X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חלקו של המרואיין כששניים מתנפלים עליו, ומתחרים ביניהם מי יהיה מושחז יותר ומי בעל כוח הטחה גדול יותר, הוא טרגי. הוא יצא בשן ועין
▪  ▪  ▪
וייס ורוזן. עוד יש אנשי מקצוע צנועים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

לא כולם כמובן. חלילה לי מלהכליל. לא פסו מראיינים בוגרי האסכולה היוצאת אט אט לגמלאות ונחה בארכיונים של התעודות הצוברות גון של עתיקות ימים. לכן, מה שאני מבקש לומר על המראיינים האהובים כנראה היום על המאזינים ועל הצופים, נוגע אך ורק למי שחושב שאני מתכוון אליו או אליה.
ראיון הוא המונח העברי החדש יחסית ל-INTERVIEW. מקור המונח הוא מן הצרפתית, entre+voir, הלחמה שמשמעותה לראות זה את זה, והמשמע הוא שסידרה של שאלות של המראיין מבקשת ל"ראות", להבין, לדעת, מה המרואיין עונה, חושב, רוצה, מדגיש, מסתיר ועוד. יש אפוא שני צדדים לראיון, צד שואל וצד עונה, צד קושב, וצד משיב. המראיין, באסכולה הישנה נושנה של הראיונות, היה מעין הציבור בקפסולה של איש תקשורת מקצועי, שידע היטב להצניע את עצמו ולהדגיש את העובדה שהוא הציבור השואל, יתרה על כך, שהוא הציבור השומע. המרואיין היה אורחו. הוא נהג בו בנימוס, אם כי כציבור, דרש ממנו בתרבות אדיבה להיות כן עם הציבור, לכבד אותו במענה לשאלה על-פי רוחה, לא להתחמק, לא לכסות עיני הכלל במסך של מלל שיש בו שתי וערב של הבלים.
על כן, המראיין, הציבור, היה לעתים תקיף, במסגרת הנימוסים שההקפדה עליהם היא חלק מן הדאגה לשלום הציבור. המראיין היה איש מקצוע. הוא למד את המרואיין בטרם ישב לפניו. ידע על כן לא רק מה לשאול אלא גם איך לשאול. הוא היה מצוייד בעובדות. ניפה מאוצר המידע על המרואיין שלו דברים שהיו בגדר של לחשים, או של בדותות, או של קונספירציות. הוא כיבד אותו. אחר הכל, המרואיין היה כמו שציינתי למעלה, אורח, של המראיין, של הציבור. הדפה הייתה ברורה. נקייה. גמישה. היה בה מקום למעין הפתעה, למעין מחמאה, למעין תמיהה, לקצת הומור טוב, לפרופורציות. בעיקר, היה ניכר בו במראיין כי הוא נינוח לחלוטין בחלוקת הקשב בינו לבין אורחו, השואל מקצר, המשיב מרחיב. אחר הכל, הראיון כולו, באותה אסכולה נובלת, לא נוצר אלא למען אירוח המרואיין.
לא עוד. כמעט לא עוד. הבכורה עברה למראיין. המרואיין נוכח כדי לאפשר למראיין להתבטא. סדר הדברים מתהפך. השואל מרחיב, מרהיב בידע שיש לו לא רק על הכל אלא גם על המרואיין, עברו, ארונו, מעידותיו אם היו או אם לא היו אבל המרואיין מכל מקום מעד. אין שיחה. אין interview, אין לראות זה את זה. המרואיין איננו אורח. הוא נחקר. הוא האגף המבדר במשוואת השואו. המבוכה שלו, אם יובך, והוא יובך, היא ההצגה הטובה בתוכנית. אם המראיין, בעל מקצוע, אבל מקצוע אחר ממקצועו של המראיין באסכולה הנושנה, יהיה זריז, "מפוקס" (מילה נוראה שהסתננה ללשון הקודש), הוא יצליח להוציא את המרואיין שלו משיווי משקל ויהפוך אותו בשנייה אחת של תגובה מהססת או אובדנית למשל ולשנינה בעיני הקולוסאום האדיר - הציבור - הצופה בחמדה בהיכרת לו אלון אדיר ובקורסו כקרש עלוב על רצפת האולפן.
רווחת מאוד היום גם שיטת הראיון בשניים. המרואיין באחת, חוקריו בשניים, רצוי הוא והיא, לעתים בתור good cop-bad cop ולעתים לשם ייצוג נאה של הציבור על חלוקתו המגדרית. חלקו של המרואיין כששניים מתנפלים עליו, ומתחרים ביניהם מי יהיה מושחז יותר ומי בעל כוח הטחה גדול יותר, הוא טרגי. הוא יצא בשן ועין. אם יצליח להדוף את המתקפה, הוא כורה את קברו. הסיבוב הבא יהיה קטלני. ייכנסו לתוך דבריו. לפני שהוא יאמר כי הוצא מהקשרו כבר הוציאו אותו השניים מכל הקשר. לא שומעים אותו. שומעים את השואל. לא מעוניינים עוד בתשובה. בשום תשובה. מעוניינים שהוא ישתמט מלענות. זה יוכיח עד כמה המראיינים הצליחו להפיק ממנו עובדה חותכת שהוא צריך היה לדעת מראש כי הוא הסתכן כשהוא הסכים להיות חלק מן ההצגה. נדיר שתהיה פעם שנייה לתיקונים...
כל זה מביא כנראה רייטינג. כל זה כנראה מענג את ציבור השומעים או הצופים. כל זה מאפשר לבנות סולמות לאישי ציבור לא על-פי כישוריהם, לא על-פי דעותיהם, לא על-פי צלילות דעתם, אלא על-פי היכולת שלהם לעמוד במתקפה התקשורתית בכבוד המגיע או לגלדיאטור שמצליח להכות באויביו המראיינים בנשק שלהם, לצעוק עליהם, להקניט אותם ללעוג, לצאת גדול, או המצליח לאלחש אותם בחינו, בכריזמה שלו, בכוחו המדוד או הדמיוני.
לא כולם כמובן. לא אכליל חלילה. עוד יש מאחורי המיקרופונים שלנו ומול המצלמות שלנו כמה וכמה אנשי מקצוע צנועים ומעולים, אבל הרייטינג הזה, הטירן, הטרמינטור, הרודן, מסכן את עצם קיומם. כדאי שהציבור יידע. אחרי הכל, הרייטינג זה תמונת הראי שלו.

תאריך:  04/08/2019   |   עודכן:  04/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 פוקס / FOX  פוקס / FOX
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מיכאל מירו
הנושא הזה של השוק החופשי והתאגידים הענקיים שצמחו בעקבותיו הצמיחו "מדינות חדשות" כמו מיקרוסופט, אפל, פייסבוק, גוגל ועוד מדינות שכוחן צומח מהכסף הרב שהן גרפו, רווחים מעסקות אינסופיות
ארי בוסל
זכיתי בחיי לראות פעם אחר פעם אנשים טובים, אשר מתייצבים בשעת צורך, אינם מתלוננים ועושים כל הנדרש ומעבר - כל דאגתם היא לזולת, כל כמה שהדבר קשה, לא נעים או כמעט בלתי אפשרי
אברהם בנמלך
יוסף פנדריך
אין ספק שהפליית התנועה לאיכות השלטון על-ידי המנעות מפסיקת הוצאות לחובתה במקרים שמצדיקים אחרת, פוגעת במראית פני הצדק
אלי אלון
עליזה בגין מונצחת בהיקף גדול שלא היה מבייש אף לא אישיות ציבורית או תרבותית מהדרגה הראשונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il