X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא צריך לעיין במוספים כלכליים בעיתונות כדי להבין מה קרה לחברה שלנו, שעל כלכלתה והונה השתלטו טייקונים, וההון האנושי העובד יותר ויותר נכבל בידי ההון
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

אנחנו מתקרבים לפרשת "לך לך", הפרשה השלישית בספר בראשית. פרשה שקשה להשאירה מאחורינו ולמהר לפרשה הרביעית, שממתינה לנו - פרשת "וירא". שתי הפרשות הראשונות: "בראשית" ו"נח" נושאיהן - המין האנושי כולו, האדם בתולדותיו ובכישלונותיו.
על-פי תפיסת המקרא עשרים דורות עברו מהאדם הראשון ועד בחירת מי שֶׁיֵּאָמֵר לו "לֶךְ-לְךָ". בדור בוני המגדל נפלגו בני האדם לעמים, ומ"אָב אֶחָד לְכֻלָּנוּ" אנו עדים למעבר אחרי עשרים דורות של בחירת אחד שמזרעו יוקם העם, ששומה עליו להיות חברת מופת, המובילה את האנושות ונתברכו בה כל משפחות האדמה, כלשון הכתוב "וְנִתְבָּרְכוּ בְּךָ כָּל מִשְפְּחוֹת הָאֲדָמָה".
מאב אחד לכולם אנו עוברים לבחירת מי שמזרעו תוקם ממלכת כוהנים וגוי קדוש. היו שראו בבחירה הפליה, כי יש אב אחד לכולם. מאז ומתמיד הטרידה את רבותינו שאלת הצדקת הבחירה. רבי יהודה הלוי מקדיש ספר שלם - "הכוזרי" - בו מתמודד עם הטענה, שמעלה מלך כוזר, כי אין הצדקה להעדיף עם אחד על פני עמים אחרים. יהודה הלוי מגייס את כל עוצמתו הרוחנית כדי לשכנע את מלך כוזר בצדקת הבחירה.
תשובה מעמיקה לשאלת בחירת אברם (עדיין לא אברהם) על פני אחרים יש בבראשית רבה לט, על דרך דרישת הפסוק - "... וְנֵלֵך אִישׁ אֶל אַרְצוֹ..." בירמיהו נ"א ט.
אני מודע לכך, שעוצמות הרוח היהודית כוונו לכך שנקבל על עצמנו כחברה את עול הבחירה של חברת מופת, בה יתברכו כל משפחות האדמה. לכן בשבת בה נקרא את הפסוק בפרשת "לך לך" - "וְנִתְבָּרְכוּ בְּךָ כָּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה ", חובה עלינו כחברה לשאול את השאלה במה אנחנו חברת מופת?
אני, המקבל את הגישה שבחרתנו עִם כָּל הָעַמִּים ושולל את הגישה שבחרתנו מִכָּל הָעַמִּים, מחייב את עצמי להביא את השאלה לדיון במה רואה היום החברה הישראלית את עצמה כחברה, שבה נתברכו כל משפחות האדמה.
לצערי, לא פסה מהחברה הישראלית מציאות חברתית עגומה נגדה מתריס הנביא ישעיה: "הוֹי מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת שָׁדֶה בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ עַד אֶפֶס מָקוֹם", וזאת מתוך תפיסה מעוותת כאילו "וְהוֹשַׁבְתֶּם לְבַדְּכֶם בְּקֶרֶב הָאָרֶץ". או בשפת ימינו ריכוז משאבי החברה בידי מעטים.
לא צריך לעיין במוספים כלכליים בעיתונות כדי להבין מה קרה לחברה שלנו, שעל כלכלתה והונה השתלטו טייקונים, וההון האנושי העובד יותר ויותר נכבל בידי ההון.
האם פסה מהחברה הישראלית מציאות חברתית נגדה מתריס עמוס: "עַל שְׁלוֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְרָאֵל וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אָשִׁיבֵנוּ עַל מִכְרָם בְּכֶסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם". הפסה מן הארץ חברה הבנויה על קוטביות חברתית, בה פרות הממון "הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים, הָרוֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים".
לא צריך לעיין בדוח העוני, שמנפיקים לנו כל שנה, כדי להבין שבחברה הישראלית הונחו אדנים חזקים שיש להם גבוי חוקי להפוך רבבות עובדי כפים לעַבְדֵי חברות כוח אדם נטולי זכויות סוציאליות. זכויות פנסיה לעת זקנה אינן מנת חלקם של עַבְדֵי אותן חברות, שאינן מוכנות להיענות לתגמל שכיר לפחות ב-40 שקל לשעת עבודה.
האם ביכולתנו להישיר מבט לעבר החברה הישראלית ולומר שמיושם בה המופת של פרשת קדושים בספר ויקרא: "לֹא תָּלִין פְּעוּלַת שָׁכִיר " או "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תּוֹנוּ אוֹתוֹ. כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ". מספיק להיכנס לבית ספר בטירה ולבית ספר בכפר סבא, ולהשוות בין תקצוב ממשלתי לילד הערבי בטירה ובין הסכום המיועד לילד היהודי בכפר סבא. השוואה המורה על עוצמת פער בלתי נסבלת ובלתי נסלחת במישור חיים חינוכי.
האמירה "לך לך" למקום בו יונחו יסודות לחברה ממנה יתברכו כל משפחות האדמה מצפה לגאולתה. בינתיים החברה הזו למען עצמה זקוקה לתיקון.
פרשת "לך לך" חייבת להיות תמרור דרך כדי שנהיה חברה של "מאזני צֶדֶק, אַבְנֵי צֶדֶק, אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק" ולא חברת תספורות, המשחררת את ההון ממחויבויות כלפי ההון האנושי. אנחנו חייבים היום להיאבק על דמותה המוסרית והחברתית של החברה לפני שעיוותיה יכרסמו בקיומה.
חברה, שקברניטיה במדינת ישראל מגבים ימין הזוי ומשיחי, המוכן למען בית מקדש שלישי לסכן את קיומנו במלחמת גוג ומגוג, היא אינה חברה שבה מבקשים להתברך כל משפחות האדמה.
בעת כתיבת שורות אלו ילדה בת 13 וילד בן 10 במקום לחבוש את ספסל הלימודים הם חבושים בבית הכלא "גבעון" ברמלה. שני ילדים, שהשכימו בבוקר ליום לימודים, מצאו עצמם כלואים על בריח ומסגר בבית כלא. כל עוונם, כי נולדו כאן בישראל לאימהות מהגרות עבודה. מי שהתיר למשטרת ההגירה לכלוא ילדים במכלאה, הוא זה שמכה ביד מזוהמת את החזון בפסוקים הראשונים של פרשת "לך לך" - "וְנִבְרְכוּ בְּךָ כָּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה" (בראשית י"ב, ג').

תאריך:  04/11/2019   |   עודכן:  04/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעקבות פרשת "לך לך"
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש פרולטרי נחות
מגיב ותיק  |  4/11/19 13:05
 
- אני מודה למגיב ותיק
הרוצח יגאל עמיר  |  5/11/19 16:59
2
דו”ח העוני זה שטויות
באום  |  4/11/19 13:44
 
- לדמגוג מר באום
לדמגוג מר באום  |  5/11/19 11:02
3
המעריץ של ד"ר קידר
אני המגיב הותיק .  |  5/11/19 10:16
4
מאוהבת במגיב הותיק
אני הבורות  |  5/11/19 16:12
5
מאחל לך הרבה בריאות ל"ת
לאיתן  |  5/11/19 16:51
6
חובה להקשיב לבנו של ראש הממשלה
חובה להקשיב  |  5/11/19 17:31
7
הטמבליות של מגיב ותיק עובדת
הטמבל מגיב ותיק  |  5/11/19 17:41
8
איתן, שמע בקולי, עזוב את האתר
יוסף נ.  |  7/11/19 10:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
השר אמיר אוחנה והשר ארדן - באותו יום של חקירת מטה נתניהו וחדירה לטלפון, תקפו את צמרת הפרקליטות ואת נציגי המשטרה, על חקירות חריגות, טעויות מביכות, ללא הסבר לציבור. לכל אלה שמאמינים שהשרים פוגעים בשלטון החוק, כדאי להבהיר, ששר ממונה על משרדו רואה ומבין שמתנהגים או מתנהלים בצורה לא תקינה, אלה הכפופים לו - רצוי וראוי שישמיע קולו ויתרה מכך יעשה מה שנדרש לתיקון הפגמים
אבי גולדרייך
האם מי מחברי הכנסת הערבים גינה? נזעק? האם אחמד טיבי שמכהן כחבר כנסת קרוב לשלושים שנה יצא מגידרו מעל בימת הכנסת למנוע את מעשי העוולה האלה? התשובה היא לא
מרגלית מולנר גויטיין
כבכל עונת סתיו נעשה מאמץ מיוחד להביא את התערוכות היוקרתיות ביותר לפריז, וכמו תמיד הפוליטיקה נוכחת באמנות. בנוסף לתערוכה על לאונרדו בלובר ופיאק בחצר הגרנד פלה עליהן דיווחתי בכתבה הקודמת, התערוכות העיקריות מזמנות לנו מבט על דגה באופרה (אורסה), לוטרק, אל גרקו (גרנד פלה), פרנסיס בייקון (פומפידו), ומרי אנטואנט בקונסיירג'י
יצחק מאיר
כשמשיתים בעידן הזה, בו נשים וגברים בארץ ובעולם כולו, כמעט כולו, נושאים ונותנים ממעמד של שוויון מגדרי מלא, כשהחברה האנושית כולה מתנהלת מתוך הכרה כי המינים אינם מחלקים את האנושות למיניה, בשום תחום מתחומי החיים, אין זה סביר כי הציבור הנקרא לתמוך במפעל הומניטרי מן המדרגה העליונה יתייחס אל הגרת קולה של האישה כאל מפגן סביר
יוסי ריבלין
כמה פוליטיקאים באמת יש בישראל שרוצים להיות ראש ממשלה כמו שאני רציתי טייפ? ניקח למשל את אבי גבאי. שנתיים ימים סבב במקומותינו ודיבר על רצונו להיות ראש ממשלה, וכשהתקרב לכך, באיזה לילה כשביבי פרס לו הצעה חצי מלכותית נסוג והעדיף לעשות את מה שהוא עושה היום. ככל הנראה כלום. יושב בבית ומן הסתם צד זבובים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il