X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אפליה קיימת במדינת ישראל, לא רק לרעת המיעוט הערבי-המוסלמי והנוצרי, אלא גם לטובתו של מיעוט ערבי-מוסלמי ונוצרי זה. בשל העובדה שבני מיעוט זה פטורים מחובת הגיוס לצה"ל, יכולה משפחה כפרית ועירונית ערבית, מרובת ילדים, להגדיל משק ביתה ולהרחיב כלכלתה
▪  ▪  ▪
כפר ערבי בוואדי ערה [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

כעת, לאחר שהמחבל, נשאת מלחם, חוסל על-ידי כוחות הביטחון והמשטרה, עדיין רוחפת ומרחפת, במלה כובדה, בחלל האוויר, השאלה הקשה והמתבקשת והיא - כיצד הצליח מחבל זה לשרוד למעלה משבוע ימים, במקום מחבוא, מבלי שיתגלה הוא על-ידי כוחות הביטחון והמשטרה, כאחת.
המשטרה עצרה, בסוף השבוע החולף חמישה אנשים החשודים בסיוע למחבל, נשאת מלחם, כאשר חמשת עצורים אלה חשודים בהתארגנות בלתי מותרת ובקשירת קשר לביצוע פשע. בית משפט השלום בחיפה האריך מעצרם של ארבעה מן החשודים בסיוע מחבל מערערה בשלושה ימים ומעצרו של החשוד הנוסף, ביומיים נוספים.
אין אנו מתכוונים לעשות מלאכתם של כוחות הביטחון, המשטרה ובתי-המשפט, חלילה וחס. יעשו אה, גם אלה מלאכתם. הראשונים יחקרו - חקור היטב ולעומקם של דברים, החשדות החמורים המיוחסים לחמשת העצורים ובת-המשפט יפקחו על כך, כי לא תיפגענה זכיותיהם הבסיסיות ולא תירמסנה זכויות האזרח הבסיסיות שלהם.
עם זאת, לא ניתן, בכל הכבוד הראוי, להתחמק מהשאלה המציקה והיא - כיצד הצליח המחבל, נשאת מלחם, לשהות במבנה נטוש, לכאורה, בכפר ערערה, בקרבת מקום לבית הוריו ומקום מגוריו הקבוע ואיש, איש - לכאורה לא ידע על שהותו במבנה נטוש נטען זה? כיצד הצליח מחבל זה להשיג אמצעי חימום שאיפרו לו לשרוד - משך שבוע ימים - תקופת הקרה וימי הגשמים הסוערים - ובכלל זה לשרוד בסערה הקשה שפקדה אותנו, בסופו של השבוע החולף? מהיכן השיג מחבל זה אמצעי קיום, בדמות מזון ומשקה שיספיקו לכלכלתו השוטפת משך שבוע ימים, מאז שהיה מעורב הוא בפיגוע ברחוב דיזנגוף, בתל אביב ועד שנתפס?
חמורה לא פחות העובדה, כי לפי פרסומים שונים, בכל התקשורת, הרי חלק מתושבי כפר ערערה התלבטו אם למסור למשטרה ולכוחות הביטחון מידע בדבר נוכחותו של המחבל, נשאת מלחם, בכפר, אם לאו, שהרי הם חששו להיות בגדר של "מלשינים". בין אם נכונים הדברים ובין אם לאו, הרי עצם העלאתם על הסדר היום הציבורי, מעורר את שאלת הנאמנות הכפולה, בה מצויים ערביי ישראל.
מחד-גיסא, חלק מערביי ישראל (ובכוונת מכוון אין נכנסים אנו לשאלת הכמות המספרית), רואים עצמם מחויבים לזהות הלאומית הפלשתינית שלהם ובתוככי נפשם, מזדהים הם עם ארגוני החבלה הקיצוניים ביותר, המבצעים - חדשים לבקרים - פיגועים מפיגועים שונים, כלפי מדינת ישראל ואזרחיה ומאידך-גיסא, מחויבים הם כלפי מדינת ישראל וכלפי חוקיה. סעיף 262 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אינו מבדיל בין אזרח ערבי של מדינת ישראל לבין אזרח יהודי וגם/או אזרח אחר של מדינת ישראל, שכן החוק הישראלי חל על כלל אזרחי מדינת ישראל, ללא הבדל דת, גזע ולאום. סעיף זה קובע, כי מי שידע כי פלוני זומם לעשות מעשה פשע ולא נקט כל האמצעים הסבירים למנוע עשייתו וגם/או השלמתו, דינו - מאסר שנתיים.
במצב דברים זה, הרי לא תעמוד כל הגנה לאזרח ערבי של מדינת ישראל "המתלבט" אם למסור מידע לכוחות הביטחון והמשטרה, בדבר הימצאותו של המחבל, נשאת מלחם, בכפר ערערה והעובדה כי הוא "התייעץ" עם מביני דבר, קודם שפנה ומסר מידע זה, לכוחות הביטחון והמשטרה, לאחר קבלת "ייעוץ" זה. כידוע לכל, אי-ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש ומי שיטען, כי לא ידע שרצח אסור, בהתאם לחוקי מדינת ישראל, לא ייפטר מחומרת הדין ומהעונש המגיע לו אם ירצח, חלילה וחס, אדם במדינת ישראל והכל - בטענה, כי לא ידע שרצח אסור לפי חוקי מדינת ישראל. כך ובדרך דומה יש להתייחס ל"התלבטותם" של אזרחיה הערביים של מדינת ישראל, בכל הקשור להיותם עלולים להיות מזוהים כ"מלשינים" וכמי "המוסרים", מידע על אחד משלהם לכוחות הביטחון והמשטרה.
לפני כשבועיים ימים, התקיים באוניברסיטת בר-אילן, כנס היסוד של המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי, המצוי בשלבי הקמה, כאשר נושא הכנס היה "משפט יהודי ודמוקרטי: הגדרת הגבולות מחדש". ברב שיח שהתקיים, בין היתר, במסגרת כנס זה, נדונו האתגרים התיאורטיים העיקריים שמעורר חזון חוקתי המשלב זהות לאומית-אתנית עם מוסר פוליטי ליבראלי. בדיון זה, ניסו המשתתפים - שכללו, בין היתר, נשיא בית משפט העליון, פרופ' אהרן ברק, פרופ' יוסף ויילר, נשיא מכון האוניברסיטה האירופית, פרופ' רחל אליאור, מהחוג למחשבת ישראל, באוניברסיטה העברית, בירושלים פרופ' אמל ג'מאל, מהחוג למדע המדינה, באוניברסיטת תל אביב ומשתתפים אחרים, לברר מצב הידע והמחשבה אודות זהות חוקתית, רב-תרבותיות, ודת ומשפט, בשאיפה להתוות קווים לחידושים תוכניים ומתודולוגיים אפשריים בתחומים אלה.
שמעתי בכלי התקשורת את דבריה של פרופ' רחל אליאור, שטענה, כי חיבור צמד המלים "יהודי ודמוקרטי", יחדיו, הינו אוקסימורון, שכן לא ניתן לקיים מדינה יהודית ודמוקרטית - אם הבנתי טיעונה נכונה - שעה שעצם התפיסה היהודית סותרת התפיסה הדמוקרטית, בדברה, בין היתר, על עם נבחר, הלוא הוא העם היהודי, בשונה ובנבדל מעמים אחרים, שאינם נבחרים, כמו בני הלאום הערבי.
ואמנם נכון. יש צדק רב בדבריה של פרופ' רחל אליאור, ככל שהובנו על-ידינו נכונה, גם מצד אחר, שכן אפליה קיימת במדינת ישראל, לא רק לרעת המיעוט הערבי-המוסלמי והנוצרי, אלא גם לטובתו של מיעוט ערבי-מוסלמי ונוצרי זה. בשל העובדה שבני מיעוט זה פטורים מחובת הגיוס לצה"ל, יכולה משפחה כפרית ועירונית ערבית, מרובת ילדים, להגדיל משק ביתה ולהרחיב כלכלתה.
הדור השני הבוגר במשפחה כפרית ועירונית שכזו, המסיים לימודיו התיכוניים, יכול לנצל עובדת תקופת אי-גיוסו לצה"ל - והמדובר בתקופה בת שלוש שנים, המשמשת בסיס להרחבה עתידית, בשל היתרון שיש למי שאינו מתגייס לצה"ל, על פני מי המתגייס לצה"ל והמחויב בחובת גיוס זו, מכוח חוק - לתרום לכלכלת המשפחה ולהעשרתה, תוך הקמת בסיס כלכלי משותף, מוצק ואיתן - דבר הנמנע ממשפחה יהודית, בתנאים דומים.
פרשת המחבל, נשאת מלחם, אינה מנותקת מההקשר הציבורי והחברתי הרחב של ההתמודדות היומית של אזרחי מדינת ישראל היהודים, עם מדינת ישראל הערביים ובהגיע גילה של מדינת ישראל, לגיל של קרוב לשבעים שנה, המוגדר במסכת אבות, כגיל שיבה, אין יכולה מדינת ישראל, לנוח על זרי הדפנה ועוד רחוקה הדרך - מרחק רב - עד שתוכל מדינת ישראל להביא למצב דברים של שוויון - ואפילו חלקי - בין כלל אזרחיה, שעה שקיימת אפליה, לא רק של המיעוט הערבי, כלפי הרוב היהודי, אלא גם של הרוב היהודי, בהתייחס למיעוט הערבי.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  10/01/2016   |   עודכן:  10/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס הפסיק את איומיו בדבר פרישתו הקרובה מהזירה הפוליטית והוא מציג את הרש"פ כהישג לאומי חשוב שיש לשמור עליו בכל מחיר. יו"ר הרש"פ חושש לאבד את השלטון והוא מעדיף את הקשר עם ישראל על פני פיוס עם החמאס
אלברט שבות
מעולם לא עניינו על השאלה הזאת: מדוע ערפאת נמנע ברגע האחרון מלקבל את ידו המושטת של ברק כאשר אמר לו "תפדל!" קח מה שאתה רוצה, קח את מה שהעם הפלשתיני רצה כל ימיו, מדינה, שטחים, רצף טריטוריאלי וכו'
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ נתון בלחץ רב נוכח הידיעות על התמוטטות אפשרית של הרש"פ והביקורת הגוברת עליו באש"ף ובתנועת פתח. מחמוד עבאס מאותת לישראל וליריביו הפוליטיים כי אין בכוונתו להסתלק בקרוב מהבמה הפוליטית
אריאל י. לוין
בטהרן יעקבו בעניין רב אחרי התגובה המערבית בכלל והאמריקנית בפרט לדיווחים על הניסוי הצפון-קוריאני בפצצת מימן. תגובה רופסת של ממשל אובמה תאותת לאירנים שגם הם יוכלו להפר את הסכם הגרעין
ראובן לייב
עבאס לא היה אלא דחליל, מריונטה על חוט, ושליט תיאורטי רק על הנייר, אלא שלעומת מנהיג החמאס, הקיצוני, איסמעיל הנייה. הוא דווקא בלט במתינותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il