X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כאשר בכיר לשעבר במערכת הביטחון מצדד בכורח להיפרדות נוספת מן הפלשתינים, "כי יש ערכים חשובים מאדמה", ברור שהוא מדבר מהשקפת עולמו הערכית אולם, עובדת היותו בכיר ביטחוני לשעבר, אינה מקנה לו יתרון על אזרח אחר, המחזיק בהשקפת עולם אחרת
▪  ▪  ▪
שבתאי שביט [צילום: המרכז האוניברסיטאי אריאל]

שבתאי שביט ראש המוסד לשעבר תקף את מאמרי (ישראל היום 8.2.2019) על עתיד יהודה ושומרון לפי בני גנץ. על מכון המחקר - מרכז בגין סאדת - בו אני עובד כעמית מחקר טען: "מאז הקמתו היה צבוע המכון בגוונים פוליטיים, כנגזרת ממספר החוקרים חובשי הכיפה העובדים בו". יצירת זיקה בין החשד להטיה פוליטית של תוצרי המחקר של מכון מחקר, לבין מספר חובשי הכיפה החברים בו, צריכה לעורר חלחלה. כאילו שיש מכון מחקר לביטחון לאומי בארץ ובעולם הפועל בניתוק מלא מכל זיקה פוליטית. למען הדיוק, הטענה על כמות חובשי הכיפה במכון בגין סאדת, ממש רחוקה מן האמת, אבל חלילה מהיקלעות לשיח בעייתי שכזה. הטענה נגדי מעניינת יותר ואליה ראוי להתייחס: דבריי לפי שביט, מתיימרים להיות מחקר, בעוד שהם דיבור פוליטי.
אין זו הפעם הראשונה שמוטחת בי הטענה שאני מדבר פוליטית ולא מקצועית. במשחק מלחמה שנערך במטכ"ל באפריל 2005, נדונה שאלת התגובה הצבאית המתאימה לירי רקטות לעבר יישובים ישראלים במציאות שתתפתח לאחר ההינתקות מרצועת עזה. בניתוח הנסיבות הצגתי הערכתי כי חופש הפעולה שלנו יוגבל. קבלת ההחלטה לפעולות קרקעיות התקפיות מעבר לגדר, תהיה מורכבת וקשה. לגבי תגובות באש מנגד, הסברתי כי לא נוכל למשל להגיב באש ארטילרית לעבר מקורות אש של חמאס שיוצבו באזורים צפופיי אוכלוסייה. האשימו אותי שאני מדבר פוליטית ולא מקצועית. את אותה האשמה ספגתי בדיון מטכ"ל ב-2008, כשהבעתי חרדה ליכולת ההגנה על מדינת ישראל לנוכח המו"מ שהתחדש ב-2008 לשלום עם סוריה תמורת נסיגה ישראלית מהגולן. גם אז נאמר שאני מוטה פוליטית. ובכן, קצין שתומך בנטילת הסיכון הכרוך בנסיגות מדבר "מקצועית" ואילו קצין שמזהיר מן הסכנות העלולות להתפתח לנוכח הנסיגה, מדבר "פוליטית".
זהו העניין: בשאלות אסטרטגיות, בשונה משאלות טקטיות, הקו המבחין בין שיקול "פוליטי" ל"מקצועי" נקבע על-ידי קבוצות כוח שביכולתן לשלוט בגבולות השיח. כך הצליחו תומכי הנסיגות ליצור בשיח הציבורי הישראלי תודעה כוזבת בה עמדתם נתפסת דרך קבע כ"מקצועית", בשעה שעמדת המתנגדים התקבעה ככזו המוּנעת מ"אידאולוגיה ואג'נדה פוליטית".
ככלל קשה למצוא נושאים ציבוריים בעלי השפעה על חיי העם והחברה אשר הם מקצועיים וטכניים בלבד. חוות דעת רפואית על תוצאות בדיקת דם לדוגמה, היא עניין מקצועי מובהק. החלטות במדיניות הרפואה הציבורית לעומת זאת, כמו תמיכת המדינה במימון טיפולי פוריות, או טיפולי שיניים לילדים, הן ביסודן ביטוי להשקפת עולם ערכית. כך גם בסוגיות הביטחון הלאומי.
כאשר בכיר לשעבר במערכת הביטחון מצדד בכורח להיפרדות נוספת מן הפלשתינים, "כי יש ערכים חשובים מאדמה", ברור שהוא מדבר מהשקפת עולמו הערכית. אולם, עובדת היותו בכיר ביטחוני לשעבר, אינה מקנה לו יתרון על אזרח אחר, המחזיק בהשקפת עולם אחרת. כאן מופעלת מניפולציה רווחת: חוות דעת המכילה הטיה להשקפת עולם ערכית, מוגשת לציבור במעטה סמכות מקצועית שכביכול "נטולת הטיה פוליטית".
הציבור חייב לתבוע במציאות זו, דיון ביקורתי פתוח. להטיל ספק בקונספציות הביטחוניות שהפכו בשנים האחרונות בקרב בכירים ביטחוניים לשעבר, למובן מאליו "מקצועי". בין היתר, נדרש דיון בתקפות הקונספציה השלטת, כי צה"ל ידע ויוכל להגן על מדינת ישראל ברצועת החוף הצרה, גם בנסיגה לקו גדר ההפרדה, הסמוכה במידה רבה לקווי 67.
נדרש דיון ביקורתי גם על הנחות היסוד הערכיות הטמונות בתשתית חוות הדעת ה"מקצועית" של מומחי קהילת הביטחון וגם בשאלת תוקף סמכותם ומעמדם המיוחד במאבק האזרחי בשאלת עתידנו הלאומי בארץ ישראל.

תאריך:  21/02/2019   |   עודכן:  21/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי מדבר מקצועית ומי מדבר פוליטית
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
צודק במאה אחוז
עובד 1  |  21/02/19 13:26
2
דברים כדרבנות !!! ל"ת
קורא ותיק  |  21/02/19 14:20
3
לדעתי הזיקה של
באום  |  21/02/19 15:53
4
הם חושבים במידה וניסוג לגבולות
ישראלי שזוכר  |  21/02/19 19:11
5
3 רמטכלים מזיקים
יאיר4  |  21/02/19 20:20
6
כל מילה בסלע
מויש  |  21/02/19 22:26
7
הכל מקצועי ופוליטי
סיירוס  |  22/02/19 00:31
 
- שליטה והתבהמות
גדעון אמיר  |  22/02/19 11:45
8
מה כן ?
חםםםש  |  22/02/19 10:39
9
גנץ, אשכנזי ויעלון = קסטנר
מתחלחלת  |  23/02/19 16:46
10
צודק
נטע אורי  |  24/02/19 06:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
בני גנץ ויאיר לפיד יודעים היסטוריה בע"מ    אילו ידעו ממש כי אז היו מוצאים את הניסוח המאפשר איחוד תוך שימור הגוונים השונים
משה נסטלבאום
עבור אלוף (מיל') יום טוב סמיה זו חזרה למפלגה ממנה הוא פרש    אבי גבאי יוצא נשכר פעמיים - הוא גם ירחיק את שנוא-נפשו איתן כבל ממקום ריאלי ברשימה לכנסת וגם יצליח להתקשט בדמות ביטחונית מרשימה
ד"ר מיכאל מירו
כעת מתברר שמחירי הלינה במלונות ובדירות להשכרה בתקופת האירוויזיון האמירו לשמים    ענף התיירות עושה "קופה" על כל אותם אלפי תיירים שרוצים לבלות בישראל ולצפות באירוע
עומר מואב
כאשר עובדי מערכת הבנקאות בישראל מאוד יקרים, ועדי העובדים דואגים לישר קו אחד עם השני    התוצאה היא שירותי בנקאות יקרים
דן מרגלית
הם גרמו לישראל נזק רב בביטול הוועידה הבינלאומית    גם ניסו להעמיד פנים בפני בוחריהם שהוועידה תתקיים    לא, היא בוטלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il