים לרשות הפלשתינית מתבקשת ויפה שעה אחת קודם!. נכון הוא הדבר, כי מדובר בעונש קולקטיבי אבל בוא לא נכחש ולא נתעלם מהמציאות הקשה כי אנחנו מצויים במצב מלחמה מתמשך
חיים שטנגר
הגיע הזמן שתפסיקו לשלב ידיים ותחילו לצאת למלחמת צרכנים, בפרט ולמלחמה, שאינה מוגבלת, בענייני צרכנות - בפרט. הדברים הם בנפשנו ומוטב נפסיק להתיפייף ולומר כי מדובר בתפיסות עולם של "שמאל נאור" אל מול "ימין חשוך", מדובר בהחרמה מוחלטת של כלכלת מדינת ישראל; מדובר בהחרמה מוחלטת של האקדמיה הישראלית; מדובר בניסיון לדחוק אותנו מקרב ההשפעה של כלכלת אירופה ולהחזיר אותנו אל תקופת ימי הביניים
אריה אבנרי
מנדלבליט זיהה את תנועת אומ"ץ כגוף ציבורי שעלול לסכל את בחירתו לתפקיד היועמ"ש בעקבות פעילותנו בפרשת הרפז שבה הוא היה שקוע עד צוואר    אומ"ץ פעלה כדי למנוע את בחירתו לתפקיד מזכיר הממשלה    לצערנו לא עלה בידנו לחסום את המינוי, בין השאר, בגלל תרגילי השהיה מתוחכמים שבהם נקט בחסות רה"מ    מנדלבליט החליט שהדרך הבדוקה ביותר היא להיפגש אתי לשיחה בארבע עיניים בניסיון לשכנע אותי שהוא טלית שכולה תכלת
חיים שטנגר
החלטתו המעין שיפוטית של נציב תלונות הציבור, השופט בדימוס, פרופ' אליעזר ריבלין, כמו-גם התנהגותם המאופקת של שלושת שופטי בית משפט העליון, שקיבלו מתוך ענווה והוקרה הביקורת שמתח הנציב עליהם, מוסיפה אך ורק כבוד לבית משפט העליון ולמוסד נציב התלונות על השופטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il