נמאס כבר נמאס, לחלוטין להיתקל, כל בוקר, מחדש, בחלוקה הסטריאוטיפית הזו, לפיה:
מחנה השמאל הוא ערכי, מוסרי ו"אוהב ערבים"ואילו מחנה הימין, הוא, בלתי ערכי, בלתי מוסרי ו"זולל ערבים לתיאבון". לא רק שזה נמאס עלינו, לחלוטין, אלא חלוקה דמגוגית זו, הינה חלוקה נבזית, הצובעת מחנה פוליטי אחד
ושלם, בצבעי ערכיות נעלה ומנגד, צובעת היא מחנה שני ושלם - בעל דעות מנוגדות, לחלוטין, למחנה הראשון, בצבעי חוסר ערכיות ומוסר מפוקפק. למה? מי קבע שכך הם פני הדברים וחלוקה דיכוטומית זו, יש לה על מה לה להתבסס, מבחינה עובדתית?
האמירות החדות הללו וקיצוניותן של הגדרות אלה, המחלקות קבוצות ומחנות פוליטיים, בחלוקה חדה וחדה, בצבעים של שחור ולבן, ללא כל גווני ביניים שהם, היכו בי באחת עת קראתי תמליל דבריו של סגן הרמטכ"ל, אלוף,
יאיר גולן כפי שהובאו בהקלטה, בראיון שראיין אותו העיתונאי, ירון אברהם, ל"חדשות 2", לפני כעשר שנים, עת היה בדרגת אלוף-משנה ובתפקיד מפקד אוגדת איו"ש, בהרצאה שנשא יאיר גולן אז במכינה הצבאית "מגן שאול".
באותה הרצאה, שנשא אל"ם דאז, יאיר גולן, במכינה הצבאית "מגן שאול", אמר הוא בין היתר דברים, בזו הלשון: "לא בכל סיטואציה קרבית
מיד כולנו ימין (הההדגשה וההדגשה, בקו אחד, שלי - ח"ש).
כולם עומדים בפני השמדה ולא כל אישה ערבייה מסתתר מאחוריה מחבל. אני מצפה ממפקדים להבין את הסיטואציה ולנקוט בצעדים שהם סבירים".
בהמשך דבריו הביא אל"ם דאז, יאיר גולן, מפקדה, בעבר, של אוגדת איו"ש, סיפור אנלוגי להמחשת דבריו, כהאי לישנא: "אני אתן לך סיפור - עומדים ארבעה חיילים במחסום ביציאה הצפונית משכם לכיוון הציר א-שמלייה. מגיע פלשתיני למחסום, מוציאים אותו מהרכב. חייל לפני זה בודק אישה פלשתינית. בעיני הפלשתיני נראה לו שהוא מישש אותה, בדק אותה לאורך הגוף. הוא פגע ברגשותיו האיסלאמיים, הוא רץ כמו מטורף להכות את החייל. בסדר? עומדים שם ארבעה חיילים מול פלשתיני אחד. מה הם עושים? יורים בו. הוא לא חמוש, בן אדם די שמנמן, כבר לא כל-כך צעיר. למה לירות בו? למה ליטול את חייו?".
אתה קורא הדברים הללו ובא לך לרוץ לחבק יאיר גולן זה, לנשק אותו על שתי לחייו, על שכקצין בכיר, מחנך הוא חייליו ופקודיו להומאניות,
בכל מחיר ואפילו בתנאי שטח קשים - קשים ביותר. כל זאת, למרות שאתה, אתה יודע שהוא שמאלני בדעותיו... הופ פלופ.
הנה קפץ לו החוצה, האלמנט הסטריאוטיפי המכליל והמרגיז הזה. מי קבע שיאיר גולן הוא שמאלני? ומי קבע,
שרק שמאלנים רגישים לזכויות אדם - ובמיוחד לזכויות המיעוט הערבי?דרך אגב. דרך אגב, אל"ם יאיר גולן, דאז ואלוף, יאיר גולן, דהיום, מה זה המשפט המכליל, הסטריאוטיפי הזה, שעשית בו שימוש אז, לפני כעשר שנים, בהרצאה שלך, בפני צוערי המכינה הצבאית "מגן שאול", כשנתפסת להכללות ואמרת, בהרצאה שלך, כי: "לא בכל סיטואציה קרבית
מיד כולנו ימין, (הההדגשה וההדגשה, בקו אחד, שלי - ח"ש) כולם עומדים בפני השמדה ולא כל אישה ערבייה מסתתר מאחוריה מחבל".
מה קרה יאיר גולן? מי קבע שהימין, כן כן הימין רגיש, כל כך לסכנת השמדה, עד שהוא מזלזל בחייה של אישה ערביה? לזה התכוונת, בדוגמה שלך, נכון, סגן הרמטכ"ל, אלוף, יאיר גולן? ומי קבע שהשמאל, כן, כן השמאל רגיש פחות לסכנת ההשמדה, מאשר הימין,
ולכן הוא לא מזלזל בחייה של אישה ערביה? לזה התכוונת, אלוף, יאיר גולן (עוד בהיותך אל"ם)? זה גם המסר הישיר והמדויק, המשתמע מדבריך ומנאומך זה, נכון?
דרך אגב, אל תטעו בי. אני דווקא חושב שדבריו של סגן הרמטכ"ל, יאיר גולן, ערב יום השואה, שעוררו סערה,
היו במקומם. אלה הם דברים ערכיים וטוב טוב שששר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, תמך בזכאותו של סגן הרמטכ"ל, יאיר גולן, לומר דעתו האישית ואשר על ליבו בנאומו, ערב יום השואה אך זה לא קשור לזהותו הנטענת של קצין זה, כ"שמאלן", אלא לזהותו הנשקפת מהדברים כאדם ערכי, רגיש וחרד לחיי הזולת, גם אם הוא אויב - מר שבמרים.
אמרת, באותו נאום, במכינה הצבאית "מגן שאול", כי: "מי שלובש מדים תפקידו לסכן את חייו למען שאלו שאינם לובשים מדים - יחיו בשלווה. אין לי שום בעיה עם זה" ואנחנו מסכימים, לכל מלה ולכל משפט, באמירה כוללת זו. עם זאת, סגן הרמטכ"ל, יאיר גולן. בהמשך דבריך, אמרת עוד, לצוערי המכינה הצבאית, בפניה אליהם, כחיילים הפועלים בשטח, וכיחידים, כי: "ניתן לך הכוח בסמכות המדינה ליטול חיים של בן אנוש. כולנו נבראנו בצלם? אין לנו זכות לקחת חיים של בן אדם סתם ככה". מילים כדרבנות, יופי חי. ואנחנו הקטנים שאינם בעלי דרגות בכירות, כמותך ואין לנו דרגת אלוף, נוסיף ונאמר, כי דווקא ממך, בעל ונושא תפקיד חשוב בצה"ל, אדם ערכי ורגיש שכמוך, מצפים אנו שתיזהר יותר להבא במילותיך ובמיוחד כשאתה נושא נאומים, בציבור. אל נא תייחס ערכיות ומוסריות, למחנה פוליטי זה או אחר, דווקא, תוך שלילת ערכיות וערכי מוסר אלה - במפורש או בנרמז מן המחנה הפוליטי האחר.
צה"ל היה ותמיד יהיה צבא העם. הקפד, להבא, בבחירת מילותיך ועשה בהן שימוש מושכל בייחוד אלה מילים, בעלות המשקל והקשר הדברים הפוליטי והמיידי כל זאת, כדי למנוע מצב דברים של "צביעתך" בצבע פוליטי, זה או אחר. כך - ורק כך תמנע, אגב כך, צביעתו של צה"ל כולו, בצבעים פוליטיים, דבר שהשכלנו - עד כה ובהצלחה רבה, מאז קום המדינה ועד כה, מלהכניסו אל תוך השיח וההתנהלות הצבאיים היומיומיים והשוטפים.