X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תוצאות החינוך מאכזבות חינוך נועד להקנות ידע, ערכים ונורמות התנהגות בעוד שהמערכת עומדת פחות או יותר במבחן הידע והערכים (גם אם יש מקום רב לשיפור), הרי שבמבחן הקניית נורמות התנהגות ראויות מערכת החינוך נכשלה לחלוטין לכך יש חלק גם להורים ולבית, שניתקו עצמם מהאחריות לחינוך
▪  ▪  ▪
יותר מתקציב הביטחון [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

איני איש חינוך. אך אני יכול לבחון בשכל הישר את תוצרי מערכת החינוך. אחרי שבעים שנות השקעה בחינוך של משרד החינוך, הרשויות המקומיות, האקדמיה, וכמובן המורות והמורים המסורים, אני בוחן את התוצרים ושואל את עצמי אם יש הצדקה לכל המאמץ האישי והכספי המושקע במערכת ומגיע למסקנה שצריך לבחון ביסודיות את הדרך ואת השיטה.
לעניות דעתי, החינוך נועד לשלוש מטרות: הראשונה - להקנות ידע ויכולת חשיבה, השנייה - להקנות ערכים והשלישית - להקנות נורמות התנהגות.
במבחן הקניית הידע והחשיבה - המטרה הושגה חלקית. אפשר לומר שהמערכת עמדה פחות או יותר במבחן. אם כי לא בציון גבוה ויש מה לשפר.
במבחן הערכים - המערכת עומדת רק במידה מסוימת, שכן אין לנו עדיין סולם ערכים אחד. ישנם מחנות רבים ולכל מחנה השקפת עולם שונה - דתיים חילוניים, יהודים ערבים, ותיקים עולים, ספרדים אשכנזים. ישנם קצוות קיצוניים. מחד-גיסא, יש מי שסבור שבכוחו להכניע הכל ואינו מכיר בכך שכל האזרחים הם שווי זכויות, ומאידך יש צעירים טובים שנוטשים את ישראל, אחרי שעמלנו כה קשה להקמתה, שמשלמים את מחיר ההגירה וחיים כיהודים בניכר (הכי קשה ובלתי מובן לראות צעיר הבוחר לחיות בברלין דווקא).
במבחן נורמות ההתנהגות - כאן הכישלון מוחלט. האופי הישראלי לא רק שאינו נחמד אדיב ומנומס, נדחף ואינו עומד בתור, אלא הוא תוקפני, וכחני, ולעתים אף עברייני ותחמני. בקיצור התנהגות לעתים מחפירה. לא צריך לבצע מחקרים כדי לאמת זאת. דוגמה אופיינת היא ההתנהגות היומיומית בכביש - בכל נסיעה יהיה יותר מאחד שיזגזג מנתיב לנתיב כדי לחסוך מרחק מכונית, ייסע בנתיב הימני כדי להידחף בראש הנתיב השמאלי וכך יחסוך תור ארוך, לא יאפשר לנהג שמאותת לפנות ימינה לפנות, יעמיד את הרכב ליד היעד שלו גם כשהוא מפריע לתנועה כי חלילה שילך 200 מטרים ברגל, יעצור רכבו ליד הגן באמצע הכביש למרות שיחסום ציר תנועה שלם, יחנה במקום שאסור לחנות בו, לא יציית לתמרורים ולחוקי תנועה וכיו"ב.
תרבות דיבור
כל זה קורה גם ברמת גן ובגבעתיים וזה לא רק צעירים אלא גם צעירות וגם נשים וגם מבוגרים. הדברים נאמרים בהכללה, אך התופעה קיימת בכל סוגי האוכלוסיות. רואים את זה גם בהתנהגות בחו"ל וודאי כשנוחתים בישראל. פעם חשבנו שהביקורים בחו"ל יסייעו לנו לאמץ התנהגות אחרת, אך התבדינו. בסה"כ ניתן לומר שאין ציות לכללים, לשלטים, לחוקים, לנורמות, אין משמעת, אין כבוד לזולת ואין יושרה.
לסיכום - תקציב החינוך מסתכם בכ-60 מיליארד שקל בשנה. יותר מתקציב הביטחון. אם אלה התוצאות של מערכת החינוך, הרי שהן מאכזבות מאוד ואף מדכאות. איני בטוח שהבעיה היא כספית. הבעיה היא בשיטה ובהדגשים. אחרי 70 שנה ניתן לומר שכולנו תוצרת מערכת החינוך בישראל. אין את מי להאשים. כמטרה עליונה כיום, יש לקבוע מדיניות שתשפר באופן מידי את נורמות ההתנהגות, את המשמעת, את הציות, את האיפוק, את תרבות הדיבור, את היושרה ואת הכבוד לזולת ולאדם באשר הוא אדם.
לא בכדי אמרו חז"ל ש"דרך ארץ קדמה לתורה". זה צריך לחול על כל החוגים והרבדים באוכלוסייה, ללא יוצא מן הכלל. זה ישפר לנו את איכות החיים ויסייע רבות בקבלת החלטות נכונות ויעילות בכל תחומי החיים. אשר לידע, יש הטוענים שההישגים הם פחות מאלה שבמדינות ה-OECD ויש מקום לשפר. זה תמיד טוב. אשר לערכים - צריך להגיע לערכים לאומיים מוסכמים על כל החוגים (לאומיים, חברתיים, יהודיים, דמוקרטים, אוניברסליים, טובת הכלל וכיו"ב). ובמקום שאין הסכמה, בהיותנו חברה מפוצלת, יש לקיים שיח ודיונים בין החוגים השונים כדי להגיע להסכמה או להסכים על אי-הכרעה.
ונקודה אחרונה - חשוב מאוד לזכור שחלק מכריע בחינוך מוטל על ההורים, בבית, במיוחד בכל מה שנוגע לנורמות ההתנהגות. מערכת החינוך צריכה להטיל על ההורים אחריות לחלק זה ולהכשירם לכך. אחרי עידן הטלוויזיה, צמחו אתגרים חדשים כמו האינטרנט, הסמרטפון והרשתות החברתיות - ועל כל אלה על מערכת החינוך להראות להורים את דרכי ההתמודדות עמן.

הכותב הוא עורך דין ומוסמך למנהל עסקים.
תאריך:  23/07/2019   |   עודכן:  23/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם אלה תוצאות החינוך - האם ההשקעה הגדולה כדאית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
השליח האמריקני ג'ראד קושניר יגיע לביקור באזור כדי לנסות ולקדם את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ בסיוע מדינות ערב. גורמים פלשתינים בכירים אומרים כי ישנם סימנים לכך שהנשיא טראמפ שוקל להזמין את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבית הלבן בניסיון לחדש את הדיאלוג עם הרש"פ
משה נסטלבאום
טור דעה אישית בשלישי שלא דופק חשבון    הסיפור האמיתי על שר המשפטים החדש שהואשם בנפוטיזם    על בנט שאיפסן את האגו    על המשטרה שמתעללת במפגינים בפתח תקוה למרות פסיקת בג"ץ    ועל רינה עידן שמעניקה רגעי אושר לילדים עם נכויות קשות
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס השלים את ההשתלטות על מערכת המשפט וברחוב הפלשתיני חוששים שמדובר בצעד מכין למינוי בניו לתפקידים בכירים ברש"פ. ההסתאבות במנגנוני הרש"פ נמשכת ושני בכירים פלשתינים נחשפו באחרונה כמעורבים בהפרת טוהר המידות
עומר מואב
אני תוהה מה ידווח לנו ליבסקר, או אובססיבי אחר לענייני פערים, בשלב הבא? אולי נקרא שיותר ויותר הורים נותנים לכל אחד מהילדים שלהם חדר בבית ללא אחים נוספים, ומגדילים את הפער בין עשירים לעניים?
עומר מואב
לטעון שיחימוביץ' פעלה לצמצום פערים זה מאוד ספקולטיבי, במקרה הטוב ושגוי במקרה הסביר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il