X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פושט יד בווינה [צילום: שיה מלכין]
הקבצנים
על הטקטיקות המעולות של הקבצנים בפראג ובווינה על הכלב של קבצני פראג ועל המאפיה שעומדת מאחורי קבצני וינה

לפני יומיים חזרתי מטיול עם בתי בפראג ובווינה. שטפנו עינינו בשכיות החמדה בשתי הערים, כל עיר וסגנונה. פראג, העיר העתיקה, הצבעונית והססגונית, הרובע היהודי הצמוד לרחובות אופנה יוקרתיים, המצודה וכנסיית סנט וויטוס והגנים המהודרים המשתפלים למטה מתחתיה, נהר הוולטאבה וגשר קארל המפורסם בפסליו המוצבים בשני צידיו, הליצנים והנגנים למיניהם, ציירי הקלסתרים, ה"ימאים" במדי המלחים המציעים שיט מגוון בנהר, המוני התיירים העולים ויורדים מגשר זה ונבלעים בסמטאות וברחובות הצרים שמתמזגים לכיכר השעון המפורסם ולמסעדות הרבות מסביבו.
לעומת פראג העתיקה, וינה, אליה הגענו ברכבת שקטה ומהירה, התגלתה בכל יופייה והדרה המלכותי. אפשר לומר שפראג היא כרחוב אחד בווינה, העיר הקלאסית הגדולה.
התמקמנו במלון אינטימי מקסים בלב הרינג, מקום שהוביל אותנו רגלית כמעט לכל האתרים הקלאסיים - ארמונות ומוזאונים בגדלים שונים, בית האופרה, מוזאון אלברטינה, חנויות יוקרתיות בעלות מותגים ידועים ובוטיקים קטנים המתגלים בחצרות מקסימות ובפסאג'ים תוך כדי הליכה, מסעדות למיניהן ובתי קפה, כולל "דמל" המפורסם בעוגות השוקולד והקרם, נהר הדנובה עליו שייטנו באונייה. אפשר לומר שראינו את וינה המלכותית והאלגנטית מכל צדדיה על כל שכיות החמדה שלה והיוקרתיות ששושלת הקיסרות ההבסבורגית המפורסמת הותירה אחריה.

קבצנים שונים וכלב זהה
כורע וכורע וכורע [צילום: שיה מלכין]

לאחר מספר שניות קם הקבצן הקירח, חבש את הקסקט האדום ונעמד ליד הבחור הצעיר תוך כדי שמירה על רווח ביניהם. הוא הקשיב לצעיר מבלי להפנות ראשו אליו והניע ראשו להסכמה. כעבור מספר דקות הצעיר הלך לא לפני שהקירח העביר לידיו איזה חפץ שלא יכולתי לזהות. ושוב, חזר הקבצן למקומו ולמרות השעה המאוחרת המשיך בתנוחת הכריעה כאשר ראשו רכון כמעט עד שפת המדרכה. ללא ספק הצעיר היה הבוס של המבוגר.

בתוך כל אלה, לא יכולתי להתעלם מתופעת הקבצנות. גם היא נשאה אופי שונה בכל עיר. בפראג, ביום ובלילה קלטו עיניי דמויות רכונות על המדרכות בתנוחת כריעה שהזכירה את המוסלמים בעת תפילתם, בהבדל קטן, שהאחרונים ראשם טמון בין שתי ידיהם ואינו מורם עד לסיום התפילה בעת קימתם, ואילו הקבצנים נשארים בתנוחה זו במשך זמן רב, כנראה עד לסיום ה"משמרת" שלהם. מדי פעם הרימו ראשם על-מנת להציץ אל כובעם שהיה מונח לפניהם מוכן לקליטת מטבעות הנדבה שהם קיוו לקבל. מספר פעמים ראיתי כלב שוכב לידם כמעט באותה תנוחה, ללא ספק לצורך תגבור הרחמים מהעוברים ומהשבים.
מכיוון ששהינו חמישה ימים בפראג, הופתעתי לראות את אותו כלב מלווה קבצנים שונים. תופעה זו גרמה לי להרהר באפשרות שכנראה זו קבוצה מאורגנת היטב עם טקטיקה המנוהלת על-ידי הבוסים שלהם שמקבלים אחוזים. הרגשתי זו קיבלה חיזוק נוסף כאשר הייתי עדה לסצנה נוספת במרחק צעדים מספר ממקום הקבצן, והעמדתי פנים שאני מסתכלת בחלון הראווה, אבל עיני בחנה כל הזמן את המתרחש ואף הצלחתי לצלם ולתעד.
הקבצן של משמרת שעות הערב היה בגיל העמידה, קירח, רכון בכריעה זמן רב, שכן עברתי לידו בתחילת הערב וחזרתי לאחר מופע בתיאטרון השחור ועדיין נותר באותה תנוחה באותו מקום. הפעם שמתי לב שבתוך כובעו האדום היה מונח טלפון נייד. הוא הרים ראשו כאשר המכשיר צלצל והחל לשוחח כאשר הוא המשיך בתנועת הכריעה. לידו עמד בחור צעיר שגם הוא שוחח בנייד ולא הסתכל לעברו. לאחר מספר שניות קם הקבצן הקירח, חבש את הקסקט האדום ונעמד ליד הבחור הצעיר תוך כדי שמירה על רווח ביניהם. הוא הקשיב לצעיר מבלי להפנות ראשו אליו והניע ראשו להסכמה. כעבור מספר דקות הצעיר הלך לא לפני שהקירח העביר לידיו איזה חפץ שלא יכולתי לזהות. ושוב, חזר הקבצן למקומו ולמרות השעה המאוחרת המשיך בתנוחת הכריעה כאשר ראשו רכון כמעט עד שפת המדרכה. ללא ספק הצעיר היה הבוס של המבוגר.
במשך כל חמשת הימים בפראג ראיתי עשרות קבצנים כאלו באותה תנוחה עם אותו כלב.

בחסות המאפיה הווינאית
בעזרת הכלב... [צילום: שיה מלכין]

גם בווינה פגשתי בקבצנים שבחרו לשבת ולא בכריעה במקומות הסואנים והיוקרתיים ביותר, דבר שהדגיש את הפער העצום בין העיר האצילית המשדרת עושר, מלכותיות ויוקרה לבין העוני וההשפלה שקיימים בעיר זו. כאשר הקבצן יושב ליד חנות מהודרת של פראדה או מקס מארה בולטים שני הקצוות של וינה. התופעה לא בולטת כמו בפראג, אולי בשל גודלה של העיר. גם בווינה פגשתי בקבצן עם כלב לבן שבמימיקה בידיו הראה על פיו של הכלב ורמז שהוא רעב.
התכסיסים למשוך רחמים ידועים וקיימים בכל העולם. זוכרת אני שבכל פעם שנסעתי עם אישי מרחובות לתל אביב, בצומת מסובים הייתה קבוצה קטנה של קבצנים שעברו בין המכוניות שעצרו ברמזור אדום, ואחד מהם צלע בכבדות, נתמך במקל וכף ידו מתחננת למעות. יומיים לאחר מכן, כאשר עברנו שוב במקום, חייך אישי, מנתח אורתופד במקצועו, וסינן לעברי: "הוא שכח ששלשום הוא צלע ברגל ימין ועכשיו הוא החליף לרגל שמאל"...
ובחזרה לווינה, בסיור משולב שלקחנו באוטובוס ושיט, ענה המדריך לשאלתי שהקבצנים בווינה מאורגנים על-ידי המאפיה. לדבריו, המשטרה יודעת כמובן על תופעה זו. מדי פעם עוצרים חלק מהם וקונסים אותם בסכום של כ-500 אירו, והם חוזרים לסורם.
המדריך הוסיף וסיפר שישנה תופעה מוכרת של מחוסרי דיור שהתרוששו בגלל סיבות שונות, ביניהן לקיחת הלוואות בריביות גבוהות. הממשלה האוסטרית מנסה לעזור על-ידי בניית דירות מוזלות במיוחד וכך מאפשרת לחלק מאלה שירדו מנכסיהם קורת גג. אולם רבים לא יכולים לשלם גם סכום זול זה ומתדרדרים לרחוב ומשם לאלכוהול, לסמים, ללינה בארגזים, והגרוע מכל - כניעה לאנשי המאפיה. המצב אינו משתפר, וכיום, בגלל בעיית הפליטים, סביר להניח שאף יידרדר בצורה משמעותית.
מצב זה, לדאבון כולנו, קיים בכל העולם. באירופה הוא מקצין, ואצלנו, בארץ, מי לא מכיר ויודע על תופעה זו, גם של הקבצנות וגם של מחוסרי הדיור. מספיק להציץ לאוהלים מול תחנת הרכבת בארלוזורוב, שלא לדבר על שכונות עוני בדרום תל אביב ובפרברים ברחבי הארץ. אולם החיים ממשיכים כרגיל, נהנים ונוסעים בחופשות לחו"ל, לחלק המצפון אולי נרגע כאשר קוראים בויקיפדיה ש"הרב שלמה אבינר טען ש-90% מהקבצנים הם רמאים" ואם כך, זו אשמתם... ואני תוהה, האם זה באמת כך?

ליד החנות של מקס מארה [צילום: שיה מלכין]
תאריך:  28/04/2016   |   עודכן:  28/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלמה אבינר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקבצנים
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
הקבצנים
תחיונת  |  28/04/16 12:53
2
קבצנים בכל מקום
עמליה - נינה  |  28/04/16 20:05
3
הקבצנים
אלישבע ג  |  29/04/16 11:52
4
The Baggers
Ya'akov  |  29/04/16 16:58
5
קבצנים
Olga Goller  |  29/04/16 22:01
6
קבצניפ
Olga Goller  |  29/04/16 22:06
7
תגובתה של אורה ק.
שיוש  |  30/04/16 00:37
8
הקבצנים
כרמלה דקל  |  30/04/16 09:10
9
למה ללכת רחוק? תבקרו בעפולה
תורם למי שבאמת צר  |  30/04/16 22:16
10
תגובתה של רחלי אלמוג
שיוש  |  6/05/16 01:16
11
הקבצנים בפראג ובינה.....
אלזה  |  16/05/16 01:46
12
תגובתה של בת שבע דרימר מחיפה
שיוש   |  28/05/16 15:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
חוק גישור החובה אמור לשנות, באופן דרסטי, הדרך בה מתגרשים אנשים בישראל. המחוקק יוצא מנקודת השקפה, כי מוטלת עליו חובה לעזור לבני-זוג החפצים להתגרש זה מזו וזו מזה, למנוע מלחמות גירושין, בבתי-משפט ובבתי-דין. הדרך למניעת מלחמות גירושין נקבעה בחוק זה, ולפיה מי המעוניינים בגירושין, לא יוכלו לפתוח בהליכי גירושין בדרך של הליכים משפטיים יזומים, על-ידם, קודם שיוכיחו שעשו כל האפשר, להגיע להסכמות בגישור
ארי בוסל
חוויות קולינריות ואחרות מארוחת צהרי חג הפסח בה התארחתי באזור החרדי של לוס אנג'לס עם מגוון אורחים - זוג דתי מאוד, אישה מדרום צרפת (קרי ממרוקו) ואיש מדרום אפריקה
חיים שטנגר
הביקורת המשתלחת של חברי כנסת, המשתייכים לרשות המחוקקת, כלפי הרשות השופטת, במתיחת ביקורת נוקבת על פסק-דין של שופט מכהן, פוגעת בעיקרון הפרדת שלושת הרשויות - המחוקקת, המבצעת והשופטת - וגורמת לטשטוש הגבולין והסייגים, שנתחמו בין שלושת רשויות אלה
חיים שטנגר
האנוסים אומנם יצאו מן הבית, בבטן מלאה לאחר שאכלו ארוחת בוקר, כשרה לפסח, בביתם הם, אבל אין הוא יודעים היכן יאכלו הם ארוחת צהריים, כשרה לפסח, כדת משה וישראל. מדובר בכאלה שאינם מוכנים להסתפק באכילת מזונם במסעדות שיש להן יעני, "תפריט לפסח"
חיים שטנגר
הגיע הזמן, להטיל קנסות בגובה של כמה אלפי שקלים, על מי העושים שימוש אסור, במעבר חצייה המיועד לשימושם של הולכי רגל, בלבד באמצעות אופניים או על מי העושים שימוש במדרכות המיועדות אף הן, לשימושם הבלעדי של הולכי רגל באמצעות כלי רכב דו-גלגליים או סקייטבורדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il