שני מסלולי לימוד ומגמות מגוונות
|
|
מבין 620 תלמידים הלומדים בביה"ס הספר, 245 מתגוררים בפנימייה
▪ ▪ ▪
|
כפר הנוער מציע שני מסלולים לימוד: למידה בבית הספר כתלמיד חוץ ולמידה בבית הספר במסגרת אינטרנית (בתנאי פנימייה). מבין 620 תלמידים הלומדים בביה"ס הספר, 245 מתגוררים בפנימייה, בכללם 83 תלמידים שעלו לישראל בתוכנית נעל"ה (נוער עולה לפני הורים). בכפר פועלים בין היתר, משק חקלאי, מטבח, וחדר אוכל חדיש ומשופץ, אודיטוריום, ספרייה גדולה, חדרי מעבדות, קונסרבטוריון פעיל ללימודי מוזיקה, בריכת שחייה ומגרשי ספורט. בית הספר שם דגש על שילוב בין המגמות הטכנולוגיות והמדעיות לבין מגמות מתחומי האמנות. נלמדים כאן בין היתר מוזיקה ותיאטרון, הנדסת תוכנה, אלקטרוניקה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה וחקלאות עירונית.
|
לאורך כל ימות השנה מתקיימת בפנימייה פעילות מגוונת בתחומי ההעשרה הלימודית, הפנאי, התרבות והחוגים למיניהם
▪ ▪ ▪
|
"למעשה", אומר לי אבי לוגסי, המנהל הכללי של הכפר מזה שש שנים, "בנוסף לדגש הניתן על מדעים ואומנויות זהו כפר נוער חקלאי, כאשר החקלאות מקבלת כאן צביון חדשני ויצירתי המתאים למאה ה-21, בעודה משלבת בין שיטות חקלאות כמו גידול בתנאי שטח עירוני, לבין חדשנות טכנולוגית. לאורך כל ימות השנה מתקיימת בפנימייה פעילות מגוונת בתחומי ההעשרה הלימודית, הפנאי, התרבות והחוגים למיניהם. בנוסף נערכים כאן ימי שיא בלתי פורמליים, הרצאות, סדנאות ועוד תוכניות ייחודיות כאשר התכלית של כל אלו היא בניית סדר יום מעניין, חינוכי, ערכי ומגוון.
|
מערך היסעים, ארוחות בוקר וצהריים ובריכת שחייה
|
|
במסגרת יום הלימודים, התלמידים נהנים מארוחות בוקר וצהריים, מבריכת השחייה הפועלת בעונת הרחצה עד סוכות, משעורי בחירה וחוגים וממגוון פעילויות מחוץ לכיתות
▪ ▪ ▪
|
לוגסי מציין עוד, כי בית הספר מציע מערך היסעים לתלמידים המתגוררים באזור המרכז והשרון והמעוניינים ללמוד בו. לפנימייה מתקבלים תלמידים בהתאם להליך הקליטה המוגדר על-ידי משרד החינוך. "אחוז הזכאות לבגרות בבית ספר זה עומד על 90%". אומר לוגסי ומוסיף: "במסגרת יום הלימודים, התלמידים נהנים מארוחות בוקר וצהריים, מבריכת השחייה הפועלת בעונת הרחצה עד סוכות, משעורי בחירה וחוגים וממגוון פעילויות מחוץ לכיתות. הלמידה מתקיימת חמישה ימים בשבוע, אך הפעילות בכפר נמשכת במשך 24 שעות שבעה ימים בשבוע. בית הספר חרת על דגלו לקדם את תהליכי ההוראה והלמידה המותאמים למאה ה-21 ולצורך כך - שופצו ועוצבו מחדש כל כיתות חטיבת הביניים ועודכנו שיטות ההוראה והלמידה. מעצם האווירה הכפרית והפסטורלית, מהמרחבים הירוקים ומהמתקנים הייחודיים הכוללים גם, כאמור, הזנה בחדר האוכל, נהנים התלמידים מאקלים חיובי ונקי מאלימות מילולית או פיזית ומתחושת מוגנות גבוהה מאד".
|
בהפסקות יושבים על הספסלים, מדברים ומתדיינים על מה שהיה בשיעור, מישהו מביא גיטרה ומקשיבים לו
▪ ▪ ▪
|
רחל קוזמינסקי בת 17 המתגוררת בנתניה לומדת בכתה י"א במגמות הכימיה והתיאטרון. היא החלה את לימודיה בכפר הנוער בכתה ז'. על בית הספר "עתיד רזיאל" שמעה מאחיה קובי שלמד בו לפני שש שנים. "יחסית למה ששמעתי מבתי ספר אחרים, אומרת רחל, כאן אין אלימות. אולי בגלל איך שמתייחסים אלינו ומדברים אלינו בגובה העיניים. בהפסקות יושבים על הספסלים, מדברים ומתדיינים על מה שהיה בשיעור, מישהו מביא גיטרה ומקשיבים לו. בחדר האוכל לא משעמם. תמיד יש צחוקים. האוכל עשיר וטעים. יש תמיד מה לאכול... פעם היה קשה לי לקום בבוקר להסעות ולעשות ויתורים בשעות הפנאי שלי, לעומת ילדים אחרים שלומדים בבתי ספר הקרובים לביתם, אבל אין ספק שזה שווה את המאמץ. יש כאן משהו באווירה הנינוחה, והיחס האישי מצד המורים וההנהלה נותנים לי הרגשה רגועה, בקיצור, 'מגניב' כאן".
|
דוגלים בהקניית אחריות ושיתוף במהות
|
|
תלמיד שנותנים לו אחריות ומטילים עליו את קבלת ההחלטות , להוביל ולהתנסות וגם לטעות ולתקן - תלמיד כזה הוא תלמיד מועצם
▪ ▪ ▪
|
לדברי מנהל הכפר, אבי לוגסי, הכפר ובתוכו בית הספר דוגלים במעורבות משמעותית של התלמידים בחיי בית הספר והכפר, ובשיתופם בתהליכים ובהחלטות הנוגעים לעיצוב החיים במקום. "תלמיד שנותנים לו אחריות ומטילים עליו את קבלת ההחלטות, להוביל ולהתנסות וגם לטעות ולתקן - תלמיד כזה הוא תלמיד מועצם", מדגיש לוגסי.
|
|
כיתת לימוד [צילום: אופיר דויד]
|
|
|
|
|
|
|
"יום הלימודים אינו צריך להימשך מעבר לנדרש וזאת כדי שאחה"צ יוכל התלמיד ליהנות מזמן פנוי ואיכותי". | |
|
|
|
"תלמיד מגיע ליום לימודים שאמור להיות פרודוקטיבי, מעניין, רלוונטי ומשמעותי וכל אחד מן הדברים הללו היא תורה שלמה"
▪ ▪ ▪
|
מנהלת בית הספר, מלווה רוזנברג -לוי, עובדת בכפר מאז 2009 ומנהלת את ביה"ס במשך 6 שנים, מגדירה את המקום כ"כפר קטן בתוך עיר". אנשים בשכונה בשנת 2009, היא אומרת לי, לא ידעו מה יש להם מתחת לאף ולא הכירו את המקום. היום הדבר שונה. תושבי השכונה מכירים את בית הספר ואת הייחודיות של הכפר, בו נעשית פעילות ענפה בתוך הקהילה. בתקופת החגים מקיימים הפנינג וסדנאות לילדים קטנים. שמתי לי למטרה לכבד את זמן התלמיד", אומרת מלווה. "תלמיד מגיע ליום לימודים שאמור להיות פרודוקטיבי, מעניין, רלוונטי ומשמעותי וכל אחד מן הדברים הללו היא תורה שלמה. יום הלימודים אינו צריך להימשך מעבר לנדרש וזאת כדי שאחה"צ יוכל התלמיד ליהנות מזמן פנוי ואיכותי". בין היתר היא מתכננת להתמקד בחטיבת הביניים בפיתוח אסטרטגיות למידה ומיומנויות הקשורות למאה ה-21, לעודד מוטיבציה לימודית בקרב התלמידים, ללמד אותם התנהלות שתובילם למצוינות, וכן לדעת להכיל ולשלב תלמידים עם צרכים מיוחדים. מלווה משתדלת מאוד להדגים ולהוביל תפיסה ש"חינוך הוא פרופסיה הבאה לידי ביטוי בפרטים קטנים וגדולים כמו למשל, שיחת מסדרון עם התלמיד, ובכלל דיאלוג חינוכי, מענה לימודי מותאם ודיפרנציאלי על-פי צרכים, הוראה מבוססת נתונים והתנהגות נאותה, הנדרשת מהתלמיד ובעיקר מאיתנו המבוגרים". "שברנו" את ההוראה הפרונטלית שמורה עומד והתלמידים יושבים בטורים, אומרת מלווה ומוסיפה, איפשרנו פלטפורמה של כתה חדשה המעודדת למידה פעילה ואקטיבית של התלמידים במהלך יום הלימודים, ואנו מכשירים את המורים לפתח שיטות הוראה מותאמות לתפיסה זו". בהתייחסה לנושא האלימות היא אומרת: "בית הספר שלנו אינו בועה. אנחנו מתייחסים באופן מאוד רציני לכל מה שקשור בכל סוגי האלימות ואיננו מקילים ראש. בבית הספר מתקיימות תוכניות מניעה של אלימות ומניעת בריונות ברשת וההנהלה עושה הכל על-מנת לחוש את התלמידים ולהקנות להם את הכישורים להם הם זקוקים. אנחנו משתדלים להיות נגישים לתלמידים ומעודדים אותם לפנות אלינו לשיח או לבקשת עזרה בעת מצוקה. בסך-הכל היחס הוא אישי וחם והאווירה הכללית היא טובה ומכבדת".
|
השיח בין המורים לתלמידים מתנהל בגובה העיניים ובכך נמנעת תחושת ניכור ונוצרת בקרב התלמידים תחושת שייכות למקום ואכפתיות כלפי חבריהם הסובבים אותם
▪ ▪ ▪
|
תלמידי הכפר פיתחו ותכננו שני מיזמים משמעותיים: האחד - פרויקט המדצ"ים (מדריכים צעירים) בפנימייה, שבמסגרתו הם מובילים מגוון פרויקטים, פעילויות ואירועים ובין היתר חונכים תלמידים בתהליכי חונכות אישית ואף "מקבלים את המושכות לידיהם" בניהול סדר היום בפנימייה כמה פעמים בשנה. השני - פעילות הנעשית במסגרת הדרכות לקהילה בנושא חקלאות עירונית. תלמידי בית הספר עוסקים בהדרכה של קבוצות תלמידים וקהילה, אודות שיטות הגידול המגוונות בתחומי החקלאות העירונית. בנוסף, פועלת בבית הספר מועצת תלמידים המובילה תהליכים בתחומי המנהיגות ומקבלת החלטות הנוגעות לחיי התלמידים ולהוויי ביה"ס. השיח בין המורים לתלמידים מתנהל בגובה העיניים ובכך נמנעת תחושת ניכור ונוצרת בקרב התלמידים תחושת שייכות למקום ואכפתיות כלפי חבריהם הסובבים אותם. לסיכום, התרשמתי שכפר הנוער "עתיד" ע"ש דוד רזיאל הינו בית חינוך ייחודי ומרשים, המאפשר למידה איכותית לצד חוויה מהנה ועשירה במגוון תחומים, והכל על קרקע של שיח מכבד ואווירה חיובית ותומכת.
|
|