הוצאת צו על תנאי, בידי הרכב של שלושה משופטי בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, אתמול (תאריך 28.2.2017) לאחר שמיעת טיעוני העותרים בחמש עתירות שהוגשו לביטול תוקפו של פרק י"ב לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, שעניינו מס ריבוי דירות, בשל פגם מהותי שנפל בהליך החקיקה הנוגע אליו ומתן אפשרות לכנסת ולמשרד האוצר, ליתן תשובתם לצו על תנאי זה, עד שלהי חודש זה וליתר דיוק, עד לתאריך 23.3.2017 ועד בכלל, מחייבץ התייחסות לחובת הדיווח המוטלת על בעלי יותר משלוש דירות לרשות המיסים, לפי חוק זה, עד ולא יאוחר מתאריך 31.3.2017.
בנוסף להוצאת הצו על תנאי, הרי הוציא בג"ץ מלפניו החלטה בדבר הרחבת ההרכב שיידון בעתירות אלה, לאחר קבלת התשובות לצו על תנאי. בג"ץ לא נדרש בהחלטותיו אלה - כלל וכלל - לשאלת חובת הדיווח של מי שברשותם שלוש דירות במעלה, החייבים בדיווח על כך לרשות המיסים -
לא יאוחר מתאריך 31.3.2017, הנובעת והנגזרת, באופן ישיר והדוק, כתוצאה מהוצאת צו על תנאי זה.
בהתאם למתחייב מחוק ריבוי דירות, הרי מי שברשותם שלוש דירות ומעלה, בין כיחידים וגם/או במסגרת תא משפחתי
(זוגות נשואים וגם ידועים בציבור שחתמו על הסכם הפרדה רכושי, אך חיים יחדיו), חייבים לתת הצהרה לרשות המיסים -
עד ולא יאוחר מתאריך 31.7.2017 - לגבי כלל הדירות שבבעלותם, כולל כתובותיהן של דירות אלה, שטחי הדירות והחלק בדירות אלה המצוי בבעלותם של מי החייבים בחובת דיווח זו)
לא נראה, כי במצב הדברים הקיים יוציא בג"ץ פסק-דין סופי מלפניו, עד לתאריך 31.3.2017 וכי בשמונת הימים שנותרו, בין המועד האחרון למתן תשובות משרד האוצר והכנסת לצו על תנאי, עד לתאריך 23.3.2017 למועד האחרון של חובת הדיווח לרשות המיסים, קרי, עד ולא יאוחר מתאריך 31.3.2017, יתקיים דיון בחמשת העתירות בפני הרכב מורחב של בג"ץ ויינתן פסק דין סופי בחמשת עתירות אלה.
במצב דברים זה, הרי נוצר מצב דברים, לפיו קיימת חובת דיווח לרשות המיסים של מי שברשותם שלוש דירות ויותר - עד ולא יאוחר מתאריך 31.3.2017 -
כאשר אי-קיום חובת דיווח זו, גוררת בעקבותיה סנקציות פליליות, לכל דבר ועניין שהוא. בכל הכבוד הראוי, הרי אין כל סיבה לחייב בעלי שלוש דירות ויותר בחובת דיווח שכזו לרשות המיסים, עד לתאריך 31.3.2017, שעה שקיימת סבירות רבה, כי בג"ץ - שלא קיבל עמדת באי-כוח הכנסת ומשרד האוצר, בדיון שהתקיים אתמול בפניו, לפיה יש להתרות בכנסת ובמשרד האוצר על אופן, דרך וצורת חקיקת חוק ריבוי דירות ולהסתפק בבטלות יחסית, כמו-גם להימנע מפסילת חוק ריבוי דירות, לצורך הבאתו, בשנית, לכנסת לצורך חקיקה נכונה, ראויה וחוקית - יורה בפסק-דין שייצא, בקרוב, מלפניו על פסילת חוק ריבוי דירות, תוך מתן הוראה מחייבת וחד-משמעית, בפסק-דין שכזה, למשרד האוצר להביא חוק ריבוי דירות, לחקיקה מחודשת, ראויה, סבירה וחוקית, בידי הכנסת.
אם חוק ריבוי דירות, יבוטל בידי בג"ץ, מה טעם יש להותיר קיומה של חובת דיווח, הגוררת סנקציות פליליות, בעקבות אי-דיווח שכזה, עד המועד הקובע, קרי - עד תאריך 31.3.2017 ועד בכלל? דומה הדבר ורצוי, בנסיבות העניין, כי רשות המיסים תפעל - מיוזמתה היא - לצורך עיכוב חובת הדיווח המוטלת בחוקר ריבוי דירות על מי שבבעלותם יותר משלוש דירות, עד לתאריך 31.3.2017, על כל המשתמע והכרוך בעיכוב הסנקציות הפליליות המוטלת בחוק זה, על מי שאינם עושים כן. לחלופין מן הראוי הוא, כי רשות המיסים תאריך חובת דיווח זו, הקבועה בחוק ריבוי דירות, בחודשים מספר, עד שיאמר בג"ץ דברו בסוגיה זו בפסק-דין סופי שיצא מלפניו, כל זאת, לאחר דיון ענייני ומהותי, בכלל הסוגיות שמעלות ומעוררות חמשת העתירות שהובאו בפניו, תוך שמיעת עמדות וטענות כלל הנוגעים בדבר, בפני הרכב מורחב של שופטי בג"ץ.
דרך פעולה זו הינה דרך ראויה ומכובדת יותר, מאשר הצורך של מי מחמשת העותרים לבג"ץ לפנות - מחדש - לעזרתו של בג"ץ, לצורך הוצאת צו ביניים שיורה לרשות המיסים להתלות חובת הדיווח של מי שבבעלותם שלוש דירות ויותר לאחר תאריך 31.4.2017 ובכל מקרה - כאשר חובת דיווח זו תחול על חייבי דיווח אלה, מכוח הוראות חוק ריבוי דירות, זמן סביר וראוי לאחר שיתן בג"ץ פסק-דין סופי בעתירות המונחות בפניו. ברור הוא הדבר, כי אם תתקבלנה העתירות או אם תתקבלנה חלקן של עתירות אלה בידי בג"ץ וחוק ריבוי דירות יבוטל בידי בג"ץ, הרי כנגזרת מכך תתבטל, ממילא, חובת הדיווח הנובעת ממנו ומהוראותיו לרשות המיסים, באופי סופי ומוחלט.