X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אין לאף בי"ד דתי סמכות שיפוט ייחודית בענייני התרת נישואים של מוסלמי ויהודיה. סמכות השיפוט של ביה"ד הרבני קיימת רק לגבי יהודים
▪  ▪  ▪
הוראות חוק [צילום: פלאש 90]

יש בישראל זוגות נשואים בהם הבעל מוסלמי והאישה יהודיה. גם ביניהם פורצים משברים, כמו אצל זוגות אחרים, ואחד מהם רוצה להתגרש. מה הדין? שתי שאלות מתעוררות כאן - למי נתונה סמכות השיפוט ואיזה דין יחול על תביעת הגירושים?
סמכות השיפוט
ס' 1 לחוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית), קובע - "(א) ענייני התרת נישואין שאינם בשיפוטו הייחודי של בית דין דתי יהיו בשיפוטו של בית משפט לענייני משפחה (בחוק זה - בית המשפט) אלא אם כן על-פי הוראות חוק זה נתונה סמכות השיפוט לבית דין דתי."
אין לאף בי"ד דתי סמכות שיפוט ייחודית בענייני התרת נישואים של מוסלמי ויהודיה. סמכות השיפוט של ביה"ד הרבני קיימת רק לגבי יהודים, היינו שני בני הזוג צריכים להיות יהודים (ס' 1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים [נישואין וגירושין]). הוא הדין לגבי ביה"ד השרעי. שני בני הזוג חייבים להיות מוסלמים (ס' 52 לדבר המלך במועצה על ארץ ישראל, 1922-1947).
נמצאנו למדים שאת התביעה לגירושים יש להגיש לביהמ"ש לענייני משפחה.
הדין החל על התביעה
ס' 5 לחוק שיפוט בענייני התרת נישואין, קובע - "(א) בית משפט לענייני משפחה ששיפוטו נקבע לפי חוק זה ידון בעניין לפי סדר ההעדפה הבא:
(1) הדין הפנימי של מקום מושבם המשותף של בני הזוג;
(2) הדין הפנימי של מקום מושבם המשותף האחרון של בני הזוג;
(3) הדין הפנימי של ארץ אזרחותם המשותפת של בני הזוג;
(4) הדין הפנימי של מקום עריכת הנישואין -
ובלבד שבית המשפט לא ידון לפי דין כאמור אם חלים על פיו דינים שונים על שני בני הזוג או אם לא ניתן לפיו לערוך גירושים.
(ב) באין דין שיחול לפי סעיף קטן (א), רשאי בית המשפט לדון לפי הדין הפנימי של מקום מושבו של אחד מבני הזוג, כפי שייראה לו צודק בנסיבות הענין.
(ג) הסכמת בני הזוג תשמש לעולם עילה לגירושין.
(ד) לעניין סעיף זה, "מקום מושב" - כהגדרתו בסעיף 80 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962".
הדין הפנימי של זוגות מעורבים, אזרחי ישראל ותושביה, הוא הדין הישראלי. הדין הישראלי הוא עצמו מתפצל לשניים. חוק השיפוט הרבני וחוק המשפחה המוסלמי. חוק השיפוט הרבני קובע בסעיף 2 - "נישואין וגירושין של יהודים ייערכו בישראל על-פי דין תורה".
לעומת זאת חוק המשפחה המוסלמי, שהוא חוק עותמני שנקלט בישראל עם הקמת המדינה, מתיר לגבר מוסלמי לשאת אישה בת עדה דתית מונותאיסטית, היינו מכיר בנישואים ליהודיה (הקאדי האשם סואעד, קשר הנישואין באיסלאם ודרכי התרתו, אתר הסיוע המשפטי).
לפיכך בעוד שלפי חוק אחד הנישואים בין מוסלמי ליהודיה בטלים ומבוטלים באשר הוא לא מכיר בנישואי תערובת, לפי החוק האחר-הנישואים תקפים. לכן לא ניתן להפעיל את סעיף 5 (א) כפי שהוא עצמו קובע בסיפא.
התוצאה היא שיש לפנות לסעיף קטן (ב) שלפיו ביהמ"ש יכריע על-פי דינו של אחד הצדדים כפי שייראה לו צודק בנסיבות הענין. אין ספק שמדובר בהכרעה קשה. כל זה כמובן בתנאי שאין הסכמה להתגרש.

תאריך:  19/01/2020   |   עודכן:  19/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
השתלבותה של האוכלוסייה החרדית בענף היא אחד הנושאים המדוברים בתעשיה, אבל העשייה בתחום מעטה מדי    האם זה ישתנה? ספק רב, בטח בתקופת הבחירות הקרובה, אם כי יש גם מקום לאופטימיות
חנינא פורת
סיפור הקמתו של הסכר בירוחם (קיץ 1952) והתוכניות לניצול מי האגם    קריאה במאמרו של חיים אלבוים - "על ירוחם וגלגולו של אגם"
ד"ר רון בריימן
לקראת הבחירות הבאות הבינו בשמאל את ערכה של סתיו שפיר ואת היותה נטול ערך אלקטורלי), ועל כן ויתרו על שירותיה. ניתן לומר שמצבה של סתיו שפיר כבר איננו שפיר: מאז היכה בה הברק נגמר לה המרצ והיא גם נותרה ללא העבודה    התועלת בבחירות הקרובות (מרס 2020) היא שלא נראה את שפיר בכנסת הבאה, וככל הנראה גם לא את בן-גביר
רבים מקרב עשרות ארגוני "השלום" ו"הזכויות" הפועלים בישראל, תחת מגוון שמות כיסוי והסוואה, ממקדים את פעילותם כמעט אך ורק בנושא הפלשתיני תוך הצגת עמדות אנטי ישראליות ופרו פלשתיניות
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס מנסה להתסיס את המצב בהר-הבית ובמערת המכפלה בחברון והשיק קמפיין "להצלת המקומות הקדושים"    ההיענות הגדולה לקריאתו במזרח ירושלים צריכה להדאיג את כוחות הביטחון    מה שמחריף את המתיחות הינה הימשכות המשבר במתחם שער הרחמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il