X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפרויקט הממשלתי להב"ה, שמפעיל מרכזים להקניית מיומנויות דיגיטליות בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות, עומד במרכזו של מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אריאל, וביקש לבחון האם הוא השיג את מטרתו
▪  ▪  ▪
למרות הקשיים, משיג את מטרתו. פרויקט להב"ה [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
צמצום נוסף
מן הראוי שהשרים הרלוונטיים בממשלה הבאה - לרבות שר המדע והטכנולוגיה, שאחראי על פרויקט להב"ה - יתעניינו וילמדו את ממצאי המחקר של פרופ' לב און וצוותו, ויישמו את המסקנות, לטובת צמצום נוסף של הפער הדיגיטלי והקניית הידע לאוכלוסיות נוספות בחברה הישראלית.

הפער הדיגיטלי הוא תופעה שאנחנו דנים בה רבות בכתבות ובאייטמים החדשותיים באתר זה, אבל היא כמובן לא ייחודית לישראל, ונחקרת רבות בשנים האחרונות. החוקרים מצאו שאחת הדרכים הבולטות להתמודדות עם הפער הדיגיטלי ולצמצומו היא יוזמות של ממשלות להקים מסגרות שונות, שיאפשרו גישה לכלים דיגיטליים בעיקר לאוכלוסיות מוחלשות.
אחת המסגרות שפועלות בישראל על-מנת להגיע למטרה החשובה הזאת היא פרויקט להב"ה הממשלתי. מטרתו המוכרזת היא לצמצם את הפער הדיגיטלי על-ידי מערך שלם של קורסים והכשרות באזורים שונים בארץ, בעיקר בפריפריה, ששם רבים יותר בני המעמדות המוחלשים ואלה שאין להם נגישות לעולם הדיגיטלי, או שהנגישות שלהם אליו מוגבלת.
הפרויקט זכה לתהודה תקשורתית, אם כי לא תמיד בגלל מה שהוא עושה, כי אם עקב מערכת היחסים המורכבת בין עובדי הפרויקט לממשלה, שהגיעה עד לכתלי בית המשפט. אלא שאם תשוחחו כמעט עם כל המקורבים לפרויקט, תשמעו מהם שהפעילות במרכזים של להב"ה תורמת להעשרת הידע של בני אותן אוכלוסיות ולצמצום הפער הדיגיטלי.
לדברים אלה יש כעת בסיס מחקרי-אקדמי, שעולה ממחקר מקיף שנערך על-ידי פרופ' אזי לב און מאוניברסיטת אריאל, בהשתתפות החוקרים ד"ר אסתר בריינין, ד"ר האמה אבו קשק, טניה זילברשטיין, ד"ר נילי שטינפלד וד"ר סיגל נעים. הם בדקו במשך תקופה ארוכה את המאפיינים של האוכלוסיות שמגיעות למרכזי להב"ה ואת ההשפעות שיש ללימודים במרכזים אלה עליהם, ומצאו שהפרויקט השיג את המטרה שלשמה נועד, גם אם במידה מסוימת.
תובנות המחקר
החוקרים כתבו בדוח המחקר כי עולות ממנו "כמה מסקנות עיקריות, שמבוססות על סדרה ארוכה של ראיונות שנערכו ב-2016, שאלונים שהועברו למשתתפים לפני תחילת הקורסים ואחריהם. התובנה הראשונה היא שקורסים להכרת המחשב והאינטרנט נתפסים כבעלי השפעה ניכרת על המשתתפים בהם בהקשר של היכרות עם מושגים, יכולת לבצע משימות ותחושת מסוגלות עצמית בשימוש במחשב ובאינטרנט".
תובנה שנייה שעלתה היא שהמוטיבציה להשתתפות בקורסים היא בעיקר קוגניטיבית. כלומר, רצון ברכישת ידע, ביסוס ידע קיים ורכישת מיומנויות מחשב. התובנה השלישית היא שקיימות ציפיות גבוהות יותר מהקורס, ושיותר ויותר חרדים וערבים מעוניינים להשתתף בו. עורכי המחקר מעירים כי בעת ביצועו, ב-2016, המרכזים בריכוזים החרדיים והערביים היו בין הפעילים ביותר מקרב מרכזי להב"ה ברחבי הארץ. לדברי פרופ' לב און, ההשתתפות הפעילה של החרדים והערבים היא פועל יוצא של החלטה שלהם עצמם, ולא נעשה מאמץ מיוחד להביא לקורסים דווקא תלמידים ותלמידות ממגזרים אלה. מכאן, אחת ההמלצות של המחקר היא להרחיב את מרכזי להב"ה באזורים שבהם הם מרוכזים.
נתונים נוספים שמצאו החוקרים הם שכ-80% ממשתתפי ומשתתפות הקורסים הם נשים - הן באוכלוסייה היהודית והן בזו הערבית, ושטווח הגילאים של המשתתפים הוא בין 20 ל-70, כאשר הגיל הממוצע בקרב האוכלוסייה היהודית עומד על 50 ובקרב האוכלוסייה הערבית - על 40.
עטד מסקנה שעולה מהמחקר היא גם, בעצם, הרמה להנחתה לדרגים הקובעים: הנבדקים במחקר גילו מיומנות בשימושים הבסיסיים בכל מה שקשור לאינטרנט, אבל עדיין היו מהם כאלה שהראו בלבול בשלבים מעט מתקדמים יותר, ולא ידעו לגלוש הרבה מעבר לחיפוש בגוגל. המסקנה היא שהגיע הזמן שהגורמים שמפעילים את להב"ה יפתחו מסגרות לימודים מתקדמות יותר. בעידן של היום, לא מספיקה מיומנות החיפוש, אלא יש צורך לדעת להתמודד עם ים המידע שמעלות התוצאות ועם הפעולות שאפשר לעשות כדי להפיק מכך תועלת רבה יותר.
השורה התחתונה: מן הראוי שהשרים הרלוונטיים בממשלה הבאה, לרבות שר המדע והטכנולוגיה, שאחראי על פרויקט להב"ה, יתעניינו וילמדו את ממצאי המחקר של פרופ' לב און וצוותו, ויישמו את המסקנות, לטובת צמצום נוסף של הפער הדיגיטלי והקניית הידע לאוכלוסיות נוספות בחברה הישראלית.

תאריך:  08/08/2019   |   עודכן:  08/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הלהב"ה צמצמה את הפער הדיגיטלי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל כהן
כמי שעוקב בחצי אוזן אחר פרופגנדת השנאה הפלשתינית, אני יודע שהפיגוע במסעדת סבארו נחשב ל"הצלחה" כמעט מושלמת של כוחות האופל, המוצגים בתקשורת הפלשתינית בהערצה לא מבוטלת תחת הכינוי הגנרי "ההתנגדות"
עמוס גלבוע
אבל, כבר ביום שלמחרת הפסקת האש הפרו המצרים את ההסכם והחלו לקדם את מערך טילי הקרקע שלהם לאזור תעלת סואץ    המודיעין גילה זאת בזמן, אך היינו "עייפים מכדי לבלום זאת, והאמריקנים רק ידעו לאכזב אותנו    התוצאה: במלחמת יום הכיפורים מערך הטילים המצרי שקודם, כופף את כנפי חיל-האוויר שלנו ואפשר את הצליחה המצרית
יוני בן-מנחם
ישראל ביקשה את עזרתה של בריטניה כדי להביא לגירושו מלבנון של בכיר חמאס סאלח אלעארורי שעמד בראש משלחת חמאס לאירן. אלעארורי הפך למתאם של העברת נשק מתקדם מאירן לרצועת עזה שמסכן את ישראל, אם לא יצלחו המאמצים המדיניים לסלקו מלבנון לא מן הנמנע כי יחוסל על-ידי ישראל
דן מרגלית
בוויכוח ההיסטורי הגדול ביקש בית הלל לימוד לכולם    כי גם עבריינים שהגיעו אל סף בית המדרש יצאו נקיים ואפילו צדיקים ומורי הלכה
דן מרגלית
כל אחד מהם שואל את עצמו אם לשמור על זכות השתיקה ולצאת כולם יחדיו בלא עונש או לחצות את הקווים ולצאת בעונש קל תוך הרשעת חבריו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il