גם בווינה פגשתי בקבצנים שבחרו לשבת ולא בכריעה במקומות הסואנים והיוקרתיים ביותר, דבר שהדגיש את הפער העצום בין העיר האצילית המשדרת עושר, מלכותיות ויוקרה לבין העוני וההשפלה שקיימים בעיר זו. כאשר הקבצן יושב ליד חנות מהודרת של פראדה או מקס מארה בולטים שני הקצוות של וינה. התופעה לא בולטת כמו בפראג, אולי בשל גודלה של העיר. גם בווינה פגשתי בקבצן עם כלב לבן שבמימיקה בידיו הראה על פיו של הכלב ורמז שהוא רעב.
התכסיסים למשוך רחמים ידועים וקיימים בכל העולם. זוכרת אני שבכל פעם שנסעתי עם אישי מרחובות לתל אביב, בצומת מסובים הייתה קבוצה קטנה של קבצנים שעברו בין המכוניות שעצרו ברמזור אדום, ואחד מהם צלע בכבדות, נתמך במקל וכף ידו מתחננת למעות. יומיים לאחר מכן, כאשר עברנו שוב במקום, חייך אישי, מנתח אורתופד במקצועו, וסינן לעברי: "הוא שכח ששלשום הוא צלע ברגל ימין ועכשיו הוא החליף לרגל שמאל"...
ובחזרה לווינה, בסיור משולב שלקחנו באוטובוס ושיט, ענה המדריך לשאלתי שהקבצנים בווינה מאורגנים על-ידי המאפיה. לדבריו, המשטרה יודעת כמובן על תופעה זו. מדי פעם עוצרים חלק מהם וקונסים אותם בסכום של כ-500 אירו, והם חוזרים לסורם.
המדריך הוסיף וסיפר שישנה תופעה מוכרת של מחוסרי דיור שהתרוששו בגלל סיבות שונות, ביניהן לקיחת הלוואות בריביות גבוהות. הממשלה האוסטרית מנסה לעזור על-ידי בניית דירות מוזלות במיוחד וכך מאפשרת לחלק מאלה שירדו מנכסיהם קורת גג. אולם רבים לא יכולים לשלם גם סכום זול זה ומתדרדרים לרחוב ומשם לאלכוהול, לסמים, ללינה בארגזים, והגרוע מכל - כניעה לאנשי המאפיה. המצב אינו משתפר, וכיום, בגלל בעיית הפליטים, סביר להניח שאף יידרדר בצורה משמעותית.
מצב זה, לדאבון כולנו, קיים בכל העולם. באירופה הוא מקצין, ואצלנו, בארץ, מי לא מכיר ויודע על תופעה זו, גם של הקבצנות וגם של מחוסרי הדיור. מספיק להציץ לאוהלים מול תחנת הרכבת בארלוזורוב, שלא לדבר על שכונות עוני בדרום תל אביב ובפרברים ברחבי הארץ. אולם החיים ממשיכים כרגיל, נהנים ונוסעים בחופשות לחו"ל, לחלק המצפון אולי נרגע כאשר קוראים בויקיפדיה ש"
הרב שלמה אבינר טען ש-90% מהקבצנים הם רמאים" ואם כך, זו אשמתם... ואני תוהה, האם זה באמת כך?