X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גורמי הביטחון מעריכים שאת הפיגוע באזור דולב עשתה חוליית מחבלים מאורגנת המשתייכת לחמאס או לג'יהאד האיסלאמי אירן הינחתה את בכיר חמאס צאלח אלעארורי להגביר את הפיגועים בגדה לקראת "עסקת המאה" וכדי ליצור כאוס ביטחוני
▪  ▪  ▪
חשש מפיגועי חיקוי [צילום: מחמוד עיליאן/AP]

הפיגוע באזור דולב שבו נרצחה רינת שנרב בת ה-17 מלוד, ושבו נפצעו אביה ואחיה, מסמל את חזרת הפיגועים המאורגנים לשטחי הגדה אחרי הפסקה ארוכה שבמהלכה ביצעו מחבלים בודדים פיגועי דקירה או דריסה של חיילים ואזרחים ישראלים.
על-פי הערכת גורמי הביטחון של ישראל, את הפיגוע באזור דולב ביצעה חוליית מחבלים המאורגנת היטב שהכינה את הפיגוע במשך זמן רב, תיצפתה על המקום ובחנה את דרכי הגישה והמילוט. מהחקירה עולה כי הפיגוע בוצע באמצעות מטען צד שהונח בכניסה למעיין עין בובין באזור דולב שאותו נוהגים לפקוד סיורים של צה"ל ומטיילים ישראלים רבים.
מדובר במטען צד, במשקל של בין 3-4 ק"ג שהכיל מסמרים וברגים כדי להגדיל את עוצמת הפגיעה, הוא הופעל מרחוק ברגע שבני משפחת שנרב התקרבו למקום, דבר שמעיד כי המחבל שהפעילו צפה מרחוק בנעשה ולאחר שהפעיל אותו נמלט מהמקום באמצעות רכב שהמתין לו.
המצוד של כוחות הביטחון אחרי המחבלים נמשך באזורי רמאללה, שכם וטולכרם, כוחות הביטחון החרימו סרטי אבטחה בכמה כפרים באזור ועשו מעצרים, בעיקר באזור רמאללה, כדי לנסות ולהתחקות אחרי הרכב שבו נמלטו המחבלים שעשו את הפיגוע ואחרי הרוצחים.
הפיגועים המאורגנים
את הפיגועים המאורגנים בשטחי הגדה מבצעים ארגוני החמאס והג'יהאד האיסלאמי, לג'יהאד האיסלאמי יש תשתית צבאית נרחבת בצפון הגדה ואילו לחמאס יש תשתית צבאית גדולה בכל שטחי הגדה המופעלת מטורקיה ומרצועת עזה באמצעות "מטה הגדה" שבראשו עומד צאלח אלעארורי שהינו גם איש הקשר לאירן ולחיזבאללה.
מטען הצד שהתפוצץ ליד המעיין באזור דולב הזכיר לחוקרי השב"כ את סוג המטענים בזירת המטענים שנחשפה בחודש ינואר 2018 על הציר שמוביל בין הכפרים עלאר לעתיל באזור טולכרם שהונחו במקום וכוונו לפגוע בסיורי צה"ל שנעו על הציר. מדובר ב-12 מטענים צד גדולים שהתגלו לאחר שהאדמה שבה כוסו נסחפה בגשם, מומחי החבלה של הרש"פ ניטרלו אותם ולאחר חקירה ממושכת של השב"כ ומנגנוני הביטחון הפלשתינים נעצרו חברי החוליה שהיו חוליה מקומית שפעלה באזור.
שיטת מטעני הצד נלמדה על-ידי ארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי מארגון חיזבאללה, תרמה לכך השהייה הממושכת של פעילי הארגונים האלה במחנה מרג' א-זוהור שבלבנון לאחר שגורשו לשם על-ידי ישראל ב-דצמבר 1992. השימוש במטעני צד נחשב ל"עליית מדרגה" בפיגועים המאורגנים בשטחי הגדה שבדרך כלל הינם פיגועי ירי, ארגון חמאס מגדיר את הפיגוע כ "פיגוע איכותי" (עמליה נוועיה-בערבית) אותה הטרמינולוגיה בשפה הערבית שבה משתמש ארגון חיזבאללה ביחס לפיגועים כאלה.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה שיבח בסוף השבוע את הפיגוע באזור דולב, הוא לא לקח אחריות עליו אך קשר אותו לאירועים האחרונים בהר-הבית וה"פגיעה" במסגד אל-אקצה. נראה כי עיתוי הפיגוע איננו מקרי, הוא כוון ליום שישי ה-23 באוגוסט שבו ציינו הפלשתינים את יום השנה ה-50 להצתת מסגד אל-אקצה ולקראתו היה קמפיין הסתה ארסי של חמאס והרש"פ באמצעי התקשורת הפלשתינים וברשתות החברתיות.
השב"כ פועל במרוץ נגד הזמן כדי לאתר את חברי החוליה שעשו את הפיגוע באזור דולב, לא מן הנמנע כי ברשותם יש מעבדת חבלה שבה מייצרים את מטעני הצד ולכן יש לפעול במהירות לפני שיטמינו מטענים נוספים. יש גם סכנה שבגלל הצלחת הפיגוע יהיו גם פיגועים נוספים, לא דוקא על-ידי אותה החוליה, מה שנקרא בעגה המודיעינית "פיגועי חיקוי".
יש חשיבות רבה לשת"פ הביטחוני בין השב"כ למנגנוני הביטחון של הרש"פ, נראה כי חוליית המחבלים הצליחה לפעול בהצלחה מתחת לרדאר המודיעיני של ישראל ושל הרש"פ ולהוציא לפועל את הפיגוע. לא מן הנמנע שחברי החוליה מסתתרים בשטח A שהינו באחריות המלאה של הרש"פ.
הנחת העבודה הישראלית היא שחולית המחבלים שעשתה את הפיגוע באזור דולב קשורה לארגון חמאס או לארגון הג'יהאד האיסלאמי, אי-אפשר לנתק את האחריות של אירן לפיגוע, בביקור האחרון של משלחת חמאס בטהרן בראשותו של צאלח אלעארורי הינחה הגנרל קאסם סולימאני את חמאס להגביר את הפיגועים בשטחי הגדה לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ובמאמץ ליצור כאוס ביטחוני בגדה שיערער את יציבותה של הרש"פ.

תאריך:  24/08/2019   |   עודכן:  24/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפיגועים המאורגנים חוזרים לגדה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
הנפגעים בני משפחה אחת    מחבל פוצץ מטען חבלה מאולתר שפגע ברוחצים ישראלים ונמלט ברכב קטן    הצבא מבצע סריקות אחר המחבל
יוני בן-מנחם
עיתון בירדן מדווח על מגעים חשאיים בין ישראל לירדן להעברת 6 אסירים ירדנים מהכלא הישראלי כדי שירצו את שארית מאסרם בכלא הירדני. בין האסירים רב המחבלים עבדאללה ברגותי מראשי הזרוע הצבאית של חמאס המרצה עונש של 67 מאסרי עולם. העברתו לירדן תיחשב כפרס לטרור
עידן יוסף
לדברי מקורות פלשתינים, הכסף נועד להתמודד עם הגירעון הכלכלי שנוצר בשל משבר כספי המיסים בין ישראל לרשות הפלשתינית
יוני בן-מנחם
ירדן נאבקת בישראל על השליטה בהר-הבית לקראת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. המלך עבדאללה חושש מביטול הסכם השלום עם ישראל, דווקא ההסכם הוא שמבטיח לו את מעמד האפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים
עידן יוסף
תושב שכם שחזר ארצה מירדן התנפל על חייל בלבוש אזרחי, כרך חוט על צווארו והחל לחנוק אותו    המותקף הצליח לזעוק לעזרה ומאבטחים ששמעו אותו נחלצו לעזרתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il