X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הגישה הבסיסית פסולה בעיני משום שמשמעותה היא "לשפוך את התינוק עם המים", דהיינו: להחליף את הקיים בשיטה אחרת שאינה קיימת, שטיבעה אינו ידוע או שנוי במחלוקת חריפה ושהנחות היסוד שלה אינן מוסכמות
▪  ▪  ▪
שיטת ממשל ראויה [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]

כיום, דמוקרטיה1 היא החסם היחיד שאנו מכירים שפועל בצורה סבירה, אך לא נטולת חסרונות, מול האלטרנטיבות האחרות: דיקטטורות של אוליגרכיות. הגישה במאמר פסולה בעיני משום שמשמעותה היא "לשפוך את התינוק עם המים"; להחליף את הקיים בשיטה אחרת שאינה קיימת, שטיבעה אינו ידוע או שנוי במחלוקת חריפה והנחות היסוד שלה אינן מוסכמות.
מאמר זה רווי חסרונות עד כדי פסילתו על הסף כגישה לבעיות שיטת הממשל הראויה לדמוקרטיות בעידן הנוכחי - תיקון, השבחה, או החלפה כוללת.
המאמר שובה עין בקריאה ראשונה, משום שהוא מתנתק מהמציאות ומפליג לעולם האוטופיות, שהוא כידוע בתחום העולמות הבלתי-מושגים לעולם. על-כן, אם כל מה שמוצע לנו הוא להחליף עולם לא אידאלי שאנו מכירים היטב בעולם אוטופי שאיננו מכירים כלל, אני בעד המוכר והידוע. השיטה האוטופית, שהייתה מקובלת בשעתו גם על פרופסור לייבוביץ' בהרצאותיו, הייתה להניח הנחות ולבנות סביבתן תילי תילים של גזירות ומסקנות נוקבות. אולם, אם דחית על הסף את האקסיומה, גם הבניין שהושתת עליה היה בטל מעיקרו.
הנחות ושאלות הכותב:
- יסודות הדמוקרטיה: א. האזרחים אנשים רציונליים הפועלים לטובתם. ב. לאזרחים גישה למידע האמין הדרוש להם לקבל החלטות - שתי ההנחות מעולם לא התקיימו והדמוקרטיה ד'היום אף פעם בעבר לא פעלה על פיהם. אולם, הדמוקרטיה בנתה כלים לצמצום הפערים בין ההנחות האידיליות למציאות וקרבה אותנו "במידה מספקת" ליכולת לחיות במסגרת דמוקרטית. אלא שהמסגרת משתנה ברציפות ולכן דרושה גם התאמה שוטפת.
- הצבעות אינן רציונליות: הן מושפעות מגורמים שונים - נכון. כך היה מאז ומעולם. לא עובדה זו הופכת את הדמוקרטיה הקיימת לבלתי מספקת בעולם המשתנה שלנו.
- האם כל הקולות צריכים להיות בעלי אותו משקל? - כן, אם אנו רוצים דמוקרטיה. אם רוצים ממשל אחר, ניתן לבחור במה שרוצים, אם יודעים לתפקד במסגרתו.
- לא עוד איש אחד קול אחד - זו לא דמוקרטיה. אפשר להחליט על כל שיטה שנבחר. האופן בו נחליט, בין השאר, יקבע אם זו דמוקרטיה או לא.
- השפעות הפרסום, רשתות חברתיות וערוצי שכנוע אחרים - אין חדש גם בכך. ההבדל כיום הוא בנגישות, במהירות התפשטות המידע, מהימנותו וסוגי "סוכני ההשפעה" בהם אנו משתמשים. כאן האוטופיה אולי החזקה ביותר; כל עוד נשתמש בבני-אדם בתהליך קבלת ההחלטות, שהרי אליהם נוכל להגיע באותם אמצעים שבתרומתם החיובית אנו מפקפקים, תהיה ההשפעה אותה השפעה, אף כי השיטות עשויות להשתנות. מול אוכלוסיות גדולות תהיינה שיטות המוניות היחידות שניתן להפעיל. מול אוכלוסיות מצומצמות יותר, הגישות ה"שיטות" תהיינה נפוצות וחזקות יותר.
- השאלה האחרונה שאינה מקבלת מענה משכנע היא: היכן נוכל לפקח טוב יותר על נטרול ההחלטות מאינטרסים, מפיתויים, מטעויות אנוש, ממצבי רוח, ומשיגיונות פסיכולוגיים - בשלטון מריטוקרטי או בדמוקרטיה מרובת משתתפים? - אני גורס שבשלטון מרובה משתתפים, כשאנו מצמצמים בשיטתיות את גורמי החולשה, ההטיה והרמייה באמצעות חינוך, חוק, חשיפה ובקרה מאורגנת.
הגישה הבסיסית פסולה בעיני משום שמשמעותה היא "לשפוך את התינוק עם המים", דהיינו: להחליף את הקיים בשיטה אחרת שאינה קיימת, שטיבעה אינו ידוע או שנוי במחלוקת חריפה ושהנחות היסוד שלה אינן מוסכמות. כל שינוי מהותי "בתרבות הדמוקרטית" מחייב חינוך מחדש של מאות מיליוני אנשים לחיות במסגרת לא מוכרת ולדעתי גם לא מובנת, לקבל את דינה מבלי להבין במה מדובר, לוותר על זכויות פוליטיות יסודיות, השפעה, שותפות ערכים והשקפות ועיצוב סביבת החיים, לאור גישה בלתי-ידועה ובלתי-צפויה מראש. על-כן, אפשרות כזו בעיני אינה באה כלל בחשבון.
גם השיטה הקיימת סטתה כבר יותר מדי ממרות היסוד של הדמוקרטיה הקלאסית: השתתפות פעילה של ציבור האזרחים בעיצוב החיים המשותפים והממשל עצמו. השתתפות כזו היא יסוד ליצירת אמון, סולידריות והשתייכות למערכת המדינית המשותפת שבמסגרתה הם חיים.
גורמי כוח
הדרך הנכונה להתמודד עם הקשיים המתרקמים במערכת הקיימת, ויש כאלה ללא ספק, היא לחזור לשורשים ולמקורות של השיטה הקיימת, לבחון את מקורות ומחוללי הסטייה ולבצע בהם את התיקונים הדרושים. למעשה, מדובר ביצירת מערכת עם משוב מתקן ממוסד, שיסדיר את הדברים באופן שוטף בפיקוח הריבון (אגב, מההצעה המפולפלת נעדרת תשובה מכרעת לשאלה מיהו הריבון בשיטה המוצעת וכיצד הוא מפעיל את סמכויותיו). גישה אבולוציונית מסוג זה, היא דרך להתמודד גם עם שינויים שיבואו ללא ספק בעתיד. שהרי העולם מתפתח בקצב מואץ ולא סביר לחשוב שבכל פעם שניתקל בבעיות מבניות או תפעוליות, נשליך לפח את השיטה הקיימת "ונמציא גלגל חדש". ברור שתיקונים יהיו בכל רובדי ההוויה - חינוך הציבור, ארגון הממשל, עריכה מבוקרת של דרכי ההסברה וההצבעה, מניעת עיוותים מצד קבוצות אינטרסים ושימוש בחוק (עוצמת הריבון) על-מנת לאזן לטובת הציבור סטיות - מצד גורמי-כוח אחרים דוגמת: התקשורת, ההון, יכולות אישיות או מוסדיות וכו' - הפועלות נגד טובתו (שאותה מייצגים נציגיו, כמובן).
נקודת המוצא הנכונה, לטעמי, היא קונספט "האמנה החברתית" של רוסו: שותפות מתמשכת מתוך הצטרפות מרצון, תוך מוכנות ליטול עול ולשלם בזכויות "טבעיות" תמורת היתרונות שמעניקים החיים הקבוצתיים המשותפים. פונקציית התמורה ומהות התמורה, גם הן החלטות של הציבור הרחב באמצעות נציגיו הנבחרים.
דמוקרטיה חייבת לספק משילות קהילתית (מדינתית). ללא שותפות ופיקוח של הציבור, משילות כזו לא תיתכן משום שתהפוך לדיקטטורה גסה (שתהיה בכל מקרה זמנית) ותאבד במהירות את אמון הציבור. אינני מכיר דרך טובה יותר ליצירת אמון של הציבור במנגנון שולט ומנהל, מאשר שקיפות ומעורבות. דרך ההתנהלות הדמוקרטית חייבת לאזן בין זכויות יחידניות לקבוצתיות, להיות ייצוגית ופתוחה לביקורת, בין אם הביקורת נערכת על-ידי התקשורת, על-ידי הפרלמנט או על-ידי מוסד ממונה למטרה זו (מבקר המדינה).
דמוקרטיה אינה יכולה להתקיים מחוץ למסגרת חקיקה שקבלה את "ברכת הריבון" - חקיקה באמצעות הרשות המחוקקת. אין בדמוקרטיה רשות העומדת מעל לריבון ואינני רואה מצב סביר אחר בשום שיטה חלופית. העובדה שכיום קיימים פגמים במערכות יחסים אלה במשטר שלנו (וגם בדמוקרטיות אחרות) אומרת שדרוש תיקון מהותי גם במערכת יחסים זו; תיקון אבל לא "החלפת כובעים".
לסכום: המאמר הוא תרגיל אינטלקטואלי מעניין, ברמה של דיון אוטופיסטי. ההוויה הקיימת אינה זקוקה לאוטופיות. המאה ה-20 הייתה רוויה אוטופיות שכשלו וקרסו. איננו יודעים להפוך אוטופיה לתוכנית פעולה אופרטיבית (למשל הקומוניזם), אלא הולכים אנו לאיבוד במעבר מהרעיונות הגרנדיוזיים של האוטופיה לרעיונות "הקטנים" והפשוטים (ה"שטן" בפרטים הקטנים) של האופטימיזציה היישומית. כדאי שנגביל עצמנו למלייה שבו אנו מצליחים לתפקד במידה מתקבלת על הדעת.

הערות

מאמר זה הוא מענה על מאמר שכתב דורון שמיע שדה, בכתב העת האינטרנטי "אלכסון"; פורסם: .7.1961.

תאריך:  23/07/2019   |   עודכן:  23/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דמוקרטיה "משוקללת" או מטורללת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
השאלה החשובה ביותר העולה מן
הירונימוס  |  23/07/19 11:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף שטח
תוצאות החינוך מאכזבות    חינוך נועד להקנות ידע, ערכים ונורמות התנהגות    בעוד שהמערכת עומדת פחות או יותר במבחן הידע והערכים (גם אם יש מקום רב לשיפור), הרי שבמבחן הקניית נורמות התנהגות ראויות מערכת החינוך נכשלה לחלוטין    לכך יש חלק גם להורים ולבית, שניתקו עצמם מהאחריות לחינוך
יוני בן-מנחם
השליח האמריקני ג'ראד קושניר יגיע לביקור באזור כדי לנסות ולקדם את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ בסיוע מדינות ערב. גורמים פלשתינים בכירים אומרים כי ישנם סימנים לכך שהנשיא טראמפ שוקל להזמין את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבית הלבן בניסיון לחדש את הדיאלוג עם הרש"פ
משה נסטלבאום
טור דעה אישית בשלישי שלא דופק חשבון    הסיפור האמיתי על שר המשפטים החדש שהואשם בנפוטיזם    על בנט שאיפסן את האגו    על המשטרה שמתעללת במפגינים בפתח תקוה למרות פסיקת בג"ץ    ועל רינה עידן שמעניקה רגעי אושר לילדים עם נכויות קשות
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס השלים את ההשתלטות על מערכת המשפט וברחוב הפלשתיני חוששים שמדובר בצעד מכין למינוי בניו לתפקידים בכירים ברש"פ. ההסתאבות במנגנוני הרש"פ נמשכת ושני בכירים פלשתינים נחשפו באחרונה כמעורבים בהפרת טוהר המידות
עומר מואב
אני תוהה מה ידווח לנו ליבסקר, או אובססיבי אחר לענייני פערים, בשלב הבא? אולי נקרא שיותר ויותר הורים נותנים לכל אחד מהילדים שלהם חדר בבית ללא אחים נוספים, ומגדילים את הפער בין עשירים לעניים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il