X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מן הראוי שעניין זה של הנצחה ככל שמדובר בהנצחה בשטחים ציבוריים והממומנים מכספי הציבור ייעשה בדרך של חקיקת חוק כולל, שיתייחס לסוגיה בוערת זו של הנצחה. דרך חקיקה זו עדיפה אלף מונים, על פני חקיקת - כל פעם, מחדש - חוק דווקני ופרטני להנצחת ראש-ממשלה, נשיא שנפטרו, לבית-עולמם
▪  ▪  ▪
שלט הנצחה [צילום: יזכור - אתר הנצחה לחללי מערכות ישראל]

אח, כמה רווח לנו כשהתבשרנו, זה עתה, שהשר רחבעם זאבי ("גנדי") המנוח יונצח באתר שיוקם - לצורך כך - בברקן, שבשומרון. בכך באה - סוף-סוף - אולי (שום דבר פה, אינו בטוח) לסיומה הסאגה שתחילה ברצון להנציח זכר זאבי, בהחלטת הממשלה שקבעה שהוא יונצח בנווה-אילן ההיסטורית, שהומרה בהחלטת ממשלה, בדבר הנצחתו בחאן שער- הגיא, שנתקלה בהתנגדות עזה מצד יוצאי הפלמ"ח שלחמו במקום, בתקופת מלחמת השחרור וטענו שאין לזאבי המנוח כל קשר וכל זיקה למקום וסופם של דברים - החלטה שהומרה בקביעת הנצחת זאבי המנוח בברקן, בשומרון.
עד כה הונצח זכרו של רחבעם זאבי בכביש הבקעה, גשר מעל נתיבי איילון ברמת-השרון, בה התגורר, בטיילת באשדוד, בשדרת הטיילת בראשון לציון, טיילת בהר הזיתים בירושלים, הטיילת המרכזית באילת. וכן ברחובות, בכיכרות ובגנים ציבוריים בערים אחדות. לזכרו של רחבעם זאבי הוקמו היישוב מרחב עם שבנגב, המאחז מעלה רחבעם בדרום-מזרח גוש-עציון, וגבעת התיישבות בבית חגי. על שמו של רחבעם זאבי קרויים מחנה רחבעם באזור רמלה ואתר בית הכנסת העתיק באום אל-קנאטר ("קשתות רחבעם") שברמת הגולן. בנוסף, מעניק משרד החינוך, מדי שנה, פרס על שם רחבעם זאבי למצטיינים בלימודי ארץ ישראל במערכת החינוך. בשנת 2002 הנפיקה רשות הדואר בול לזכרו. מדי שנה מתקיים, בבקעת הירדן, "מרוץ הלפיד" לזכרו של רחבעם זאבי.
במצב דברים זה לא ניתן לטען, כי רחבעם זאבי "קופח", בכל הקשור להנצחתו ושמירת זיכרו, כאשר דומה כי עוד היד נטויה וצפויים לנו עוד מקומות ואתרים בהם יונצח רחבעם זאבי, בנוסף לאלה בהם הונצח הוא, עד כה. בכל הכבוד הראוי, אין חולק על כך, כי רחבעם זאבי פעל במסגרת המדינה, אולם הוא לא כיהן בתפקיד ראש-ממשלה או נשיא המדינה. דומה, כי בהשוואה לראשי-ממשלה ונשיאים לשעבר, מונצח זאבי, בכבוד רב וזאת נכתב על דרך ההמעטה.
מצב דברים זה של סחר-מכר בענייני הנצחה, שעה שאין כל חוק דווקני, המנציח ומטפל בענייני הנצחה, בכלל ובענייני הנצחה, בפרט (למעט חוקים דווקנים שחוקקו בקשר לאישים פוליטיים אלה או אחרים ובכללם - רחבעם זאבי עצמו), הינו בלתי ראוי ובלתי רצוי, בעליל. במצב דברים שכזה, הרי יכולה כל רשות וכל מועצה מקומית לעשות שבת לעצמה ולהחליט מי יונצח על ידה, היכן, באיזו מידה והיקף. לכאורה יכולה רשות ומועצה מקומית שכזו, להנציח זכרו של המונצח, כמה וכמה פעמים, במקומות ובאתרים שונים, בתחומה ובשטחה של אותה רשות או מועצה מקומית.
הנצחתו של אדם אינה עניין פרטי, אישי ודווקני של רשות או מועצה מקומית זו או אחרת. עניין לנו בהנצחה הנעשית בשטחים המיועדים לשימושו של כלל הציבור, כאשר ההנצחה נעשית ממשאבים הממומנים מכספי הציבור, קרי, מכספי משלם המיסים.
מן הראוי שעניין זה של הנצחה ככל שמדובר בהנצחה בשטחים ציבוריים והממומנים מכספי הציבור ייעשה בדרך של חקיקת חוק כולל, שיתייחס לסוגיה בוערת זו של הנצחה. דרך חקיקה זו עדיפה אלף מונים, על פני חקיקת - כל פעם, מחדש - חוק דווקני ופרטני להנצחת ראש-ממשלה, נשיא (ובמקרה של רחבעם זאבי - שר), שנפטרו, לבית-עולמם, תהא סיבתם פטירתם אשר תהא. עוד בעבר התייחסנו לכך, ברשימה נפרדת וטענו, כי מן הראוי להקים רשות לאומית להנצחה.
הדרך, האופן והצורה בה התקבלו החלטות ההנצחה בעניינו של השר לשעבר, רחבעם זאבי המנוח, שתחילתם ברעיון להנציחו בנווה-אילן ההיסטורית, המשכם של דברים, בהחלטה להנציחו בחאן שער-הגיא וסופם של דברים בהחלטה להנציחו בברקן שבשומרון, מצביעים ומוכיחים - כמאה עדים - כי יש להסדיר ולסדור עניין ההנצחה בחוק כולל. מן הראוי למנוע - בעתיד - השארת עניין זה כנושא "פתוח" להחלטותיהם של גופים מקומיים, אלה או אחרים ואפילו לא להותירו החלטות מממשלה פרטניות, המוחלטות מעת לעת, תוך מניעת פיקוח הדוק וקפדני על מימון ועלות הוצאות הנצחה, זו או אחרת.
דווקא בימים אלה, שבין תחולת יום השואה והגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל, פעולות האיבה ומערכות ישראל, מן הראוי שתביא כנסת ישראל, בתיאום עם הממשלה, שי לעם-ישראל, בדמות חוק הנצחה ממלכתי. כך ייפסקו הלחצים הפרטניים והמיותרים, מצד גורמים אינטרסנטיים וכך תועברנה פעולות ודרכי ההנצחה לביקורתו ולהשגחתו של מבקר המדינה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה - בין היתר - בתחומי רישוי עסקים ותכנון ובנייה, בנוסף לשאר התחומים המשפטיים, בהם עוסק המשרד דוגמת: המשפט הפלילי, דיני מעצרים, דיני מיסוי, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  25/04/2017   |   עודכן:  25/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
בשנות ה-40 החלו להגיע לארץ התמונות והידיעות הקשות על הסבל שעברו היהודים באירופה, ועל כך שהגרמנים הכריחו את היהודים לענוד טלאי צהוב בצורת מגן דוד שיבדיל בין היהודים לשאר האזרחים. האירועים האלה גרמו לשחקנים, ובעיקר ליוסל'ה מרימוביץ', לפנות לראשי האגודה כדי לבקש שחולצות המשחק הכחולות יוחלפו לצהובות, כאות הזדהות עם יהדות אירופה
חנינא פורת
האם ריכוזם של הבדואים בעיירות בנגב (החל מהקמת תל שבע) הביא לשילובם בחברה הישראלית ובחיי הנגב או רק חיזק את בידודם ואת התעקשותם לתבוע בעלות בקרקעות ולשמר את אורח החיים המסורתי?
חיים שטנגר
מאחר שתחום הדיירות המוגנת נתפש, משנה לשנה, כתחום ההולך ונעלם, הרי מספרם של עורכי-הדין הבקיאים בתחום זה של דיירות מוגנת, גם הוא הולך ומצטמצם, משנה לשנה, בשל ענייני בריאות, גיל וכל דבר שזמן יכול לו ועוד איך יכול לו
חיים שטנגר
אין כל סיבה ואין כל מקום, כי ארה"ב תממן, מתקציבה השוטף, כרבע מצרכיו הכספיים של ארגון האומות המאוחדות, שעה שרוסיה וסין, עושות במועצת הביטחון כבשלהן ומונעות - בהטלת ווטו, פעם אחר פעם - קבלת החלטות הנוגדים אינטרסים פוליטיים ואחרים שלהם
חיים שטנגר
אין כל סיבה כל שהיא, שהמדינה תממן מכספי המיסים של כלל אזרחיה, שומרי תורה ומצוות, כמו-גם חילונים גמורים, הליכים בענייני סכסוכים בענייני ממונות, על-פי עקרונות חוק הבוררות ובהתאם לדינים החלים, כדת משה וישראל. מי הרוצה להתדיין בפני בית-דין רבני אזורי, מוטב יעשה זאת, על חשבונו שלו ולא במימון הקופה הציבורית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il