X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בימים אלה מלאו 72 שנים ל"מבצע נזלת" במלחמת העצמאות - מבצע שלא רבים שמעו או יודעים עליו
▪  ▪  ▪
שלט להנצחת אריאל אנקלביץ [צילום: ד"ר אבישי טייכר]

הכפר סלמה, ששכן מדרום לרמת גן וממזרח לתל אביב (כפר שלם וסביבתו כיום) מנה ערב מלחמת העצמאות כ-7,500 תושבים ערבים והיווה בתקופת מלחמת העצמאות בסיס להתקפות פורעים ערבים על יהודים ושכונות יהודיות באזור. מהכפר ירו ערבים לעבר השכונות היהודיות שבסביבתו: שכונת התקווה, יד אליהו, גבעת רמב"ם, קיבוץ אפעל, 'המפדה האזרחי' (נווה יהושע). היריות מכיוון סלמה פגעו בתנועה סדירה ובטוחה בכבישים ראשים העוברים ליד הכפר.

הקרב על גבעת שייח' חאסן
הערבים שישבו בגבעה והיו מצוידים בנשק קל הבחינו בחיילי "ההגנה" המסתערים וירו לעברם
▪  ▪  ▪

אחד מהמוקדים המרכזים בכפר סלמה מהם ירו הצלפים הערבים הייתה גבעת שייח' חאסן ששכנה בצדו המזרחי של הכפר. על גבעה זו עליה עומד כיום בית ספר "בליך" ברמת גן, היו חמישה בתים, ממנה צלפו ערבים על שכונות יהודיות מסביב לכפר. אחד מחמשת הבתים שימש כבית ספר ושימש כעמדה הראשית של הערבים. במטה "ההגנה" הוחלט לפוצץ את הבתים שעל הגבעה. המשימה הוטלה על אנשי חטיבת אלכסנדרוני שהייתה אחת מארבע החטיבות הראשונות של 'ההגנה'.
במוצאי שבת (17.1.48) התארגנו הכוחות לקראת הפעולה. אור ליום א' בליל 18 בינואר 1948 פשט כוח שמנה כ-70 חיילים מגדוד 33 של חטיבת אלכסנדרוני על הבתים שבגבעה. רבים מאנשי הכח הפושט היו תושבי רמת גן, בני ברק והאזור שהתגייסו לגדוד 33 של חטיבת אלכסנדרוני שבועות ספורים לפני הפעולה.
על-פי הערכה, היו באותה עת על הגבעה כ-50 ערבים. הכוח התחלק לכמה כיתות. חלק מהכיתות עסקו בכיתור הגבעה מסביב ככח חסימה למניעת הגעת סיוע ותגבורת למותקפים וחלק היוו כוח חיפוי שנועד לרתק בירי אש מוקדם את הערבים שעל הגבעה דקות ספורות לפני התחלת הפריצה לבתים ופיצוצם. כמה כיתות מהכח בליווי חבלנים פשטו ופרצו לבתים הערבים ששכנו על הגבעה.
הערבים שישבו בגבעה והיו מצוידים בנשק קל הבחינו בחיילי "ההגנה" המסתערים וירו לעברם. לאחר קרב שהחל בסביבות השעה 4:00 עם שחר ונמשך כשעה עד 5 בבוקר לערך, הצליחו אנשי כוחות "ההגנה" לכבוש את הגבעה והבתים, להניח מטעני נפץ ולפוצץ כמה מבין חמשת הבתים שהיו על הגבעה. ולאחר מכן חזרו אנשי הכח לבסיסם ולבתיהם.
המבצע מכונה בשם "מבצע נזלת", לא ברור לי מקור "שם רפואי" זה. אולי מדובר בשם קוד שנבחר באקראי. היה זה המבצע הראשון של חטיבת אלכסנדרוני במלחמת השחרור.

הרוג הפעולה אריאל אנקלביץ
אריאל נפצע קשה בראשו ובבטנו ובצווארו. נמסר כי הצליח להרוג בירייה את התוקף, אולם איבד דם רב
▪  ▪  ▪

בפעולה נפצע קשה אחד ממפקדי הכוח אריאל אנקלביץ. הוא נאבק עם אחד הלוחמים הערבים על הגבעה שאיים להכותו בכת הרובה. אריאל נפצע קשה בראשו ובבטנו ובצווארו. נמסר כי הצליח להרוג בירייה את התוקף, אולם איבד דם רב. הוא הועבר לבית החולים בלינסון וכעבור יומיים ב-20.1.48 מת מפצעיו.
סגן אריאל אנקלביץ היה החלל הראשון של חטיבת אלכסנדרוני. היה תושב בני ברק בוגר גימנסיית "אוהל שם" ברמת גן בן 20 בנופלו. להוריו יצחק וסבינה היה עסק של גידול ומכירת פרחי נוי ואריאל סייע להם בזמנו הפנוי בעסק. בהלוויתו ביום ג' 20 בינואר 1948 השתתף ראש המועצה המקומית בני ברק יצחק גרשטנקורן. הוא הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בנחלת יצחק. שמו חקוק באנדרטה לנופלים במערכות ישראל בבני ברק.
בפעולה נפצעו 2 חיילים נוספים מכוחותינו. לא דווח על מספר ההרוגים והפצועים מקרב הערבים.
בינואר 2008, במלאת 60 שנים לקרב זה, הוצב בבית ספר "בליך" ברמת גן השוכן על הגבעה בו התנהל הקרב, לוח הנצחה, לזכר הפעולה ולזכרו של סגן אריאל אנקלביץ'.

תאריך:  20/01/2020   |   עודכן:  20/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
72 שנים ל"מבצע נזלת"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לזכר אריאל ז"ל: היה חביב כפרח
נצר גבריאל  |  20/01/20 11:46
2
תודה אלי. הוספת פרטים שלא
אורי מילשטיין  |  21/01/20 18:30
 
- לאורי. ראה גם 'מבצע נזלת'*
נצר גבריאל  |  21/01/20 18:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל כהן
אם אתם מובטלים או מועסקים בצורה פוגענית, חשוב שתכניסו לעצמכם טוב-טוב לראש: זו איננה אשמתכם    אתם בסדר גמור    שוק העבודה הישראלי הוא זה שהפך בשנים האחרונות לג'ונגל אכזרי, נצלני ורווי סכנות
עמוס שנער
אסור לעצמה יהודית לוותר על המרוץ הקרוב כי אם החרמתה תשתלם למפלגות הימין האחרות, אז הן תמשכנה להחרים אותה גם במערכות הבחירות הבאות    חבל שעצמה יהודית תקבור את עצמה לעד בהחלטה שגויה והתאבדותית אחת שלא תועיל לימין בכלל
ורד כהן
ניתן לתבוע בגין נזקים ממשיים שנגרמו מההטרדה המינית וגם פיצוי ללא הוכחת נזק, אם כי לא ייפסק פיצוי כפול, אלא הגבוה מבין השניים
אליהו קאופמן
ח"כ לשעבר עיסאוי פרג' לא הבין - בימי כהונתו כח"כ במרצ, כי כמו כל ערבי ומזרחי שפעלו בשמאל הציוני, כך גם יבוא היום שיגידו גם לו כי "הכושי עשה את שלו, והכושי יכול כבר ללכת". זו היסטוריה של גזענות לבנה ואליטיסטית העטופה בציז'בטים ששמם "שוויון חברתי" ו"אחוות עמים"
משה ניסנבוים
הרב כדורי נחשב למנהיג הרוחני, 'זקן המקובלים כפי שכונה' בענייני קמיעות בדורות האחרונים וקמיעותיו נודעו בפעולתם לטובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il